Nu är svinet dömd (Ulf Olsson)

Markus skrev:
14 månader för skattebrott, och det är inte politiskt? Tillåt mig fnissa i alla fall. Du är ju själv aktiv i Partiet så att du bär fanan högt förvånar mig inte. 14 månader för att underlåta att betala en avgift för något man äger? Rimligt? Nej.

Vad får man för en klassisk misshandel? Två månader? Jag har heller aldrig jämfört med mord för övrigt.

Du infriar mina förväntningar.

378 stycken fälldes för brott mot skattelagen 161 fick krypa in i kurran. De 161 stycken dömdes till grovt brott mot skattelagen.
Vad gäller brott mot liv och hälsa så dömdes 7658 personer och 1877 stycken fick krypa i fängelse. Ska vi även inefatta brott mot person (kvinnofridsbrott, människohandel etc.) så dömdes 10603 personer varav 2658 fick fängelse som påföljd.

Med andra ord så är skattebrott verkligen jääääääätte prioriterat.

benrangel skrev:
Okej, du får lite mer meningar till livs.
Du kan till och med få lite statistik, och du vet var det brukar sluta.

Brott mot skattebrottslagen som lagförts med fängelse under 2003 gav en snittlängd på straffet på 14 månader.
Snittlängden på de straff som dömdes ut under samma period vad gäller mord var 97 månader (9 livstidsstraff ej inkluderade), dråp 64 månader, grov misshandel 19 månader. Vållande- och framkallande av fara samt misshandel hade en lägre snitttid.

Dock är det inte alla som får fängelse för de brott som begåtts. Brott mot skattebrottslagen måste vara av grov natur. Då först kan påföljden bli mellan 6 månader och 6 år. Hmm, 14 månader i snitt, det måste nästan vara i den undre delen det, eller vad säger du Markus?
Det visar sig när man studerar siffrorna närmare så hamnar enbart 42% i fängelse av de som begår skattebrott. Samma siffra för mord är 65% (resten till rätspsyk eller sluten ungdomsvård), dråp 81%, grov misshandel 68%

Med andra ord, samhället ser allvarligt på brott mot skattesystemet, men den ser mer allvarligt på brott mot liv och hälsa.

Det hemska är att du själv är så indoktrinerad att du inte ser att dina siffror talar tvärt emot dina argument.

Du skulle behöva en avprogrammering.

benrangel skrev:
Du infriar mina förväntningar.

378 stycken fälldes för brott mot skattelagen 161 fick krypa in i kurran. De 161 stycken dömdes till grovt brott mot skattelagen.
Vad gäller brott mot liv och hälsa så dömdes 7658 personer och 1877 stycken fick krypa i fängelse. Ska vi även inefatta brott mot person (kvinnofridsbrott, människohandel etc.) så dömdes 10603 personer varav 2658 fick fängelse som påföljd.

Och dessa 161 hade "underlåtit att betala avgiften för det de redan ägde" förstår jag?

Många här som säger att det är så "lyxigt" i ett svenskt fängelse. Har nån av er som säger detta erfarenhet? bara undrar..

Bingo skrev:
Om man bortser från jämförelsen med andra brott, hur tycker du att det bör vara (givet att vi har det skatesystem vi har)? Skall skattebrott vara straffria?

Intressant fråga. Med det skattesystem vi har så förstår jag att folk gör allt för att undkomma skatt, speciellt som de får mindre och mindre för pengarna. Nej, skattebrott ska inte vara straffria, men de måste rimma med omvärlden varför en jämförelse med övriga straff är oundviklig.
Jag ser i grund och botten inte skattepengar som statens egendom till skillnad från Partiet, jag tycker det är lika illa med någon som struntar i skatten som med någon som struntar i att pröjsa till Astma och Allergiförbundet ungefär.

En del menar att ju fler som fuskar, ju högre skatt. Jag ifrågasätter det då jag menar att snarare utgifterna ökar med högre skatteintäkter, något Partiet i viss utsträckning erkänner.

Utan att ha forskat i ämnet (någon rock/militärkunnig kan säkert redogöra för detaljerna) så vågar jag påstå att statens och kommunernas skatteuttag är högre idag än för 30 år sedan, har vi fått det bättre välfärds- eller välståndsmässigt? Nej. Vad har då hänt? Jo, Partiet slösar bort pengarna på ett sätt som definitivt inte är folkligt förankrat.

Bingo skrev:
I förbigående vill jag också påpeka att du knappast blir åtalad och fänglsad för att ha "glömt" betala full skatt. Vanligen sköter skattemyndigheten sådant med skattetillägg. Det är först i grövre fall skatteärenden går till åklagare.

Korrekt.

Chris Ash skrev:
Och dessa 161 hade "underlåtit att betala avgiften för det de redan ägde" förstår jag?

Jajamensan, desutom på ett "grovt" sätt "underlåtit att betala in avgiften för det de redan ägde".

Gixxer-Anders skrev:
Det hemska är att du själv är så indoktrinerad att du inte ser att dina siffror talar tvärt emot dina argument.

Du skulle behöva en avprogrammering.

Och du får gärna komma med en egen tolkning alternativt utveckla vad du menande.

Chris Ash skrev:
Det blir bara roligare och roligare, tror du verkligen att det är så det är? På riktigt alltså?

Precis som om du skulle veta hur det är? Att det inte står i uppslagsboken betyder inte att det inte är sant.

benrangel skrev:

Föööööööööööööööööööööör hööööööga straff jämfört med annan brottslighet. Det är inte rimligt att en dömd pedofil får samma straff som någon som prånglat undan en halv miljon av sina egna pengar, tyck det om du vill - det bevisar bara allt jag trott om Partiet.

Markus skrev:
Det tappar i trovärdighet när ett begrepp står som ensam förklaringsvariabel till många och svåra problem. Man sänker sin egen trovärdighet utan att skada motståndaren. Dock, varje sekt behöver sin demon och sitt mantra - för sektsammanhålllningens skull.

Bingo skrev:
Det tappar i trovärdighet när ett begrepp står som ensam förklaringsvariabel till många och svåra problem. Man sänker sin egen trovärdighet utan att skada motståndaren. Dock, varje sekt behöver sin demon och sitt mantra - för sektsammanhålllningens skull.

I Markus fall, liksom i övriga hysteriska andliga ledares fall, vågar jag dock påstå att han inte har någon befintlig trovärdighet att tappa.

Chris Ash skrev:
I Markus fall, liksom i övriga hysteriska andliga ledares fall, vågar jag dock påstå att han inte har någon befintlig trovärdighet att tappa.

:rofl Du är rolig du. Hur går det med det hemliga partiarbetet? :hihi

Bingo skrev:

Tur att vi har samma demon du och jag då, Partiet. Eller är du inte "högerman"? :lol Får man en t-shirt när man går med i Högermännen? Får kvinnor vara med, eller bastar ni hellre själva?

Chris Ash skrev:
Och du får gärna komma med en egen tolkning alternativt utveckla vad du menande.

Jag ser det såhär:
Fall 1:
Grov vårdslöshet i trafik, som resulterade i en tonårings död.
Straff: 1 års fängelse.
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=221402

Fall 2:
En restaurangägare som med hjälp av manupulerad kassaapparat undanhållit två miljoner kronor.
Straff: 8 månaders fängelse.
http://www.ekobrottsmyndigheten.se/Document.asp?AreaId=42&Id=1172

Ni håller uppenbarligen med rättsväsendet om att detta är två ungefär lika allvarliga brott. Det gör inte jag.

EDIT: observera även att kvinnan i fall 1 fick betydligt lindrigare påföljd i tingsrätten.

Gixxer-Anders skrev:
Ni håller uppenbarligen med rättsväsendet om att detta är två ungefär lika allvarliga brott. Det gör inte jag.

Jo, men Partiets väl är viktigare än medborgarnas enskilda hälsa. Utan Partiet kan ingen ta hand om oss, och då dör vi alla när Amerikanerna förslavar oss i kapitalismens bojor.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back