Jag, en bil-drulle eller en Rossie-wannabee?
Jag har åkt hoj i över tjugo år och jag har vart i situationer där det har varit j.vligt nära å smälla. Inte alltid pga blinda bilister utan även där jag själv har missbedömt.
En kväll för fjorton år sen kom jag lungt körandes med bil genom stan på en 50 sträcka. När jag skulle till och göra en vänstersväng så kollade jag noga gatan innan jag påbörjade min sväng. Men jag tog det alldeles för lungt(gatan var tom) för mitt i svängen så såg jag nått i ögonvrån och jag gasade på för att komma ur vägen. Det smällde ordentligt och en kille kom flygande över bakluckan.
Nu gick det väldigt lyckligt av, endast blåmärken och några skärrade inblandade. Hojen blev skrot och bakaxeln på bilen flyttade sig en decimeter i sidled. Hojen kom betydligt snabbare än gällande hastighet, men felet var mitt. Egentligen spelar det ingen roll när olyckan är framme. Det viktigaste är att ingen blir allvarligt skadad. Jag var säker på att jag såg ingen när jag började svänga och som hojåkare är man ju medveten om att hojar kommer ofta snabbt och plötsligt. Alla kan göra misstag och jag förstår att man som hojåkare blir förbannad när bilister kör ut framför en. Jag tror att dom flesta ser en inte och därmed inte kör medvetet ut framför en. Jag tror oxå att en som har varit nära och orsaka en olycka blir rädd och lite chockad. Har man varit ute för det och den drabbade är en arg motorcyklist i hjälm/skinnställ så blir man ju anntagligen ännu mer rädd och man vill komma därifrån. Jag hoppas att man lär sig nåt av händelsen. Bilisten måste bli ännu mer uppmärksam och räkna med att ev. kommer en hoj. Detsamma gäller motorcyklisten, man får räkna med att man är osynlig.
Nu ursäktar jag inte alla billister (det finns idioter)men nästa gång kan det va du eller nån i din familj som gör ett misstag och hur kul är det att få besök hemma en kväll av en/flera arg/a hojåkare.
Det är inte fel att stanna och lufta händelsen men att göra ett personligt vendetta är nog inte rätt sätt.
Jag försöker att se ur en annan synvinkel utan att dömma nån.
Hoppas bara att alla olyckstillbud slutar lyckligt.
Att man blir rädd och förbannad går över, viktigaste är att man är oskadd.
Själv tror jag att all sk. banträning ger resultat vid incidenter som kräver snabba beslut och behärskning av situationen, men man bli inte odödlig för det.
Det verkar som raceåkare och fd raceåkare lägger av att köra gata för om dom ska ska tycka det är kul så går det alldeles för fort på allmän väg, för stor risk helt enkelt. Ta Cralle t.ex som nån interjuvade förra året och på frågan om han körde hoj på semester svarade han: Nej , det är för farligt.
Kör med koll/N
Ursäckta stavning, ihop och isärskrivning mm.