Nu kommer jag hänga här ett slag!

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
*

Grattis! Kay till ditt val.

Har själv gått i dom funderingarna.
Helgens körning på Knutstorp var första bankörningen för i år med rysk roulette chansning.Har IF som bolag och dom delar inte samma intresse av bankörningar men att köra o klota på allmän väg är helt okej o som oftast eller alltid tar värre.
Nu finns det inte mycket delar än till R1-04-05 ute på beg marknaden att tillgå
då det är en viss fördel oxå om man klotar på bana osv att tillgången av delar
är förmånlig.
O att gå o betala 12.000-14.000 kr helförsäkring för en säsong på några hundra mil så kan man hellre lägga det på delar osv till hojen.
Aja får se vad det blir av det med tiden.
Kräver ju oxå en bil med krok o släp och så gärna licens.

Fördelen är oxå att man slipper hårda ting som bilar och sen grus i kurvor,vilt osv som förekommer på vägarna.

Som idag kör jag i grön/gul grupp på ban körningar.
Om man är ganska "grön" och tar licens o skaffa ban hoj hamnar man väl i vit grupp? kanske kan bli lite tufft eller hänsyn tages och man blir varvad flera gånger :hihi .
Mest så man inte är nån fara eller mobilt förflyttande hinder på banan för de som kör fortare osv.

Last edited:
R1-Racer; klart du ska köra bana :)

Jag vill ha massa coola klistermärken på min hoj. Har ni några? :yoparty

R1 Racer och Kay.
Diskussionen har varit uppe innan gällande nybörjare, licens o bankörningar o ni ska få min syn på det hela som fortfarande räknar mig som nybörjare, speciellt hastighetsmässigt.

Att gå från grön/gul grupp till vit är totalt vansinne. Visst kan gul grupp vara lite vilda västern ibland, men det är INGET jämfört med hur vit grupp ser ut. Anledningen till att vit grupp inte är värsta vilda västern beror på att dom flesta som kör där har rätt bra koll på vad dom sysslar med o bajsar inte på sig när någon snor ens spår mitt framför näsan på en osv. Det visas hyfsad hänsyn, det gör det, men det är inte alla som gör det o det blir tajt ibland.
Jag anser att det krävs en del bankörningserfarenhet för att köra i vit grupp. För alla säkerhet, för dom som kör där idag och för dig själv.

Tipset är mao, när du känner dig hyfsat bekväm i RÖD grupp, då är det okej att ta steget vidare till vit. Då är du inte i vägen samt att du själv känner dig mer bekväm med det hela.
Givetvis finns det undantag och det är säkert nån som kommer att gasta om dom. Det finns dom som har störtskön talang o dom har inga problem att kasta sig in i vit grupp o köra om oss talanglösa på första varvet, men alla är inte sådana. Fundera lite på hur du känner dig själv och din körning...

Kay, har du visat dig på bana nån gång innan? Att ens tänka på att ta licens innan man ens vet hur det är på en bana är i mina ögon en aning galet...
Att dessutom köpa banhoj utan att ha testat banåka, ja, uttrycket "en skruv lös" ligger nära till hands. :) Men va fan, det ligger rätt mkt i linje med allt annat du presenterat här på forumet så det funkar säkert för dig! :)
Men lite tips ska du få.

Jag antar att inte har nån tävlingskarriär i åtanke när du skriver "aktivt banåka". Kan du fixa dig ett medlemskap i Sydskanes Emse behöver du ingen licens för att kunna åka riktigt mkt hoj på bana utan att dessutom behöva åka land o rike runt. Det finns ingen motorklubb i närheten som i dagsläget kan erbjuda dig det, licens eller icke licens. Tyvärr kan jag väl säga...

Så skit i licensen o köp dig ett par extra set däck istället o harva runt som oss andra. Går hojen att regga kan du dessutom köra den i fler grupper än vit o det är min rekommendation i alla fall.

Gällande körning på Sturup med Sydskanes Emse måste du antingen ha licens eller ha gått introduktion (dvs vara medlem) för att få köra.

CorbenDallas skrev:
Gällande körning på Sturup med Sydskanes Emse måste du antingen ha licens eller ha gått introduktion (dvs vara medlem) för att få köra.

Tack för all info Corben!

Men det ovan här; vad menar du, att jag inte kan köpa någons plats på sturup o köra på söndag då jag för tillfället varesig är medlem eller har licens?

Du kan komma dit och hoppas på reservplatser.
Det är vad jag planerar att göra så fort mitt knä är 100% efter vurpan på Knutstorp i söndags.

Kay skrev:
Tack för all info Corben!

Men det ovan här; vad menar du, att jag inte kan köpa någons plats på sturup o köra på söndag då jag för tillfället varesig är medlem eller har licens?

Jag menar att det krävs att du kört introduktion eller licens för att få lov att köra så vitt jag vet. Du kanske ska kolla upp det så du är säker på att få köra innan du köper någons plats.

CorbenDallas skrev:
Jag menar att det krävs att du kört introduktion eller licens för att få lov att köra så vitt jag vet. Du kanske ska kolla upp det så du är säker på att få köra innan du köper någons plats.

Nej behövdes inte.

CorbenDallas skrev:
R1 Racer och Kay.
Diskussionen har varit uppe innan gällande nybörjare, licens o bankörningar o ni ska få min syn på det hela som fortfarande räknar mig som nybörjare, speciellt hastighetsmässigt.

Att gå från grön/gul grupp till vit är totalt vansinne. Visst kan gul grupp vara lite vilda västern ibland, men det är INGET jämfört med hur vit grupp ser ut. Anledningen till att vit grupp inte är värsta vilda västern beror på att dom flesta som kör där har rätt bra koll på vad dom sysslar med o bajsar inte på sig när någon snor ens spår mitt framför näsan på en osv. Det visas hyfsad hänsyn, det gör det, men det är inte alla som gör det o det blir tajt ibland.
Jag anser att det krävs en del bankörningserfarenhet för att köra i vit grupp. För alla säkerhet, för dom som kör där idag och för dig själv.

Tipset är mao, när du känner dig hyfsat bekväm i RÖD grupp, då är det okej att ta steget vidare till vit. Då är du inte i vägen samt att du själv känner dig mer bekväm med det hela.
Givetvis finns det undantag och det är säkert nån som kommer att gasta om dom. Det finns dom som har störtskön talang o dom har inga problem att kasta sig in i vit grupp o köra om oss talanglösa på första varvet, men alla är inte sådana. Fundera lite på hur du känner dig själv och din körning...

Kay, har du visat dig på bana nån gång innan? Att ens tänka på att ta licens innan man ens vet hur det är på en bana är i mina ögon en aning galet...
Att dessutom köpa banhoj utan att ha testat banåka, ja, uttrycket "en skruv lös" ligger nära till hands. :) Men va fan, det ligger rätt mkt i linje med allt annat du presenterat här på forumet så det funkar säkert för dig! :)
Men lite tips ska du få.

Jag antar att inte har nån tävlingskarriär i åtanke när du skriver "aktivt banåka". Kan du fixa dig ett medlemskap i Sydskanes Emse behöver du ingen licens för att kunna åka riktigt mkt hoj på bana utan att dessutom behöva åka land o rike runt. Det finns ingen motorklubb i närheten som i dagsläget kan erbjuda dig det, licens eller icke licens. Tyvärr kan jag väl säga...

Så skit i licensen o köp dig ett par extra set däck istället o harva runt som oss andra. Går hojen att regga kan du dessutom köra den i fler grupper än vit o det är min rekommendation i alla fall.

Hoppas du är medveten om att du klankar ner på en he ldel människor i Race träsket!! Visst kan man tycka vissa saker är rätt/fel. Jag är helt övertygad om att det inte kommer ta många bankörningar innan KAY har fått verklig kläm på körningen... :tummenupp

Att han inte kört bana tidigare är beroende på F-bolaget.! Att få köra med en hoj som är lite race - slipper han höga kostnader vid eventuel vurpa. Licens kommer säkert nästa år...så håll undan Corben :4skrika

Corben!, jag vet ett antal personer som inte kört intro kurs!!..

Kay kommer bli snabb, inget snack om den saken!

Zilversurfer skrev:
Hoppas du är medveten om att du klankar ner på en he ldel människor i Race träsket!! Visst kan man tycka vissa saker är rätt/fel. Jag är helt övertygad om att det inte kommer ta många bankörningar innan KAY har fått verklig kläm på körningen... :tummenupp

Att han inte kört bana tidigare är beroende på F-bolaget.! Att få köra med en hoj som är lite race - slipper han höga kostnader vid eventuel vurpa. Licens kommer säkert nästa år...så håll undan Corben :4skrika

Tackar tackar! Käns bra med sådanna ord från dig! :)
Får väl se hur det går i år och nästa år... Blir kanske lite tävling redan 2007, who knows... Men hur somhelst; tack!
Hoppas du blir glad med min f.d. R1a, den går o wheela med i 260 i mätarfart iaf, det vet vi! :fakta

Höres i dagarna!

Zilversurfer skrev:

Det var inte min mening att klanka på någon alls i Raceträsket. Jag ger min bild av hur jag tycker det är och vilken erfarenhet som jag tycker man bör ha innan man ger sig in i leken. För mig handlar det om säkerhet på banan och förarens egen trygghet, inget annat.
Det finns alltid undantag (som jag nämnde), vissa är födda på hoj o där är det inga problem. Dom som inte är det tycker jag nog ska ta den lite längre vägen istället för att kasta sig ut för stupet...

Zilversurfer skrev:
Jo, det är trist med försäkringsbolagen, helt klart. Att köra rejshoj på bana är ju det ultimata, inget snack. Jag ville mest poängtera att licens är absolut inte nödvändig för att få mkt bantid.

Zilversurfer skrev:
Okej, då var det problemet löst, men om jag citerar reglerna på hemsidan så står det som följer " Alla är välkomna att köra med oss medlem eller icke medlem. Första gången man kör måste man gå introduktionskursen. Kan du uppvisa en giltig licens kan du få dispans."

Zilversurfer skrev:
Det tror jag också! :tummenupp

Får jag Racebussen fungerandes tills på söndag och en plats på SRW så ses vi där inom kort!

Last edited:
Kay om du dritter så kanske denna ska göra ett andra försök på licensen nästa år, kan ju vara kul att vara två?!?!?! :)

PIX skrev:
Kay om du dritter så kanske denna ska göra ett andra försök på licensen nästa år, kan ju vara kul att vara två?!?!?! :)

Jag vet inte vad dritter betyder.
Kuggade du licenskörningen?

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back