nu får det fan va nog ....

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Du verkar låta dina upplevelser och humör styra dig en hel del.......hoppas jag inte möter dig när du sitter i bilen......

En förutsättning för att ändra sitt beteende är att kunna sätta sig in i andras situationer.........hur roligt är det att bli omkörd av en idiot på hoj på 50 sträcka med raka rör.......jättefränt tycker nog de flesta moppefuckon....kanske till och med du.

/J

Ingen fara, snuttan - jag kollar backspegeln oftare än en pundare kollar efter poliser och jag lovar att göra din omkörning lättare! :pannkyss

Ojj... Du förstod inte ironin i det hela, det är dock helt OK...

Ska vi hålla hand nu?? :näsblod

Helt OT, men när kommer fortsättningen på Bilromanen :)


Den är på G, glömde en del av texten på jobbdatorn bara! :mad:

Du kommer inte tro dina ögon... Min gamla bil den... Mja... Kommer till det!

Men den nya... Ja, vad skall man säga... Den hamnar i samma tråd!! :rolleyes:
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ingen fara, snuttan - jag kollar backspegeln oftare än en pundare kollar efter poliser och jag lovar att göra din omkörning lättare! :pannkyss

Ojj... Du förstod inte ironin i det hela, det är dock helt OK...

Ska vi hålla hand nu?? :näsblod

Tur att du fattar detta...:tummenupp ...men många andra gör inte det tyvärr. Hur många tycker inte att "han som inte för nämnas vid namn" är frän och visar hur man ska köra i trafiken för att få polisen och andra trafikanter att bara älska oss.....

/J
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Håller med om att man borde göra något åt dessa mäniskor som inte är lämpliga som bilförare. Finns redan i dag regler för detta men läkarna vill inte ta i saken.
Men skall man börja någon stans så tycker jag att det borde vara obligatorisk synundersökning tex var 5 år.
Vi som har glasögon är medvetna om våra synfel. Vi som har Linser kollar våran syn var 6 månad. Vi vet att vi ser bra med linser.

Har haft en nära vän till familjen som hadde kommit upp i åldern och innan han slutade att köra bil så missade han fartguppen för han så dåligt men vägrade ha glasögon.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad

Har haft en nära vän till familjen som hadde kommit upp i åldern och innan han slutade att köra bil så missade han fartguppen för han så dåligt men vägrade ha glasögon.

Jag vill också missa fartguppen, det skumpar så jäkligt - speciellt med sportchassie!

Låter lite som "hemligheten med att kunna flyga är att kasta sig mot marken och att missa"... (C) Liftarens Guide Till Galaxen

Nejdå, jag förstår mycket väl - och det är en av mina önskningar också, att äldre faktiskt fick genomgå någon form av "kontroll" vid intervaller, för att säkerställa att de är "fit for fight".

Det är inte mer diskriminerande än att 18-åringar inte får ta A kortet.

Du är gammal, du blir slöare - Vi måste kolla!
Du är ung, du är grön - Vi måste ge det lite tid!
 

körarrn

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
blekinge
Hoj
ingen just nu
va fan nui får stå upp er lite vissa att ni e motorcyklister,, räck fingret åt kärringen och tuta på henne och om dom stanar så stanar ni me och lägger en burn och sen drar vidare och skriken kärringsatan vad kan hon göra åt saken hon e ju gammal som min mormor ligger och kör i 30 på alla vägar
 

zxr2k7

Ny medlem
Gick med
17 May 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
Yamaha XT660X
Kanske dax att införa en obligatorisk förarkurs var femte år för alla med körkort? Med rätt utbildning så tror jag att man skulle kunna rädda fler liv än med farkameror ivarjefall. Tänk sporthojs killen som får öva lite kurvteknik på bana en förmiddag med en riktig lärare. Tänk Agda som får lära sig var sidospeglarna på bilen är till för och alla kostymer som får lära sig att lägga ifrån sig mobilen och tillämpa "blicken pilen filen" igen. Skulle tro att de flesta busschaufförer skulle kugga dock. :rolleyes:
 

Saraa

I varje människa finns en galning!
Gick med
10 Oct 2006
Ort
Uppsala, Fålhagen och Hemsedal Norge
Hoj
Suzuki sv650 -01
Skrämmande!

För någon sommar sen var min mamma in i en blomsteraffär. Där inne var också en äldre dam. Damen bad affärsbiträdet om hjälp med krukorna då hon kunde inte kunde se färg och form eftersom hennes syn var så dålig.

Senare ute på parkeringen sätter sig samma äldre dam i en bil, slirar iväg på kopplingen och vidare ut i trafiken...

Skrämmande...
 

qin4st

Call me Queen
Gick med
13 Jun 2007
Ort
Svelgen, Norge
Hoj
Suzuki (såld)
Kanske dax att införa en obligatorisk förarkurs var femte år för alla med körkort? Med rätt utbildning så tror jag att man skulle kunna rädda fler liv än med farkameror ivarjefall. Tänk sporthojs killen som får öva lite kurvteknik på bana en förmiddag med en riktig lärare. Tänk Agda som får lära sig var sidospeglarna på bilen är till för och alla kostymer som får lära sig att lägga ifrån sig mobilen och tillämpa "blicken pilen filen" igen. Skulle tro att de flesta busschaufförer skulle kugga dock. :rolleyes:

Kul läsning! :tummenupp Har länge förundras över ungas som gamlas beteende i trafiken:mad: . Har man inte själv mckort kan det vara svårt att tänka som en mcförare och acceptera/se hur snabbt en mc kan flytta sig. Jag vet för jag har ganska grönt körkort.
Har aldrig vågat tänka följande högt - misstänker att jag kommer stöta på patrull nu:näsblod , men - jag tycker faktiskt att alla med körkort skulle få göra om syntest, teori och uppkörning varje gång man förnyar körkortet. (Är det var 10de eller var 15de år?) (+vid utgången prövotid kanske oxå en bra ide). Saker ändras hela tiden. Nya trafikregler tillkommer och allt går fortare nu än för bara 20 år sedan
 

Ratski

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Eslöv
Hoj
Honda NT650V-Touring 06-08, Yamha FJR1300 SportTouring 08-10, Honda VFR800 SportTouring 10-...
Här kommer ett litet förslag att kunna vända opinionen......vem vet det kanske funkar.

Vi kan sätta kameror på våra hojar och filma hur bilister beter sig i trafiken. Jag har ca 20-25minuter mellan mitt jobb och hem. Under den här tiden så måste man vara på alerten hela tiden. Har sett massa konstiga omkörningar på insidan, hur bilar har mer och mindre har tagit halva min körfält pga dom i hög hastighet, bilar som har korsat heldragen linje bara för dom inte kunde gå upp ca 20min tidigare. Ja många exempel kan man ta upp här. Kan ju även benämna att jag kör hem när alla andra är på väg till jobbet.

Sedan kan vi antingen lämna det till SMC och hoppas dom kan göra något med dom, något positivt för att vända opinonen.

/Råttis
 

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Kul läsning! :tummenupp Har länge förundras över ungas som gamlas beteende i trafiken:mad: . Har man inte själv mckort kan det vara svårt att tänka som en mcförare och acceptera/se hur snabbt en mc kan flytta sig. Jag vet för jag har ganska grönt körkort.
Har aldrig vågat tänka följande högt - misstänker att jag kommer stöta på patrull nu:näsblod , men - jag tycker faktiskt att alla med körkort skulle få göra om syntest, teori och uppkörning varje gång man förnyar körkortet. (Är det var 10de eller var 15de år?) (+vid utgången prövotid kanske oxå en bra ide). Saker ändras hela tiden. Nya trafikregler tillkommer och allt går fortare nu än för bara 20 år sedan

Dina förslag (och liknande) gör att det plötsligt är rimligt att prata "nollvision" och liknande i trafiken. Har haft bilkörkort i snart 20 och hojkort i 8 år. Jag är YTTERST TVEKSAM till att jag skulle klara av dagens teoriprov. Den praktiska körningen skulle jag kanske fixa. (Tänker på att hålla hastighet, stanna helt vid stopptecken och liknande "genvägar" jag snappat upp under åren...)

Visst skulle jag bli förbannad om jag missade ett test enligt ovan MEN lättnaden över att alla som är MINDRE LÄMPADE att framföra fordon i trafiken stoppas är större. (Även om jag tillhörde den skaran...) :rolleyes:

Kör lugnt!
/H
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Någon som känner sig manad att skicka länken till tråden till vägverket ?
Skall kolla om jag hittar någon kontakt adress till dem.

*Edit*
Skickade ett mail till vägverket där jag föreslog syntest och läkarkontroll för vissa åldrar. och gav dem även länken till denna tråden. vore kul o veta om dom tar någon notis o läser vad vi skriver och tycker.
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Själv har jag tappat räkningen på hur många gånger jag har brutit mot högerregler, rondellregler och allt möjlig. För att inte tala om vilket trafikvidrigt beteende man har när man kör hoj. Är ni ofelbara?
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
jag kan inte påstå att jag är ofelbar. men skilnaden mellan ofelbar och en uppenbar trafikfara är faktiskt ganska stor
 

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Ort
I ett slott snart =)
Hoj
"Den senaste =)"
Själv har jag tappat räkningen på hur många gånger jag har brutit mot högerregler, rondellregler och allt möjlig. För att inte tala om vilket trafikvidrigt beteende man har när man kör hoj. Är ni ofelbara?

Hmm, menar du "Brutit" som i "Jag skiter i denna högerregel, jag är störst, snyggast och vackrast" eller "Hmm, ska han inte köra ( om ni båda står stilla ) så får väl jag köra då ( visa initiativ )"???
Struntar du helt i dom eller bara råkar göra fel ibland?

Struntar du i dom helt så vet jag inte vart du tog ditt körkort, visst har jag med felat, jag är inte mer än människa men jag har å andra sidan aldrig "struntat" i reglerna som finns, uppfattar man sin omgivning rätt så kan man faktiskt kommunicera med andra trafikanter tydligt och på ett logiskt vis.

Och nu pratar jag om Bilkörning, inte mc så missuppfatta mig inte :pannkyss
Sen att man inte kan tygla hornen när man kör båge är en annan sak, det har mer med mognad att göra och säkert tänkande, det kan man bara jobba med själv som person och tyvärr så finner man både bra och dåliga erfarenheter av det...


Aja,,, kör lugnt ^^
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Det är grymt svårt att hålla sig lugn i såna situationer, om man av någon anledning skulle stanna så blir de väl till att slita ut bilföraren och skrika en halvtimme el nåt.

Men orka liksom så därför stannar jag inte så ofta ;)

Edit:

Måste bara tilllägga, vi hade tidigare en diskution ang folk som lägger ut grus på vägen med avsikten att mc förare som enligt boende vid vägsträckan kör för fort ska krascha.

Ena sidan säger att det är helt okej att göra så ifall inte mcåkare respekterar att det bor folk där osv.

Jag själv tillhör dom som anser att mord/mordförsök är ett lämpligt straff för lite fortkörning.

//På tal om lustigt folk och diskutioner
 
Last edited:

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
kom i nedförsbacke i 90 och hade bra koll .. ser en liten röd bil som står till vänster .. sitter och tänker ... "stanna du där" .. vad gör biljäveln .. svänger ut vänster io.m spanska svängen är vänstersvängen extra lång ..

låser nästa hjulen o vrålar rakt ut ... tuttar, blinkar med helljusen,´


Men hallå.....du inser faran men vidtar inga åtgärder. Sen när det händer nått så håller du på att smälla.

Gör samhället en tjänst och lämna tillbaka ditt körkort.



det ska juh aldrig bli en fara!!!! står man och ska svänga vänster, ser att det kommer bilar från höger då ger man fan i att köra ut från det är fritt ...:mad:

hade man gjort det i körskolan hade man fått köra in till sidan och sen hade du snällt fått förklara varför du gjorde så ?? ...

det gäller inte bara äldre utan även yngre som precis fått kortet som inte har 100 koll, det tar ett par år innan man kan köra bil .. har även BECE kort och yrkesförarbevis, har sett många skräck exempel genom åren då bilister inte fattar att ett ekipage på 25,25 meter behöver lite mer utrymme i trafiken än en liten fiat uno !! ..

men har man lastbilskort så ska man göra en läkarkontroll när man är 45 för att se om man fortfarande är lämplig, tycker det borde klara att fixa något liknande för bil ., kan juh inte va så avancerat !!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tycker att du har rätt i vad du förväntar din av dina medtrafikanter. Men de gånger det sker olyckor beror det som regel på att ngn förare gjort fel. Man måste vara beredd på felen, i synnerhet när man är oskyddad som som oss hojåkare.

Ang att du som yrkeschaufför är underkastad prov: Ni yrkeschaufförer fraktar ju på en enda frakt tex många 10-tals ton bensin och brandfarliga kemikalier genom tätbebyggda bostadsområden. Det är därför samhället förväntar sig att ni är lite bättre än oss övriga. Men visst har du rätt i att allmänna förarprov inte vore så svårt att ordna!

Tycker jag

/J
det ska juh aldrig bli en fara!!!! står man och ska svänga vänster, ser att det kommer bilar från höger då ger man fan i att köra ut från det är fritt ...:mad:

hade man gjort det i körskolan hade man fått köra in till sidan och sen hade du snällt fått förklara varför du gjorde så ?? ...

det gäller inte bara äldre utan även yngre som precis fått kortet som inte har 100 koll, det tar ett par år innan man kan köra bil .. har även BECE kort och yrkesförarbevis, har sett många skräck exempel genom åren då bilister inte fattar att ett ekipage på 25,25 meter behöver lite mer utrymme i trafiken än en liten fiat uno !! ..

men har man lastbilskort så ska man göra en läkarkontroll när man är 45 för att se om man fortfarande är lämplig, tycker det borde klara att fixa något liknande för bil ., kan juh inte va så avancerat !!
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
Jag tycker att du har rätt i vad du förväntar din av dina medtrafikanter. Men de gånger det sker olyckor beror det som regel på att ngn förare gjort fel. Man måste vara beredd på felen, i synnerhet när man är oskyddad som som oss hojåkare.

Ang att du som yrkeschaufför är underkastad prov: Ni yrkeschaufförer fraktar ju på en enda frakt tex många 10-tals ton bensin och brandfarliga kemikalier genom tätbebyggda bostadsområden. Det är därför samhället förväntar sig att ni är lite bättre än oss övriga. Men visst har du rätt i att allmänna förarprov inte vore så svårt att ordna!

Tycker jag

/J


jag tycker bara det är sunt förnuft jag använder, är verkligen inte själv perfekt i trafiken men har iaf haft kort sålänge nu att jag kan avgöra
när jag ska köra ut i trafik och inte .. visst jag kunde haft bromsberedskap men kan säga att jag hade aldrig svängt ut så ... och hade det blivit en krock så hade jag inte åkt på det ...

har iofs inte kört lastbil på ett tag nu då jag är i annan bransch men den tiden jag körde räckte för att inse att folk i trafiken inte fattar att en lastbil
behöver mer utrymme eller längre bromssträcka te.x ..

bara för man har körkort innebär det inte att man kan köra ett fordon, haft MC kort lite mer än ett år och jag anser mig inte vara fullgod förare och kör där efter, det handlar juh enkelt om rutin .. när man gick på körskolan var det 10 i 2 på ratten som gällde, samma dag man fick kortet så hade man en hand på ratten o den andra på växelspaken...

tror tyvärr inte regering eller någon myndighet kommer ta tag i det för man är rädd att trampa folk på tårna istället för att inse fakta
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Det var en sådan tant som dödade min Ford Probe som jag hade.
Funaste bilen jag ägt. Inte en rostfläck, en liten repa i lackan, gick hur tyst och fint som helst mekaniskt... *Snyfta*

Jag kom på en 90 väg, och en tant i en liten golf körde rakt ut i en korsning utan att titta vänster där jag kom ifrån. Hann bromsa och väja såpass mycket att fronten på hennes äckliga lilla röda skitbil tog i höger framskärm. Gneds längs hela högersidan och styrde ned mig i ett krondike.

Visade sig att tanten var 87 år gammal. Straxt efter olyckan kom hennes dotter som råkade vara påväg till samma plats som tanten. Hörde henne stå och säga 'Jag har ju SAGT ÅT DIG 10 GÅNGER att INTE köra bil.' Senare när hon pratar med mig och polaren för att kolla så vi är okej säger hon 'Jag visste att det skulle gå såhär.'
Kom en polisbil som bara var ute på en sväng. Ena polisen frågade mig vad som hänt, och andra polisen pratade med tanten. Vi stod ca 20 meter från varandra när man hör polisen säga : 'Hur fan kunde du missa att det kom en bil därifrån? Du ser ju 300 meter!!!'.

Mitt förslag för äldre som vill fortsätta är detta :

60 år : Syntest, reaktionstest.
70 år : Syntest, reaktionstest, uppskrivning, uppkörning
75 år : Syntest, reaktionstest, uppskrivning, uppkörning
77 år : Syntest, reaktionstest.
80 år : Körkortet återkallas automatiskt.
 

Shagrath

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Lerum
Hoj
Yamaha R1 -99 KTM 450 -08
10%

tänk va bra, om bara ca. 10% av befolkningan hade kort..... vad få bilar det skulle va.... "förhoppningsvis" och lite köer och allt!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top