nu har rottweilern fått en stämpel igen

The_FacultyGirl skrev:
Just den hunden kommer inte bita förrän han blir bra trängd och han vet det själv iochmed att han går undan alla gånger han kan.
Sen om jag praktiskt taget stänger in hunden i säg köket för att vara avskilld från barnet för allas skull och barnet vet att hunden inte är snäll likaså att barnets förälder vet om det, och barnet ändå går in i köket för att titta på hunden. Då är det förälderns fel för den har ansvar för barnet.
Men det är min åsikt.
Det är förälderns plikt att passa sin unge likaväl som det är hundägarens plikt att passa hunden. För både hundägaren och föräldern ska vara flockledare i sin flock och då får man passa sina mindre och undergivna också.

Men jag är less på vuxnas syn på djur i huvudtaget.
Att en vuxen kan låta sina barn jaga t.ex. får som är instängda i en hage... varv efter varv. Tycker vem som helst borde kunna räkna ut att fåren inte mår bra av det, så stressade som det kan bli.
Och varför barnen ens är i hagen är p.g.a. öppet hus och visning av djuren på diverse ställen.
Men kan man inget om djur så är det säkert svårt att veta.. men om man själv inte vet ngt om djuret, varför låta ens barn vara inärheten av det?

Håller med dig fullständigt... :tummenupp :tummenupp :tummenupp :Bugar

Chrille skrev:
SÅ ENKELT ÄR DET INTE!!!!!

Gör så på fel hund vid fel tillfälle så har du kanske förstört en stor del av dina möjligheter att fostra en harmonisk hund. Hundar är individer med olika behov på alla områden. Det du beskriver är rena dumheter på nästan alla hundar. Enstaka tuffa individer kanske måste tas hår men på det stora hela är det som att jaga mygg med hagelbössa - visst får du tyst på surrandet men hålet i väggen är ett jävla problem...

Just så enkelt är det.(Gäller såklart att anpassa sig, man behöver inte vara överdrivet hård, hur mycket man behöver ta i det lär man sig med tiden.
Jag skrev nog lite väl generaliserande kanske, ber om ursäkt om ni blev sura)

Funkar kanske inte på alla hundar, men i början måste man vara stenhård så inte hunden tar befälet eller får fula vanor.
Visst kräver dom mycket gullande också men dom måste få klart för sig om dom gjort fel så det inte upprepas.

Mvh Jon (Lycklig ägare till harmonisk, okastrerad Border collie/bearded collie hanne)

Last edited:
tob skrev:
Det där skulle jag vilja se dig göra med en förbannad rottishane på 55 pannor, eller varför inte en chihuahua. Blir lite tokigt när man generaliserar på det där viset.
Anekdotdags: Jag bevistade en utbildning för många år sen på vad som då hette Statens Hundskola i i Sollefteå.
En ung dam på 50 kilo gick och drog på en rottishane vid namn "OKEJ", rätt svårt att instruera någon som har en hund som heter så, om man ska använda sitt eget vardagsspråk. I vilket fall som helst så "dominerade" hon sin hund på följande vis: Hon sa åt jycken att lägga sig ner och sen la hon sig själv på hunden. Imponerande. Därefter pep hon fram nåt som skulle korrigera hunden.
Efter en stunds "dominerande" tröttnade Okej på detta och började rulla runt i snön. Hon hade förmodligen tjänat på att använda nån annan metod, eventuellt klara av "befälsordningen" redan när lille "Okej" var valp.
/T

Tricket ligger i att det såklart ska vara din egen hund, och den ska fostras från början till att förstå att DU är flockledare, lyder man inte blir det obehagligt(för hunden alltså), är man snäll så belönar det sig(för hunden alltså).
Det är det sättet som är mest framgångsrikt bland dom jag känner som har hund, hundar får man inte mesa sig med, absolut inte hannar då blir dom hemska att ha och göra med.
Vår hund är så snäll så det finns inte, skäller knappt, men ändå litar jag inte en sekund på den även fast jag tycker mycket om honom, jag vet att det är en hund, hundar få för sig saker och då spelar det ingen roll vem som skriker efter den om man ex. har den lös och den får korn på nåt.
Har den i princip alltid kopplad, men skulle den springa, då går jag åt andra hållet, hundens flockkänsla är starkare än lusten att jaga. Den blir helt ifrån sig om den inte hittar dig, det gör att den efter ett tag lär sig att aldrig gå utom synhåll och den kollar regelbundet att du är med.
Funkar på dom intelligenta hundarna, hur det är med spånen vet jag inte.

Mvh Jon

Det finns inga bra hundar, det finns inga dåliga hundar.

ALLA ÄR SÄMST.

så ÄR det :hej
enbart polisen och yrkesjägare skulle ha rätt att ha hund :mattias

Hundar är äckliga... dom luktar också... :zpy

NoicE skrev:
Det finns inga bra hundar, det finns inga dåliga hundar.

ALLA ÄR SÄMST.

så ÄR det
enbart polisen och yrkesjägare skulle ha rätt att ha hund :mattias

Hundar är äckliga... dom luktar också... :zpy
Hörru du du, din sam skrivare. För det första heter det yrkes jägare och för det andra ska du bara knipa :mad:

:hej

Skäggvovvar?
Fan vet jag.
Alla hundar är väl kamphundar, även min, i fel händer.
I rätt händer är dom en livskamrat.

Har dom använts i militära- eller kamphunds-syften så kan man väl säga att dom har det i släkten men att döma av kroppsbyggnaden på dom hundar jag hittade bild på så kan man väl inte direkt kalla dom kamphundar.

sEiKo: Japp Riesen Schnauzer = Stort skägg... Mina hundar är väl dresserade och väl tränade den lille av dem ligger på 55kg och den store på c:a 65 kg! En gång var jag ute med den store och då kom det en pitbull kille och sa till mig att jag skulle gömma undan min hund annars skulle hans äta upp den. ok sa jag så fick dem reda ut det själv tog inte många sekunder förrän pitbullen låg nbakom sin ägare. det fina med schnauzer e att dem sällan bitter slås med tassarna!

65kg!!!!
Då är det iallafall om inte kamphund så är det en respektingivande hund, då den har så långa ben gör det ju inte saken bättre.
Den väger fö. som en svensk varg och det säger ju en del.
Är det en snäll ras? Vad har dom använts till? Är det husdjur bara?

sEiKo skrev:
65kg!!!!
Då är det iallafall om inte kamphund så är det en respektingivande hund, då den har så långa ben gör det ju inte saken bättre.
Den väger fö. som en svensk varg och det säger ju en del.
Är det en snäll ras? Vad har dom använts till? Är det husdjur bara?
Ja mycket lugn och fin ras tills det gäller! hehe Försvarar en i våt och torrt! Dem e väldigt stora och extremt kraftfulla! Schnauzer e en tysk hundras framavlad för pubarnas skydd i münchen på 1600 talet. Den används som polis och militär hund i Tyskland och USA. De har VÄLDIGT stabilt psyke och brukar gå väldigt bra ihop med barn! Det e nog mer vakthund än husdjur men i Helsingborg där jag bor e det ett rätt vanligt "husdjur" nuför tiden. Väldigt dyr att köpa och otroligt svårlärd med!

Tinatjejen skrev:
De ska tas om hand och omplaceras eller i värsta fall avlivas.
Sen borde det finnas någon sorts lag som gör att ägaren aldrig mer kan bli hundägare igen efter det.

Ja precis men läser du det jag skrev ordentligt så menar jag precis det du skriver där. Hans kommentar låter det som om att det inte är hundens fel och dem ska bara släppa hunden på "fri fot" och få gå rundor o bita folk. Visst kan de vara ägarens fel vilket det oftast är men när då är sådant så ska ägaren utan den minsta tveckan ha en polisanmälan ( OM DET RÄCKER ?!?!?! )

Det mesta är väl redan sagt i debatten. Kan bidra med mitt skitsnack som inte leder i någon direkt riktning.. Har själv umgåtts en del i schäfer-kretsar, och min upplevelse är att det snackas rätt mycket skit mellan olika "hundläger". Mina barn och andras ungar-syndromet.. Befogat eller inte (ifall vissa raser är mer eller mindre pålitliga..).. vet inte, har ingen erfarenhet av andra raser. Har haft totalt 5 schäfrar och umgåts med många många fler än så, och där kan vi snacka individer. De är så enormt olika varandra att det är förbluffande. Misstänker att detta gäller alla förekommande hundar, oavsett ras.

Varför människor skriker och håller på med sina hundar har jag aldrig förstått mig på. Man kan visa sin auktoritet på mindre energikrävande sätt och få det att fungera. I alla fall har jag aldrig haft en hund som jag fått pli på genom att gorma mig hes.

Jag skulle aldrig lita blint på min hund, man måste komma ihåg att det är en hund (självklart samtidigt ha i huvudet att hunden är en individ) och att omgivningen inte alltid förstår att visa saker kan upplevas som ett hot och trigga hundens försvarsinstinkt, eller jaktinstinkt. Det viktigaste som jag ser det är att jag som ägare kan förutse dessa situationer och inte sätta mig och min hund (och därmed andra människor/djur) i klistret.

Bifogar bild på min kompis.

Bifogat

• zanto.jpg
    zanto.jpg
    33.7 KB · Visningar: 33
YamahaJojje skrev:
Nova: Vad ska räknas som kamphundar? Själv har jag 2 tiesen schnauzer. E det kamphundar?

Oh, fina hundar. Själv uppväxt med sådana. :tummenupp
Den sista jag hade vart hanhundsilsk efter att en GOLDEN RETRIVER hanne gav sig på honom. :fatta!

Ang. att en del här säger att man har valt en "kamp"hund för att vara ball. Så ska jag dra mina EGNA anledningar till att ha en staffordshire bullterrier:
Jag är van med japansk spets, cavalier king charles, Riesenschnauzer, dvärgschnauzer, staffordshire bullterrier och new foundland hundar och vet ungefär vad de går för, så jag umgåtts med dem under hela min uppväxt.

Då jag jobbade i stall och kommer fortsätta jobba i lantbruket så är långhåriga hundar inte ens att tänka på. (skitiga, luktar o.s.v.)
Jag har inte en bauta-stor combi, utan en liten mitsubishi colt. Alltså gick både riesen och new foundland bort redan där.

Staffen är relativt liten, pälsvården är i stort sett obefintlig oxh man kan göra allt med den. Lydnad, agility, utställningar u name it.

Därför är den mitt val. Vad massa folk på stan tror om mig och min hund, det bryr jag mig mindre om.

Men som många skriver, rädd behöver man aldrig vara, vad för hund man än har, när man är ute på kvällspromenader.

YamahaJojje skrev:
Ja mycket lugn och fin ras tills det gäller! hehe Försvarar en i våt och torrt! Dem e väldigt stora och extremt kraftfulla! Schnauzer e en tysk hundras framavlad för pubarnas skydd i münchen på 1600 talet. Den används som polis och militär hund i Tyskland och USA. De har VÄLDIGT stabilt psyke och brukar gå väldigt bra ihop med barn! Det e nog mer vakthund än husdjur men i Helsingborg där jag bor e det ett rätt vanligt "husdjur" nuför tiden. Väldigt dyr att köpa och otroligt svårlärd med!

De är förbenat duktiga på att valla med. Framförallt större boskap som korkade nötkreatur t.ex. Hade min med mig på helgjobbet jag hade på den tiden. De va ingen ko som våga springa över den hunden inte.
Svårlärda vet jag däremot INTE om jag tycker att de var. Inte mina i varje fall.
Pappa och hans ex. fru hade en schnauzer kennel. Schnauzerhällens Kennel.
Priset ligger väl på 8-9000:- men det beror ju lite på vad de är för kennel å föräldrar o.s.v.

En bra allround hund i storlek större :tummenupp

UrbanTiger skrev:
Tycker att vi slutar debatten som klappträt på Insider uttryckde det ang ev. avlivning av hundar som bitit barn.

"de beror på om de bara är ett bett eller om de e helt söndertrasat"

:kocko

Skulle spelat in programmet men snubben som skulle spela in det åt mig spela in från fel kanal :kocko
Insider går i repris på måndag 01:20
DÅ ska här spelas in.

Antar att de målat upp det duktigt och med många hundar som attackerade kameran?

Man ser skillnaden på folk när de ser mig och min hund på stan.
När vi går på stan och Dize har fotbollen i munnen och känner sig skitviktigt, då stannar tanterna och alal möjliga folk och vill prata med honom och kasta bollen.
När vi går utan boll, då går 80% av de vi möter, över på andra sidan gatan.
Tack så mkt media.

YamahaJojje skrev:
sEiKo: Japp Riesen Schnauzer = Stort skägg... Mina hundar är väl dresserade och väl tränade den lille av dem ligger på 55kg och den store på c:a 65 kg! En gång var jag ute med den store och då kom det en pitbull kille och sa till mig att jag skulle gömma undan min hund annars skulle hans äta upp den. ok sa jag så fick dem reda ut det själv tog inte många sekunder förrän pitbullen låg nbakom sin ägare. det fina med schnauzer e att dem sällan bitter slås med tassarna!
Hmmm svårt att avgöra vem av er som var dummast den gången.

Är det förresten någon som vet om det är sant att pittbullarna inte släpper när de väl har bitit? En normal hund vet omedelbart när den andra hunden har gett sig och slutar då att slåss. Fajten skall bara etablera rang, inte skada någon av hundarna. Allt annat är dåligt hundbeteende och skall bort.

Kraven på en hund idag är mycket anorlunda än de var för 200 år sedan. Det finns inte längre några vargar att skydda boskapen mot. Det är ganska ont om stråtrövare. Arrangerade fajter mellan djur är olagliga och en styggelse. En modern hund skall fungera med både människor och andra djur - vara snäll helt enkelt. Och fattar den inte när det är dags att lägga av i en hundfajt har den inget i samhället att göra. Bort med skiten.

Tinatjejen skrev:
De är förbenat duktiga på att valla med. Framförallt större boskap som korkade nötkreatur t.ex. Hade min med mig på helgjobbet jag hade på den tiden. De va ingen ko som våga springa över den hunden inte.
Svårlärda vet jag däremot INTE om jag tycker att de var. Inte mina i varje fall.
Pappa och hans ex. fru hade en schnauzer kennel. Schnauzerhällens Kennel.
Priset ligger väl på 8-9000:- men det beror ju lite på vad de är för kennel å föräldrar o.s.v.

En bra allround hund i storlek större :tummenupp
Ahh dem e rätt svårlärda... envisa som satan!!!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph