R1 Racer och Kay.
Diskussionen har varit uppe innan gällande nybörjare, licens o bankörningar o ni ska få min syn på det hela som fortfarande räknar mig som nybörjare, speciellt hastighetsmässigt.
Att gå från grön/gul grupp till vit är totalt vansinne. Visst kan gul grupp vara lite vilda västern ibland, men det är INGET jämfört med hur vit grupp ser ut. Anledningen till att vit grupp inte är värsta vilda västern beror på att dom flesta som kör där har rätt bra koll på vad dom sysslar med o bajsar inte på sig när någon snor ens spår mitt framför näsan på en osv. Det visas hyfsad hänsyn, det gör det, men det är inte alla som gör det o det blir tajt ibland.
Jag anser att det krävs en del bankörningserfarenhet för att köra i vit grupp. För alla säkerhet, för dom som kör där idag och för dig själv.
Tipset är mao, när du känner dig hyfsat bekväm i RÖD grupp, då är det okej att ta steget vidare till vit. Då är du inte i vägen samt att du själv känner dig mer bekväm med det hela.
Givetvis finns det undantag och det är säkert nån som kommer att gasta om dom. Det finns dom som har störtskön talang o dom har inga problem att kasta sig in i vit grupp o köra om oss talanglösa på första varvet, men alla är inte sådana. Fundera lite på hur du känner dig själv och din körning...
Kay, har du visat dig på bana nån gång innan? Att ens tänka på att ta licens innan man ens vet hur det är på en bana är i mina ögon en aning galet...
Att dessutom köpa banhoj utan att ha testat banåka, ja, uttrycket "en skruv lös" ligger nära till hands.

Men va fan, det ligger rätt mkt i linje med allt annat du presenterat här på forumet så det funkar säkert för dig!
Men lite tips ska du få.
Jag antar att inte har nån tävlingskarriär i åtanke när du skriver "aktivt banåka". Kan du fixa dig ett medlemskap i Sydskanes Emse behöver du ingen licens för att kunna åka riktigt mkt hoj på bana utan att dessutom behöva åka land o rike runt. Det finns ingen motorklubb i närheten som i dagsläget kan erbjuda dig det, licens eller icke licens. Tyvärr kan jag väl säga...
Så skit i licensen o köp dig ett par extra set däck istället o harva runt som oss andra. Går hojen att regga kan du dessutom köra den i fler grupper än vit o det är min rekommendation i alla fall.
Gällande körning på Sturup med Sydskanes Emse måste du antingen ha licens eller ha gått introduktion (dvs vara medlem) för att få köra.