nu har rottweilern fått en stämpel igen

K-Man skrev:
:fakta SÅ sant!

Är det inte så att Golden Retiriever leder bettstatistiken eg?

Jo det gör dom. :fakta
Fast jag har faktiskt svårt att tänka mig att den statistiken är procent baserad iofs..

K-Man skrev:
:fakta SÅ sant!

Är det inte så att Golden Retiriever leder bettstatistiken eg? Dock har pitbull och rottis så dåligt rykte att de alltid får skulden eller omskrivelsen kamphund. Se bara på exemplet HA vs Bandidos ovan. Här är tjejens och min Cooper..

Cooper ser EXAKT ut som min rottis såg ut! JÄTTEFIN!

UrbanTiger skrev:
Varför har grannen på våning 1 i mitt hus munkorg på sin "Råttis" ?
Varför "fostras" den med sparkar och slag ?
Grannens familj har Pizzeria

Är det konstigt att man är skeptisk ?

Hoppas att det du skrev var bara ett skämt!!! Precis så skapar man en livsfarlig hund... En rädd hund är en farlig hund. Så är det bara... Bästa försvaret är attack...

Sedan är det faktiskt så att människan är det farligaste djuret på jorden...

Får la också bidra med ett kort på min bäbis då... Brukar knäcka extra som tomte i familjen...

Bifogat

• arr.jpg
    arr.jpg
    64.7 KB · Visningar: 60
Varför har grannen på våning 1 i mitt hus munkorg på sin "Råttis" ?antagligen för att den har bitit någon och blivit tvingad till det av myndigheterna.
Varför "fostras" den med sparkar och slag ?för att dom är okunniga och antagligen själva är ganska rädda för sin hund
Grannens familj har Pizzeria och vad har det med saken att göra

Är det konstigt att man är skeptisk ? naturligtvis inte. det är en ras som alltfr ofta förbannas med korkade ägare

Är så trött på alla dessa uttalande om att Rottweiler och Dobbers är kamphundar,det är dock sällan någon som nämner att dessa hundraser faktiskt räddar många människors liv varje år iform av brukshundar.
Jag tror personligen inte att dessa raser utför fler angrepp på människor än vad tex Golden eller andra familjehundar gör.
Jag har haft en Dobbertik i nästan 9 år och trevligare hund får man leta efter.

Last edited:
Chrille skrev:
Varför har grannen på våning 1 i mitt hus munkorg på sin "Råttis" ?antagligen för att den har bitit någon och blivit tvingad till det av myndigheterna.
Varför "fostras" den med sparkar och slag ?för att dom är okunniga och antagligen själva är ganska rädda för sin hund

[/b]

Att hundägaren kommer från ett annat land kan ha ganska mycket med saken att göra av den enkla anledningen att man har olika syn på sina hundar i olika länder, konstigare än så är det inte.

synd att dom flesta med kamphundar använder dom som ett vapen.bara en massa nazzeku*ar och gangsters som har sånna djur.eller jo! det finns seriösa ägare också....

Tintin skrev:
Blir förbannad jag med över tramset med rottisar.. :fatta!
Och just där står det att det är en blandning alltså inget riktig rottweiler.
Vilket som,visst händer det att rottisar är inblandade men det är precis som med
pittb, ägarna är oftast kända av polisen. Som sagt, det är inte alltid hundens fel... FATTA NÅN GÅNG !!!

/Tomas

just därför ska en sån hund låsas in snabbt som faan pga av att ägaren inte har uppfostrat hunden ordentligt eller inget så det är inte hundens fel men för att det inte ska hända fler gånger så låser dem ju in hunden eller du tycker hunden ska få kli på magen för den har betit en liten flicka i huvudet eller?!?!

Vet man hur man gör när man uppfostrar en hund bör man inte få problem om inte hunden är felknullad förstås då.
Så fort hunden gör det minsta utfall,kaxar sig eller inte lyder måste man vara stenhård.
Greppa den i nacken, brotta ner den och lägg dig över den med ansiktet så nära hundens och stirra den i ögonen samtidigt som du säger fyyyyy med den mörkaste röst som du kan frambringa.
Hunden ska inte vara din kamrat utan du ska vara flockledare åt hunden och den ska stå absolut lägst i rang om det är en familj.

sEiKo skrev:
.....Så fort hunden gör det minsta utfall,kaxar sig eller inte lyder måste man vara stenhård.
Greppa den i nacken, brotta ner den och lägg dig över den med ansiktet så nära hundens och stirra den i ögonen samtidigt som du säger fyyyyy med den mörkaste röst som du kan frambringa.
.....

SÅ ENKELT ÄR DET INTE!!!!!

Gör så på fel hund vid fel tillfälle så har du kanske förstört en stor del av dina möjligheter att fostra en harmonisk hund. Hundar är individer med olika behov på alla områden. Det du beskriver är rena dumheter på nästan alla hundar. Enstaka tuffa individer kanske måste tas hår men på det stora hela är det som att jaga mygg med hagelbössa - visst får du tyst på surrandet men hålet i väggen är ett jävla problem...

Tinatjejen skrev:
Jo, men så är de ju sveriges andra vanligaste hund, efter schäfern, eller något sådant...
Är det en ursäkt? Varför har inte den dåligt rykte då? Jo, den ser inte farlig ut. Sen är GR's (ej ghostrider) bett säkert inte lika allvarliga i de flesta fall som de som uppmärksammas i pressen där andra raser är inblandade. Vilket har störst nyhetsvärde: Golden-bett eller AmStaff-bett? Bara en av dem kan få namnet kamphund i pressen. Kvällstidningsjournalister :fatta!

Denna debatt kan nog pågå hur länge som helst trots att de flesta här har samma uppfattning om hundar.

Vill ni se ett filmklipp på Cooper så kolla in min hemsida http://hem.bredband.net/kargla/ Inte världsbäst bild tyvärr pga svart hund på vit snö (svårfilmat) men lite glad Rottweiler ser man iaf.

Last edited:
Quaya skrev:
just därför ska en sån hund låsas in snabbt som faan pga av att ägaren inte har uppfostrat hunden ordentligt eller inget så det är inte hundens fel men för att det inte ska hända fler gånger så låser dem ju in hunden eller du tycker hunden ska få kli på magen för den har betit en liten flicka i huvudet eller?!?!

De ska tas om hand och omplaceras eller i värsta fall avlivas.
Sen borde det finnas någon sorts lag som gör att ägaren aldrig mer kan bli hundägare igen efter det.

twinner666 skrev:
Inskickat av twinner666 - Igår kl 17:26
synd att dom flesta med kamphundar använder dom som ett vapen.bara en massa nazzeku*ar och gangsters som har sånna djur.eller jo! det finns seriösa ägare också....

Där har du allt fel.
Kollar du in på Svenska Staffordshire Bullterrier Klubbens hemsida, www.ssbtk.nu
så kan du se x antal ägare till renrasiga staffar som inte är särskilt oseriösa... :fakta

Hur seriösa ägare till korsningar med pb, rottis m.fl. är, det borde man fatta bara genom deras val i inhandlandet av hund. Och anar man inte oråd då, så gör man det definitivt när man ser hur de behandlar dem... :mad:

ansvar

The_FacultyGirl skrev:
Just den hunden kommer inte bita förrän han blir bra trängd och han vet det själv iochmed att han går undan alla gånger han kan.
Sen om jag praktiskt taget stänger in hunden i säg köket för att vara avskilld från barnet för allas skull och barnet vet att hunden inte är snäll likaså att barnets förälder vet om det, och barnet ändå går in i köket för att titta på hunden. Då är det förälderns fel för den har ansvar för barnet.
Men det är min åsikt.
Det är förälderns plikt att passa sin unge likaväl som det är hundägarens plikt att passa hunden. För både hundägaren och föräldern ska vara flockledare i sin flock och då får man passa sina mindre och undergivna också.

Men jag är less på vuxnas syn på djur i huvudtaget.
Att en vuxen kan låta sina barn jaga t.ex. får som är instängda i en hage... varv efter varv. Tycker vem som helst borde kunna räkna ut att fåren inte mår bra av det, så stressade som det kan bli.
Och varför barnen ens är i hagen är p.g.a. öppet hus och visning av djuren på diverse ställen.
Men kan man inget om djur så är det säkert svårt att veta.. men om man själv inte vet ngt om djuret, varför låta ens barn vara inärheten av det?

Det du pratar om i fallet "jaga får i hage" har nog i min mening mest att göra med ansvar och omdöme hos föräldrarna, dom bör ju enligt alla normer veta att ungarna stressar djuren.
I fallet hund - barn i klappsituation är det DITT ansvar som hundägare att se till att inget händer, oavsett om ungen har gett sig fan på att hänga runt halsen på din hund. Det finns något som många hundägare har missat och det är det strikta hundägaransvaret, eller som det egentligen heter "lagen om tillsyn över hund och katt(!)". Den innebär att DU som hundägare är ansvarig för allt som din hund ställer till med, och då menas allt. Det finns exempel på klantiga, övermodiga SBK instruktörer som haft sina hundar lösa på kurser, hundar som har gått fram till andra kopplade hundar och blivit bitna. I rimlighetens namn är väl i såna fall den personen vars hund har varit lös och gått fram till andra kopplade hundar, ansvarig kan man tycka. Men icke! Den hund som biter den andra, hur oschysst det än kan verka, sätter sin ägare i ansvarsposition för det som har hänt. Så effekten av det hela blir att om du står med din hund kopplad och en annan jycke kommer fram och blir biten så är du med den kopplade hunden ansvarig ändå! Samma sak gäller oavsett vad som kommer fram eller vad som händer. Om du har en vakthund hemma och Tjyven bryter sig in och blir biten av lille snutte, så blir du ansvarig och Herr Tjyv kan anmäla dig och du kan i värsta fall bli skadeståndsskyldig.
Så illa är det.
Sen vad beträffar tron om att en boxer måste vara knäpp eller sjuk, eller ett jätteundantag från rasen i övrigt, för att bitas rent generellt, så är det bara nys.
Boxern har med stor framgång använt i många många år som tjänstehund (läs polishund) och där måste man kunna bitas, även om man är boxer.
/T

Ja, det är ju faktiskt så att även om en lös hund kommer farande och din hund försvarar sig själv och sin ledare, (du), så är det Du som åker på det.

Man får helt enkelt leva fan och sparka å vråla åt den lösa hundens håll, så att den ångrar sig och inte vill komma i närheten. Finns inget mer irriterande än hundägare som bara skickar fram sina hundar, (händer dock inte mig så ofta :rolleyes: ).
Går man t.ex. på Gärdet får man hela tiden försvara sig mot lösa hundar med en flåsande vrålande ägare efter sig.
Har man inte koll på sin hund, så släpper man den ju inte mitt på Gärdet, tycker man.... men sunt förnuft verkar vara något som alltför många hundägare saknar. :o

Det är inte omöjligt och oftast heller inte särskilt svårt, att få ordning på sin hund.
9½ ggr av 10 tycker hundarna bara att det är roligt roligt roligt! :banana
I vissa fall, som mitt eget, krävs det hela tiden träning och träning och träning och sen mer träning... Men det går.
Synd att inte fler hundägare till renrasiga eller korsningar eller vad än de nu må ha för hund, fattar det bara.

Hur präktig lät jag inte nu då? :rodnar

Chrille skrev:
Bättre formulerat än så har jag aldrig hört den enkla sanningen förklaras bortsett från ett faktafel angående labben som länge haft problem med oseriös avel och då drabbats av många dåliga hundar. Men de hundarna bits inte på samma sätt och blir inte ett problem på samma sätt för att de har ägare som äger hund av annan anledning än penisångest...

Vad gäller boxrar så bits dom inte förresten. Dels har de en otroligt stabil mentalitet, extrem smärt-tröskel och skulle de trots det försöka bita så gör deras extrema underbett att det inte går hål dvs upplevs inte som ett bett på samma sätt som när en hund med riktigt bett visar vad man kan göra med ett gäng riktiga tänder.

Det är alltid ägaren som är problemet och därigenom hunden. ÄGAREN skaffar en hund han inte klarar av eller en taskig blandning och sen är det HUNDEN som måste skjutas. Sorgligt....

Crille Jag menade att Labbar och boxrar inte biter då de är totaldumglada, men som du sa senare, ingen regel utan undantag.. Labben är ju en apporterande fågelhund så själva bitmomentet finns ju faktiskat i blodet, men de är i regel väldigt snälla.

Precis som du sa så är ALLA "tam"-hundar framavlade av oss och det till olika ändamål, tax-drivande jakthund, bordiecolli-vallhund, pittbull-kamphund, osv. sen om man har hunden till det den är till för är ju en annan femma men det kan bli knas. Ta en Bordiecolli som sitter i en lägenhet och inte får stimuli, den kommer bli tokig vibrera och springa inte bara efter pinnar, så är det.

Om man nu ska ha en Pittbull, rotweiler eller motsv, så erkänna för sig själv att det inte är av anledningen att det är den snällaste hunden, bästa drisyrhunden, bästa familjehunden, osv utan man köper hunden av den enkla anledningen att den är häftig, har ett coolt rykte, man själv anses som ball som har pli på en så´n best osv. OCH Där är felet! Varför finns pittbullteriers om dess ägare i dag dessutom fördömmer hundkamp?

Det är ytterst viktigt att en människa med en så vass hund vet vad han/hon håller på med. Jag har bara träffat trevliga Rotweilers men det ÄR en potensiell farlig hund.

Chrille skrev:

Är det konstigt att man är skeptisk ? naturligtvis inte. det är en ras som alltfr ofta förbannas med korkade ägare

Håller med helt! En hund tar i regel sina chanser till att klättra på rangstegen, men våld är INTE rätt metod att hålla den på plats med. Självsäkerhet är det som gäller och räcker, det känner hunden. Om man slår en hund blir den bara osäker på vad du menar och var den har dig.
Anledningen till att hunden skall vara lägst i rangårdningen i ett hem/en familj är av den enkla anledningen att du "äger" den och har fullt ansvar men den behöver inte behandlas illa för det.

hehe

sEiKo skrev:
Vet man hur man gör när man uppfostrar en hund bör man inte få problem om inte hunden är felknullad förstås då.
Så fort hunden gör det minsta utfall,kaxar sig eller inte lyder måste man vara stenhård.
Hunden ska inte vara din kamrat utan du ska vara flockledare åt hunden och den ska stå absolut lägst i rang om det är en familj.

Det där skulle jag vilja se dig göra med en förbannad rottishane på 55 pannor, eller varför inte en chihuahua. Blir lite tokigt när man generaliserar på det där viset.
Anekdotdags: Jag bevistade en utbildning för många år sen på vad som då hette Statens Hundskola i i Sollefteå.
En ung dam på 50 kilo gick och drog på en rottishane vid namn "OKEJ", rätt svårt att instruera någon som har en hund som heter så, om man ska använda sitt eget vardagsspråk. I vilket fall som helst så "dominerade" hon sin hund på följande vis: Hon sa åt jycken att lägga sig ner och sen la hon sig själv på hunden. Imponerande. Därefter pep hon fram nåt som skulle korrigera hunden.
Efter en stunds "dominerande" tröttnade Okej på detta och började rulla runt i snön. Hon hade förmodligen tjänat på att använda nån annan metod, eventuellt klara av "befälsordningen" redan när lille "Okej" var valp.
/T

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...