Nu får det vara nog!!

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Blir så J***A trött på alla olyckor där "mc smällt i sidan på bil". Nu när man skulle till jobbet, tror du inte det har hänt på parkeringen till jobbet!! Kille som jobbat natt och skulle ta bågen hem, hann ungefär 200 m innan en vänstersvängande bil satte stopp för hans färd....

Snart finns det inte en ENDA jag känner som kör båge och som inte blivit utsatt för detta!! Mig inräknad!

Killen körde glidar hoj och jag vet inte i nuläget hur det gick med honom.... Bilen var sönder tryckt på högra sidan och samtliga Airbags hade löst ut....

Snackade lite om detta på jobbet, och den allmänna uppfattningen verkar vara att det är såååå svårt att se skillnad på en motorcykel och en moped! MEN DÅ ÄR DET VÄLL BARA ATT STANNA FÖR BÅDA DÅ!!!!!!!!

J***A PUCKON!! :kocko

//Daniel

Edit: ville bara skriva av mig lite ilska...

RSV_R skrev:
att det är såååå svårt att se skillnad på en motorcykel och en moped! MEN DÅ ÄR DET VÄLL BARA ATT STANNA FÖR BÅDA DÅ!!!!!!!!

//Daniel

Jo, håller med.
Tyvärr så finns det folk som kör bil som absolut inte skulle köra i trafik överhuvud taget...

Hade jag fått bestämma så skulle dessa farliga bilister bli av med körkortet direkt, i flera år så att dom lär sig !!!

Det är allt för många som inte ser skillnaden..och VERKLIGEN missbedömer farten hos den andre..det behöver inte va MC jag va me om en liknande grej med bil..killen svängde ut framför migför att han missbedömde farten. Sen att en del moppar ser precis ut som MC från några meters håll gör det inte bättre.

Tex min farmor som aldrig suttit på en hojj hur ska hon veta att det är en moppe..hon missbedömmer farten och kör ut. När man läser om olyckor med mc verkar den "sortens" olycka utgöra mest av mc olyckorna...utom singel alltså.

Borde inte folk utbildas bättre på att bedöma fart och avstånd? eller helt enkelt inte va så jävla hetsiga och stressiga i trafiken.

Ta det lugnt där ute..man blir ju nästan förstörd av alla döds körningar man får läsa om här inne...

Chris Husky skrev:
...och hur vet dom att inte moppen kommer i 90 km/h t.ex.? :kocko

jo dom kan ju va tok trimmade oxå...Men helt enkelt som jag skrev förut..
Om inte vägtrafikanterna va allmänt hetsiga och stressade så skulle det hända mindre olyckor.

RSV_R skrev:
Blir så J***A trött på alla olyckor där "mc smällt i sidan på bil". Nu när man skulle till jobbet, tror du inte det har hänt på parkeringen till jobbet!! Kille som jobbat natt och skulle ta bågen hem, hann ungefär 200 m innan en vänstersvängande bil satte stopp för hans färd....

Snart finns det inte en ENDA jag känner som kör båge och som inte blivit utsatt för detta!! Mig inräknad!

Killen körde glidar hoj och jag vet inte i nuläget hur det gick med honom.... Bilen var sönder tryckt på högra sidan och samtliga Airbags hade löst ut....

Snackade lite om detta på jobbet, och den allmänna uppfattningen verkar vara att det är såååå svårt att se skillnad på en motorcykel och en moped! MEN DÅ ÄR DET VÄLL BARA ATT STANNA FÖR BÅDA DÅ!!!!!!!!

//Daniel

För att synas bättre så kör jag alltid med helhjus på och gul
lampa i strålkastaren.
Sedan är de så att sporthojar syns väldigt dåligt, strålkastaren är i moppestorlek och många kör med mörka glas.
Hög posörfaktor går före trafiksäkerhet!

Håller med en föregående talare. Må dom stanna upp för mopeder oxå då om dom nu inte kan bedömma hastigheten. Det tar 1-3 sekunder extra att titta efter vilken fart fordonet kommer i, men det är så dj***a brottom så man har inte TID att stanna upp i 3 sekunder.

Var med om det första turen i våras... en merca med äldre gubbe gjorde en vänstersväng. Som tur var han inte så snabb så jag hann precis framför honom. Men man blir lite skakis efteråt när man har varit 20 cm från att bli motorhuvsdekoration på en E-klass. :gnissla

Jag gör likadant,har alltid helljus på...får en och annan blink men va fan,då har dem ju sett en...sen vore väl det enklaste att alltid utgå ifrån att det är en mc och inte en moppe?

Bästa kompisen råka i vägen för en 83 årig gubbe i Merca i augusti förra sommaren... Han hann bromsa en halvmeter innan han smällde! Resultatet blev krossad vänster handled och hand, bruten höger handled, krossat vänster knä, bruten vänster lårbens hals och lite trasiga muskelfästen... Nu idag går han fortfarande på morfin och värktabletter och hoppar på kryckor! Blir aldrig helt återställd....

Detta hände i rusnings trafik så farten var 50 km/h eller stax över, om nu någon trodde annat! Men mc i 50 km/h och bil i samma fart gör bra med skador...

Bifogat

• IM002117a copy.jpg
    IM002117a copy.jpg
    95 KB · Visningar: 285
  • IM002134 copy.jpg
    IM002134 copy.jpg
    121.4 KB · Visningar: 257
Kan tilläggas att hans kropp gjorde åverkan på rutan och taket. Tanken slogs bort med, ja, ni vet nog vad....

Det finns uppenbara risker med att köra hoj helt enkelt, man tar en risk.

Det finns knappast nåt man kan göra åt hur bilisterna beter sig och själva (iaf vi på sporthojar) kör vi ofta för fort.

smasseman skrev:
En liten fråga bra; Varför gul? Är det bättre?

Titta på mötande bilister.

Vilken färg är "Annorlunda"?

Även jag kör med Gul/guldfärgad lampa.

Sen finns det ju ganska många MC-åkare som tycker följande är tufft.

Mattsvart eller Mörkgrå hoj, svart skinnställ, svart eller mörk hjälm.

Hur F*N tror ni de skall se er??

Att svart är den mest förekommande färgen på skinnställ är på gränsen till kriminellt.

Titta ORDENTLIGT på hojarna ni möter. Vad ser ni FÖRST??

Nu är det inte så att jag kör med reflexväst, saftblandare på hjälemn eller guuldvinge med en massa extraljus, men jag har en svag aning om att den gula färgen räddat mig någon gång..

Exempel på enkla saker för att synas bättre
*Se till att hojen är ren! Gaffelbenen blänker fint då.
*skall du ha ryggsäck så välj en med färg bakåt, inte svart
*Fundera på en gul halvljuslampa alt. kör på helljus.
*Det är lagligt att ha positionsljus framåt med halvljus. (sen att det är förbannat fult är ju en annan fråga)
*Ta med dig en reflexväst i kutsen.. Bra att ha om det börjar ösa ner regn.. I det fallet finns det ju ändå ingen som är ute och ser dit fina raceställ

Att sen bilisterna inte är vana med oss än är ju givet.
Gyllene regel som alla MC-åare vet..

INGEN J*VEL SER DIG!!!!

så.Tack för ordet

Man skulle haft något liknande fordon som finns på de medskickade bilderna.

Sedan så skiter man i att stanna alls, bara att köra. Så småning om så kommer det någon kaxig/mindre uppmärksam med te.x en SUV och kör in i sidan på en, sedan är det bara att försvara sig genom att säga att man trodde det var en leksaksbil :tummenupp

Kanske blir en repa som mest, då får bilisterna lära sig den hård vägen.
Visst vore det skönt med omväxling för en gångs skull.

Bifogat

• tank1.jpeg
    tank1.jpeg
    123.1 KB · Visningar: 90
  • tank2.jpeg
    tank2.jpeg
    67.1 KB · Visningar: 90
Last edited:
Lik förb-t är det massor m frågor om mörka glas, icke godkända små strålkastare, miniblinkers, gärna under bakstänkan.
'Han hade iaf en läcker hoj' på gravstenen ?

BTW: Jag kan aldrig lära alla andra se upp för hojar, det är lönlöst. Det enda JAG kan göra är att lära MIG hur JAG överlever i trafiken, som den är.
Det är enda möjliga sättet.
/u

Last edited:
Det enklaste sättet att överleva är att utgå från att alla och då menar jag alla, i trafiken är döv-blinda idioter!

ulf_lundin skrev:
Lik förb-t är det massor m frågor om mörka glas, icke godkända små strålkastare, miniblinkers, gärna under bakstänkan.
'Han hade iaf en läcker hoj' på gravstenen ?

/u

jag har alla såna grejer på min hoj :rolleyes:
men dom satt där när jag köpte den.

jag gör alltid som så när jag kör att jag räknar med att bilisterna är totalt urblåsta i huvet. jag kör så gott som inte förbi en bil som ska svänga ut på "min" väg förens jag fått ögonkontakt med bilföraren.

man kanske skulle uppfinna någon bra säkerhetsanordning till hojar. tex så skulle man kunna ha en liten dator med en avståndsläsare. om datorn känner av att man kommer alldeles för fort mot ett föremål, så att den beräknar att man inte hinner stanna, så skjuts man av hojen med hjälp av en katapultsadel(som på stridsflygplan). sen har man då alltid en "ryggsäck" på sig som innehåller vingar som fälls ut när sadelkatapulten avfyras. man skjuts upp 5-10 meter i luften och flyger till säkerhet. bra va :D

bmwjohan skrev:
man kanske skulle uppfinna någon bra säkerhetsanordning till hojar. tex så skulle man kunna ha en liten dator med en avståndsläsare. om datorn känner av att man kommer alldeles för fort mot ett föremål, så att den beräknar att man inte hinner stanna, så skjuts man av hojen med hjälp av en katapultsadel(som på stridsflygplan). sen har man då alltid en "ryggsäck" på sig som innehåller vingar som fälls ut när sadelkatapulten avfyras. man skjuts upp 5-10 meter i luften och flyger till säkerhet. bra va :D

När kommer stealthfärgen först och främst?

Det värsta är ändå dem som blir förbannad på en och tycker att man kör ut framför dem när det är så att de bara inte har sett en. :kocko

Och gamla människor borde inte få färdas i trafiken. T.ex. min styvmormor hon är inte lite dum hon, hon är typ mellan 80-döden. Och kör ändå bil!!! Hon fattar inte att när hon backat in i X antal saker för att hon inte ser att det är tid att sluta köra. Så varför inte kräva en omtagning av körkortet varje år efter 65års ålder?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8