nu får det fan va nog ....

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..


Mitt förslag för äldre som vill fortsätta är detta :

60 år : Syntest, reaktionstest.
70 år : Syntest, reaktionstest, uppskrivning, uppkörning
75 år : Syntest, reaktionstest, uppskrivning, uppkörning
77 år : Syntest, reaktionstest.
80 år : Körkortet återkallas automatiskt.


tycker faktiskt det låter jävligt vettigt !!! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tycker faktiskt att du jiddrar nu.
Det är väl självklart att alla ska använda sunt förnuft?
Vad är det du menar?
/J

jag tycker bara det är sunt förnuft jag använder, är verkligen inte själv perfekt i trafiken men har iaf haft kort sålänge nu att jag kan avgöra
när jag ska köra ut i trafik och inte .. visst jag kunde haft bromsberedskap men kan säga att jag hade aldrig svängt ut så ... och hade det blivit en krock så hade jag inte åkt på det ...

har iofs inte kört lastbil på ett tag nu då jag är i annan bransch men den tiden jag körde räckte för att inse att folk i trafiken inte fattar att en lastbil
behöver mer utrymme eller längre bromssträcka te.x ..

bara för man har körkort innebär det inte att man kan köra ett fordon, haft MC kort lite mer än ett år och jag anser mig inte vara fullgod förare och kör där efter, det handlar juh enkelt om rutin .. när man gick på körskolan var det 10 i 2 på ratten som gällde, samma dag man fick kortet så hade man en hand på ratten o den andra på växelspaken...

tror tyvärr inte regering eller någon myndighet kommer ta tag i det för man är rädd att trampa folk på tårna istället för att inse fakta
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hjälper inte.
Körkompetensen sammansätts av
Kunskap (korrigerbart..)
Erfarenhet (korrigerbart..)
Fysik (förändras till det sämre från 25år..)
Omdöme.
Tyvärr inte korrigerbart, V V skulle gärna vilja ha bort "olycksfåglarna" från trafiken, dvs de med nacissistiskt beteende, de med risktagande som 'sport' :rolleyes:, psykopater, drogberoende etc.
Finns ju inget fungerande prov som kan selektera bort dessa. ALLA kan ju "köra tillräckligt bra" minst EN gång och teorin är ju bara papper...

Det har ju faktiskt klagats på läkarkåren som inte i tillräckligt hög grad anmäler ev fysiskt lågpresterande äldre för ev omprov. Där vore kanske bra att göra en insats.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det har ju faktiskt klagats på läkarkåren som inte i tillräckligt hög grad anmäler ev fysiskt lågpresterande äldre för ev omprov. Där vore kanske bra att göra en insats.
Om jag inte kommer ihåg helt fel så har även läkarna klagat på att systemet felar idag. De är rädda att om de skärper anmälandet så kommer folk som är i riskzonen för att bli anmälda att helt enkelt inte gå till läkare. Förhoppningsvis är detta under utredning.
En obligatorisk fys-koll är nog en bättre väg att gå, och då inte bara kolla äldre. Bara för att man är 25 så behöver man inte vara i samma skick som när man tog kortet.
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
Jag tycker faktiskt att du jiddrar nu.
Det är väl självklart att alla ska använda sunt förnuft?
Vad är det du menar?
/J


jag ser det bara från min sida, hur jag kör .. kommer jag till en korsning
,ska svänga vänster och det kommer trafik från höger! då väntar man
till det är fritt ... men vad var det som fick kärringen att köra ut framför mig ?
kan juh knappast vara sunt förnuft. sikten är minst 2-300 meter åt båda hållen ... jag körde i angiven hastighet ....

man kommer aldrig komma ifrån att det finns mänskliga faktorn!! att man kanske sitter o drömmer, pratar i tele, trötthet mm .. men denna situationen är solklar!! kärringen har fått tuppjuck o kör rakt ut i vägen,!! jag är glad att jag ändå var så vaken, hade trots allt gått upp halv 5 o kört från jobbet 17.

hade det smällt så skulle det vara intressant och hört hennes förklaring till det hela, men skönt det inte gjorde det!
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Vadå, eru vegan eller? :mad:

"samsas i trafiken", nu låter du som Birger Schlaug med smör på - insé att detta är 2007 och vi är alla invidualister, vi är alla bäst - alla andra är fukkos.

"Respektera och ta hänsyn"?? Jobbar du på dagis eller?? :va

Släpp händerna om de andra och bryt dig ur "Kumbaya-ringen" för en stund.

Vi är fortfarande i 2007 grabben - nu gäller smash 'n' grab, jag först och ni andra sedan - eventuellt!

Ändra hur annat folk tänker på oss? :confused:

Good luck - jag föreläser, det är mitt jobb till 70-80% - om vad berättar jag inte, men det berör dig och dina anhöriga i största mån, och inte har jag lyckats "vända" en massa folk helt om!

Att få dem att insé, att ändra sig - javisst! Men inte att totalomkasta en sådan vedertagen företelese som att "motorsykklar kör minst flera hundra km/h överallt - och dem lååååter som 100 gräsklippare på amfetamin".

Nej du, kör med insidan och skit i resten så blir det bara bra. Glöm inte att tänka åt alla andra, för det DU glömmer - det har de aldrig ens tänkt!

...Jag är på skumt humör idag - som ni säkert märker! :mad:


Hahah! Vi skrattar så vi gråter här på jobbet till dina inlägg. :D
Så bitter`? Men jag både förstår dig och håller med dig. enda skillnaden i detta samanhang mellan dig o mig är att du kan uttrycka dig bättre än jag så jag tiger i denna tråd och fortsätter läsa vidare om din syn på övriga trafikanter(övriga fukkos)

:pannkyss
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kommer alla ni som klagar på äldreförares beteende att skicka tillbaka lappen när det är "dags" för er??
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Hmm, menar du "Brutit" som i "Jag skiter i denna högerregel, jag är störst, snyggast och vackrast" eller "Hmm, ska han inte köra ( om ni båda står stilla ) så får väl jag köra då ( visa initiativ )"???
Struntar du helt i dom eller bara råkar göra fel ibland?
Både och. Vanligast är väl att jag medvetet struntar i vissa regler och kör ändå men ibland så missar man här och där.
Jag tror inte någon annan är så mycket bättre och att gnälla på pensionärer/ungdomar/brudar/feta singelmammor i trafiken känns fel när alla mer eller mindre missköter sig.
 

Chuck Norris

Chucati
Gick med
4 May 2007
Ort
Stenungsund
Hoj
Hypermotard S, XR650R

Jag vill inte lägga mitt liv i deras händer helt enkelt. Tyvärr fodras det ofta lite livserfarenhet innan man odlat den där trista misstänksamhet mot andra människor som yngre härligt nog saknar.
/J

Håller med fullständigt, det är förmodligen en klen tröst att det var bilistens fel när man smackat rätt i dörrn på biljäveln.
 

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Varberg
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Jag tycker att man bara ska få ha körkort mellan 35 och 55, det är ju då som man står på topp.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Min farfar kunde inte ens vrida på nacken så pass att han kunde kolla döda vinkeln. Till slut lyckades vi dock övertala honom att inte köra längre
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Sitter ofta och läser era inlägg. Kan bara hålla med. Minnen går till vår Stoffe som kunde levt fortfarande. Som vi lovat skall vi försöka orka dra igång en debatt om lämpligheten för äldre att fortsätta köra bil. Idag kryper politiker bakom läkarnas plikt att anmäla om äldre är olämpliga, men detta funkar bevisligen inte. Jag kan inte se problemet att regelbundet utöver syn och hörseltest även kunna klara en normal uppkörning. Klarar men det då är det OK, annars skall man inte ut i trafiken. Håller också med andra inlägg att detta skall balanseras rätt sätt eftersom många anser att ALLA kör hoj som idioter. Lovar att vi återkommer och vi kommer att hålla kontakt med er via Stoffes mailbox.
Nu har alltför många mist livet i år, så håll ögonen öppna och var rädda om er.
Gör som som Stoffe skrev - kör med insidan av huvudet så kan man leva ett långt lyckligt liv med hoj. Han fick aldrig den chansen på grund av någon annans misstag...
Stooofes Pappa
 

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Ort
I ett slott snart =)
Hoj
"Den senaste =)"
Både och. Vanligast är väl att jag medvetet struntar i vissa regler och kör ändå men ibland så missar man här och där.
Jag tror inte någon annan är så mycket bättre och att gnälla på pensionärer/ungdomar/brudar/feta singelmammor i trafiken känns fel när alla mer eller mindre missköter sig.


Okej, då är jag med på noterna. Det är klart att alla gör misstag ibland ( pratar om bilåkandet nu ) på det ena eller andra viset men oftast så slutar det inte illa.
Kors i taket så har jag klarat mig från att orsaka olyckor och att ha varit inblandad i olyckor ( och jag kör inte lagligt alltid :huvet ) sedan jag fick mitt körkort, det tackar jag min skyddsängel ifrån.

Men sedan jag köpte min mc har jag faktiskt börjat titta 2-3 ggr Extra åt alla håll, korsningar, höjder och backar för det kan ju faktiskt komma en kompis på 2 hjul. Jag kan bara prata för mig själv, kanske en och annan med men, jag har slutat "gena" i kurvor t.ex. för där kan ju även en kompis på 2 hjul komma och jag vill verkligen inte att det ska bli en olycka som resulterar i ett hemskt öde.

Jag var ute med min handledare här i veckan och fjösade ( gasade lätt ) på små sköna krokiga vägar, det 1a han sa till mig var "Nu tar vi det jävligt lugnt, så jag får se hur du åker" och jag ser upp till snubben, han är lite idol för mig men i alla fall, hade han inte sagt så hade det garanterat smällt för i en lång högersväng ( ligger i 70 km/h ) så står det en GRÖN liten polo parkerad!!!!
Och i diket ser man 2 st av äldre modell plocka bär eller vad det nu var dom gjorde, vad tänker man med om man parkerar bilen i en skymd lång kurva med dålig sikt? Hade jag inte tänkt mig för hade jag säkert lagt ner cykeln mer och kommit snabbare men med tanke på min handledares ord så tog jag det lugnt.

Jag håller med att vi inte alltid är "Bästa barnen" själv men den insikt jag nu fått genom att köpa mc så tycker jag faktiskt att det finns ( jag ser det tydligare nu ) en klick i våran trafik som inte är medvetna för 1 öre om oss 2 hjuliga fantaster :va !

Hoppas det går att göra ändring utan att behöva jaga ifatt alla som tillhör denna "klicken" bilister unga som gamla och skrika ut dom så de verkligen förstår att det finns mer än små och stora fordon på vägarna, även vi på mc finns.

Våld föder våld och så vill man väl inte ha det?

Kör lugnt och som stoofe sa "Kör med insidan av skallen"

Kram på er :pannkyss
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Ja i detta fallet så kanske vi skall göra som vårt grannland DANMARK. de har en obligatorisk test vid 70 där man skall läkarundersökas och göra en uppkörning ..

Kanske kan tipsa "våra" politiker om detta ?
 

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki sv1000
Ok att göra test när man börjar bli uppåt 70år men var 10:e år som en del här tycker håller jag inte med om, det kostar tillräckligt att ta körkort och framföra en bil/mc redan nu och det finns ingen anledning att göra det dyrare. Tänk på att man kan framföra en bil/mc utan kort och det skulle nog många göra om det kom en massa obligatoriska test var 5:e-10:e år, man får faktiska lite på folks sunda förnuft i det här fallet tycker jag (och kör man defensift själv så minskar man riskerna avsevärt).
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Det har ju faktiskt klagats på läkarkåren som inte i tillräckligt hög grad anmäler ev fysiskt lågpresterande äldre för ev omprov.

De är rädda att om de skärper anmälandet så kommer folk som är i riskzonen för att bli anmälda att helt enkelt inte gå till läkare.

Idag kryper politiker bakom läkarnas plikt att anmäla om äldre är olämpliga

Dom skall väl anmäla men problemet är ju att läkare har tystnadsplikt precis som all annan vårdpersonal. Dom drar sig för att anmäla pga. tystnadsplikten vilket är fullt förståligt eftersom dom riskerar att bli av med sina jobb.

Likadant med optiker (med tystnadplikten alltså). Tanten jobbar hos en optiker och där har kommit in äldre som knappt haft ledsyn men när personalen undrat om dom skulle ringa taxi eller något till dom så har svaren bland annat varit: "Oh nä, det behövs inte jag har kört själv":huvet

Annars håller jag med om att äldre borde testas med jämna mellanrum. Vid vilken ålder och annat kan diskuteras.......
 

jojjoi999s

Jojjo
Gick med
7 May 2007
Ort
Sandviken
Hoj
Ducati 999s
äldre Bakom Ratten!!!!

De har hänt mig många gånger, å frågan är om man ska ta lagen i egna händer snart. Ja tänker fan inte dö pga att staten inte gör något åt gamlingarnas bilkörandet!!!:huvet

mc 4ever...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Är det ok att påpeka att DU (pekar med hela handen på DIG) är en större fara för dig själv än alla rikets äldre bilister? :)

Sansa er lite. Vissa äldre är olämpliga som bilförare men man känner igen dem på långt håll. Sen anpassar man sin körning därefter. Om man har så mycket problem med dem som vissa här påstår sig ha, så bör man se över sin egen körning.

Alla kommer till en punkt då de borde inse att de inte bör köra mer. Man kommer också till en punkt då någon annan får tala om för dem att nu är det tyvärr färdigkört. Men att ta ifrån en äldre människa rätten att köra bil är en allvarlig inskränkning i deras rörelsefrihet. Och det skall man vara försiktig med.

Nu en liten övning. Diskutera nedanstående text. Vilka fel kan du hitta. I trafikbeteende, attityd osv. Ni har en timme på er barn. Därefter skriftlig rapport.

Jag var ute med min handledare här i veckan och fjösade ( gasade lätt ) på små sköna krokiga vägar, det 1a han sa till mig var "Nu tar vi det jävligt lugnt, så jag får se hur du åker" och jag ser upp till snubben, han är lite idol för mig men i alla fall, hade han inte sagt så hade det garanterat smällt för i en lång högersväng ( ligger i 70 km/h ) så står det en GRÖN liten polo parkerad!!!!
Och i diket ser man 2 st av äldre modell plocka bär eller vad det nu var dom gjorde, vad tänker man med om man parkerar bilen i en skymd lång kurva med dålig sikt? Hade jag inte tänkt mig för hade jag säkert lagt ner cykeln mer och kommit snabbare men med tanke på min handledares ord så tog jag det lugnt.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top