Nu är jag på väg att tappa tålamodet...

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Historien är som följer:
Så här såg det ut förra sommaren.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86498
(en bit ner finns bilderna.)

Sedan dess har treans och fyrans cylinder ”honats” efter konstens alla regler.
Samtliga packningar är nya.
Ny (begagnad) original kolv och ringar monterats i trean. Allt ihop satt och motorn startade med en gång. Inga enligt, mina amatör öron, oljud och alla grenrören blir varma Svårt att uppskatta med bara handen om dom är lika varma med jag tror det.
Ingen rök, varken vit eller svart.

Nu till problemet:
Så här såg komptesten ut:
1:an 7,2 Bar
2:an 7,0 Bar
3:an 3,2 Bar
4:an 7,7 Bar
Värdet på trean är efter det att jag hällt i lite motorolja eftersom jag inte fick något värde vid första försöket.
Allt är gjort med en mätare från Biltema och vid båda mättillfällena hade jag kört motorn ordentligt varm i garaget.
Tändstiften var ordentligt sotiga på alla utom trean. Där ser stiftet nytt ut.(nästan).
Det är gnista på alla cylindrarna och inga ”knackningar”.
Hur ska jag få reda på om det är något fel och i så fall hur ska jag fixa det.
Jag är helt klart förbryllad….

Låter i mina öron som otäta ventiler eller att kolven du petade i, i 3ans cylinder inte har rätt mått alt att dom andra är ÖD (överdimensions) kolvar?(då skulle den alltså varit borrad vid ett tidigare skede)

Kanske "Doktorn" har några bra ideer? :va

Man måste köra in dom nya kolvringarna minst 5mil innan dom börja täta riktigt ingen fiskörning (du kan oxså honat för mycket)

Stoppsladd skrev:
Låter i mina öron som otäta ventiler eller att kolven du petade i, i 3ans cylinder inte har rätt mått alt att dom andra är ÖD (överdimensions) kolvar?(då skulle den alltså varit borrad vid ett tidigare skede)

Tack för dina ideér. Den har inte varit borrad men en annan tanke är att den nya kolven inte är "inkörd". Tror du jag vågar köra med den. Cykeln har inte körts en meter än..... :)

Tveksamt om du kan mäta det, det är 1/100 mm det rör sig om. Med riktiga verktyg går det, men troligen inget du har hemma. Tror dock inte att överhonat lopp skulle orsaka sånt tryckfall.

Värre är om cylindrarna är borrade och att den nya kolven du satt i inte motsvarar första (eller vilken det nu är) överdimensionen. Det borde du kunna mäta något sånär med ett skjutmått t.o.m., i en verkstadshandbok borde du kunna läsa vad max kolvspel, dvs skillnad mellan kolv och cylinderdiamter får vara. Du borde dock märkt om kolven trillade i för lätt i cylindern?

Börja med lite enklare kollar först, hur ser ventilspelet ut nu? Har hojen någon gång gått med för tight ventilspel? (I så fall kan du ha bränt ventilsätena på 3:ans cylinder.) Tätar inte ventilerna får du inget bra komp heller...

Kör in nya ringarna innan du mäter kompet också. Så länge det inte låter för mycket från just 3:ans cylinder (om du nu skulle ha fel kolvstorlek) så är det nog ingen fara.

/Hasse

HansJ skrev:
Tveksamt om du kan mäta det, det är 1/100 mm det rör sig om. Med riktiga verktyg går det, men troligen inget du har hemma. Tror dock inte att överhonat lopp skulle orsaka sånt tryckfall.

Värre är om cylindrarna är borrade och att den nya kolven du satt i inte motsvarar första (eller vilken det nu är) överdimensionen. Det borde du kunna mäta något sånär med ett skjutmått t.o.m., i en verkstadshandbok borde du kunna läsa vad max kolvspel, dvs skillnad mellan kolv och cylinderdiamter får vara. Du borde dock märkt om kolven trillade i för lätt i cylindern?

Börja med lite enklare kollar först, hur ser ventilspelet ut nu? Har hojen någon gång gått med för tight ventilspel? (I så fall kan du ha bränt ventilsätena på 3:ans cylinder.) Tätar inte ventilerna får du inget bra komp heller...

Kör in nya ringarna innan du mäter kompet också. Så länge det inte låter för mycket från just 3:ans cylinder (om du nu skulle ha fel kolvstorlek) så är det nog ingen fara.

/Hasse

Då är vi iaf 2 som är inne på fel dimension alt otäta ventiler :tummenupp
Skulle nog som sagt provat att köra in ringarna och sen mäta. Är det inte bra då (vilket JAG inte tror heller) så äre väl bara till att riva igen då :(

Stoppsladd skrev:

Var är du Doktorn? :confused:
Saknar din stora kunskap..... :pannkyss :tummenupp

Jag skulle säga, i grova drag, att om du får högre komp när du häller i olja så sitter felet mellan kolv och cylindervägg.
Om du har lika dåligt komp efter att du hällt i oljan tyder det på problem med ventilerna.

Men åsikter finns det gott om...

[edit]
Djungeltrick 2:
Ställ kolven på aktuell cylinder i tändläge, koppla in trycklyft via tändstiftshålet och du bör märka var mest luft kommer ut.
[/Edit]

Last edited:
Huga, det var inga vackra bilder... Med det utseendet så lär du ha otäta ventiler om du inte gjort något åt sätena, men det har du inte skrivit något om vad jag kan se? Har motorn stått stilla och det var så mycket rost, har ju säkerligen en ventil stått öppen... Men de tipsen hade du ju fått i den andra tråden. Lite mer info behövs nog om du ska få nyttig hjälp.

Annars låter det ju rimligt att ringarna inte är inslitna, eftersom du ökar kompet med olja i loppet. Vem honade förresten?
/Hasse

HansJ skrev:
Huga, det var inga vackra bilder... Med det utseendet så lär du ha otäta ventiler om du inte gjort något åt sätena, men det har du inte skrivit något om vad jag kan se? Har motorn stått stilla och det var så mycket rost, har ju säkerligen en ventil stått öppen... Men de tipsen hade du ju fått i den andra tråden. Lite mer info behövs nog om du ska få nyttig hjälp.

Annars låter det ju rimligt att ringarna inte är inslitna, eftersom du ökar kompet med olja i loppet. Vem honade förresten?
/Hasse

Hej Hasse.
Jag honade själv och var mycket försiktig. Men det var som sagt första gången....
Jag tog ur samtliga vetiler och polerade upp dom med pasta. Jag är ju novis på detta så jag kan bara hoppas att jag fått det att bli tätt. Nu ska jag så fort vädret tillåter åka en lite tur och sedan göra om kompprover.
Hoppas att jag bara behöver köra in ringarna och slipper lyfta toppen igen.
Tack för ditt råd.

Kawasaki/Nils skrev:
Hej Hasse.
Jag honade själv och var mycket försiktig. Men det var som sagt första gången....
Jag tog ur samtliga vetiler och polerade upp dom med pasta. Jag är ju novis på detta så jag kan bara hoppas att jag fått det att bli tätt. Nu ska jag så fort vädret tillåter åka en lite tur och sedan göra om kompprover.
Hoppas att jag bara behöver köra in ringarna och slipper lyfta toppen igen.
Tack för ditt råd.
-Var ventilsätena mycket rostangripna?
-Men du tror du lyckades få dem blanka och fina?
-Ventilspelet antar jag då är inställt efer konstens alla regler?
-Och den är inte borrad?

Då skulle jag göra som du säger, och inte bara en liten tur, kika lite på denna hemsida som jag har inspirerats av i alla fall (även om det tar emot att "misshandla" en motor på det sättet ;))
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

inget för att vara löjlig men har inte särskilt höga tankar om biltema felet kan inte ligga där?

Mr Helmut skrev:
inget för att vara löjlig men har inte särskilt höga tankar om biltema felet kan inte ligga där?

Hej.
felet var lika stort alla de gånger jag testade så det är inte mätaren som slår fel men jag kan hålla med dig om din misstanke mot Biltemas grejer. :tummenupp

HansJ skrev:
-Var ventilsätena mycket rostangripna?
-Men du tror du lyckades få dem blanka och fina?
-Ventilspelet antar jag då är inställt efer konstens alla regler?
-Och den är inte borrad?

Då skulle jag göra som du säger, och inte bara en liten tur, kika lite på denna hemsida som jag har inspirerats av i alla fall (även om det tar emot att "misshandla" en motor på det sättet ;))
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Titta på bilderna så har du svaret. Dom var MYCKET rostiga men bara med ytrost och med hjälp av min Dremel fick jag upp en fin yta utan att "slipa" bort någon metall.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86498

Ventilspelet kontrollerade jag inte eftersom jag i det läget inte visste hur jag skulle få tag i nya schims.(?) :huvet

Hej du.
AAMEN för he.....!
Tokrostig cylinder som du själv(hmm,,) har honat med nåt jäk-- skitverktyg från Biltema,,,,Vad begär du egentligen???
På maskinrenoveringsfirmor så använder man ett honingsverktyg med FASTA stenar, som man ställar in till det mått man vill ha,,alltså efter kolven plus spel,,,,INTE bara "juckar" på med ett "honingsverktyg från Biltema"!
Du har ju ingen aning om måttet på cylindren, varken diameter och OVALITET,,så med lite tur så har du fått ett hål som är BÅDE för stort OCH ovalt,,GRATTIS!!
Då läcker det bra,,skulle jag tro
Ett vanligt mått mellan kolv/cylinder ligger mellan 0,06-0,08 mm(runt 60-70mm borr), som dina 66 mm,,alltså, så man måste ju mäta allt innan man sätter igång med arbetet.
Och sen tycker jag nog när man ser din "gamla" cylinder att de flesta förstår att en honing INTE räcker till i det fallet. Det var ju rost överallt!!
Hoppas du inte tar alltför illa upp ang. min kritik,,men man kan inte fuska ihop en mc-motor,,även om den är gammal så har den ändå en liter-effekt på ca 113 hk/l,,motsvarer alltså en 2 liters V-8:a på ca 225 hk,,,
Och såna motorer sitter ju i alla Volvor numera,,INTE. ;-)
Så mitt tips,,förutom att fixa till toppen samtidigt,,är att skaffa överdimensionskolvar och borra cylindern efter dem, då blir det nog bra.
Hälsar Mogens.

Fuskalernativ: Justera ventilerna och kör om den går på den ''dåliga'' cylindern.
Gör om gör rätt alternativ: Se turbobikers inlägg

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...