Zoidberg
*58*
Tack, ... jag är inte utbildad på området, men intresserad. Har dock inte hävdat att psykopat är en diagnos heller (läs) !!Chris Ash skrev:Svar direkt från psykvården.......
Psykopat finns inte som diagnos. Du kan själv checka det via WHO
och söka på ICD-10 som är diagnossystemet som används i Sverige och övriga Europa.
Men det finns en diagnos som heter antisocial personlighet. Grundkriteriet
är: Brottslig verksamhet. Så skall vi se...Var finner vi personer med den
diagnosen?? Jo, i fängelset! Så diagnosen har fått kritik för att den är
cirkulär...
Dessutom har inte 50% av våldbrottslingar diagnosen ADHD, man uppskattar att det kan vara så! Och de två diagnoserna har inget samband överhuvudtaget eftersom de beskriver olika delar av funktionsnivåer.
Det ä rinte heller korrekt att 80% av de med ADHD är män men att
diagnostiseringen har varit chauvinistisk. Tjejer med samma symptom har ofta fått borderlinediagnos.
Dessutom gäller den siffran du tar upp i barnåren, bland vuxna är skillnaden
mycket mindre. Uppskattningsvis mellan drygt 50 till 70% men man tror att bättre diagnostisering kommer att minska det ännu mer.
Desutom är ADHD varken en ursäkt, krav eller förklaring till brottslighet!
Vad gäller invandrare med ADHD så kan vi väl kalla det för "kreativ bokföring"! Plus att tolkningen visar på en otroligt dålig förmåga till konsekvensanalys!
Och sen, hördu, är det väl att märka ord vad gäller "har ADHD" / "uppskattar har ADHD". 100% exakthet finns väl knappast i sådana sammanhang ! Dessutom är det inte mina ord, ..saxat ur Aftonbladet !
För att korrigera siffran 80% kontra pojkar så gällde den DAMP (vari ADHD dock inbegrips), ...allt enl barnpsykiatrikommiténs slutbetänkande 1998.
Sen har jag inte heller kopplat ihop invandrare med ADHD utan med Miljöpåverkan !!!!Håller dessutom inte på med "kreativ bokföring", ...men det är helt klart vanligt förekommande vad gäller ämnet !
Läs helst tydligare innan kommentar...