Nu drar vi snuten eller gör vi det

Nr:18 skrev:
Nu har du fel. Dom behöver se dej passera ett fast föremål, därefter startar dom klockan. Sedan stoppar dom klockan när du passerar nåt annat fast föremål, med polispiloten får dom då fram din medelhastighet.

Så det är bättre att om man ser polisen när man kör om en länga bilar där det
har smygit in sig en polis där, är att gasa på! Svänga av på en avtagsväg ,.och stanna och hoppa ner på gräset
och ringa lite i mobilen?!? Dvs kan inte få en medelfart då fordonet står still?!?

Och angående att det finns snälla poliser är väll samma sak som att säga att
det finns snälla glassförsäljare på somrarna, Det finns juh alla slags folk
överallt!
(de 3st poliser som tog mig efter en 250km/h tur och satte 24km/h för fort
är några av dem : ) (obs på en grymt obefolkat extra lång raka)

GSXR1100R skrev:
Det har jag redan gjort i en annan tråd, jag drog polishelikoptern på E4:an i början av 90 talet, jag höll +270 och lyckade köra ifrån den tack vare att vägen va spikrak.

Efter ett par mil så svängde in bakom en mack och gömde mig .

Jag kommer fortfarande ihåg hur benen skakade och det tog flera timmar innan jag vågade köra igen.

Detta va nog en av dom dummaste saker som jag gjort och jag tänker inte göra om det.

Om man blir upptäckt av en helikopter och den börjar följa efter, då är den väl beroende av en polis på marken? För dom jagar väl inte ikapp en och flyger i 180km 1 meter ovan för vägen som dom gör i coola filmer på tv?

jag körde dubbla hastigheten på vägen mot Gustavsberg en gång dvs +140 km/h på 70 väg.

Kom undan med en enkel varning och jag kan inte nog tacka konstapeln för det den gången. :tummenupp

Hur dom fick mig att stanna? Blåljus bakom samt långsamt inbromsande blåljusbil (civilare) framför. Men nog har jag respekt för polisväsendet numera alltså.

herregud det la inget o lipa över..ja har blåst 3 körkort totalt under 6 år....

fortkörning första gången-6 månader innan nytt(176km/h i Lunbytunneln i göteborg)med en s40turbo
fortkörning andra gången-8 månader men fick tillbaka det
fortkörning tredje gången....tog nytt efter 3månader

gillar ju fart o fläkt....

Lite fånigt när man hör alla som sitter och är fräna för att ha kört ifrån polisen. Jag har svårt att tro att någon av dem ens har knappast provat.. För man är bra jävla skraj då kan jag säga..

Fast det kanske bara är jag som är harig..

CHROLO skrev:
Nä, det finns det ju.
Problemet är att om jag som polis påstår att hastigheten var lägre än den uppmätta så är den lögnen lika stor som att påstå att hastigheten var högre än den uppmätta.

Hypotetiskt problem, ja kanske, men att inför rätten vittna om att något som egentligen inte har hänt - högre eller lägre hastighet, innebär tjänstefel som jag kan bli avskedad för.

Så om jag torskar för 34 på 70 väg och polisen prutar ner till 29, det sämsta (bästa :) ) jag kan göra då är att neka och hoppas polisen får problem att förklara sig och göra sig totalt otrovärdig i tingsrätten? (rent hypotetiskt?

Mitt kk är tebax den 4 april, men jag gnäller inte utan tar mina 2 mån utan kk som en fjolla och kör ändå. Ja moped asså, kallt som f_n!!!

GSXR1100R skrev:
Grattis köp en trisslott, man bör givetvis försöka deala om det går men polisen får igentligen inte ge rabatt, det är klassat som tjänstefel och kan leda till att polisen staffas. :whip

Nej, det är inte riktigt sant.

Har själv en kamrat som är Polis här i Hbg.
Enligt honom så kan varje polisman värdera varje situation & ge så kallad eftergift.

t.ex skriva ner hastighet, strunta i att ge böter för kört utan bälte, ge varningar för däck mm mm

Eftergift får dock EJ ges till person som polismannen i fråga har en relation med, så som släkt, vän, granne mm

så om jag stoppas, så hoppas jag inte det e kompisen som stoppar mig, för då e jag garanterat TORSK :lol

Edit: oj .. denna tråden var inte från igår :hihi

Last edited:
GSXR1100R skrev:
Fas 1: Blinkande blåljus precis bakom mig och jag står stilla vid ett rödljus, jag vet inte varför det blinkar så jag kör givetvis åt sidan, 145 på 90 väg visade polispiloten på filmen.
hur är det om de har sett register plåten...får man inte då bara mera straff av att åka ifrån polisen.....

wonderwizard skrev:
Nej, det är inte riktigt sant.

Har själv en kamrat som är Polis här i Hbg.
Enligt honom så kan varje polisman värdera varje situation & ge så kallad eftergift.

t.ex skriva ner hastighet, strunta i att ge böter för kört utan bälte, ge varningar för däck mm mm

Eftergift får dock EJ ges till person som polismannen i fråga har en relation med, så som släkt, vän, granne mm

så om jag stoppas, så hoppas jag inte det e kompisen som stoppar mig, för då e jag garanterat TORSK :lol

Edit: oj .. denna tråden var inte från igår :hihi

Rapporteftergift betyder att polismannen inte rapporterar förséelsen av någon anledning. Det har polisen rätt att göra. Att däremot fritt fabulera fram en påstådd hastighet tagen ur luften går naturligtvis inte.

GSXR1100R skrev:
Det har jag redan gjort i en annan tråd, jag drog polishelikoptern på E4:an i början av 90 talet, jag höll +270 och lyckade köra ifrån den tack vare att vägen va spikrak.

Efter ett par mil så svängde in bakom en mack och gömde mig .

Jag kommer fortfarande ihåg hur benen skakade och det tog flera timmar innan jag vågade köra igen.

Detta va nog en av dom dummaste saker som jag gjort och jag tänker inte göra om det.

Det var som fan....Damn! Har inte sett den tråden, då hade jag kommit ihåg det...en polishelikopter. Hur upptäckte du ens den?

/O

Dennis_dj skrev:
hur är det om de har sett register plåten...får man inte då bara mera straff av att åka ifrån polisen.....

Jag tror att det sorterar under "underlåtenhet att följa polismans tecken" och kostar sisådär 400 spänn om jag inte är helt ute och cyklar.

Och för att visa vilken moralkärring jag också är så använd den informationen till att stanna när du ångrar att du åker alldeles för fort, med alldeles för många blåljus bakom dig.

/Peter

Hallden2004 skrev:
Om man blir upptäckt av en helikopter och den börjar följa efter, då är den väl beroende av en polis på marken? För dom jagar väl inte ikapp en och flyger i 180km 1 meter ovan för vägen som dom gör i coola filmer på tv?
Nej men dom har möjlighet att kalla på assistans via radio och sätta upp en vägspärr, detta hände utanför Ljungby och jag körde järnet ända till Örkeljunga innan jag svängde av och gömde mig.

Inget att rekomendera dock, idag så hade inte gjort om det.

janoshki-jonaz skrev:
herregud det la inget o lipa över..ja har blåst 3 körkort totalt under 6 år....

Nej, inget att lipa over... men knappast nagot att skryta med heller. :va
Att bli av med kortet ar ju det ultimata beviset - eller OK, det nast tyngsta beviset - for att man valt fel tid och plats att kora fort...

CHROLO skrev:
Rapporteftergift betyder att polismannen inte rapporterar förséelsen av någon anledning. Det har polisen rätt att göra. Att däremot fritt fabulera fram en påstådd hastighet tagen ur luften går naturligtvis inte.

det e ju precis vad jag säger, om jag håller 120 km/h på en 90 väg, så kör jag ju 30 km/h för fort, men att skriva 115 km/h i rapporten & bötfälla för det kan ju inte räknas som en "påstådd" hastighet ?

jag har ju kört 115 km/h "och lite till"

det e ju en annan sak om jag håller 120 km/h på 90 väg & polismannen påstår att jag kört 150 km/h, då jag aldrig varit uppe i den hastigheten

CHROLO skrev:
Nä, det finns det ju.
Problemet är att om jag som polis påstår att hastigheten var lägre än den uppmätta så är den lögnen lika stor som att påstå att hastigheten var högre än den uppmätta.

Hypotetiskt problem, ja kanske, men att inför rätten vittna om att något som egentligen inte har hänt - högre eller lägre hastighet, innebär tjänstefel som jag kan bli avskedad för.

Påfallande många har (inkl mig själv) upplevt en form av strafflindring på plats dock. Denna situationsanpassade bedömning anser jag vara oerhört viktigt för mitt förtroende för trafikpoliser. Den vittnar om en förmåga att kunna tänka själv genom att kunna värdera och relatera risker på ett sunt sätt. Det säger sig självt att lagen till fullo inte kan ta hänsyn till om det är fint väder, torr vägbana och god sikt vid ett visst tillfälle.

Den trafikpolis som agerar nitisk paragrafryttare har jag i de flesta fall väsentligt mindre förståelse för och hänför lätt till den kategori människor som inte gärna bemödar sig med att tänka själva.

Har hittills, tack o lov, mestadels konfronterats av den förstnämnda kategorin. :)

/Olzki

Olzki skrev:
Påfallande många har (inkl mig själv) upplevt en form av strafflindring på plats dock. Denna situationsanpassade bedömning anser jag vara oerhört viktigt för mitt förtroende för trafikpoliser. Den vittnar om en förmåga att kunna tänka själv genom att kunna värdera och relatera risker på ett sunt sätt. Det säger sig självt att lagen till fullo inte kan ta hänsyn till om det är fint väder, torr vägbana och god sikt vid ett visst tillfälle.

Den trafikpolis som agerar nitisk paragrafryttare har jag i de flesta fall väsentligt mindre förståelse för och hänför lätt till den kategori människor som inte gärna bemödar sig med att tänka själva.

Har hittills, tack o lov, mestadels konfronterats av den förstnämnda kategorin. :)

/Olzki

Jag anser inte att jag själv tillhör kategorin paragrafryttare då jag tillåter mig att värdera trafiksituationers farlighet o.s.v. Finner jag att det finns skäl att inte rapportera någon så avstår jag gärna.
Vad jag menade var att det blir litet konstigt om jag påstår att en hastighet var lägre än den var. Ska jag påstå att en hjälmlös mc förare kör moped istället för att bötesbeloppet för detta är mindre för att vara snäll?

GSXR1100R skrev:
Nej men dom har möjlighet att kalla på assistans via radio och sätta upp en vägspärr, detta hände utanför Ljungby och jag körde järnet ända till Örkeljunga innan jag svängde av och gömde mig.

Inget att rekomendera dock, idag så hade inte gjort om det.

Jag kommer nog resonera precis som du om ett antal år även om jag måhända inte gör det fullt ut idag. Missförstå mig rätt nu. Jag skulle inte rekommendera någon att avstå från att stanna för polisen man jag har också en förståelse för de som i vissa situationer väljer att inte göra det.

Vad man betraktar som värdefullt här i livet förändras ju med tiden. Det som är en acceptabel risk idag behöver inte alls vara det imorgon pga av att man värdesätter livet annorlunda.

/O

Olzki skrev:
Jag kommer nog resonera precis som du om ett antal år även om jag måhända inte gör det fullt ut idag. Missförstå mig rätt nu. Jag skulle inte rekommendera någon att avstå från att stanna för polisen man jag har också en förståelse för de som i vissa situationer väljer att inte göra det.

Vad man betraktar som värdefullt här i livet förändras ju med tiden. Det som är en acceptabel risk idag behöver inte alls vara det imorgon pga av att man värdesätter livet annorlunda.

/O
Ja så är det, tids nog så kommer verkligheten ikapp en :tummenupp

CHROLO skrev:
Jag anser inte att jag själv tillhör kategorin paragrafryttare då jag tillåter mig att värdera trafiksituationers farlighet o.s.v. Finner jag att det finns skäl att inte rapportera någon så avstår jag gärna.

Ok, då får det gärna vara du som stannar mig nästa gång. Vinka gärna så att jag vet att det är du. ;)

CHROLO skrev:
Vad jag menade var att det blir litet konstigt om jag påstår att en hastighet var lägre än den var. Ska jag påstå att en hjälmlös mc förare kör moped istället för att bötesbeloppet för detta är mindre för att vara snäll?

Nej, inte i rätten det håller jag med om. När det väl gått så långt ska bara sanningen fram.

/O

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...