TinaTjejen
long time, no see
hahaha, klockrent Tob! 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
The_FacultyGirl skrev:Just den hunden kommer inte bita förrän han blir bra trängd och han vet det själv iochmed att han går undan alla gånger han kan.
Sen om jag praktiskt taget stänger in hunden i säg köket för att vara avskilld från barnet för allas skull och barnet vet att hunden inte är snäll likaså att barnets förälder vet om det, och barnet ändå går in i köket för att titta på hunden. Då är det förälderns fel för den har ansvar för barnet.
Men det är min åsikt.
Det är förälderns plikt att passa sin unge likaväl som det är hundägarens plikt att passa hunden. För både hundägaren och föräldern ska vara flockledare i sin flock och då får man passa sina mindre och undergivna också.
Men jag är less på vuxnas syn på djur i huvudtaget.
Att en vuxen kan låta sina barn jaga t.ex. får som är instängda i en hage... varv efter varv. Tycker vem som helst borde kunna räkna ut att fåren inte mår bra av det, så stressade som det kan bli.
Och varför barnen ens är i hagen är p.g.a. öppet hus och visning av djuren på diverse ställen.
Men kan man inget om djur så är det säkert svårt att veta.. men om man själv inte vet ngt om djuret, varför låta ens barn vara inärheten av det?
Chrille skrev:SÅ ENKELT ÄR DET INTE!!!!!
Gör så på fel hund vid fel tillfälle så har du kanske förstört en stor del av dina möjligheter att fostra en harmonisk hund. Hundar är individer med olika behov på alla områden. Det du beskriver är rena dumheter på nästan alla hundar. Enstaka tuffa individer kanske måste tas hår men på det stora hela är det som att jaga mygg med hagelbössa - visst får du tyst på surrandet men hålet i väggen är ett jävla problem...
tob skrev:Det där skulle jag vilja se dig göra med en förbannad rottishane på 55 pannor, eller varför inte en chihuahua. Blir lite tokigt när man generaliserar på det där viset.
Anekdotdags: Jag bevistade en utbildning för många år sen på vad som då hette Statens Hundskola i i Sollefteå.
En ung dam på 50 kilo gick och drog på en rottishane vid namn "OKEJ", rätt svårt att instruera någon som har en hund som heter så, om man ska använda sitt eget vardagsspråk. I vilket fall som helst så "dominerade" hon sin hund på följande vis: Hon sa åt jycken att lägga sig ner och sen la hon sig själv på hunden. Imponerande. Därefter pep hon fram nåt som skulle korrigera hunden.
Efter en stunds "dominerande" tröttnade Okej på detta och började rulla runt i snön. Hon hade förmodligen tjänat på att använda nån annan metod, eventuellt klara av "befälsordningen" redan när lille "Okej" var valp.
/T
Hörru du du, din sam skrivare. För det första heter det yrkes jägare och för det andra ska du bara knipaNoicE skrev:Det finns inga bra hundar, det finns inga dåliga hundar.
ALLA ÄR SÄMST.
så ÄR det
enbart polisen och yrkesjägare skulle ha rätt att ha hund
Hundar är äckliga... dom luktar också...![]()
Ja mycket lugn och fin ras tills det gäller! hehe Försvarar en i våt och torrt! Dem e väldigt stora och extremt kraftfulla! Schnauzer e en tysk hundras framavlad för pubarnas skydd i münchen på 1600 talet. Den används som polis och militär hund i Tyskland och USA. De har VÄLDIGT stabilt psyke och brukar gå väldigt bra ihop med barn! Det e nog mer vakthund än husdjur men i Helsingborg där jag bor e det ett rätt vanligt "husdjur" nuför tiden. Väldigt dyr att köpa och otroligt svårlärd med!sEiKo skrev:65kg!!!!
Då är det iallafall om inte kamphund så är det en respektingivande hund, då den har så långa ben gör det ju inte saken bättre.
Den väger fö. som en svensk varg och det säger ju en del.
Är det en snäll ras? Vad har dom använts till? Är det husdjur bara?
Tinatjejen skrev:De ska tas om hand och omplaceras eller i värsta fall avlivas.
Sen borde det finnas någon sorts lag som gör att ägaren aldrig mer kan bli hundägare igen efter det.
YamahaJojje skrev:Nova: Vad ska räknas som kamphundar? Själv har jag 2 tiesen schnauzer. E det kamphundar?
YamahaJojje skrev:Ja mycket lugn och fin ras tills det gäller! hehe Försvarar en i våt och torrt! Dem e väldigt stora och extremt kraftfulla! Schnauzer e en tysk hundras framavlad för pubarnas skydd i münchen på 1600 talet. Den används som polis och militär hund i Tyskland och USA. De har VÄLDIGT stabilt psyke och brukar gå väldigt bra ihop med barn! Det e nog mer vakthund än husdjur men i Helsingborg där jag bor e det ett rätt vanligt "husdjur" nuför tiden. Väldigt dyr att köpa och otroligt svårlärd med!
UrbanTiger skrev:Tycker att vi slutar debatten som klappträt på Insider uttryckde det ang ev. avlivning av hundar som bitit barn.
"de beror på om de bara är ett bett eller om de e helt söndertrasat"
:kocko
Hmmm svårt att avgöra vem av er som var dummast den gången.YamahaJojje skrev:sEiKo: Japp Riesen Schnauzer = Stort skägg... Mina hundar är väl dresserade och väl tränade den lille av dem ligger på 55kg och den store på c:a 65 kg! En gång var jag ute med den store och då kom det en pitbull kille och sa till mig att jag skulle gömma undan min hund annars skulle hans äta upp den. ok sa jag så fick dem reda ut det själv tog inte många sekunder förrän pitbullen låg nbakom sin ägare. det fina med schnauzer e att dem sällan bitter slås med tassarna!
Ahh dem e rätt svårlärda... envisa som satan!!!Tinatjejen skrev:De är förbenat duktiga på att valla med. Framförallt större boskap som korkade nötkreatur t.ex. Hade min med mig på helgjobbet jag hade på den tiden. De va ingen ko som våga springa över den hunden inte.
Svårlärda vet jag däremot INTE om jag tycker att de var. Inte mina i varje fall.
Pappa och hans ex. fru hade en schnauzer kennel. Schnauzerhällens Kennel.
Priset ligger väl på 8-9000:- men det beror ju lite på vad de är för kennel å föräldrar o.s.v.
En bra allround hund i storlek större![]()
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |