Nu gäller det igen - håll tummarna!

Absolut, Jörgen. Annika är ett betydligt större offer än den döde polismannens döttrar och fru.

Jag tycker att det är en felaktig väg att som anhörig låta sorgearbetet fokusera på hämnd resten av livet.

Eftersom vår regering på folkrättsligt tveksamma grunder solidariskt ställt upp för Bush genom på Bromma låta CIA trä huvor och handfängsel på blott misstänkta och sedan låtit dem i ovisshet flyga 30 timmar i sträck till Kuba på obestämd framtid och rättsäkerhet. Så tycker jag att det borde vara Annika väl unt att få komma hem.

I Annikas rättsfall tycker jag att hon, näst efter den döde polismannen, nu är det största offret.

De åkte bara till Egypten faktiskt. :mattias

På vilket sätt är Annika mer offer än någon annan dömd brottsling?

Jag tycker att det är en felaktig väg att som anhörig låta sorgearbetet fokusera på hämnd resten av livet.
Jag tror det är väldigt lätt att tycka det så länge man själv inte har drabbats av en liknande tragedi.

Personligen tror jag det känns bättre om man vet att mördaren sitter bakom lås och bom istället för att i frihet låta livet leka. Det handlar inte om hämnd, det handlar om rättvisa.

Vi råkar ha samma straffskala för anstiftan till mord som för mord i Sverige likaså.

Nu vill jag inte spoliera den här härliga "nu hänger vi dem"-stämningen som eldats upp här, men lite saklighet kanske inte skadar. Anstiftan, sk stämpling har inte samma straffsats som fullbordat brott.

Så tycker jag att det borde vara Annika väl unt att få komma hem.

Komma HEM???

Hem i hennes fall är väl för fan trailerparken där hon knarkade bort sitt liv, inte Sverige som hon lämnade som en liten skolflicka.

Hon flyttade till USA (som barn)
Hon bodde i USA (växte upp och blev amerikaniserad)
Hon begick brott i USA (i bästa amerikanska trailertrash-stil)
Hon greps i USA
Hon dömdes i USA
Hon ska sitta av straffet hon dömdes till i USA.

Jag tror det är väldigt lätt att tycka det så länge man själv inte har drabbats av en liknande tragedi.

Personligen tror jag det känns bättre om man vet att mördaren sitter bakom lås och bom istället för att i frihet låta livet leka. Det handlar inte om hämnd, det handlar om rättvisa.

Jag har flera närstående som dött. En mycket nära delvis pga av vad som var en felaktig läkarbedömning. Han missade cancern och trodde ett halvår att en ytlig metastas var ett insektsbett... Så jag vet hur lätt det är att tända hatet och sedan hålla det vi liv länge om man vill. Men jag har inte gjort så. Det ville nog inte den döde heller att jag skulle göra. Jag kände henne väl.

Jag tycker att rättsystem där de anhöriga har stort mandat vid benådning ger en orättvis rättsäkerhet och straffskala.

Jag tror inte att Annika nuförtiden är en säkerhetsrisk, jag tror faktiskt att hon skulle vara en större tillgång utanför fängelset. Tex att jobba med stöd till missbrukare som hon själv skriver.

Jag vart misshandlad och nära dödad av en kille för 16 år sedan. Sparkad i huvudet och så. Han har mördat efter detta och är nu efterlyst internationellt. Han borde tex sitta inne tycker jag.

Jag förstår de människor som inte kan komma över hatet, men det är inget storhetstecken.

Människor som är farliga för andra människor ska naturligtvis inte få vistas ute.

Jag ville mest tala om vad min uppfattning är i detta. Som en motvikt. Inte argumentera i OT-forumet med en massa anonyma nick.

Så nu är OT-besöket klart för idag! ;)

/J

Komma HEM???

Hem i hennes fall är väl för fan trailerparken där hon knarkade bort sitt liv, inte Sverige som hon lämnade som en liten skolflicka.

Hon flyttade till USA (som barn)
Hon bodde i USA (växte upp och blev amerikaniserad)
Hon begick brott i USA (i bästa amerikanska trailertrash-stil)
Hon greps i USA
Hon dömdes i USA
Hon ska sitta av straffet hon dömdes till i USA.

Vi tycker olika.

/J

Last edited:
Inte argumentera i OT-forumet med en massa anonyma nick.

Vad hade det med saken att göra nu?
För övrigt finns det 630st Jörgen Karlsson i Sverige.

Nu vill jag inte spoliera den här härliga "nu hänger vi dem"-stämningen som eldats upp här, men lite saklighet kanske inte skadar. Anstiftan, sk stämpling har inte samma straffsats som fullbordat brott.

Båda har livstid som maxstraff, det är jag 99,9% säker på.

Last edited:
Eftersom vår regering på folkrättsligt tveksamma grunder solidariskt ställt upp för Bush genom på Bromma låta CIA trä huvor och handfängsel på blott misstänkta och sedan låtit dem i ovisshet flyga 30 timmar i sträck till Kuba på obestämd framtid och rättsäkerhet. Så tycker jag att det borde vara Annika väl unt att få komma hem.

I Annikas rättsfall tycker jag att hon, näst efter den döde polismannen, nu är det största offret.

Å ena sidan anser jag att du har helt rätt avseende regeringens flata agerande berörande "CIA-incidenten", detta var högst beklagligt. Men å andra sidan har det föga med "fallet Annika" att göra. Har hon begått ett brott i USA ska hon också sona sitt brott där. Nu är jag sedermera långt ifrån påläst i det senare fallet, men om det stämmer att hon tillika har laddat vapnen åt gärningsmannen när denne sköt på folk tycker jag gott hon kan sitta där hon sitter och förhoppningsvis förbli i "sittande position" ett bra tag framöver.

Så jag vet hur lätt det är att tända hatet och sedan hålla det vi liv länge om man vill. Men jag har inte gjort så.

Jag tycker att rättsystem där de anhöriga har stort mandat vid benådning ger en orättvis rättsäkerhet och straffskala.

Jag förstår de människor som inte kan komma över hatet, men det är inget storhetstecken.

/J
Jag är glad att se att det finns en del personer som tänker som du, sedan brukar det ju inte vara en fördel att jag stöttar någon på forumet...

Dessutom har du helt rätt i att vi (=samhället) inte borde låta anhöriga få fortsätta med sitt hat, hur lockande det än kan vara. Som vanligt lutar jag mig mot forskning, vilket ju också är farligt på detta forum, som visar att det enda rätta att göra efter ett trauma är att komma över det och gå vidare. Hålla på att älta det eller odla hatet gör bara att de efterlevande mår sämre och fastnar i tragedin. Och det är det väl ingen som vill?
Fast visst är det enklare, och kanske förståligt, att fortsätta och hata och på så sätt lägga över skulden för hur man mår på någon annan

Fast jag kan nog erkänna att om Annika kommer hit eller inte inte ens kommer upp på Topp-1000 över saker som jag bryr mig om.

Fast visst är det enklare, och kanske förståligt, att fortsätta och hata och på så sätt lägga över skulden för hur man mår på någon annan

Det låter magstarkt att hävda att det inte skulle vara mördarens fel att man mår dåligt när en anhörig mördats.
Forskning eller inte.

Det låter magstarkt att hävda att det inte skulle vara mördarens fel att man mår dåligt när en anhörig mördats.
Forskning eller inte.
Ditt mående beror på vad du tänker, vad du gör och vad du anser. Jag har svårt att se att andra än du har kontroll över dem bitarna...

Fast visst, jag påstår INTE att det är onormalt att reagera om någon man känner blir mördad, tvärtom är det naturligt. Men om man inte har släppt det efter 27 år så är det knappast mördarens fel. Livet är tufft och "bad things happen to good people" men det är knappast ett försvar för att fortsätta må dåligt. Trots allt finns det "gott om folk" som är med om tragedier som klarar av att leva helt ok och lyckliga liv. Tydligen bl.a. en av 630 Jörgen Kalsson.

Plus att jag själv var med om att en flickvän blev våldtagen men, som du vet, springer inte jag omkring och törstar efter blod för den sakens skull. Fast det är väl för att jag är så himla liberal och älskar blockflöjtsmusik!;)

Låt henne ruttna....

Alla uttryck passar inte att direktöversättas.

Ditt mående beror på vad du tänker, vad du gör och vad du anser. Jag har svårt att se att andra än du har kontroll över dem bitarna...

Men nu får du ju lägga av. :lol
Om jag slår in din näsa så är det mitt fel att du är arg. Inte vad du tänker och anser om att jag just slagit in den.

Att Jörgen hade en anhörig med cancer går inte riktigt att jämföra i det här heller.

Last edited:
Jag anser absolut inte att hon ska hit o avtjäna sitt straff... VAd ska hon hit o göra??? Det var inte här brotten begicks???
Oavsett om de tidsbestämmer eller inte (vilket jag hoppas på) ska hon inte hit...
Varför ska svenska staten och skattebetalarna ta hand omnågon som flyttade från det här landet för över 40 år sedan???

Om jag skulle få för mig att mörda någon (nej okej... Hjälpa min pojkvän mörda någon) i Sverige o sedan bli dömd för det här... Inte fan skulle jag förvänta mig att mitt gamla hemland ska ta emot mig med öppna armar om jag bott här i över 40 år... Come on...

Hon har väl till och med bott i Amerikatt sen hon var fyra år eller nånting sånt. Klart som fan att vi inte ska ha hit henne.

Hon har väl till och med bott i Amerikatt sen hon var fyra år eller nånting sånt. Klart som fan att vi inte ska ha hit henne.

Den enda som verkar tycka det (Jörgen) vill inte utveckla varför.
Det är ganska synd, vore intressant att se.

Nu är det bara 10 minuter kvar. Tänk vad förväntansfull hon måste vara. :banana

Tycker majoriteten av dina inlägg är av högt värde, såväl vad avser innehåll/åsikter som rent språkligt. Inlägget ovan finner jag dock inte platsa någonstans på kartan, men även solen har sina fläckar.

Statens straff ska vara frikopplat från offrens känslor. Alltså ska ingen hänsyn tas till offrens lidande när beslutet fattas. Hur fan skulle det se ut om alla straff förlängdes bara någon snyftade tillräckligt högt i rättssalen?

Det är ju enbart pga hennes svenska medborgarskap det skrivs en stavelse om det här fallet i Sverige.

Vore ju grymt iofs om hon kom hem och blandade drinkar med Leila K i regi av den där bartenderuthyraren vars namn jag aldrig minns. Men för gott? Njaaaeee...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti