Nu behöver ja hjälp.. hojen "skar"

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
ja låg i 120 knyck när motorn prlötsligt skriker till å tvärdör.. ja drar koppling som ren reflex... å svänger snabbt te kanten... å släpper försiktigt på kopplig för å se om kolven satt fast, d gjorde den inte. men d va inte nån koprission lr nåt... dn va kanon varm å inte en droppe vatten i kylarn... troligtvis så har vattnet läckt ut å den har blivit VÄLDIGT varm.. å nåt inte bra har hänt.. ja tyckte inte den nöp...

så om det är nån som vet vad som skulle behöva göras me den så e ja tacksamm för all hjälp ja kan få!!

MVH Patrik
 
Montera isär och berätta för oss hur det ser ut som steg 1.
 
Hände likadant med min gammla RD jag hade,jag lät den kula ner och fyllde på nytt kylarvatten och kolla förståss kolven den hade tappat lite material i över kant men den gick efter det ändå...High Quality :D
 
Fluxir skrev:
ja låg i 120 knyck när motorn prlötsligt skriker till å tvärdör.. ja drar koppling som ren reflex... å svänger snabbt te kanten... å släpper försiktigt på kopplig för å se om kolven satt fast, d gjorde den inte. men d va inte nån koprission lr nåt... dn va kanon varm å inte en droppe vatten i kylarn... troligtvis så har vattnet läckt ut å den har blivit VÄLDIGT varm.. å nåt inte bra har hänt.. ja tyckte inte den nöp...

så om det är nån som vet vad som skulle behöva göras me den så e ja tacksamm för all hjälp ja kan få!!

MVH Patrik

Har du ingen temp. mätare?
 
Hände mig för typ 2 veckor sedan! Börja me att plocka isär motorn! O kolla om cylinder väggarna är repiga! Om dom e de så e de bara att borra eller horna upp den! Kolv o kolvringar behöver troligen bytas! Eftersom den har blivigt så har du säkert en liten grop på toppen av kolven! Detta sabbar kompet, inte speciellt mycke men ändå!
Jag köpte ny kolv o nya kolvringar för 1050:- sen så hornade ja upp cylindern för cirka 150:- Beror på var man gör de! Don flesta verkstäder lämnar bara vidare cylindern till en annan verksdad som har maskiner för detta! Om du nu väljer att ta den långa vägen o bara lämna in den till närmaste verkstad så kostar det nog en slant extra!
 
Inte sugen på att svara på mitt pm lill-duccen?
 
Antar att det sitter nicasil cylinder på din, om den värmenyper så kan aluminium fastna i cylindern, om du har tur så är nicasilen hel, så då kan man ta en trasa som man doppar i antingen kaustiksoda eller saltsyra, svavelsyra eller liknande, men ta det försiktigt och spill inget på själv cylindern för då kan det gå illa ;) Sen så är det bara att torka bort aluminiumet.. =)
 
Edholm skrev:
Antar att det sitter nicasil cylinder på din, om den värmenyper så kan aluminium fastna i cylindern, om du har tur så är nicasilen hel, så då kan man ta en trasa som man doppar i antingen kaustiksoda eller saltsyra, svavelsyra eller liknande, men ta det försiktigt och spill inget på själv cylindern för då kan det gå illa ;) Sen så är det bara att torka bort aluminiumet.. =)

TZR har inte nicasil
 
ok.. tack för alla tips.. ja hoppas på å få tid nästa helg.. ja insåg för nån timme sen att ja åker te GBG imorn... (mamma ringde å påminde mig om att ta me kallingarna i tvätten :notme ) så ja kan nog inte kolla på det förens om några veckor... skit.. ja som ville ha hojen när ja kom hem igen... ja hör av mig om hur d går!!

ha en Trevlig hoj sommar!! :cool:
(ja ska tillbringa resten av tiden me hojen iår i garaget) :mad:
 
Otur så är det bara smulor kvar av toppen på kolven. Hände mig en gång på en cross som gick för varm (trasig kylare). Men det kanske var något annat som gick snett den här gången. Bäst att skruva isär så får du se vad som hänt! :o
 
ja har nu sett hur det ser ut och det är ett hål i kolven (kan få igenom lillfingret) i det låg aluminium i vevhuset. (såg ut sm grus ungeför) så d va nya lage med mera.. vevslängen har klarat sig lika så cyllen... så d e lite lager å packboxar som behöver bytas... å kolven då.. å så ska ja hona ur cyllen.. sen ska d ihop igen... hmm.. väntar just nu på lager å boxar..ska beställa kolv imorn...
 
Fluxir skrev:
ja har nu sett hur det ser ut och det är ett hål i kolven (kan få igenom lillfingret) i det låg aluminium i vevhuset. (såg ut sm grus ungeför) så d va nya lage med mera.. vevslängen har klarat sig lika så cyllen... så d e lite lager å packboxar som behöver bytas... å kolven då.. å så ska ja hona ur cyllen.. sen ska d ihop igen... hmm.. väntar just nu på lager å boxar..ska beställa kolv imorn...

Byt lagret i veven också. Annars kommer du få plocka isär allt om 100 mil igen för att det lagret har skurit också.
 
EBS skrev:
Byt lagret i veven också. Annars kommer du få plocka isär allt om 100 mil igen för att det lagret har skurit också.

jo, jag vet att det egentligen behöver bytas.
är det väldigt svårt att byta det?? man måste ju ta isär heöla vevslängen. sen när man sätter ihop det igen måste det ju sitta exakt lika dant som det gjorde innan. jag vill inte lämna in grejerna på nån mc verkstad för å göra det, det blir så satans dyrt då. så hur ska ja göra för att byta det??
 
Fluxir skrev:
jo, jag vet att det egentligen behöver bytas.
är det väldigt svårt att byta det?? man måste ju ta isär heöla vevslängen. sen när man sätter ihop det igen måste det ju sitta exakt lika dant som det gjorde innan. jag vill inte lämna in grejerna på nån mc verkstad för å göra det, det blir så satans dyrt då. så hur ska ja göra för att byta det??

Du måste lämna in den så att dom får balansera den, tyvärr.
 
Fluxir skrev:
jo, jag vet att det egentligen behöver bytas.
är det väldigt svårt att byta det?? man måste ju ta isär heöla vevslängen. sen när man sätter ihop det igen måste det ju sitta exakt lika dant som det gjorde innan. jag vill inte lämna in grejerna på nån mc verkstad för å göra det, det blir så satans dyrt då. så hur ska ja göra för att byta det??

Jag är rätt säker på att du bara kan ta med dig vev och nytt lager till en verkstad, så fixar dom det, det lär inte kosta så extremt mycket. Du behöver ju inte låta dem riva/sätta ihop hela motorn åt dig.
Sist jag körde tvåtakt (dvs slutet av 80 :) ), så gjorde jag precis så, tog vevsläng och de två nya lagrena med mig till en verkstad, betalade väl i princip fikapengar för det då.
 
Tom skrev:
Jag är rätt säker på att du bara kan ta med dig vev och nytt lager till en verkstad, så fixar dom det, det lär inte kosta så extremt mycket. Du behöver ju inte låta dem riva/sätta ihop hela motorn åt dig.
Sist jag körde tvåtakt (dvs slutet av 80 :) ), så gjorde jag precis så, tog vevsläng och de två nya lagrena med mig till en verkstad, betalade väl i princip fikapengar för det då.

ok.. ja ska ta å kolla upp vad d kostar idag... hoppas det inte är allt för dyrt.. har lite dåligt me slantar.. ska ju köpa ny hoj snartå behöver alla pengar ja kan till den...
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top