Nu får buset lite mer jobb.

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Nu har jag ankrat hojen i garaget, borde försvåra avsevärt för buset.

Det jag gjort är att jag fäst en 10mm stålplatta med lika grov ögla i betonggrunden. Detta gjordes med hjälp av 4 styck m12 expanders som jag sedan slogsönder bulthuvudena på.

Nu sitter hojen låst genom svingen och arbetsutrymmmet för en eventuell tjyv är max 30cm om han/hon vill ha bort låset. :tummenupp

Bifogat

• lås1.JPG
    lås1.JPG
    59 KB · Visningar: 296
  • lås2.JPG
    lås2.JPG
    69.6 KB · Visningar: 238
  • lås3.JPG
    lås3.JPG
    41.1 KB · Visningar: 321
ser bra ut.

skulle det varigt min pryl skulle jag böjt expanderbultarna som sticker ut, inga problem att skruva av muttrarna på dom för dom är lite trubbiga längst ut oftast.

Padde skrev:
2232331 ser bra ut.

skulle det varigt min pryl skulle jag böjt expanderbultarna som sticker ut, inga problem att skruva av muttrarna på dom för dom är lite trubbiga längst ut oftast.

Mjo kanske det, men dom e duktigt trasiga samt hyffsat sneda, syns dock inte så bra på bliderna

slangarn skrev:
2232340 Svetsa fast muttrarna i låsöglan/fästet

Ja men ja har ingen svets hemma. Hade självklart den tanken.

Byt muttrarna mot knäckmuttrar. De används till stävögla på tex båt. Lämnar en konisk del kvar som är hopplös att få bort. Har du dessutom lagt på gänglåsning är det fullbordat.

johanssonsan skrev:
2232352 Byt muttrarna mot knäckmuttrar. De används till stävögla på tex båt. Lämnar en konisk del kvar som är hopplös att få bort. Har du dessutom lagt på gänglåsning är det fullbordat.

Men nu e ju bultarna trasig? :mattias

Krippa skrev:
2232365 de där LIDL låset kanske inte är de säkraste...köp en riktig kätting.

Det är en påväg, har dock inte kommit än. (Hoppades på att ingen skulle se vad de va)

om det där är vanlig bonnjärn lr sunkstål så blir det nog en lätt match för tjyvarna. egentligen skulle du ha lite verktygsstål av nåt slag. nån mediumkolhaltigt (0,6-0,85%C) nickellegerat(1-2%C) härdat stål som du sen zirkon-nitrerar, då står den kvar, längre iaf. om man inte orkar det så rekommenderar jag "Hardox" den går o svetsa, halvtråkig o beararbeta dock eftersom den kommer värmebehandlad o klar

Homo skrev:
2233933 om det där är vanlig bonnjärn lr sunkstål så blir det nog en lätt match för tjyvarna. egentligen skulle du ha lite verktygsstål av nåt slag. nån mediumkolhaltigt (0,6-0,85%C) nickellegerat(1-2%C) härdat stål som du sen zirkon-nitrerar, då står den kvar, längre iaf. om man inte orkar det så rekommenderar jag "Hardox" den går o svetsa, halvtråkig o beararbeta dock eftersom den kommer värmebehandlad o klar

Kvittar om de har skärbrännare.....

Ingen kedja är ju bättre än sin svagaste länk så det gäller väl att fästanordningen är lika bra som kedjan och tvärtom.

Gjorde en liknande lösning när jag delade garage med andra förut och det försvårar iaf för de som inte är proffs.

Jag tycker det duger fint. :tummenupp Hur som helst så stoppar man enbart den så kallade "ögonblicks-tjyven". De som verkligen vill ha grejerna går inte att stoppa tyvärr! :(

//KaliZ

Citera mig själv..

Krippa skrev:
2232365 de där LIDL låset kanske inte är de säkraste...köp en riktig kätting.
Får väl citera mig själv..
Slipade av en klass 3 kedja på 25 sek.. med vinkelslip
(nja, det tog faktiskt 30 sek men det var med slipskiva, inte kapskivan påmonterad..)
Inget stoppar den beslutsamme... :huvet

van det nån belagd kedja? hur tjock ungefär?

Homo skrev:
2233933 om det där är vanlig bonnjärn lr sunkstål så blir det nog en lätt match för tjyvarna. egentligen skulle du ha lite verktygsstål av nåt slag. nån mediumkolhaltigt (0,6-0,85%C) nickellegerat(1-2%C) härdat stål som du sen zirkon-nitrerar, då står den kvar, längre iaf. om man inte orkar det så rekommenderar jag "Hardox" den går o svetsa, halvtråkig o beararbeta dock eftersom den kommer värmebehandlad o klar

Du vet att du bara är dryg va? :7peta

Allt handlar om att försvåra för buset. Vill någon ta den så gör dom det hur man än låser den. :fatta!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon