Nu åker den snart i sjön !

PixxarOne

Ny medlem
Gick med
14 May 2013
Hoj
1998 Kawasaki ZX9R
Hej på er !

Nu är jag så jävla tröt på min zx9r -98.

Jag har skruvat med dessa förgasare nu så många gånger så jag kan göra det i sömnen ...
Hur man en gör så går idiot motorn inte bra på låga varv ...

Ena stunden får den för mycket bensin och går skit på låg varv. Fixar till det genom att justera lågfarts munstycket under alla förgasarna så det blir bra.

Hojen går som en dröm och jag tror allt är frid o fröjd. Men NEJ andra dan går den skit igen och då kan den få för lite helt plötsligt ...

Och så här håller det på hela jävla tiden.

Hjälp snälla !!! Måste finnas massor med personer här som kört samma hoj och haft samma problem. Hur löste ni det ?

Läst om det på nätet och det verkar vara standard på zx9 att dom inte går rent på låg varv.
Och många säger att om man slänger i dynojet kit så är problemet löst ?
Är det enda utvägen att köpa nån form av Jet kit ?

// MvH :mad::huvet:gnissla:(

Jag var exakt där med min hoj med.

Tre olika bryggor, begagnade, testade jag. Ivf den ena såg riktigt bra ut. Inget fungerade. Lämnade in hojen och den gick "jättebra" jämnt och fint faktiskt. Men bara med ca 70% av styrkan kvar:mad:

Ledsnade bigtime på vakumförgasare:huvet Ersatte som ett sista försök med RS förgasare och där var ljuset i tunneln:tummenupp

Begripliga, enkla och rakt på sas.

Var det samma problem efter uppdateringen -98 och -00?
Med problem förutsätter jag att insug och förgasare är original.

Är sugen på en -00 och framåt nu i höst.

Grönt trivs bra på botten av sjön :tungan

Förgasare var guds sista straff till mänskligheten :D

Vakumförgasare är det! Den nerknarkade, överutbildade japanska övervintrare som uppfann dem skrattar fortfarande varje dag i sin grav över sitt arv till motorvärlden:mad:

Jag var exakt där med min hoj med.

Tre olika bryggor, begagnade, testade jag. Ivf den ena såg riktigt bra ut. Inget fungerade. Lämnade in hojen och den gick "jättebra" jämnt och fint faktiskt. Men bara med ca 70% av styrkan kvar:mad:

Ledsnade bigtime på vakumförgasare:huvet Ersatte som ett sista försök med RS förgasare och där var ljuset i tunneln:tummenupp

Begripliga, enkla och rakt på sas.

Ok vilka RS är det man ska leta efter och vad mer behövs ?
Hitta RS bryggor på Ebay ganska fort.

Jag har otaliga gånger läst att man skall undvika dynojetkit. Detta för att kvalitén är sämre (nålmunstycket tenderar att slitas ovalt) än på originalgrejerna och att man måste borra upp förgasarna för att få dem att passa. Provat rengöra ordentligt? När går den sämre?

Var det samma problem efter uppdateringen -98 och -00?
Med problem förutsätter jag att insug och förgasare är original.

Är sugen på en -00 och framåt nu i höst.

Jag har en -00 och den går underbart på låga samt höga varv, dessutom mer hästar än original efter en bänkning... varför vet jag inte :va :tummenupp

Den baktänder dock ibland när man startar den kall, vilket verkar vara standard på Kawasaki om man läser på nätet.

Hej.

Tack för era svar.

2000 kom det ju nya förgasare på zx9an. Passar dom rakt på -98an ?
Dom måste ju vara bättre på något för alla som kör 00an verkar ju inte ha samma jävliga problem som vi med 98-99.

Finns ju tonvis med bryggor från 00 att köpa på Ebay så kostnaden är ju minimal isf och blir genast väldigt enkelt istället för att hålla på med dom här skit grejorna.

Ni som vett SÄG något då :smasha:crash

Jag har en -00 och den går underbart på låga samt höga varv, dessutom mer hästar än original efter en bänkning... varför vet jag inte :va :tummenupp

Den baktänder dock ibland när man startar den kall, vilket verkar vara standard på Kawasaki om man läser på nätet.

Va bra :tummenupp Namn o adress så kan vi byta haha. Mina är aldrig körda i regn :fakta

Jag har otaliga gånger läst att man skall undvika dynojetkit. Detta för att kvalitén är sämre (nålmunstycket tenderar att slitas ovalt) än på originalgrejerna och att man måste borra upp förgasarna för att få dem att passa. Provat rengöra ordentligt? När går den sämre?

Mjo kanske inte samma kvalitet men är det fel på OEM sakerna från början och dynojet tex tillverkar nya prylar med anda nålar osv så kan jag leva med att det kanske skulle hålla några mil kortare. Att borra är antingen lila hålet i sliden eller luft munstycket bak på förgasaren som dom menar.

Att ta upp hålet i sliden från 2,5mm till 3,00 ger mycket bra gasrespons och tar bort mycket av vaccum fördröjningen som CV lider av mot tex en insprutare.

Troligtvis är Emulsionsrören slitna. DÅ blir dom helt hopplösa att justera. Jag har hört många ZX9 som har haft problem med det. Byte av förgasare har löst problemet. Om man nu hittar förgasare som är bättre.
Finns vissa Yamaha som också har fallförgasare som har samma problem.
DynoJet kittning gör absolut inte problemet bättre, tvärt om. Samt som tidigare sagt, DJ nålar sliter brutalt hårt på Emulsionsrören.

Troligtvis är Emulsionsrören slitna. DÅ blir dom helt hopplösa att justera. Jag har hört många ZX9 som har haft problem med det. Byte av förgasare har löst problemet. Om man nu hittar förgasare som är bättre.
Finns vissa Yamaha som också har fallförgasare som har samma problem.
DynoJet kittning gör absolut inte problemet bättre, tvärt om. Samt som tidigare sagt, DJ nålar sliter brutalt hårt på Emulsionsrören.

Ok det låter som man måste handla lite nya delar då.
Emulsionsrör och nålar då med antar jag måste bytas ?
Är det något mer man bör byta när man ändå håller på ?

Jag tror du behöver en förgasarsynkning, då går den som en påse skit på lågvarv.. kvarstår ditt problem så kontakta www.braigasen.se för då kan det vara så att grejerna är utslitna och kan behöva en renovering, och Bra i gasen är kung på förgasare!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT