nu har rottweilern fått en stämpel igen

Chrille skrev:
Min uppfattning är att Audi är den sämsta skitbil som existerar kvalitetsmässig. Jag har haft en som kolvarna sprack i och drivknutarna gick av på. Det VET ju jag ALLT om tack vare det så kom inte här och säg att att det är kvalite.

Komma här med tester och allmänhetens omdömen...... Jag har haft 15 bilar och Audi är sämst!

Du måste förstå ordet rastypisk innan du ger dig in i de här diskussionerna. Med hundar är det ok att vara rasist. Sen finns det undantag, men det finns en relevant raskaraktär. Detta FAKTUM gör allt ditt prat till föga mer än meningslöst babbel.

Men att peka ut staffen och i vissa fall rottisen (antagligen för att vissa folk är rädd för denna hund rasen) som värre kamphundar än andra fattar jag inte. Tänk om vi gjorde en skräck film med boxern i centrum då får vi nog snart även skriverier om den rasen :rolleyes: fattar du kopplingen :confused:

Santo skrev:
Det kanske har sagts tidigare... orkade inte läsa alla inlägg. Hundens beteende är en direkt återspegling av ägarens attityd, agressiva ägare har agressia hundar och tvärt om. Tråkigt att okunniga människor inte vill förstå det, utan bara spyr galla över ngt de inte vet ngt om!! :fatta! '

Jag är lite titt som tätt daghusse åt en rottis o den e världens snällaste, lite hårdhänt kanske, men den vill ju bara busa o pussas :banana

Ligger mycket i det du säger.

Scalp skrev:
Jag litar inte en sekund på en rottweiler, håller mig långt borta från dem...

Bodde på ett pensionat på skånska slätten förra året. Familjen (som hade två mindre barn och verkade synnerligen normal) hade två Rottweiler. Vi blev presenterade för hundarna som måste ha förstått att vi inte var obehöriga inkräktare. Man förklarade att de två hundarna var helt ofarliga. Några timmar efter vår ankomst skulle jag gå ut ur huset och till bilen för att hämta en grej. Mitt på gården på väg mot bilen kommer de både hundarna halvspringande mot mig. Ingen angenäm syn. Jag har själv hund och är således inte hundrädd. Men synen av två Rottweiler som med fast blick kommer springande mot mig fick pulsen att öka till 180. Jag gjorde som jag hade blivit instruerad; kallade hundarna för deras namn och försökte låta sällskaplig. Ingen av hundarna gjorde något försök att hälsa som hundar brukar vilja, stryka sig mot mig som glada labradorer kan göra eller skälla på ett glatt/positivt sätt. De höll mig under sträng uppsyn och morrade. Jag kände mig helt övertygad om att om jag hade gjort ett utfall mot någon av hundarna, visat mig rädd eller börjat springa så hade de gjort processen kort med mig. Jag lyckades ta mig tillbaks till huset och möttes av frun som såg att hundarna inte precis behandlade mig som en välkommen gäst. Hennes reaktion var att skratta överseende och kalla hundarna för löjliga. Jag kände igen reaktionen hos andra som har hundar med fysisk och mental potential att bita ihjäl en vuxen människa och som uppträder hotfullt: man vill inte kännas vid det eller ta det på allvar. Jag har jävligt svårt att respektera hundägare vars gullegrisars främsta kännetecken och egenskaper är att de är avskräckande i de flesta människors ögon. De nitförsedda halsbanden undanröjer eventuella tvivel om vad hundägaren vill att omgivningen ska tycka om hunden.

Here we go again!

bebbe skrev:
Hoppas verkligen inte att du menar att staff och pittbull är sak samma :rolleyes:

Då skulle jag vilja att du beskriver skillnaden mellan Amstaff och Pitbullterrier.
Du kan ju börja med dom Amerikanska kennelorganisationernas definitioner.
Vad säger AKC om ursprunget till Amstaff.
Vad säger UKC om ursprunget till Pitbull?
Vad säger ADBA om ursprunget till pitbull och vilka slutsatser drar du av detta?
/T

Nyteknik skrev:
.........Jag gjorde som jag hade blivit instruerad; kallade hundarna för deras namn och försökte låta sällskaplig. .........

Det här visar bara vad korkade rottweilerägare ofta gör sig. Man ska inte behöva ge besökare instruktioner om hur de ska uppföra sig mot hundarna för att dessa inte ska bli otrevliga!! Har man en hund som uppför sig hotfullt mot okända människor så ska den hunden vara kopplad/inlåst.

Det där är typiskt rottweilerägar-hyckleri.

bebbe skrev:
Men att peka ut staffen och i vissa fall rottisen (antagligen för att vissa folk är rädd för denna hund rasen) som värre kamphundar än andra fattar jag inte. .....

Då behöver du läsa på!! Det är är inget nytt fenomen. Redan när jag var liten fanns det hundraser som var förbjudna i Sverige om ag inte kommer ihåg fel. Sen ändrades dett och hur det är med tosan(tror den hette så, japansk "kamphund") idag vet jag inte

Ditt resonemang är bara okunnigt och skjuts helt i sank om du bara tänker själv lite. Är en varghybrid en sämre hund än en goldenretriever? De är ju båda hundar...

Chrille skrev:
Det här visar bara vad korkade rottweilerägare ofta gör sig. Man ska inte behöva ge besökare instruktioner om hur de ska uppföra sig mot hundarna för att dessa inte ska bli otrevliga!! Har man en hund som uppför sig hotfullt mot okända människor så ska den hunden vara kopplad/inlåst.

Det där är typiskt rottweilerägar-hyckleri.

Då behöver du läsa på!! Det är är inget nytt fenomen. Redan när jag var liten fanns det hundraser som var förbjudna i Sverige om ag inte kommer ihåg fel. Sen ändrades dett och hur det är med tosan(tror den hette så, japansk "kamphund") idag vet jag inte

Ditt resonemang är bara okunnigt och skjuts helt i sank om du bara tänker själv lite. Är en varghybrid en sämre hund än en goldenretriever? De är ju båda hundar...

Rottwielern i det här fallet gjorde precis som en hund med vaktinstinkter ska göra. Det går inte att bara "tabort" från dom. Dessutom så mår dom dåligt om dom INTE får vakta någonting. Däremot gjorde ägaren fel, om hundarna hade fått hälsa ordentligt på personen i fråga skulle det inte hända. Om man inte vill att hunden ska vakta ute på gården tex ska man ge den ställen att vakta..tex en stol inne i ditt sovrum tex..

MEN då ska man också som ägare se till att alla som kommer in i ditt hus/lägenhet vet om det och se till att ingen går in dit.

Nej varghybrider är inte lika bra som golden..tror inte jag behöver förklara äns. hybriden har fortfarande väldigt starka jakt instinkter tex...golden är ju bara sönder avlad..den kan man ju stampa på den skulle inte bry sig(lite överdrivet)

Jag och farsan hade en Rottweiler som dog tyvärr för nästan 1 år sen. Vi hade han i 10 år och han var en perfekt hund. Han vaktade lägenheten och han var alltid först till dörren när det va någon utanför den och varnade, däremot som ägare då måste man hålla i eller säga åt vovven att gå därifrån för då har den gjort sitt jobb. Sen är det ditt val att öppna eller inte. Han var otroligt snäll mot barn och var alltid som nån lekfarbror, Det gillade han och det va han som tog sig rollen.

Jag har aldrig litat på nån så mycket som den hunden. Det finns kennlar i sverige som föder upp hundar som får instabilt psyke. Men genom att betala 8000kr och leta upp en seriös uppfödare med utmärkelser och liknande så kommer man bort från dåliga hundar. Om ägaren inte förstör den. Men en person som tar sig tid att leta kennal och dessutom betala 8000 kr fö den är nog oftast en seriös bra ägare.

Ja jag är nog partisk..men jag älskar rasen och jag älskade den hunden.

Jocke W skrev:
Rottwielern ..men jag älskar rasen och jag älskade den hunden.

Mycket bra skrivet! :tummenupp

Man ska komma ihåg att det bor en varg i alla hundar, men hos vissa individer är det lättare att "hålla den tillbaka" än hos andra.
Allt beror på såklart på hur pass framavlad rasen är och hur mycket den har bibehållit sin ursprungliga ändamål/vilja/instinkt. Tillsammans med en konsekvent uppfostran i en lämplig miljö kan man få en mycket social och glad hund som fungerar i alla situationer. En lydig hund är en lycklig hund...
OAVSETT RAS!

Men, som en nybliven förstahundsägare skall man lämpligen ge sig på en ras som inte är fullt lika svår att "övertyga" på vilket sätt vi människor vill att den skall bete sig. Därför är en Rottweiler kanske ett sämre alternativ...

Själv är jag en Rottisägare, visserligen är han bara en oskyldig söt liten valp på 9 veckor. Han vågar inte mopsa sig mot min andra vuxna hanhund (Bearded Collie, Elvis 8 år) men katten Gustav får kärleksfull pryl & stryk tills han inte vill mer och då informerar han Ozzy (valpen) om detta genom att randa näsan på honom...

:)

Jag har varit omgiven av rottisar (fjantbenemning) i hela mitt liv.
Morsan & farsan har alltid haft en, faster, morsans polare etc och sedan 8 år tillbaka även jag.

Vad som är a och o enligt mig är rätt ägare till rätt hund. Om det nu kunde vara så enkelt.
Det är ju det allt handlar om, tyvär helt ouppnåligt.

Som tex i mitt område har en ovanligt blyg, liten och rädd gubbe i 45 års ålder en mycket stor schäfer hane.
Denna gubbe har ingen som helst kontroll över jycken, schäfern äger honom totalt, mycket sorglig syn, och denna hund har då självklart slitit sig och atackerat xx antal hundar.
För att han vill skydda sin mindre lägt och fnuttignuttigare stående ägare, enligt hunden.

Moa enligt min mening så krävs det hårdare/tuffare/mer pålästa/förnuftiga människor att uppfostra och äga en större och mer "vargig" jycke, sätta hårt mot hårt. Inom vissa ramar.

Jag skulle aldrig för hela mitt liv vilja att hunden ska gå i koppel i hela sitt liv, fyfaan så tragiskt och ofta är vissa ägare tvungna att göra detta, med förklaringen, hunden är så envis, jag orkar inte etc.
Gå 1-50 hundkurser för faan och få pli på byrackan, om inte det går av nån konstig anledning sälj/ge bort hunden till nån som kan!

Det va mina 5 öre, skulle kunna skriva löpmeter om detta..

Cat..

Det är en wünderbar tid, minns självklart min första rottweiler, han va redigt bångstyrig, vi hade våra duster tills han blev drygt 1 år.

Hans 2 favoriter var att äta bajs och äta skator, gick ju bra att bända upp käften när han bara var ett par månader, sen var det kört.
Men efter ett tag så förstod han va som var rätt och fel och var en GRYMT dresserad och social vovve tills för 2 år sen, då magsäcken vred sig :gråta

Nyteknik skrev:
Ingen av hundarna gjorde något försök att hälsa som hundar brukar vilja, stryka sig mot mig som glada labradorer kan göra eller skälla på ett glatt/positivt sätt.

Labradorer står för flest attacker i Sverige! :tummenupp

Mitt lilla bidrag.

Jag läste de första 5 sidorna och sedan hoppade jag till slutet. Vad jag kunde läsa så finns det en viss "fientlighet" mellan de som har Rottweilers, am/eng mastiff, pitbulls osv och de som har schäfrar, labbar och andra mer sällskapshundar. Även om ni vägrar erkänna det så märker man att de med stora starka hundar tycker de andra är gayiga och de med de andra hundarna tycker ägaren till rottis&Co är en dum jävel med för liten snopp...

Det är ju detta som gör att det blir dålig stämning, jag har en Dogue de bordeaux och jag valde inte den för att jag har komplex för liten k*k (är nöjd) och heller inte för att jag måste skydda mig eller för att jag känner mig liten och svag (184/84 :) ).
Jag valde helt enkelt hunden för att jag gillar utséendet, psyket och storleken på hunden passar mig alldeles utmärkt! Jag skulle mycket väl tänka mig att kommplettera familjen med en ciahuahua (stavning) men de är så dyra just nu för att det har blivit en "inne" hund, 12-15K får man ge!

Älskar ALLA hundar, tycker fler borde ta efter (jag är en ängel, tjejer kan pm:a :fyllisar :rofl ).

Tack för ordet!
Tja

Bifogat

• Brutus.jpg
    Brutus.jpg
    27.2 KB · Visningar: 573
Espen skrev:
....
Jag valde helt enkelt hunden för att jag gillar utséendet, psyket och storleken på hunden passar mig alldeles utmärkt! ....
Tja

Prata strunt. Du har väl sett "Turner and Hooch" helt enkelt :) :tungan

Chrille skrev:
Prata strunt. Du har väl sett "Turner and Hooch" helt enkelt :) :tungan

Haha... jo, jag ska väl vara ärlig att jag inte visste om rasen innan jag såg filmen första gången! (1989) :yoparty

Nej men hade boxer ihop med f.d bruden, som tog honom och stack :mad: och då blev det en DDB istället, mest för att han faktiskt liknar Boxern på många sätt men har ett lite lugnare psyke, studsar inte runt och busar överallt hela tiden, även om det också är en trevlig egenskap...

Tja

Last edited:
Nyteknik skrev:
Hur tycker du att din hund ser ut?

Jag tycker han ser ut som en trevlig nisse, lite stor och klumpig som en gammal farbror ungefär, men skönheten ligger i betraktarens öga.

Detta är en haltande diskution redan från början egentligen då alla hundar är individer, man kan helt enkelt inte dra alla rottweilers över en kant, precis som med alla sporthojsåkare. Alla kör inte som idioter hela tiden!

Frågan är; hur tycker DU min hund ser ut?

Tja

Espen skrev:
Jag läste de första 5 sidorna och sedan hoppade jag till slutet. Vad jag kunde läsa så finns det en viss "fientlighet" mellan de som har Rottweilers, am/eng mastiff, pitbulls osv och de som har schäfrar, labbar och andra mer sällskapshundar. Även om ni vägrar erkänna det så märker man att de med stora starka hundar tycker de andra är gayiga och de med de andra hundarna tycker ägaren till rottis&Co är en dum jävel med för liten snopp...

Det är ju detta som gör att det blir dålig stämning, jag har en Dogue de bordeaux och jag valde inte den för att jag har komplex för liten k*k (är nöjd) och heller inte för att jag måste skydda mig eller för att jag känner mig liten och svag (184/84 :) ).
Jag valde helt enkelt hunden för att jag gillar utséendet, psyket och storleken på hunden passar mig alldeles utmärkt! Jag skulle mycket väl tänka mig att kommplettera familjen med en ciahuahua (stavning) men de är så dyra just nu för att det har blivit en "inne" hund, 12-15K får man ge!

Älskar ALLA hundar, tycker fler borde ta efter (jag är en ängel, tjejer kan pm:a :fyllisar :rofl ).

Tack för ordet!
Tja

Bordeaux´en är en av mina favoriter faktiskt, superfin vovve du har!
Jag kan relatera till det du säger då jag också har valt en Mastiff-ras av anledningar som du nämner bl a... Corson passar mig/oss helt enkelt! :tummenupp

J-Bone skrev:
Bordeaux´en är en av mina favoriter faktiskt, superfin vovve du har!
Jag kan relatera till det du säger då jag också har valt en Mastiff-ras av anledningar som du nämner bl a... Corson passar mig/oss helt enkelt! :tummenupp

Man tackar, eller vad man säger (det är ju han som ser bra ut :va )
Är det en bulle du har eller?

Visst är det underbara hundar, speciellt om man har klarat sig undan demodex, furunkolos och immunförsvarsproblem!

Tja

Espen skrev:
Jag tycker han ser ut som en trevlig nisse, lite stor och klumpig som en gammal farbror ungefär, men skönheten ligger i betraktarens öga.

Detta är en haltande diskution redan från början egentligen då alla hundar är individer, man kan helt enkelt inte dra alla rottweilers över en kant, precis som med alla sporthojsåkare. Alla kör inte som idioter hela tiden!

Frågan är; hur tycker DU min hund ser ut?

Tja

Han ser välmående ut och uppfyller säkert rasstandarden till punkt och pricka. Likheten med monstrena i Sagan om ringen är dock slående. Jag har svårt att förstå att man väljer en sådan hund med andra motiv än att den ska skrämma sin omgivning.

Espen skrev:
Man tackar, eller vad man säger (det är ju han som ser bra ut :va )
Är det en bulle du har eller?

Visst är det underbara hundar, speciellt om man har klarat sig undan demodex, furunkolos och immunförsvarsproblem!

Tja

Inte en Bullmastiff men det kunde mycket väl ha blivit en (också en favvo) om jag inte upptäckt Corson. Har alltså en Cane Corso Italiano tikvalp. :banana

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka