Nu har Reinfeldt skitit i det blå skåpet!

• Thread starter Thread starter DarkWingDuck
  • Start date Start date
Tror man verkligen att utvecklingen drivs av höga skatter i ett land på 9 miljoner så är man naiv.

Just den frasen läser jag precis överallt samtidigt som det inte finns nån i hela världen som tror på att vi i Sverige kommer lösa jorden klimatproblemen på egen hand. Jag förstår inte varför folk påstår det ens. Det är väl självklart att ALLA ska va med och påverka och där ingår våra 9 miljoner invånare.
Alternativet är att vi alla står och pekar finger på varandra och talar om vad alla andra ska göra istället.
Jag kan ta ett roligt exempel och det är en polare som inte tycker det är lönt att stänga av sin TV istället för att alltid ha den(+ allt annat) i stand by läge. "Det är ju så jobbigt att stänga av alla prylarna". Hans ursäckt är att det finns ändå 1 miljard kineser som spyr ut miljögifter. Han vill alltså att 1 miljard kineser ska ändra på sig först innan han själv gör det. Och sen till på köpet klagar han på att han har hög elräkning oxå och att skatterna borde sänkas för det med. Alla andra ska göra nåt, skatter ska sänkas och det ska forskas och det ska det ena och det andra, men han själv ska inte göra nåt.

Och just ang. USA som alltid nämns som miljöförstöringsexempel. Även där börjar det hända mycket, speciellt i californien, även om det inte går speciellt snabbt och att dom ligger långt efter. Även där börjar folk vakna trots extrem motvind pga av alla lobbyister.

Vet du hur mycket 4 öre var vart i dagens värde 1924? Räkna på det.

Hur fan alla plotiker än gör så ska alltid någon klaga ändå.

Själv så skiter jag fullständigt i bensinpriset. Har råd att köra både min A4:a och busa utan att behöva äta nudlar så om den kostade 13:-/l eller 20:-/l bekommer mig inte nämnvärt.

Rätt kul egentligen det här med bensinpriser. Folk står och beklagar sig inne på mackar när de skall betala om hur dyrt det är med bensinen, 13:-/L minsann, skandal!! Sen slinker två ramlösor/Coca Cola med när det är dax att betala. 22:-flaskan, då har man betalat 44:-/Litern för lite kolsyrat vatten.

Jag måste hålla med alla föregående talare, antingen har man råd eller icke eller så gör man sig råd och kollar över sin livstil.

Rätt kul egentligen det här med bensinpriser. Folk står och beklagar sig inne på mackar när de skall betala om hur dyrt det är med bensinen, 13:-/L minsann, skandal!! Sen slinker två ramlösor/Coca Cola med när det är dax att betala. 22:-flaskan, då har man betalat 44:-/Litern för lite kolsyrat vatten.

Jag måste hålla med alla föregående talare, antingen har man råd eller icke eller så gör man sig råd och kollar över sin livstil.

Klockrent :D

Sluta köp läsk och skit så väger det mer än väl upp för bensinpriset, ok det gör inte bensinen billigare och det är för högt bensinpris i dag men ändå. Ekonomin och hälsan förbättras garanterat !

PS
Ät mer frukt och grönsaker istället för läsk och godis, nyttigt, billigt och godare !" :yoparty :yoparty

De flesta bor dock i glesbygden (typ Gbg, Malmö, Vetlanda och så..) och ska man kunna leva ett liv på det som blir kvar av lönen efter skatterna och ska kunna hämta barn på dagis, storhandla då & då (för ströhandla blir för dyrt), ta bilen till jobbet som kanske ligger en bit utanför stan (och inte i närheten av varken affär eller dagis) så är bil ett måste.

Ofta Göteborg och Malmö är glesbygder?
Tänk på oss som bor ute i skogen ffs! :huvet

Jag tror ni missar poängen många av er som anser att man har råd eller inte. Har man inte råd så får man se över sin livsstil...luktar klassisk storstadsbo med väl fungerande kollektivtrafik, inga barn och sambo (alt. extremt högavlönat, finns sådana med...).

Kalle Svensson i Arvidsjaur med 2,7 barn, lågavlönad fru och skiftjobb i gruvan kanske har en annan åsikt?

Vårat problem är avstånd, och att vi vill bevara landsbygden (vart skall annars alla Stockholmarna åka på semester?) - men börjar man stressa en nyckelfaktor som denna (som det faktiskt är för väldigt många, bilen är enda anledningen till att de kan överleva) så kommer landsbygden dö ut.

Det är det, eller statligt finansierad, väl fungerande kollektivtrafik - för volymen på folk därute kontra avstånd och spridning på diverse småbygder gör att inte ett enda vinstdrivande företag skulle få för sig att börja köra bussar i urskogen...det händer helt enkelt inte.

Alla kan inte bo i våra större städer.

Själv bor jag ett par mil utanför Västerås, vad, Sveriges femte största stad, och redan här börjar det knaka lite i kollektivtrafiken - jobbpendling fungerar - men det är ungefär allt, man har dragit ned på turerna kraftigt redan under de 4 åren jag bott här.
Oturligt nog kräver min arbetsgivare att jag håller med bil i tjänsten (it-konsult), så jag har inget val.

Sambon jobbar inom service, och börjar 05:00 - det går inte förbindelser öht vid den tiden, så hon får åka bil hon med...
Vi har råd, och det är inga problem, men det är inte poängen.

Det är förbannat lätt att tycka till om saker och ting, speciellt om man inte drabbas själv, det är min poäng (och det är hela felet med hur vårat land styrs av våra folkvalda miffon som aldrig behövt lösa problem som vi vanliga dödliga drabbas av).

/J

Din jämförelse är kul, men saknar verklighetsperspektiv. Att du ser någon köpa flaskdricka på macken betyder inte att hela svenska folket gör det.:rolleyes:
Den bensin som hojen dricker är en hanterbar kostnad för de flesta. Men dagens bensinpris äter upp den del av hushållsbudgeten som finns kvar till fritid och nöjen efter att de tråkigare och mer ofrånkomliga räkningarna betalts. För ett hushåll som behöver köra kanske sammanlagt 4000-5000 mil bil per år för att hämta/lämna barn, pendla till jobbet etc, motsvarar skillnaden mellan 11 och 14 kr/l uppåt 10 kkr/år - och det är då som konsumtion på andra områden som hojkörning, semesterresor, jobbluncher, dagstidning etc lätt ramlar bort från listan, om det står mellan att betala sådant eller att betala mat-, bränsle-, dagis- och elräkningar m.m.
Livsstilen spelar absolut väldigt stor roll. Men man märker ofta i diskussionerna här en uppfattning om att svenska hojåkare till största del är killar runt 25 i ensamhushåll i lägenhet i tätort - alltså bland de absolut mest köpstarka grupperna. Så är det inte. Det finns mycket gott om hushåll med hojintresse där bensinpriset slår väldigt hårt.

Last edited:
Priset på råolja har gått från ca 60$/tunna i början av 2007 till 120$/tunna idag. Mellan 1995 och 2005 varierade det mellan 20-40dollars.
Tycker det är rätt så trevligt att inte bensinpriset dubblades under 2007 och att löpsedlarna inte talar om högre bensinpris än 13:50 till sommaren.

Din jämförelse är kul, men saknar verklighetsperspektiv. Att du ser någon köpa flaskdricka på macken betyder inte att hela svenska folket gör det.:rolleyes:

Har heller icke sagt att hela Svenska folket gör det? :rolleyes:
Metaforen handlar mer om att folk tänker/agerar jävligt konstigt ibland.
Så kängan var inte riktad till barnfamiljer där bensinpriser slår hårt, för är man i den sitsen så är shopping på mackarna icke ett alternativ eller? Kanske icke heller en MC.

varför betalar man mer skatt om man tankar för 100kr än om man bara tankar 1liter? dina upgifter/siffror är konstiga.

Dessutom så är bil/MC ingen rättighet utan snarare en "förmån" för dom som har råd med det. Visst, det är trist att somliga, glesbygdsbor mfl. drabbas hårdare än andra men sedan så behöver väldigt få så pass stora bilar som man har. jag gissar på att mer än 90% av alla bilturer sker med endast förare i bilen.

men herregud hela världen är ju uppbyggd på att man ska ha en eller två bilar gå och sök jobb och säg att du inte har körkort och se hur lätt det är?

Den bensin som hojen dricker är en hanterbar kostnad för de flesta. Men dagens bensinpris äter upp den del av hushållsbudgeten som finns kvar till fritid och nöjen efter att de tråkigare och mer ofrånkomliga räkningarna betalts. För ett hushåll som behöver köra kanske sammanlagt 4000-5000 mil bil per år för att hämta/lämna barn, pendla till jobbet etc, motsvarar skillnaden mellan 11 och 14 kr/l uppåt 10 kkr/år - och det är då som konsumtion på andra områden som hojkörning, semesterresor, jobbluncher, dagstidning etc lätt ramlar bort från listan, om det står mellan att betala sådant eller att betala mat-, bränsle-, dagis- och elräkningar m.m.

Livsstilen spelar absolut väldigt stor roll. Men man märker ofta i diskussionerna här en uppfattning om att svenska hojåkare till största del är killar runt 25 i ensamhushåll i lägenhet i tätort - alltså bland de absolut mest köpstarka grupperna. Så är det inte. Det finns mycket gott om hushåll med hojintresse där bensinpriset slår väldigt hårt.

Han hade helt klart en poäng. Okej att hela svenska folket inte handlat vatten på macken men majoriteten av folket köper gärna bubblat vatten för 10:- eller mer för en 33cl burk = 30 spänn litern. Minns tyvärr inte priset för kranvatten men det låg väl på 20-40:- per kubik, tror jag. = 4 öre per liter räknat på 40:-.
Eller när folk köper jeans för 1000:- och tycker att det är ett kap(?).

Hur många familjer pendlar 4000-5000 per år? Räknat på 200 arbetsdagar om året så blir det 20-25 mil per arbetsdag. Jag tycker såna familjer borde flytta eller iaf söka jobb närmare hemmet.

Själv stör jag mig mest på att det inte finns bra alternativ. Om vi tex bara haft bra järnvägar så hade vi sluppit många problem. Inrikesflyget hade vi kunnat skippa, folk kunde tagit tåget och kommit fram snabbare än med bil och framför allt så hade vi kunnat slippa enormt mycket av lastbilstrafiken och då slippa både utsläpp och vägslitage. Givetvis gynnar inte detta folk som bor långt ute på vischan men utsläppen hade ju gått ner och man hade inte behövt höjja bensinpriset mer.
Pengarna man får in för bensinskatterna dom hade räckt till detta men tyvärr går dom till att täcka andra hål.

Last edited:
Komiskt att folk skyller på Reinfeldt till och med för det som sossarna gjort och sagt. Koll på läget där... :D

Idag drar bilarna typ hälften av vad de gjorde för 20 år sedan. Det hade de inte gjort om bensinen kostat 3 spänn litern. Jag lovar.

Du får nog backa mer än så. Jag har haft över 30bilar av allt från skitgammalt till nästan nytt och jag lovar dig, -bilar drar inte mycket mindre i dag.
Däremot släpper dem ut mindre skit. Skulle tillverkarna satsa på lätta bilar istället för att proppa dem fulla med skräp skulle saken vara en annorlunda.
Jämför tex. min tidigare 20år gamla Volvo 740 som vägde in på 1280kilo med halv tank och min nuvarande S80 som väger in på 1700 med lika mycket i tanken. Dem är ungefär lika snabba och drar lika mycket.
Jag undrar just när all modern metallurgi och komposit teknik skall nyttjas för att göra normalstora familjebilar utan ett halft ton elektronik i?

Under tiden som biltillverkarna vaknar till så skall S80'n skall säljas och modern soppasnål pendlarhoj typ CB600FA skall inskaffas.

Diskussionen om bilindustrins utvecklingsambition är intressant.

Det talas mkt om effekt / miljöpåverkan, effekt / bränsleförbrukning etc. Men att bilarna blir större och tyngre vilket gör att soppaförbrukningen likväl är densamma med samma prestanda i bilarna gör debatten lite skev, vem uppmärksammar det i etern?

Golf har alltid klassats som mellanklass. Ställ en Golf II invid en ny -08 så blir det larvigt uppenbart hur stora bilarna blivit. Ställ en 740 invid en V70 så blir det samma sak.

Någon menade att vikten i bilarna beror på elhissar och AC.. Det är snarare en säkerhetsfråga. Tjejens bror skruvar STCC och de river ur extremt mkt mer än stereo och elhissar ur bilarna för att få ned vikten.
Den stora viktökningen beror på de ökade säkerhetskraven, och jag har inget emot att sätta tjejen (eller barn om jag haft några i en bil där hon faktiskt sannolikt klarar sig helskinnad trots en krock.

Min kollega blev påkörd i sidan i vintras så att hela bilen vek sig och allt var skrot, men han klarade sig helt oskadd. Det rasslade airbags ur tak, dörrar, ratt, stolar och gud vet vad. Hela bilen blev en ballong :), hade det varit en 740 om än ny för sin tid, så hade han förmodligen lidit värre skador än en tråkig hyrbil!

För er som pendlar med hoj av ekonomiska skäl, hur räknar ni? Jag är priviligerad med en bra deal på bilåkande så att jag stort sett bara betalar soppa. Hojen räknar jag med att den kostar 25-35 :- / mil plus värdeminskning, vilket är extremt mkt mer på en hoj som klassas som död efter 5000 mil än på en bil.

Mina 50

True, ändock: skillnaden mellan norr/glesbygd och "storstadsregionerna" är väl kanske att möjligheterna till en väl fungerande kollektivtrafik är lite olika stora?
Tilläggas bör att även i "min" kommun byggs kollektivtrafiken ut efter att kommunen subventionerat busskorten för invånarna i tätorten. Bra initiativ, skulle behövas överallt.

Vad handlade tråden om förresten?:va

word. vilket gör det hela mer förvirrande - stockholmarna med bäst utbyggd kollektivtrafik kör mest bil? fett onödigt, ta cashen från tullarna och lägg på kollektivtrafiken, som bara blir dyrare och dyrare.

Du får nog backa mer än så. Jag har haft över 30bilar av allt från skitgammalt till nästan nytt och jag lovar dig, -bilar drar inte mycket mindre i dag.
Däremot släpper dem ut mindre skit. Skulle tillverkarna satsa på lätta bilar istället för att proppa dem fulla med skräp skulle saken vara en annorlunda.
Jämför tex. min tidigare 20år gamla Volvo 740 som vägde in på 1280kilo med halv tank och min nuvarande S80 som väger in på 1700 med lika mycket i tanken. Dem är ungefär lika snabba och drar lika mycket.
Jag undrar just när all modern metallurgi och komposit teknik skall nyttjas för att göra normalstora familjebilar utan ett halft ton elektronik i?
Jag syftade främst på motorutvecklingen, och de har blivit mycket snålare. Att bilarna blivit mycket tyngre, vilket ju motverkar den effekten, beror på att vi vill ha en massa extra säkerhet och bekvämlighet idag. Om din gamla 740-motor skulle knuffa runt på en S80 skulle den dra betydligt mer än den gjorde i 740:n.

Under tiden som biltillverkarna vaknar till så skall S80'n skall säljas och modern soppasnål pendlarhoj typ CB600FA skall inskaffas.
:tummenupp

Jag tror ni missar poängen många av er som anser att man har råd eller inte. Har man inte råd så får man se över sin livsstil...luktar klassisk storstadsbo med väl fungerande kollektivtrafik, inga barn och sambo (alt. extremt högavlönat, finns sådana med...).

Kalle Svensson i Arvidsjaur med 2,7 barn, lågavlönad fru och skiftjobb i gruvan kanske har en annan åsikt?

Vårat problem är avstånd, och att vi vill bevara landsbygden (vart skall annars alla Stockholmarna åka på semester?) - men börjar man stressa en nyckelfaktor som denna (som det faktiskt är för väldigt många, bilen är enda anledningen till att de kan överleva) så kommer landsbygden dö ut.

Det är det, eller statligt finansierad, väl fungerande kollektivtrafik - för volymen på folk därute kontra avstånd och spridning på diverse småbygder gör att inte ett enda vinstdrivande företag skulle få för sig att börja köra bussar i urskogen...det händer helt enkelt inte.

Alla kan inte bo i våra större städer.

Själv bor jag ett par mil utanför Västerås, vad, Sveriges femte största stad, och redan här börjar det knaka lite i kollektivtrafiken - jobbpendling fungerar - men det är ungefär allt, man har dragit ned på turerna kraftigt redan under de 4 åren jag bott här.
Oturligt nog kräver min arbetsgivare att jag håller med bil i tjänsten (it-konsult), så jag har inget val.

Sambon jobbar inom service, och börjar 05:00 - det går inte förbindelser öht vid den tiden, så hon får åka bil hon med...
Vi har råd, och det är inga problem, men det är inte poängen.

Det är förbannat lätt att tycka till om saker och ting, speciellt om man inte drabbas själv, det är min poäng (och det är hela felet med hur vårat land styrs av våra folkvalda miffon som aldrig behövt lösa problem som vi vanliga dödliga drabbas av).

/J

Om du redovisar dina utgifter för ditt boende så ska jag bemöta dina påståenden.

Jag ids inte läsa/eller bry mig i resten av tråden MEN! Det är ju, som så att man måste ha bil i norrland, alla som tycker annat vill att man ska bo i en storstad. Och i andra länder är stockholm+götet små puttefnask-städer! Innan vi skärper oss med miljön här i sverige kanske..grr..... ääääh vi förändrar hela världen, hela sverige är ju nästan som en storstad i ett annat land.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP