Nu jävlar!

Flåhäng

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 Enduro
Är 660n såld och det betyder att jag måste köpa en ny hoj till våren :tummenupp

Va o provkörde en Husa 650 SM -06 i laxå förra lördagen och vart riktigt kär, iofs så hade motorn inte gått mer än 2timmar så den var väl långt ifrån inkörd, så rent effektmässigt impade den inte så speciellt mycket. Men chassit o bromsarna! Fy fasen! Så jäkla lätt och smidig.

Nu till min fråga:

Törs man köpa en husa eller kommer man få meka ihjäl sig? Jag är helt inställd på att det kommer bli en hel del oljebyten och ventiljusteringar, betydligt fler än på 660n..

Man vill ju ha en husa men nåt i skallen gör att man tvekar..!

Är det nån här som haft 660 innan o bytt till husa?

Jaja, man hinner väl ändra sig 1000ggr innan det är vår..

Rock on :yoparty
 
Kanske inte det svar du söker men testa 525:an också, värt en test iaf.
Jag tror det är mindre mek med 525 än Husan och tro mej effekten räcker till :tummenupp .
 
Billson skrev:
Kanske inte det svar du söker men testa 525:an också, värt en test iaf.
Jag tror det är mindre mek med 525 än Husan och tro mej effekten räcker till :tummenupp .


Jepp, men hur är då en 525a kontra en husa 650? Borde väl vara ungefär lika mycket mek? Driftsäkerhet? Rassäkerhet?

/R
 
Ska du köra med den på gata så är det ju en 525 EXC som du får jämföra mot en FS650e och då har 525:an inte en chans.
Den är alldeles för trött för det. Ska du köra bana så blir det en annan sak, då är det ju en SX eller en SMR du ska välja om du väljer KTM.
Klart det är mer effekt i husan men du behöver inte mer än vad som finns i 525:an.
Håller du båda standard så är det nog lite mer underhåll på husan men ökar du motorstorleken till 570cc på 525:an så är lika mkt underhåll.
Så som vanligt så beror det på vad du ska använda den till.
Olja och filter byter jag med ca 4-5 timmars mellanrum men ventilerna justerar jag bara så fort den blir lite svårstartad.
Blev några justeringar när den var ny men nu är det ganska sällan.
 
Flåhäng skrev:
Är 660n såld och det betyder att jag måste köpa en ny hoj till våren :tummenupp

Va o provkörde en Husa 650 SM -06 i laxå förra lördagen och vart riktigt kär, iofs så hade motorn inte gått mer än 2timmar så den var väl långt ifrån inkörd, så rent effektmässigt impade den inte så speciellt mycket. Men chassit o bromsarna! Fy fasen! Så jäkla lätt och smidig.

Nu till min fråga:

Törs man köpa en husa eller kommer man få meka ihjäl sig? Jag är helt inställd på att det kommer bli en hel del oljebyten och ventiljusteringar, betydligt fler än på 660n..

Man vill ju ha en husa men nåt i skallen gör att man tvekar..!



Är det nån här som haft 660 innan o bytt till husa?

Jaja, man hinner väl ändra sig 1000ggr innan det är vår..

Rock on :yoparty

vem kör in en husa?
:p
 
Roger_SWE skrev:


Nu står det mellan 525 -06 a 93tkr eller en husa 650 -06 86.9tkr.. Grymma pengar, men förhoppningsvis grym hoj.. :yoparty

Jäkligt coolt att kunna skicka på enduro fälgarna på 525an men undrar samtidigt hur ofta man kommer göra det..? Kanske mer sällan än vad man tror eller precis tvärtom! Fan va svårt! :4skrika

Hjärnan säger KTM medans gasarmen säger Husa!

Kan säga att det kommer bli mestadels krokiga små asfaltsvägar.. Kommer nog knappt bli nån bana.


Ge mig tips!

/Rickard
 
Last edited:
Flåhäng skrev:
Nu står det mellan 525 -06 a 93tkr eller en husa 650 -06 86.9tkr.. Grymma pengar, men förhoppningsvis grym hoj.. :yoparty

Jäkligt coolt att kunna skicka på enduro fälgarna på 525an men undrar samtidigt hur ofta man kommer göra det..? Kanske mer sällan än vad man tror eller precis tvärtom! Fan va svårt! :4skrika

Hjärnan säger KTM medans gasarmen säger Husa!

Kan säga att det kommer bli mestadels krokiga små asfaltsvägar.. Kommer nog knappt bli nån bana.


Ge mig tips!

/Rickard
Gissa vad jag tycker.. :rolleyes:
Tycker faktiskt du tar och köper dig en 660 igen. så slipper du meket. Kostar att ligga på topp.
 
De av mina vänner som kör 525 håller förvånandsvärt bra. En av dom är uppe i 200timmar utan att öppna motorn, och med service "när han känner för det", mer sällan än boken säger alltså. Han är nog den galnaste person jag kört med dessutom, så den har inte gått lugna färder till kyrkan på söndagarna...
En annan fick dock vevaxelras efter bara ca 20-30timmar och exemplarisk service, men det verkade vara för hårt schimsat från fabrik på hans.
Jag är allergisk mot husa av samma anledningar som du nämner, och andrahandsvärdet faller ju som en sten på den.
 
KTM 560 SMR som kommer nu -06 tycker jag är grym som fan. Nån som vet om det är nån effektökning jämfört med 525 SMR och om det är möjligt att gatregga en SMR hoj? Antar att det är omöjligt att göra det här i tråksverige, men drömma kan man ju alltid :rolleyes:
 

Bifogat

  • 560_SMR.jpg
    560_SMR.jpg
    45.7 KB · Visningar: 132
Last edited:
Flåhäng skrev:
Nu står det mellan 525 -06 a 93tkr eller en husa 650 -06 86.9tkr.. Grymma pengar, men förhoppningsvis grym hoj.. :yoparty

Jäkligt coolt att kunna skicka på enduro fälgarna på 525an men undrar samtidigt hur ofta man kommer göra det..? Kanske mer sällan än vad man tror eller precis tvärtom! Fan va svårt! :4skrika

Hjärnan säger KTM medans gasarmen säger Husa!

Kan säga att det kommer bli mestadels krokiga små asfaltsvägar.. Kommer nog knappt bli nån bana.


Ge mig tips!

/Rickard

Köp 525an jag har 4st kompisar som kör sådana och ingen har haft problem och den e ju riktigt rolig att köra..... att det kostar lite mer med enduro fälgarna får man ta för det e ju svin kul att kunna köra lite skog nu på vinter sen har du ju garanterat pengarna tillbaka när du säljer den:-)
 
Flåhäng skrev:
Nu står det mellan 525 -06 a 93tkr eller en husa 650 -06 86.9tkr.. Grymma pengar, men förhoppningsvis grym hoj.. :yoparty

Jäkligt coolt att kunna skicka på enduro fälgarna på 525an men undrar samtidigt hur ofta man kommer göra det..? Kanske mer sällan än vad man tror eller precis tvärtom! Fan va svårt! :4skrika

Hjärnan säger KTM medans gasarmen säger Husa!

Kan säga att det kommer bli mestadels krokiga små asfaltsvägar.. Kommer nog knappt bli nån bana.


Ge mig tips!

/Rickard
525a för 93tkr :confused: :va
Vad är det för någe??

Fördelen med husan är att den är gatreggad (du får skylla dig själv om du köper en FS650c!!) och att den klarar gatåka bättre än KTMn. De extra kubiken gör att den klarar den högre utväxlingen du vill ha samtidigt som den är lika smidig på vilken bana som helst. Nackdel är återgången till 4.25" bakfälg till 2006 på husan, vet inte hur det ser ut på KTMn.
Fördelen med KTMn är de svarta gaffelbenen som är skitsnyggt samt en något smalare tank vilket vissa föredrar men sånna småsaker är lätt att fixa om man störs av det. Tro inte att det skiljer nåt i service/underhåll av dem.
 
Mig veterligen går SMR'en inte att LV-regga.

Sen undrar jag var problemet är med en 4.25 fälg bak förutom att däckurvalet minskar något jämfört 5"...
 
mada skrev:
Mig veterligen går SMR'en inte att LV-regga.
Exakt. Han måste först lista ut om han vill köra LV över huvud taget.
Är det en EXC med 17" eller en SMR med 18/21 man får för de 93tkr'erna??
Man kan säkerligen på samma sätt lätt få loss 18/21 till en FS650 för totalt 93tkr. Om inte så gå till en annan handlare!


mada skrev:
Sen undrar jag var problemet är med en 4.25 fälg bak förutom att däckurvalet minskar något jämfört 5"...
Exakt igen. Sämre däckurval samt sämre profil om man slår på ett 160däck på en 4.25-fälg. Men det är iofs saker som lätt hamnar under rubriken "feta petitesser".
 
Supermoto skrev:
Exakt. Han måste först lista ut om han vill köra LV över huvud taget.
Är det en EXC med 17" eller en SMR med 18/21 man får för de 93tkr'erna??
Man kan säkerligen på samma sätt lätt få loss 18/21 till en FS650 för totalt 93tkr. Om inte så gå till en annan handlare!



Exakt igen. Sämre däckurval samt sämre profil om man slår på ett 160däck på en 4.25-fälg. Men det är iofs saker som lätt hamnar under rubriken "feta petitesser".


Klok som en bok :D
 
Supermoto skrev:
525a för 93tkr :confused: :va
Vad är det för någe??

Fördelen med husan är att den är gatreggad (du får skylla dig själv om du köper en FS650c!!) och att den klarar gatåka bättre än KTMn. De extra kubiken gör att den klarar den högre utväxlingen du vill ha samtidigt som den är lika smidig på vilken bana som helst. Nackdel är återgången till 4.25" bakfälg till 2006 på husan, vet inte hur det ser ut på KTMn.
Fördelen med KTMn är de svarta gaffelbenen som är skitsnyggt samt en något smalare tank vilket vissa föredrar men sånna småsaker är lätt att fixa om man störs av det. Tro inte att det skiljer nåt i service/underhåll av dem.


Priset på 525an avser alltså hoj + fälgar + bromsar + plast + däck + drev osv. Allt för att det bara ska va o trampa igång o köra!

Hur som helst så ligger Husan bäst till pga. av det något lägre priset. 79.9tkr är väl ett bra pris på en ny 06a? + att den är kittad för landsväg. Bättre bromsar, fjädringen är rätt osv.

:4skrika va svårt det ska va!

Men som sagt det blir nog en husa. Tack för er input!

Mvh
Rickard
 
Flåhäng skrev:
Priset på 525an avser alltså hoj + fälgar + bromsar + plast + däck + drev osv. Allt för att det bara ska va o trampa igång o köra!

Hur som helst så ligger Husan bäst till pga. av det något lägre priset. 79.9tkr är väl ett bra pris på en ny 06a? + att den är kittad för landsväg. Bättre bromsar, fjädringen är rätt osv.

:4skrika va svårt det ska va!

Men som sagt det blir nog en husa. Tack för er input!

Mvh
Rickard

Men kan du inte få 525an med bara landsvägskit för typ 80-85tkr..... det går att fixa i skåne i alla fall...... ring och kolla med lite olika handlare vad dom kan erbjuda.
 
Flåhäng skrev:
Priset på 525an avser alltså hoj + fälgar + bromsar + plast + däck + drev osv. Allt för att det bara ska va o trampa igång o köra!

Hur som helst så ligger Husan bäst till pga. av det något lägre priset. 79.9tkr är väl ett bra pris på en ny 06a? + att den är kittad för landsväg. Bättre bromsar, fjädringen är rätt osv.

:4skrika va svårt det ska va!

Men som sagt det blir nog en husa. Tack för er input!

Mvh
Rickard
79åNie för en 06a? NU?
Sjukt bra pris, har du lovat bort din förstfödde då eller :)
Kolla om det kan bli ännu lite billigare om du köper två....
Du kommer inte ångra dig :tummenupp







Spretman skrev:
Klok som en bok :D
Detvetdu :lol :pannkyss
 
Supermoto skrev:
79åNie för en 06a? NU?
Sjukt bra pris, har du lovat bort din förstfödde då eller :)
Kolla om det kan bli ännu lite billigare om du köper två....
Du kommer inte ångra dig :tummenupp








Detvetdu :lol :pannkyss



Hehe, nej inte riktigt! Jag sa ett par väl valda ord till säljaren o gjorde följande: :pannkyss

Jag fick fundera fram till nyår sa han sen o log :)
 
Flåhäng skrev:
Priset på 525an avser alltså hoj + fälgar + bromsar + plast + däck + drev osv. Allt för att det bara ska va o trampa igång o köra!

Hur som helst så ligger Husan bäst till pga. av det något lägre priset. 79.9tkr är väl ett bra pris på en ny 06a? + att den är kittad för landsväg. Bättre bromsar, fjädringen är rätt osv.

:4skrika va svårt det ska va!

Men som sagt det blir nog en husa. Tack för er input!

Mvh
Rickard

Om du nu har bestämt dig för en Husa så :tummenupp men SNÄLLA gör mig en tjänst o köp den inte av :tomten i laxå!!!!.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top