Nu ska här byggas dragrace bana i Malmö!

Fixx skrev:
haha.. :)

Men ställer upp ett race med min "lilla" 600:a mot din trimmade hoj...

Kommer ju inte att vinna... men kan va kul att se tiden..

Jag tror att klockan har en maxtid på 30sek, så du kan nog lägga ner de planerna bonnläpp!

Det är väl tur att det bara är 201m för då har alla chans om man är duktig på att starta utan o wheela.

Min trimmad ja om man kallar byte av avgassystem och förgasare som trim så e den väl det, men vad kallas då mappning av era insprut och styrboxar samt byte av avgassystem för något då?

Skall bli en spännande sommar med mycke tävlingar nere i hamnen och legalt är det också , så väl mött och upp till bevis!

Race

Killer skrev:
Jo det stämmer att banan skall bli av , anbud skall ha skickats ut till dom som skall lägga asvalt osv.

Kan garantera er att det är mycket roligare på bana än som streetrace för att man får svart på vitt reaktionstider , 60 fotstider osv och det går ju inte o snacka sig ifrån om man tjuvstartade eller inte.

Det har ju varit lite dåligt med konkurrens dom få gångerna jag kört och den ende som har kunnat hänga på är busfrö men man e ju snäll som inte gasar för fullt :tungan

Hoppas nu att alla som läst o skrivit i denna tråd dycker upp i sommar o visar att ni inte bara kan snacka utan gasa också :7peta

Vadå hängt på om jag inte minns fel så tror jag att du har sett mitt bakljus några gånger, :D :D

Fast du är snabb de ska jag erkänna men du har ju övat lite själv har man ju övat på ett hjul men nu när man kan få upp den så ska jag öva på att starta :tomten :tomten

Och när jag övat lite ska du få pisk :banana :banana

Busfrö skrev:
Vadå hängt på om jag inte minns fel så tror jag att du har sett mitt bakljus några gånger, :D :D

Fast du är snabb de ska jag erkänna men du har ju övat lite själv har man ju övat på ett hjul men nu när man kan få upp den så ska jag öva på att starta :tomten :tomten

Och när jag övat lite ska du få pisk :banana :banana

:arsele om du kommer ihåg min nummerskylt , vilket du borde göra med tanke på så många gånger som du sett den , annars har du en ledtråd som är i början av mitt mess här :lol

Imorgon den 22/1-04 tages dom första spadtagen till vår nya dragracingbana , det kommer att vara ett litet jippo för speciellt inbjudna , tror att det började 11:00 men är inte säker , men nu e det på gång i alla fall!
Tyvärr så är byggstarten uppskjuten på grund av kyla , så fort tjälen släpper så börjar NCC att gräva på området.

Hoppas bara att dom kan hålla tidplanen så vi kan börja leka på allvar

Här kommer lite info om hur mycket det kostar för o köra på banan:

Medlemsavgifter 2004.

Bakgrund, anledning osv…….
Vi har kommit fram till att tre steg på medlemsavgifter är ett bra alternativ för alla, både från klubbens synvinkel och för medlemmarna.
SRIF kommer att förfoga över en anläggning på ca: 7 miljoner kronor och ett arrende på runt 480.000:- om året. I dag är vi ca: 240 medlemmar och har vi en medlemsavgift på 150:- så får klubben bara in 36.000:- på ett helt år och detta är för lite pengar med tanke på de kostnader som SRIF har om året. Ska vi ha en låg medlemsavgift på 150:-/år, så får medlemmarna betala för alla inträde, körning osv. Detta betyder att man inte får någon ideell känsla i klubben och att många kommer att uppfatta att man kommer till ett dukat bord för att man har betalt för att komma in på banan.
Vi tycker att om man har en medlems avgift som är högre så minskar hanteringen av pengar på banan och man får upp den ideella känslan i föreningen och medlemmarna är med som ägare av banan, så det inte blir VI och NI så att säga, utan det är vår gemensamma bana.
Vi tycker att är man medlem så ska man kunna ha tillträde till banan och gå ut och in utan att behöva betala något, ”Komma och gå som man vill i sitt eget hus”.
Som exempel har vi en Golf klubb som har stora investeringar och där medlemsavgiften är hög och dom har dessutom en hög inträdes avgift eller om vi tittar på en flygklubb som den i Viarp, där har dom stora investeringar i typ flygplan osv. och där är medlems avgiften på 1500:-/år. Tittar man på vad det kostar i medlems avgift för ert barn att åka konståkning i Malmö, avgift på över 3000:- om året för att man har höga hyror på isbanan osv.
SRIF har till och med fått kommentarer från Malmö kommun om att vår medlems avgift på 150:- är alldeles för låg till förhållandet mot kostnaderna.
Om vi räknar LÅGT så är där 50st som är förare och betalar 1500:-/år och 50 stycken funktionärer som betalar 500:-/år och 100st stödmedlemmar som betalar 150:-/år så får klubben in 115.000:- vilket är en mer rimlig nivå med tanke på vad vi får för kostnader per år.
Detta innebär att GULD, SILVER och BRONS medlemskap försvinner och ni som har betalt in detta under 2003 får dessa pengar överflyttade till 2004.

Medlem 1500:-
Detta medlemskap är i första hand avsett för förare, här får du FRI körning på ”Test’n Tune” dagarna och fritt inträde till läktare och depå.
Låt oss säga att vi har MINST 20 stycken onsdagar och lördagar som vi kör på. (Priser för ICKE medlemmar i SRIF: 100:- för att köra på en Onsdag och 800:-* för att köra på en Lördag. Onsdagarna kör vi UTAN banpreparering och Lördagarna MED banpreparering. Läs mer om Lördagarna under asterisk'.)
Du har möjlighet att vara med som funktionär på tävlingarna och då få en ersättning för detta, så dessa 1500:- är lätt intjänade om man är en aktiv förare på banan.
Dessutom har man fritt inträde till läktare även under de större tävlingarna, typ SDC, NDRS , Toyo och Bracket tävlingarna men
dock ingår INTE anmälnings avgifter till tävlingarna i detta medlemskap.
Med detta medlemskap har du rösträtt i klubben på årsmöte eller medlemsmöte.

Medlem 500:-
Detta medlemskap är i första hand tänkt för funktionärer eller aktiva medlemmar som vill känna sig delaktig i arbetet med banan och vill ha inflytande i klubben.
Här får du möjlighet till ersättning då du hjälper till som funktionär på tävlingarna eller på ”Test’n Tune” dagarna.
Du har dessutom fritt inträde till banan, både i depå och på läktare.
Du har även fritt inträde på dom större tävlingarna men detta medlemskap ger dig INGEN fri körning på något evenemang.
Hjälper man till ett par gånger så är denna medlems avgift lätt intjänad.
Med detta medlemskap har du även rösträtt på årsmöte eller medlemsmöte.

Medlem 150:-
Detta är för dom som vill ha licensen hos SRIF och som vill få tillgång till information från klubben och vill vara med på SRIF olika arrangemang typ fester osv.
Detta medlemskap ger dig INTE fritt inträde till något på banan.
Man har ingen rösträtt på årsmöte eller medlemsmöte men du är välkommen som åhörare på årsmöte eller medlemsmöte.
Detta är till för dom som vill köra på banan ett fåtal gånger om året och ger dig möjlighet att lösa debutant licens för ett år i taget.

Debutantlicens, vad innebär detta för mig…..???
För att lösa försäkringsfrågan på banan så är en debutantlicens nog det som är mest ekonomiskt både för klubben och för föraren.
Vi vill att det ska vara lätt för vem som helst att komma ner och testa sin bil eller MC på ”Test’n Tune” dagarna.
Problemet är att trafik försäkringen inte gäller på banan som det ser ut i dag och då får man lösa detta med en separat försäkring.
Det andra problemet är att SRIF har ingen möjlighet att kontrollera alla som kommer till banan att dom har en giltig trafikförsäkring.
Vi har varit i kontakt med försäkringsbolag angående en personskada försäkring som ska gälla om det är någon som blir skadad på banan, påkörd i depå eller en bil/MC som kör och kvaddar på banan. Detta blev mycket dyr lösning och vi kan INTE acceptera att någon kör oförsäkrat på banan.
SBF har något som heter debutant licens och som kostar mellan 250-275:- att lösa per år, alltså så löser man bara debutant licens EN gång om året.
Denna licens får man på plats nere på banan med en kortare genomgång OM det finns funktionärer på plats som kan och får utfärda en debutant licens.

SRIF kommer att sträva efter att alltid ha funktionärer på plats som kan utfärda en debutant licens, MEN det kan komma gånger då vi inte har dessa funktionärer på plats.
Därför är det viktigt för dig som tänker köra på banan i sommar och som inte har någon licens i dag att ni anmäler er till SRIF’s licens kurser nu under våren.
De flesta streetrace killarna har inte någon licens i dag och för att det inte ska bli kaos på de första ”Test’n Tune” dagarna så kommer SRIF att hålla i kurser under Februari, Mars och April månad, så när vi startar upp i maj-juni månad så har flertalet killar och tjejer redan en debutant licens.
Fördelen med denna licens är att den övergår till en "riktig" licens året efter som då kostar runt 600:- att lösa ut från SBF, men då har man en riktig dragracing licens där men får köra på alla dragracing tävlingar runt om i landet.
För att få ha en debutant eller riktig licens måste man vara med i en SBF ansluten klubb, så kostanden för föraren FÖRSTA gången han vill köra på banan kommer att vara 275:- för debutant licensen och 100:- för att komma in och köra på banan och 150:- för medlemskap i SRIF, totalt 525:-.
Andra gången man kommer och kör betalar man BARA 100:- för onsdagarna
och ca: 800:-* på lördagarna.
Är man redan medlem i en klubb som är SBF ansluten så behöver man inte lösa medlemskap i SRIF, för detta är inte något krav för att få köra på Malmö banan.
* 800.- kostar det, för de som inte är 1500.- medlem, att köra på lördagarnas dragrace test&tune på grund av den ökade kostnaden för
banprepparering och funktionärer såsom brandmän osv. . . Tanken är att banan vid dessa 4 tillfällen ska vara max preppad så du ska inte
märka någon skillnad mellan en stortävling och en dragrace Test&Tune dag. Detta för att simulera en riktig tävling så bra som möjligt.

Last edited:
Buse

Killer skrev:
:arsele om du kommer ihåg min nummerskylt

1500:- :huvet :huvet :huvet

Försöker du råna mej :4skrika :4skrika

Min veckopeng är 150:- dvs att jag måste va uttan pengar i 10v hmmm

Tur att de är gratis hemma på min gata :Bugar

Kan man få ersättning för att man kör med lite hjul lyft tror du :D :D

Ditt fetta ASS glömer man inte i första taget :fyllisar

100 spänn för en repa kan ju vara OK... men tröskelvärdet känns tungt! Många som skulle blåst några hundra varje onsdag riskerar ni tappa pga 525-lappen. Finns det ingen genväg? "Prova-på gånger" utan medlemskap (eller "gratis" om licensen kräver m-skap) kanske kunde vara nå't? :(

Robz skrev:
100 spänn för en repa kan ju vara OK... men tröskelvärdet känns tungt! Många som skulle blåst några hundra varje onsdag riskerar ni tappa pga 525-lappen. Finns det ingen genväg? "Prova-på gånger" utan medlemskap (eller "gratis" om licensen kräver m-skap) kanske kunde vara nå't? :(

OBS! det är inte 100:- för en repa utan 100:- / dag vilket innebär väldigt många repor!

Dom som är anslutna till någon SBF klubb betalar första gången 275:- för debutantlicensen samt 100:- för en hel dag , därefter 100:- / onsdag , det låter väl inte så farligt eller hur?
Vi kan ju vara ett helt gäng som tävlar mot varandra och givetvis sätter vi 50-100:- var i potten , kan väl bli kul va!

Killer skrev:
"OBS! det är inte 100:- för en repa utan 100:- / dag vilket innebär väldigt många repor!""
""
Vi kan ju vara ett helt gäng som tävlar mot varandra och givetvis sätter vi 50-100:- var i potten , kan väl bli kul va!""

Hmmm - om jag får va mä i Busfröhs lag så låter det som gratiskörning hela sommaren :D
Ses i sommar :banana

Killer skrev:
För att få ha en debutant eller riktig licens måste man vara med i en SBF ansluten klubb, så kostanden för föraren FÖRSTA gången han vill köra på banan kommer att vara 275:- för debutant licensen och 100:- för att komma in och köra på banan och 150:- för medlemskap i SRIF, totalt 525:-.
Andra gången man kommer och kör betalar man BARA 100:- för onsdagarna
Fattar jag det rätt om jag tror att medlemsavgiften till klubben ingår i totalen 525 kr?

100 spänn per dag är förrresten verkligt billigt. Om man avstår på grund av den kostnaden är man mer än lovligt snål.

Ses i vår/sommar :tummenupp

Bingo skrev:
Fattar jag det rätt om jag tror att medlemsavgiften till klubben ingår i totalen 525 kr?

100 spänn per dag är förrresten verkligt billigt. Om man avstår på grund av den kostnaden är man mer än lovligt snål.

Ses i vår/sommar :tummenupp

Du har fattat det alldeles rätt!

så kostanden för föraren FÖRSTA gången han vill köra på banan kommer att vara 275:- för debutant licensen och 100:- för att komma in och köra på banan och 150:- för medlemskap i SRIF, totalt 525:-.
Andra gången man kommer och kör betalar man BARA 100:- för onsdagarna och ca: 800:- på lördagarna.
Är man redan medlem i en klubb som är SBF ansluten så behöver man inte lösa medlemskap i SRIF, för detta är inte något krav för att få köra på Malmö banan. mao om man redan är medlem i en klubb som är SBF ansluten så blir summan 525-150=375:- första gången.

väl mött i sommar och till Sveriges första permanenta dragracingbana , gissa om det kommer att komma mycket folk från andra sidan bron , he he!

Har ett par frågor Killer....

*Det finns många personer i denna stad som gillar att stunta och showa på sina hojar, kommer det finnas möjlighet för dom att göra detta på dragbanan?

*Kommer banan att vara avstängd,låst och inhängnad när det inte är aktivitet där? Låt säga en tisdag kväll?

bo$ken skrev:
*Kommer banan att vara avstängd,låst och inhängnad när det inte är aktivitet där? Låt säga en tisdag kväll?

Skulle tro det annars så kommer det till o vara vilda western alla dom andra dagarna

bo$ken skrev:
Har ett par frågor Killer....

*Det finns många personer i denna stad som gillar att stunta och showa på sina hojar, kommer det finnas möjlighet för dom att göra detta på dragbanan?

Om vi säger så här , om du vill wheela hela vägen ner till mål (201m) + 800m bromssträcka så är det säkert ingen som har något emot det , däremot om man gör stoppies , burnisar mitt ute på banan är inte till och rekomendera för det kan vara farligt med tanke på banans säkerhet , kanske måste banan saneras vilket kan ta upp emot en timme o då e man inte så populär.

Det kan ju hända att man kan hyra banan en annan dag för att stunta o kanske spela in filmer , detta får man ta upp med dom som är ansvariga , tror inte det är helt omöjligt om man lovar att hålla banan ren , följer dom regler som dom ansvariga sätter upp osv.

Ja banan kommer att vara inhägnad och låst då det ej är någon aktivitet där.

Last edited:
Killer skrev:
Om vi säger så här , om du vill wheela hela vägen ner till mål (201m) + 800m bromssträcka så är det säkert ingen som har något emot det , däremot om man gör stoppies , burnisar mitt ute på banan är inte till och rekomendera för det kan vara farligt med tanke på banans säkerhet , kanske måste banan saneras vilket kan ta upp emot en timme o då e man inte så populär.

Det kan ju hända att man kan hyra banan en annan dag för att stunta o kanske spela in filmer , detta får man ta upp med dom som är ansvariga , tror inte det är helt omöjligt om man lovar att hålla banan ren , följer dom regler som dom ansvariga sätter upp osv.

Ja banan kommer att vara inhägnad och låst då det ej är någon aktivitet där.

Har det inte över huvudtagit diskuterats den "nya mckulturen" i samband med banbyggandet?
Givetvis är det här med försäkringar ett jätte problem, men funkar inte ett "kontrakt/avtal" ? Ja tänker då på dom som vill busa o tricka inte vill något försäkringsbolag va med där inte. "Fenomenet" försvinner ju inte för den skull.
(Har nog hört mer än en två ..73 ... som tyckt att det är höga försäkringspremier och hellre betalar skadorna själv :hihi )

Det är ju inte så att man inte gillar stunt som sådant men ni får *öva mer på säkra platser. För det ja är aldra mest rädd för är otrevliga olyckor. :tummenupp

/Gubbjävel

* Alderles för många kommer troligen för att få se en riktig olycka.
När jag skriver det här så handlar det inte om tvåhjulingar men när det börjar sättas upp campingbord och vägrenen är mer eller mindre full med bilar långt ute i "ödemarken", (eller slätten som det är här i Skåne).
För inte fan är det så häftigt att se en hoj blåsa förbi i 150 på bakhjulet? :va

Rogerr skrev:
För inte fan är det så häftigt att se en hoj blåsa förbi i 150 på bakhjulet? :va
Hörrö Rogge - du har nog bara blivit immun efter alla år... :7peta Du önskar alltså slangningar i 200+? :va :arsele

Killer skrev:
Du har fattat det alldeles rätt!

så kostanden för föraren FÖRSTA gången han vill köra på banan kommer att vara 275:- för debutant licensen och 100:- för att komma in och köra på banan och 150:- för medlemskap i SRIF, totalt 525:-.
Andra gången man kommer och kör betalar man BARA 100:- för onsdagarna och ca: 800:- på lördagarna.
Är man redan medlem i en klubb som är SBF ansluten så behöver man inte lösa medlemskap i SRIF, för detta är inte något krav för att få köra på Malmö banan. mao om man redan är medlem i en klubb som är SBF ansluten så blir summan 525-150=375:- första gången.

väl mött i sommar och till Sveriges första permanenta dragracingbana , gissa om det kommer att komma mycket folk från andra sidan bron , he he!
525:- för att få behålla KK är helt ok, räkna med gammelgixxen nu i sommar, kul att det verkar gå i lås :tummenupp

GSXR1100R skrev:
525:- för att få behålla KK är helt ok, räkna med gammelgixxen nu i sommar, kul att det verkar gå i lås :tummenupp
Vänj dig vid denna syn: :arsele

:D

Killer skrev:
Det är nog säkrast det annars blir det som vanligt :lol

Hm 300m bromssträcka är lite kort hur fan ska man hinna bromsa :kocko

Jag menar att när jag kör ifrån dej så gör jag de med stil dvs på ett hjul :D

Frågan är om jag hinner få ner hjulet för att stanna :va

För man vill ju inte missa när du får pisk :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul