Nu jävlar e det vinter!

Olof Eriksson skrev:
2581779 Jag använder motoair´s egna tvättmedel, biter så jävulskt bra. Blev så less på att göra av med så mycke olja/tvätt att jag köpte en sån sats med hinkar å galler och med det följde det en sån specialtvätt. Tvättmedlet lämnar jag kvar i hinken mellan tvättningarna så det går nästan inte åt nånting, all skit binds och sjunker ner i botten av hinken under gallret. Tar ca 2 minuter att tvätta alla filter man har typ.

Jag har fem st filter som jag byter mellan, mest för att jag är för slö för att tvätta varje gång man byter.
Vad kostar medlet? Finns det nå "bondmedel" att rekomendera för att få ner kostnaden?

supermoppe skrev:
2581909 Vad kostar medlet? Finns det nå "bondmedel" att rekomendera för att få ner kostnaden?

diesel funkar bra.... tvätta ej med bensin bara det löser upp limmet i filtren

Jag kan verkligen rekomdera en hink med ett galler 5cm från botten...

supermoppe skrev:
2581909 Vad kostar medlet? Finns det nå "bondmedel" att rekomendera för att få ner kostnaden?
Det är inte särskilt dyrt och eftersom man har det i hinken så räcker det väldigt länge. Jag har kört hela sommaren på en halv flaska.

Last edited:
Tjo människor.. var filtret är har jag ingen anning om, ska ta en bild på resterna senare... Imorrn börjar lackningen av hojjen, den ska få grå hammarlack på ramen mattsvarta kåpor..

Var kan man köpa universalfilter och klippa till? Min gilera finns det inte delar till i Sverige.. tur man inte kört så mycket med hojjen.. tänk om filtret va kasst när jag köpte den! :(

Ett luftfilter är inte en massa hål, det är en massa gångar med av filterolja klibbiga väggar.

En dammpartikel får plats på varje klibbigt ställe. När det inte finns mera klibbiga väggar, utan det är upptaget överallt av dom små dammpartiklarna så kommer övriga senkomna dammpartiklar ända in och vidare in i motorn. Så ju oftare man tvättar/byter filter desto bättre.

Gångarnas diameter är mycket större än dom partiklar som fångas upp. Även när filtret är helt nytt/nytvättat/inoljat.

Hemligheten är att det svänger ett antal ggr på vägen igenom. Dammpartiklarna har för kass vändradie för att komma förbi utan hjälp.

Ras kan vara dyra för dom som får betala det själv. Alla är inte lika bortskämda som vissa.

3.jpg

4.jpg

Ska filter se ut så här? ;)

RaceMe skrev:
2582560 Ett luftfilter är inte en massa hål, det är en massa gångar med av filterolja klibbiga väggar.

En dammpartikel får plats på varje klibbigt ställe. När det inte finns mera klibbiga väggar, utan det är upptaget överallt av dom små dammpartiklarna så kommer övriga senkomna dammpartiklar ända in och vidare in i motorn. Så ju oftare man tvättar/byter filter desto bättre.

Gångarnas diameter är mycket större än dom partiklar som fångas upp. Även när filtret är helt nytt/nytvättat/inoljat.

Hemligheten är att det svänger ett antal ggr på vägen igenom. Dammpartiklarna har för kass vändradie för att komma förbi utan hjälp.

Ras kan vara dyra för dom som får betala det själv. Alla är inte lika bortskämda som vissa.
Nu blev jag orolig. Har åkt nästan bara gata och gokartbanor samt lite lite enduro och när jag åkt grus så är det ingen framför som har stänkt en massa grus och damm. Har kollat på filtret lite då och då för att kolla hur det ser ut. Har inte rengjort det på väldigt länge (läs 130 h) eftersom jag nästan bara åkt asfalt. Men tog bort filtret för att rengöra det och då var det ett smuts-damm-lager på luftburken mellan filtret och förgasaren. Har frågat lite kunniga personer men är fortfarande orolig över att det just var smuts på insidan. Är orolig att kolv och ventilstyrningar har fått smaka lite pga. detta. När filtret sattes dit så sprutade jag bara lite ytligt med filterspray endast på utsidan utan att krama in oljan, kan dett ha gjort att det har renat dåligt? Vad tror/vet ni, är det nånting man behöver sova dåligt för? Eller är det bara att göra rent, smörja in, vara glad och köra vidare? Bifogar några bilder på filtret.

CalleLundin: Ursäkta att jag lånar tråden lite.

Bifogat

• 11.jpg
    11.jpg
    42.3 KB · Visningar: 39
  • 12.jpg
    12.jpg
    48.7 KB · Visningar: 41
  • 13.jpg
    13.jpg
    54.5 KB · Visningar: 41
Så hemskt farligt såg det inte ut, men känner du att du förlorat effekt eller?

Jag måste nog ta bild av mitt filter efter jag vart på våran bana en torr sommardag så ni får se hur ett skitigt filter ser ut :P

Olof Eriksson skrev:
2583143 Så hemskt farligt såg det inte ut, men känner du att du förlorat effekt eller?

Jag måste nog ta bild av mitt filter efter jag vart på våran bana en torr sommardag så ni får se hur ett skitigt filter ser ut :P
Nädå, den går hur bra som hällst. Brukar du ha damm på insidan mellan filter och förgasare? Det är just dammet jag är orolig över eftersom filtret inte ser så vansinnigt skitigt ut men ändå är det damm på andra sidan. Kan det bero på att jag gjorde fel när jag bara hade på lite olja på utsidan utan att krama in det så att filtret inte renar som det ska?

supermoppe skrev:
2583187 Nädå, den går hur bra som hällst. Brukar du ha damm på insidan mellan filter och förgasare? Det är just dammet jag är orolig över eftersom filtret inte ser så vansinnigt skitigt ut men ändå är det damm på andra sidan. Kan det bero på att jag gjorde fel när jag bara hade på lite olja på utsidan utan att krama in det så att filtret inte renar som det ska?
Nej det brukar jag inte ha. Har du inte förlorat nå effekt så har det nog bara farit genom motorn. Iaf på tvåtakt så tappas det grymt mycke effekt när damm tagit sig in och börjat sandpappra.

Dels så rinner oljan ur filtret me tiden och sen så ska man få in olja i hela filtret. Så du har la två anledningar där te varför du har damm på insidan.

Ett rätt inoljat filter som ser ut sådär släpper inte igenom, inte mycke iaf.

Olof Eriksson skrev:
2583462 Nej det brukar jag inte ha. Har du inte förlorat nå effekt så har det nog bara farit genom motorn. Iaf på tvåtakt så tappas det grymt mycke effekt när damm tagit sig in och börjat sandpappra.

Dels så rinner oljan ur filtret me tiden och sen så ska man få in olja i hela filtret. Så du har la två anledningar där te varför du har damm på insidan.

Ett rätt inoljat filter som ser ut sådär släpper inte igenom, inte mycke iaf.
Har nu börjat inse hur filtret igentligen fungerar och hur viktig filtersprayen är tack vare era svar. :) I framtiden blir det ändring på intervallerna kan jag lova. Hoppas som sagt bara att inte något har tagit skada pga. min okunnighet.

supermoppe skrev:
2583964 Har nu börjat inse hur filtret igentligen fungerar och hur viktig filtersprayen är tack vare era svar. :) I framtiden blir det ändring på intervallerna kan jag lova. Hoppas som sagt bara att inte något har tagit skada pga. min okunnighet.

Filter är viktigt.....

Olof Eriksson skrev:
2581696 När det gäller hårt sug så kan du alltid räkna med att jag är där först :rolleyes:

Är det något man lär sig i Spanien på lägret????

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
2581850 http://www.jofrab.se/commercePortal...o16Filterv%e5rd&sk=&altrubrik=&fromSearch=yes
Då får man med världens kanske fulaste keps också!

Tips är att springa in nånstans (jag handlar på pappersgrossisten) och köpa gummihandskar typ sånna som läkare använder. Filterolja e inte kul att ha på händerna.

Supernice :tummenupp
Jag ska ner till Jofrab på fredag och handla lite prylar. Så det passade ju kannon att det var där som det fans.

Inte behöver jag handla handskar heller, jobbar på kemi fabrik :D

tackar för tipset!

Lennartsson skrev:
2584093 Filter är viktigt.....

Är det något man lär sig i Spanien på lägret????
Det beror lite på, en del lär sig det, andra inte. Det är som en eftermiddagsaktivitet :rolleyes:

ozto skrev:
2581972 diesel funkar bra.... tvätta ej med bensin bara det löser upp limmet i filtren

Jag kan verkligen rekomdera en hink med ett galler 5cm från botten...

Vi har nästan altid använt bensin o det är inga probs vad vi märkt ....det är nu på senare tid vi börjat använda filtertvätt

Jag rekomendrar också hink o galler
Vi använder hink med galler till både filterolja o filter rengöringen :tummenupp

Lennartsson skrev:
2581254 Inte för att vara elak men hur kan ett filter försvinna utan man märker det. Luftfilter byter man ju efter varje gång man kört annars dödar man ju motorn. En dammig dag byter man det ju mellan heaten med.......
Alla motard nissar här ute snackar om service intervall på olja och oljefilter men hur många byter luftfilter så ofta man ska... Det är ju 100 ggr viktigare än oljan.
Det är ju inte konstigt alla Husor rasar på löpande band...hehe

kan inte mer än hålla med. Förövrigt gjorde ja ett svar på filtertvätt i en annan tråd igår http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139571

Mvh
Mangan

Last edited:
supermoppe skrev:
Brukar du ha damm på insidan mellan filter och förgasare? Det är just dammet jag är orolig över eftersom filtret inte ser så vansinnigt skitigt ut men ändå är det damm på andra sidan. Kan det bero på att jag gjorde fel när jag bara hade på lite olja på utsidan utan att krama in det så att filtret inte renar som det ska?

Du har oljat in filtret för dåligt helt enkelt. När du bara sprejar på lite sådär lämnar du garanterat en hel del porer i filtret öppna utan olja.
Det ska INTE vara nått dammlager inuti luftburken.

rejser skrev:
2585209 Du har oljat in filtret för dåligt helt enkelt. När du bara sprejar på lite sådär lämnar du garanterat en hel del porer i filtret öppna utan olja.
Det ska INTE vara nått dammlager inuti luftburken.
Jo jag har börjat inse det. :( Kollar man på bilderna så ser man att det är flammigt på filtret och det beror nog troligtvis på att det dammet inte har tagits upp utan åkt igenom pga. för lite filterolja. Men nu blir det ändring på den fronten som sagt. :)

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back