tob
Just nu på vägarna!
bebbe skrev:Sicket dravel ang dåliga resp bra individer. Enligt dig så är det endast en ytters liten procent utav staffrarna som blir bra iom att nästan ingen människa lämpar sigJag skulle vilja veta vad det är du grundar dessa påståenden, erfarenhet? Nej knappast efter ditt uttalande om Rottwailer
![]()
Svaret är ju enkelt: titta på hur det ser ut idag, med alla "kompetenta" hundägare, dom tenderar samlas i kamphundgruppen.
Vad beträffar Rottweiler, hur definierar du begreppet vakthund? Under mina 10 år som hundförar/hundutbildare har jag träffat på 2 rottisar som har hållit måttet som skyddshundar. Då menar jag riktiga skyddshundar, inte tävlingsskyddhoppålekåbititrasan hundar. Vakthundar i ordets verkliga mening har jag inte träffat på nån alls, resten har varit sånt som har låtit mycket men inte ställt upp är det gäller, jävla skithundar helt enkelt.

Det som har gjort att man ens har tittat på dom är att dom har varit besvärliga och gjort utfall mot folk och då har ibland en förhoppning tänts och man har trott att det ÄNTLIGEN varit nåt att ha, men det har snabbt reducerats till rena förarfel och att hunden bara varit ouppfostrad och förvirrad. Så fort man satt lite styrning på djuret så har allt fallit som ett korthus. Fråga vem som helst som pysslar med tjänstehundar och törs stå för det han/hon säger. Själv är jag ingen rasfreak, en bra hund är en bra hund, och fan så svår att hitta. Inte minst bland Schäfrarna är det svårt att hitta bra exemplar. Men som Rottisägarna ibland säger till Schäferägarna: varför göra det så lätt för sig? Man kan ju replikera med frågan: Vaför göra det helt omöjligt för sig?!
/T