Nu är svinet dömd (Ulf Olsson)

Chris Ash skrev:
Svar direkt från psykvården.......

Psykopat finns inte som diagnos. Du kan själv checka det via WHO
och söka på ICD-10 som är diagnossystemet som används i Sverige och övriga Europa.
Men det finns en diagnos som heter antisocial personlighet. Grundkriteriet
är: Brottslig verksamhet. Så skall vi se...Var finner vi personer med den
diagnosen?? Jo, i fängelset! Så diagnosen har fått kritik för att den är
cirkulär...

Dessutom har inte 50% av våldbrottslingar diagnosen ADHD, man uppskattar att det kan vara så! Och de två diagnoserna har inget samband överhuvudtaget eftersom de beskriver olika delar av funktionsnivåer.
Det ä rinte heller korrekt att 80% av de med ADHD är män men att
diagnostiseringen har varit chauvinistisk. Tjejer med samma symptom har ofta fått borderlinediagnos.
Dessutom gäller den siffran du tar upp i barnåren, bland vuxna är skillnaden
mycket mindre. Uppskattningsvis mellan drygt 50 till 70% men man tror att bättre diagnostisering kommer att minska det ännu mer.

Desutom är ADHD varken en ursäkt, krav eller förklaring till brottslighet!

Vad gäller invandrare med ADHD så kan vi väl kalla det för "kreativ bokföring"! Plus att tolkningen visar på en otroligt dålig förmåga till konsekvensanalys!
Tack, ... jag är inte utbildad på området, men intresserad. Har dock inte hävdat att psykopat är en diagnos heller (läs) !!
Och sen, hördu, är det väl att märka ord vad gäller "har ADHD" / "uppskattar har ADHD". 100% exakthet finns väl knappast i sådana sammanhang ! Dessutom är det inte mina ord, ..saxat ur Aftonbladet !
För att korrigera siffran 80% kontra pojkar så gällde den DAMP (vari ADHD dock inbegrips), ...allt enl barnpsykiatrikommiténs slutbetänkande 1998.
Sen har jag inte heller kopplat ihop invandrare med ADHD utan med Miljöpåverkan !!!!Håller dessutom inte på med "kreativ bokföring", ...men det är helt klart vanligt förekommande vad gäller ämnet !

Läs helst tydligare innan kommentar...

Markus skrev:
Varför är det då både teoretiskt och praktiskt möjligt att få strängare straff för olika ekonomiska brott jämfört med t.ex. misshandel, våldtäkt, sexuellt utnyttjande?

Både polismyndigheten och skatteverket har samma chef, Partiet. Partiet bestämmer hur resurser fördelas och vad som ska prioriteras.

Partiet är den polisens högste chef. Om Partiet ville att polisen skulle lösa fler brott som drabbar privatpersoner så skulle de tillföra resurser, men istället sjabblar man bort pengar på någon av de hundratals myndigheter som fyller den enda funktionen att de säkrar Partiets (arbetsgivarens) nästa valresultat.
Du är allt rolig du :lol

Straffskalorna för våldsbrott är högre än de är för ekobrott. Man får inte livstid för ekobrott. Bara för att ta ett exempel. Däremot kan en ekobrottsling få ett hårdare straff än den som klappat till någon i krogkön.

(Person A slåss med person B på fyllan. Den som får mest stryk anmäler den andre. Den andre gör sedan en motanmälan och båda döms för ringa misshandel. Det är rimligt att de båda får ett lindrigt straff trots att det handlar om våldsbrott. Lika rimligt som att någon som lurar till 70 miljoner på momsfiffel får ett betydligt strängare straff.)

Partiet hit och partiet dit :lol :lol :lol

Gixxer-Anders skrev:
Vilket skitsnack! För det första har det ingen betydelse om "Psykopat" finns som diagnos eller inte. Det är term som används i vardagligt tal.
Vidare finns det inget som säger att en person med psykopatiska eller antisociala drag måste vara kriminell. Det finns gott om personer med sådan diagnos som är väl medvetna om sin sjukdom, och klarar att leva ett normalt liv utan brottslighet.
Grunddragen hos en person med sådan störning är snarare avsaknad av empati och skuldkänslor.

Sen förstår jag inte vad du menade med ditt inlägg. Det vart lite väl mycket goddag yxskaft där va?

Det är inte jag som skrivit inlägget, jag var nyfiken på om siffrorna stämde så jag frågade en som har bättre koll än jag. Han kom med ovanstående svar, det är därför det kan se lite märkligt ut.

Dessutom har väl ingen påstått att alla med "psykopatiska drag" är kriminella?

Markus skrev:
Okej nu hajar jag, du gör comeback med oneliners? Lite mer kan du väl bjuda på?

Ja, Sverige vore ett bättre land om allmänheten såg att Partiet bedömer våldsbrott strängare än ekonomiskt fifflande. Proportionerna är fel.

Okej, du får lite mer meningar till livs.
Du kan till och med få lite statistik, och du vet var det brukar sluta.

Brott mot skattebrottslagen som lagförts med fängelse under 2003 gav en snittlängd på straffet på 14 månader.
Snittlängden på de straff som dömdes ut under samma period vad gäller mord var 97 månader (9 livstidsstraff ej inkluderade), dråp 64 månader, grov misshandel 19 månader. Vållande- och framkallande av fara samt misshandel hade en lägre snitttid.

Dock är det inte alla som får fängelse för de brott som begåtts. Brott mot skattebrottslagen måste vara av grov natur. Då först kan påföljden bli mellan 6 månader och 6 år. Hmm, 14 månader i snitt, det måste nästan vara i den undre delen det, eller vad säger du Markus?
Det visar sig när man studerar siffrorna närmare så hamnar enbart 42% i fängelse av de som begår skattebrott. Samma siffra för mord är 65% (resten till rätspsyk eller sluten ungdomsvård), dråp 81%, grov misshandel 68%

Med andra ord, samhället ser allvarligt på brott mot skattesystemet, men den ser mer allvarligt på brott mot liv och hälsa.

korvgubbe skrev:
Du är väl bara Moderat? Alltså typ kommunist-stenkastare i Mackans ögon!
Jo, det är väl typ det jag är. Högerman ivf.

Den där hemliga "motståndsrörelsen" som Markus är med i. Är det en motståndsrörelse mot allt förnuft, all modernation och all saklighet? Är det en sekt av något slag där alla som inte är med defintionsmässigt är onda och i förbund med mörkermakterna :va

Bingo skrev:
Den där hemliga "motståndsrörelsen" som Markus är med i. Är det en motståndsrörelse mot allt förnuft, all modernation och all saklighet?

Jag vet iallafall att deras slagord är "Mot bättre vetande" :lol

benrangel skrev:
Med andra ord, samhället ser allvarligt på brott mot skattesystemet, men den ser mer allvarligt på brott mot liv och hälsa.

14 månader för skattebrott, och det är inte politiskt? Tillåt mig fnissa i alla fall. Du är ju själv aktiv i Partiet så att du bär fanan högt förvånar mig inte. 14 månader för att underlåta att betala en avgift för något man äger? Rimligt? Nej.

Vad får man för en klassisk misshandel? Två månader? Jag har heller aldrig jämfört med mord för övrigt.

benrangel skrev:
Jag vet iallafall att deras slagord är "Mot bättre vetande" :lol
Är det de som kör med sloganen "Löpsedeln slår fakta som yxan slår vedträet!"?

Markus skrev:
inte är det konstigt att ett barn som behandlas så här blir helt jävla totalrubbat som vuxen
Erkänn att du egentligen, när allt kommer omkring, innerst inne är en kommunist! :notme

Markus skrev:
14 månader för skattebrott, och det är inte politiskt? Tillåt mig fnissa i alla fall. Du är ju själv aktiv i Partiet så att du bär fanan högt förvånar mig inte. 14 månader för att underlåta att betala en avgift för något man äger? Rimligt? Nej.
Om man bortser från jämförelsen med andra brott, hur tycker du att det bör vara (givet att vi har det skatesystem vi har)? Skall skattebrott vara straffria?

I förbigående vill jag också påpeka att du knappast blir åtalad och fänglsad för att ha "glömt" betala full skatt. Vanligen sköter skattemyndigheten sådant med skattetillägg. Det är först i grövre fall skatteärenden går till åklagare.

Markus skrev:
Jepp, jag testar bara mina partifränders argumentationsteknik - jag är besviken kan jag säga. :hihi
Precis vad jag trodde :D

Själv är jag kolumnist - här på sh.

Markus skrev:
Person A bränner upp ett diskotek så att 60-talet människor dör, får fyra år. Mer sanningsenligt.
Mmmm och ett typfall. Om man säger.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back