Nu drar vi snuten eller gör vi det

wonderwizard skrev:
Nej, det är inte riktigt sant.

Har själv en kamrat som är Polis här i Hbg.
Enligt honom så kan varje polisman värdera varje situation & ge så kallad eftergift.

t.ex skriva ner hastighet, strunta i att ge böter för kört utan bälte, ge varningar för däck mm mm

Eftergift får dock EJ ges till person som polismannen i fråga har en relation med, så som släkt, vän, granne mm

så om jag stoppas, så hoppas jag inte det e kompisen som stoppar mig, för då e jag garanterat TORSK :lol

Edit: oj .. denna tråden var inte från igår :hihi

Dee kan dock inte göra detta på beordrade kontroller...

Marulc skrev:
Dee kan dock inte göra detta på beordrade kontroller...

DanneP skrev:
som i hastighetskontroller...
MVH

vad förstår ni två inte ?

En enskilld polisman kan fortfarande ge eftergift, även vid beordade hastighetskontroller.

om t.ex jag kommer körandes på en 50 väg i 65 km/h.
jag blir invinkad för fortkörning & har samtidigt glömt bältet.

så kan polismannen ge mig böterna för fortkörning, men påminna mig om bälteslagen, och därmed slippa böter för detta. (Har hänt mig btw)

wonderwizard skrev:

En enskilld polisman kan fortfarande ge eftergift, även vid beordade hastighetskontroller.

så kan polismannen ge mig böterna för fortkörning, men påminna mig om bälteslagen, och därmed slippa böter för detta. (Har hänt mig btw)
Du slipper garanterat undan böterna för bilbältet...

Om du kör motorcykel.

wonderwizard skrev:

Nja du missförstod nog mitt inlägg...

Jag menade att jag att hastighetskontroller oftast är beordrade... sen att de KAN släppa på ett bälte om du kör bil är en annan sak... ok?

Nr:18 skrev:
Nu har du fel. Dom behöver se dej passera ett fast föremål, därefter startar dom klockan. Sedan stoppar dom klockan när du passerar nåt annat fast föremål, med polispiloten får dom då fram din medelhastighet.

Kan du vara snäll att utveckla, alternativt ge ett exempel..

Last edited:
3699 skrev:
Kan du vara snäll att utveckla, alternativt ge ett exempel..

Kör förbi ett par lyktstolpar sen mäts tiden det tog för dig o köra förbi den första till den sista och så mäts ju sträckan, så får de en medelhastighet av det. Enkel matematik? :hihi (PS: Precis så räknar snuthelikoptern ut att du kör för fort också med hjälp av breda linjer på motorvägarna så klockar dem dig från att du kör över första strecket och passerar nästa, så vet dem din hastighet.)

Last edited:
åkte fast i en nykterhets kontroll en gång med bil, hade inte druckigt men jag var "mellan" körkort :hihi blev helt shockad när snuten säger till mig att vänta tills dom åkt sen kunde jag fara :kocko

20min senare åkte dom......

en annan kompis råka ut för samma sak fast han har kört utan i 20 år..

kanske bara ett fenomen i växjö?

Så som bussar o tåg fungerar så hade jag kört utan körkort. Det gör inte mig till en sämre förare....

wonderwizard skrev:

Det vi pratade om var väl hastighetsböter.....

Där kan enskild polisman inte ge eftergift på hastighetsböterna i en beordrad kontroll.

Tänk efter innan, du gör några påhopp. :kocko

Marulc skrev:

Där kan enskild polisman inte ge eftergift på hastighetsböterna i en beordrad kontroll.

först o främst så var det inget påhopp.
sedan skall du nog läsa vad du/jag skrivit ett par gånger & sedan fundera på vad du precis skrivit.

en bra bit av tråden har det pratats om olika sorters eftergift.

Marulc skrev:

Finns inte ett enda påhopp i hans inlägg du quotar men däremot i ditt som ska påvisa att han är kocko i huvet.

Så normalt av dig.....
(jag är sömnig)

CHROLO skrev:
Jag anser inte att jag själv tillhör kategorin paragrafryttare då jag tillåter mig att värdera trafiksituationers farlighet o.s.v. Finner jag att det finns skäl att inte rapportera någon så avstår jag gärna.
Vad jag menade var att det blir litet konstigt om jag påstår att en hastighet var lägre än den var. Ska jag påstå att en hjälmlös mc förare kör moped istället för att bötesbeloppet för detta är mindre för att vara snäll?

Men sen finns det också fikapolisen (Arlandapolisen) som ljuger i rapporten.

Omständigheter:
Jag och en kompis står vid ett trafikljus där det är rött,
(Polisen står bakom oss vilket jag inte sett, men kompisen har det)
vi ska svänga vänster där det är dubbla filer i vardera rikting,
Det är 50väg och ingen trafik framför oss i någon riktning när vi sedan kör iväg.
Till nästa korsning är det ca 250-300meter och efter den korningen är det en "kulle". det är mitt på dagen, ljust ute men ingen sol och torrt väglag.

Händelse:
När vi har svängt ut så lägger jag mig i vänster körfält och polaren i högra.
Vi accelererar kraftigt iväg från trafikljuset, för mig så pass att framhjulet lättar från marken ca 2 dm i ca 10-20 meter.. När framhjulet tar i marken så tittar jag på hastighetsmätaren och den visar 55km/h, därefter så växlar jag upp till fyran. kollar över en snabbis på polarn innan jag ska titta bakåt för att se om det är fritt bakåt att gå över i hans fil, innan jag hinner vrida på huvudet så hör jag en siren och farbror fika ligger bakom med sin V70.
Jag flyttar mig så långt till vänster i min fil som jag kan för att släppa förbi honom och kompisen flyttar sig till höger i sin fil.
Det tar någon sekund innan fikabilen kommer ikapp och plötsligt prejar mig mot trottoaren. jag blir stoppat ca 50meter innan det kommande trafikljuset och kompisen kör vidare.

Polisen påstår senare i sin rapport:
Att jag ska ha accelererat kraftigt (vilket stämmer) men sen....
Ska i hög haststighet kör på endast bakhjulet i 150meter med avdrag !!
(Sträckan är enligt mail bekräftelse uppmätt 19 dagar senare)

Samt att kompisen ska ha hastigt försvunnit från platsen,
men det står inget om kullen han försvinner över på 4-6 sekunder i laglig fart

Kom nu ihåg att dom kör en 140hästars V70 jag kör en R1 -02
jag ska ha gjort denna förseelsen och dom ska ha kommit ikapp mig på en sträcka kortare än 300meter... :mad:

Vi får väl se hur det går i rätten den 25 April...

Nu e min fråga, kan jag anmäla dom för tjänstefel och hur går det tillväga?

Edit: jag hinner inte skriva mer, måste iväg till jobbet

Affe_R1 skrev:
Men sen finns det också fikapolisen (Arlandapolisen) som ljuger i rapporten.

Omständigheter:
Jag och en kompis står vid ett trafikljus där det är rött,
(Polisen står bakom oss vilket jag inte sett, men kompisen har det)
vi ska svänga vänster där det är dubbla filer i vardera rikting,
Det är 50väg och ingen trafik framför oss i någon riktning när vi sedan kör iväg.
Till nästa korsning är det ca 250-300meter och efter den korningen är det en "kulle". det är mitt på dagen, ljust ute men ingen sol och torrt väglag.

Händelse:
När vi har svängt ut så lägger jag mig i vänster körfält och polaren i högra.
Vi accelererar kraftigt iväg från trafikljuset, för mig så pass att framhjulet lättar från marken ca 2 dm i ca 10-20 meter.. När framhjulet tar i marken så tittar jag på hastighetsmätaren och den visar 55km/h, därefter så växlar jag upp till fyran. kollar över en snabbis på polarn innan jag ska titta bakåt för att se om det är fritt bakåt att gå över i hans fil, innan jag hinner vrida på huvudet så hör jag en siren och farbror fika ligger bakom med sin V70.
Jag flyttar mig så långt till vänster i min fil som jag kan för att släppa förbi honom och kompisen flyttar sig till höger i sin fil.
Det tar någon sekund innan fikabilen kommer ikapp och plötsligt prejar mig mot trottoaren. jag blir stoppat ca 50meter innan det kommande trafikljuset och kompisen kör vidare.

Polisen påstår senare i sin rapport:
Att jag ska ha accelererat kraftigt (vilket stämmer) men sen....
Ska i hög haststighet kör på endast bakhjulet i 150meter med avdrag !!
(Sträckan är enligt mail bekräftelse uppmätt 19 dagar senare)

Samt att kompisen ska ha hastigt försvunnit från platsen,
men det står inget om kullen han försvinner över på 4-6 sekunder i laglig fart

Kom nu ihåg att dom kör en 140hästars V70 jag kör en R1 -02
jag ska ha gjort denna förseelsen och dom ska ha kommit ikapp mig på en sträcka kortare än 300meter... :mad:

Vi får väl se hur det går i rätten den 25 April...

Nu e min fråga, kan jag anmäla dom för tjänstefel och hur går det tillväga?

Edit: jag hinner inte skriva mer, måste iväg till jobbet

Det är ju upp till tingsrätten av göra en trovärdighetsbedömning av alla vittnen, även poliser.

En anmälan om tjänstefel görs på närmaste polisstation.

Hade lite bråttom från lunda o var allmänt piss nödig!
Stannad av 2 mc poliser o två civilare körde 90 på 90 väg ggr två då dvs.... ser ju dubbelt ju! :tungan

Fick ner skrivet till 109 av nån anledning!
Dom mätte avstånd o tyckte jag skulle köpa en lott!
Men tjejen var impad att jag körde 50 på 50 väg!
Men inte lika impad när dom inte han ikapp mig!
Blev lite böter å så o nån kommentar om att nästa gång skulle dom/hon gömma sig i nån buske! :va
Jaja det lät ju bra hon var rätt söt tjejen :tuttar

Sade lite snällt när allt var skrivit att jag hade mina funderinga på o dra dom för jag e för snål o i komb med dålig blåsa så varför inte var ingen direkt trafik o i mina trakter :kocko
Jaja.. man skall inte köra på reserven iaf! Dumt värre
Det rolig var att dom börja inte o blinka förens dom såg att jag bromsa in. Aldrig hänt innan...
Åkte iof med knäskrap innan så dom trodde väl jag lekte med dom! Som jag höll på hade ingen aning om att dom var där ju =(
Men dom var faktiskt riktigt trevliga poliserna även fast jag syndat lite! :tummenupp

pappa polis kort....

Hörde detta från min syster kille när dom hade varit på bröllop i usa, och jag tror det stämmer. var i NY bröllopet var, vet inte om det bara är där det det är såhär. Det var jarafall så att dom hade börjat prata med en kompis till bruden där, och sedan kommit in på att hans pappa var polis, och då hade han tagit upp ett kort som visade att han var son till just en polis, id handling heller vad man nu ska kalla det, nu kommer det riktigt sjuka :tungan Han sa att om han gjorde någon mindre trafikförselse typ körde för fort, missade rött ljus och massa andra grejer, och blev stoppad av en polis så kunde han bara visa kortet och sedan var det upp till polisen om han ville ge böter heller inte, vilket det till stor säkerhet inte blev, om det inte var allt för grovt, då blev det lindrigare istället. Varför har inte vi sådant ;) jag gillar usa och deras regler starkt! :kocko :Bugar

Mvh
Rasmus

CHROLO skrev:
Rapporteftergift betyder att polismannen inte rapporterar förséelsen av någon anledning. Det har polisen rätt att göra. Att däremot fritt fabulera fram en påstådd hastighet tagen ur luften går naturligtvis inte.

Detta gäller bara när det är böter på straffskalan, eller?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back