nu har rottweilern fått en stämpel igen

czech_racing skrev:
Jag har väldigt begränsad erfarenhet av hundar och är inget stort "fan" av dem, men nått kul hände denna sommar...

Vi ligger i en park och har picknick då jag plötsligt känner nått flåsa mig i nacken, jag är på glatt humör (efter lite vin..) och tror att någon skojar med mig så jag rullar runt så jag ligger på mage för att se vem det var.
Där står det två hundar ca en decimeter från mitt ansikte... Hinner se att det är "kamphundar", ser ingen ägare (så jag kan avgöra om det är en "vettig" människa), hmm springa är nog inte så bra (antar att de gäller de flesta hundar), jaha ska jag hälsa mitt ansikte hej då nu?

Hunden tar ett skutt fram och slickar mig i ansiktet, ok jag tolkar det som "hej" :confused: . Jag sätter mig upp, båda hundarna hoppar på mig mig och slickar mig i ansiktet. he he ehh vad nu då?
Fy!! Så kommer en tjej :tuttar och skriker 2 namn den ena hunden går bort den andra bara tar ett skutt rakt ned bland alla picknickkorgar. Efter att pratat med ägaren så förklarade hon att den ena var en amstaff (stavning?) valp och den andra en fullvuxen pitbull. Efter jag matat båda med kyckling (frågade ägaren såklart) så blev vi bästa vänner, jag kastade kubb-pinnar och hundarna kom tillbaka med tandpetare....
Sedan sa vi hej då till varandra efter att jag fick en sista puss.... inte av ägaren tyvärr.

Mvh
P.T

Nu när jag tänker efter så kanske de kände att jag ätit kyckling...jag som trodde att gillade MIG! :(

Jag är nu skyldig ett kubb-spel :D

Fick också lära mig att inte stirra rakt i ögonen, inte klappa på huvudet, ligg inte på rygg och blotta halsen..

Tycker att det är jättekul att du fick en positiv bild av hundarna för det är precis så som dom fungerar, sedan att ägaren verkade vara en sådan som borde ha en papiljon eller liknande istället är ju en annan sak. (Eller för den delen ingen hund alls)
Tycker även det där med att man inte skulle ligga på rygg med blottad hals låter lite komiskt. Om hundarna har benägenhet att bita då så kanske man verkligen skulle fundera på om allt står rätt till (kan ju tyvärr vara så att ägaren på något skruvat sätt försökte impa på dig :D )

tob skrev:
.... Att det däremot skulle råda någon form av koppeltvång är jag mer tveksam til, om det inte står i den lokala ordningsstadgan för den staden eller parken eller torget.......
/T

Du får ha din hund lös på allmän plats om du har samma kontroll på den som om den vore kopplad. Det är innebörden av lagen vilket ju faktiskt innebär att ingen av oss ska lösrasta på allmän plats Koppel är alltid en extra säkerhet.

Så nej, tjejen i exemplet får inte rasta hundarna så enligt lagen.

bebbe skrev:
...
Tycker även det där med att man inte skulle ligga på rygg med blottad hals låter lite komiskt. Om hundarna har benägenhet att bita då så kanske man verkligen skulle fundera på om allt står rätt till (kan ju tyvärr vara så att ägaren på något skruvat sätt försökte impa på dig :D )

[bara ljug]Jovisst gör det? Hundar av pitbull-typ är ju allmänt kända för sitt stabila beteende i de här sammanhangen. Deras totala "respekt" för de vanliga hundarnas tecken på undergivenhet är en av anledningarna till att skadorna när de här hundarna slåss inte blir värre än i vilket hundslagsmål som helst.....

Alla varningens ord som går i BrukshundsSverige om den här hundtypens "felaktiga" beteende i de här sammanhangen är naturligtvis bara skrönor. Man kan utan problem låta två jämnstarka individer göra upp eftersom en ger sig och den andra nöjer sig med med det.
[/bara ljug]

Chrille skrev:
[bara ljug]Jovisst gör det? Hundar av pitbull-typ är ju allmänt kända för sitt stabila beteende i de här sammanhangen. Deras totala "respekt" för de vanliga hundarnas tecken på undergivenhet är en av anledningarna till att skadorna när de här hundarna slåss inte blir värre än i vilket hundslagsmål som helst.....

Alla varningens ord som går i BrukshundsSverige om den här hundtypens "felaktiga" beteende i de här sammanhangen är naturligtvis bara skrönor. Man kan utan problem låta två jämnstarka individer göra upp eftersom en ger sig och den andra nöjer sig med med det.
[/bara ljug]

Trött IGEN!! :rolleyes:
Jävla stor skillnad på två hundar som har slagits och att den ena lägger sig för att "blotta strupen" och en människa som bara ligger på rygg!!. Detta ÄR en jätte skröna att det skulle vara farligt att blotta strupen för sin staff pittbull mm rent jävla skitsnack. Vi hade en utav våra rottisar samtidigt som staffen och när dom busade kunde det gå jävligt hett till. Men inte fan slutade det i någon typ utav blodbad bara för att staffen fick tag i Rottisens hals.
Jag vill veta hur många gånger alla som påstår sig veta att det är såhär verkligen har sett det :4skrika
Därimot så kommer jag ihåg en labrador som flög på våran rottis och denna hunden gav sig inte när den kom i underläge, jag har alltså bevis. Sett med egna ögon hur en labrador uppför sig högst onormalt. Men inte fan dömmer jag alla labbar för det! Nej åter igen, UTAN RIKTIGA FAKTA SKALL MAN KNIPA!

tob skrev:
Då kan jag som överskottsinformation meddela att jag var med och startade Stafforshire Bullterrierklubben i Sverige. -90 tror jag att det var.

/T

Jasså du?
De e min mor som e webmaster för hemsidan nu iaf...

bebbe skrev:
Nej åter igen, UTAN RIKTIGA FAKTA SKALL MAN KNIPA!
Menar du att det tob skriver om raskaraktäristiken är fel?

bebbe skrev:
Trött IGEN!! :rolleyes:
Jävla stor skillnad på två hundar som har slagits och att den ena lägger sig för att "blotta strupen" och en människa som bara ligger på rygg!!. Detta ÄR en jätte skröna att det skulle vara farligt att blotta strupen för sin staff pittbull mm rent jävla skitsnack....!

Jag har inte påstått och tror inte att det skulle vara farligt för en människa att blotta strupen för en "pitbull". Sorry om det verkade så.

Däremot har jag, så många gånger att jag anser det finnas anledning att vara beredd på det, hört talas om "pit bulls" som inte reagerar som de ska på signaler på att den andra hunden har gett sig. Det är en allvarlig, farlig brist i hundarnas mentalitet som verkar vara alltför vanlig bland dessa raser.Rastypiskt eller en effekt av den oseriösa avel som förstör raserna i Sverige så finns beteendet uppenbarligen där.

Naturligtvis är labradoren i ditt exempel en hund som uppför sig felaktigt. Dåliga individer finns det i alla raser. Har även sett dem bland mina älskade boxrar så jag påstår inte at någon ras är perfekt...

Bara för att klargöra en sak för de som tycker att jag verkar vara en rabiat kamphundsmotståndare.
Frågan gäller egentligen vad som är att anse som lämpliga sällskapshundar.
Ska jag på rak arm ge exempel kan listan trots det bli lång, men exempel på hundar som, enligt mig, inte är lämpliga är ju:
- slädhundar, jakthundar och vallhundar - arbetande hundar som inte anses vara lämpligaför rent sällskap
- bulldog, mops mfl - totalt sönderavlade hundar som är så sjukliga att det enda värdiga vore att radikalt ändra dessa raser till något annat med hjälp av inblandning av andra raser. Eller att helt enkelt låta dem dö ut.
- sk "kamphundar"- hundar som lockar till sig oseriösa uppfödare och ägare samt har rastypiska drag som gör det löjligt att ha dem som sällskaphundar. Alla positiva drag finns hos andra raser dvs back to huvudfrågan - VARFÖR ska man köpa en sån hund?

EDIT/Men ju mer man lär sig om det här, ju mer undrar man över de vidrigheter det olika rasförbunden gör sig skyldiga till genom perversa rasstandarder och liknande. Vi människor imponerar inte alla gånger när vi tillämpar vår "omvårdnad" på våra vänner djuren.

Last edited:
När man skaffar hund så är det ju några saker man ska tänk på.

*vad ska du ha din hund till?
* Bli medlem i svensk hundungdom, skk eller sbk, mkt information m.m för några futtiga spänn om året.
*Hur bor du och vad för sorts hund passar till ditt boende, (då menar jag inte färg matchning utan att man inte köper nån Jämthund om man bor i en etta i sthlm city)
*Hör med olika kennlar och olika människor om de olika hundar du är intresserad av
*Köp rasrent, då vet du vad du får
-och när du väl har din hund. Gå på kurser, skaffa promenad kompisar, vänlig men bestämd träning, ha kul med din nya kompis, se till att det är försäkrad och får sina vaccinationer som den ska o.s.v

I många av de fallen, som tas upp i media, med "rottweilers", "staffar", "pittbulls", "dogo argentinos", "amstaffs" och liknande har ägarna antagligen aldrig någonsin haft någon av dessa tankar i huvudet.
Frågan är om de ens VET vart stans Brukshundsklubb ligger :rolleyes:
Div korsningar som ser farliga ut lockar till sig alltför många olämpliga ägare. På något sätt är det inte samma status att ha en arg Toypudel i andra änden av kopplet, som att ha en otyglad "kamphund".
Själv tycker jag att det ser illa ut, oavsett hundras, när de DRAR runt med sina hussar och mattar på stan, pissar både här och där. Blir utskällda och sparkade på, hetsade mot stans katter och andra hundar och man ser dem aldrig någonsin i närheten av promenader med andra hundar, eller tränandes något lite seriösare än att bli slitna i sitt nithalsband.
ILLA är det ord jag finner för sådan hundhållning.
Är det konstigt att en sådan hund blir lite vrickad? Afghan, pittbull, rottis.. whatevah....
Kan man inte sköta något man tar sig an.. då får det ju hellre vara. Men det fattar ju tyvärr inte alla :dummer

Last edited:
Där ser man!

Tinatjejen skrev:
Sitter med i styrelsen åxå, om jag inte har fel... :rolleyes:
Du vet alltså inte vad din mor har för sig!? Du får hålla reda på henne bättre.
Var hon med på den tiden, då klubben startade? Länk till hemsidan kunde vara kul.
Ett av minnena från den tiden är en man vid namn Thomas Enderlein från Hunnebostrand, förmodligen han som Chrille pratar om, han satt i nån TV soffa och orerade om Pitbullens förträfflighet i allmänhet och sin egen förträfflighet i synnerhet. Jävligt tröttsam man som har viss karisma och drar med sig allehanda vilsna stackare i sina tokerier, men det var då. Nu vet jag inte hur saker ligger till längre, annat än att Kamhundklubben verkar ha gått i graven och ersatts av Svenska Pitbull Föreningen. Suck...
Den här diskussionen har barkat iväg alldeles för långt, om det är nån som vill diskutera etologi så är han/hon välkommen, men det känns inte som om vi kommer längre.
/T

tob skrev:
...
Ett av minnena från den tiden är en man vid namn Thomas Enderlein från Hunnebostrand, förmodligen han som Chrille pratar om, han satt i nån TV soffa och orerade om Pitbullens förträfflighet i allmänhet och sin egen förträfflighet i synnerhet. Jävligt tröttsam man som har viss karisma och drar med sig allehanda vilsna stackare i sina tokerier,..../T

:hihi :rofl

Du har rätt, vi kommer nog inte längre.
Nuff said!

Hon pratar så mycket om den där klubben, så jag orkar inte hålla reda på allt. Du vet själv precis vad dina föräldrar sysslar med eller?

hemsida till svenska staffordshire bullterrier klubben: www.ssbtk.nu
min mammas hemsida: www.staff.info.se
Min egen: www.dize.info.se

Tomas Enderlein såg jag senast i teve igår, i programmet "Debatt". Tyckte han hade vettiga saker att säga där. Trots att han gjorde bort sig lite då de började prata om en hund som han är delägare i som bet ihjäl en bichon frisee
Morsans hund Häxan Elvira, kommer dessutom därifrån;Hunnestaff
Mamma har haft sin hund sedan..-98 någonting. Så 1990, då var vi inte med i gemet än...

tob skrev:
Var hon med på den tiden, då klubben startade? Länk till hemsidan kunde vara kul.
Ett av minnena från den tiden är en man vid namn Thomas Enderlein från Hunnebostrand, förmodligen han som Chrille pratar om, han satt i nån TV soffa och orerade om Pitbullens förträfflighet i allmänhet och sin egen förträfflighet i synnerhet. Jävligt tröttsam man som har viss karisma och drar med sig allehanda vilsna stackare i sina tokerier, men det var då. Nu vet jag inte hur saker ligger till längre, annat än att Kamhundklubben verkar ha gått i graven och ersatts av Svenska Pitbull Föreningen. Suck...
Den här diskussionen har barkat iväg alldeles för långt, om det är nån som vill diskutera etologi så är han/hon välkommen, men det känns inte som om vi kommer längre.
/T

tob skrev:
/T

Då är det alltså så att det som diskuteras är hur det var 1990.
Inte hur det är nu, sedan så gäller även diskutionen om huruvida denna personen är en bra människa eller inte. Detta skall inte förknippas med hurdana hundarna är, om dom hanteras som dom skall. Alla hundar blir ju tokiga i fel händer inkl Boxer Afganer mm.

bebbe skrev:
Alla hundar blir ju tokiga i fel händer inkl Boxer Afganer mm.
Ja det stämmer, men det som diskuteras är rastypiska drag. Störda eller missskötta hundar är vi alla överens om.

Bingo skrev:
Ja det stämmer, men det som diskuteras är rastypiska drag. Störda eller missskötta hundar är vi alla överens om.

Kan du berätta för mig hurdana rastypiska drag din hund har, och vem det är som sätter dessa drag (säger att ett drag är typiskt för rasen).

bebbe skrev:
Kan du berätta för mig hurdana rastypiska drag din hund har, och vem det är som sätter dessa drag (säger att ett drag är typiskt för rasen).

Var det inte du som kunde det här med hundar?!?!

Rastypiska drag är en av de viktigaste faktorer du har att väga in när du skaffar hund. Dessa drag har förädlats/formats genom åratal av målinriktad avel och gett varje ras en viss personlighet. Exempel: Rastypiska drag för en boxer är bland annat livlighet, fysisk styrka, godmodighet och vissa vaktegenskaper. Dock har den en tämligen dålig näsa vilket gör att den bör gå bort om du vill spåra med din hund. Då hundarna sedan länge är en brukshund/sällskapshund har rasen genom målinriktad avel gjorts mycket "snällare" i skandinavien än vad den en gång var. Detta blir extra tydligt om man kommer i kontakt med exempelvis tyska importer som har en helt annan skärpa kvar i sinnet.

Ska du nu påstå att alla hundar är individer och ska bedömas lika "en staff är en lika bra sällskapshund som en labrador" eller vaddå? Vet du inte vad rastypiska drag är så har du inte gjort din hemläxa.

Varför kan en bordercollie annars valla nästan från födseln? Bra individer?

bebbe skrev:
Öh, jag kunde inte ens i min fantasi föreställa mig att detta skulle vara en fråga... Skojar du?

Bingo skrev:
Öh, jag kunde inte ens i min fantasi föreställa mig att detta skulle vara en fråga... Skojar du?

Det jag vill att du skall göra är att beskriva vilka rastypiska drag din hund typ har. Och det är väll klart att det är en fråga, det jag vet om afganer låter inte särskilt kul och detta kommer från personer som har handskats med dom.
Att enbart förlita sig på rastypiska drag är lite att generallisera, ungefär som hitler gjorde när han gjorde ras beskrivningar på judarna. Visst ger det dig en grund att stå på och en liten vink om vart man skall börja men du kan absolut inte hård dra allt till sin spets och enbart förlita sig på en ras beskrivnig.
En rasbeskrivning kan ändras med tiden ber åt vilket håll en uppfödare har dragit saker och ting, rasbeskrivningar är färskvara särskilt i fråga om mentalbeskrivningar.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph