Nu är det officiellt: CBR 1000 RR.

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
Tror inte att det kommer skilja 20 häst mellan rettan/bladen. Om så vore fallet skulle Honda inte sälja ngra bladar 2004. Faktum är att Honda har en större utvecklingsresurser än Yamaha. Kawasaki och Suzuki tillsammans. De kommer därför troligen inte producera en hoj som är så långt efter de övriga när det gäller termer som vikt, effekt.

Självklart prioriterar man olika, effekt, vrid, bromsar, chassi, utseende, pris osv.... vad man anser vara viktigt för ett köp är ju helt upp till vara och en.

Men vad jag ville påpeka från början var att enbart den lilla effektskillnad som finns dessa 4 emellan kommer inte att göra någon snabbare, det hänger på piloten.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Banco skrev:
-- edit ---
Faktum är att Honda har en större utvecklingsresurser än Yamaha. Kawasaki och Suzuki tillsammans. --- eduit ---

Fakta eller rykten. Skulle tippa på det senare även om Honda är störst.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Banco skrev:
Det verkar som hög (högsta ) effekt på papper är ett försäljningsargument som räcker åt många. Räcker egentligen inte minst 150 häst på slangen åt de flesta?
Varför skall just 150 vara riktmärke? Jag har ca 100 på bakhjulet på min vilket jag tror är mer än tillräckligt för de flesta - räcker gott till mig i vart fall. Fattar inte att just folk som har 150 hk-maskiner skall gnälla om att det är för mycket effekt i nya yamman.

Snacket om "för mycket" var lika aktuellt när Suzuki GS1000 kom 1977. Då var det 82 hästar i motorn - uppgivna alltså...

Den som tycker att nya rettan är snygg men ger för mycket effekt kan enkelt korrigera detta genom att stoppa en potatis i avgasröret.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Goodstuff skrev:
Visst är de säkert fantastisk fina hojar men måste de se exakt likadana ut för det? Jag tror att det finns mycket att tjäna på att vara lite vågad i designen. Har du fyra så extremt likvärdiga hojar som detta är så kan du vinna stor del av marknaden om du vågar göra en hoj som sticker ut och märks.
Designtrenderna inom motorcykelvärlden och bilvärlden är bedövande tråkiga, generellt sett även om det finns undantag. I princip alla fordon ser mer och mer ut som varandra och det tycker jag är synd!
De är inte exakt lika. Var och en av oss här kan skilja dem åt med ett ögonkast. Men visst, de är stöpta i en likartad form. Lika mycket som du kan vinna marknadsandelar på en avvikande hoj kan du bli sittande med ett stort lager osålda bågar vid årets slut. Det finns gott om "avvikande" i MC-historien som blivit floppar - mer eller mindre.
 

Skold

2-takt skare va!
Gick med
31 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Jaaa men cbr -03 kan ju inte gå helt upp i röven när man sätter andra bästa tid i Bikes mc sport test, efter suzuki:n..
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Goodstuff skrev:
Visst är de säkert fantastisk fina hojar men måste de se exakt likadana ut för det?

Äh, sluta nu gnäll på designen Gubbstuff, du försöker bara motivera ditt eget mystiska MC val... :D :D :D
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Goodstuff skrev:
När du satt alla fyra bredvid varandra sådär så är det ju otroligt uppenbrat vad fantasilösa de är som designar de här hojarna. Ingen sticker ut utan alla hojar ser ut som klonade kopior av varandra. Tråkigt!


Helt sant!

Det man saknar är ju något som skiljer sig, men med de köregenskaperna som japanska hojarna besitter.

Kanske en sån här hade varit nåt egentligen...
 

Bifogat

  • bimota1_640.jpg
    bimota1_640.jpg
    61.8 KB · Visningar: 192

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bingo skrev:
De är inte exakt lika. Var och en av oss här kan skilja dem åt med ett ögonkast. Men visst, de är stöpta i en likartad form. Lika mycket som du kan vinna marknadsandelar på en avvikande hoj kan du bli sittande med ett stort lager osålda bågar vid årets slut. Det finns gott om "avvikande" i MC-historien som blivit floppar - mer eller mindre.

Exakt är ett felaktig ord som jag slarvigt använt mig och visst kan mc-intresserade skilja dem åt. Det finns lika många "floppar" som framgångar. Ducatis 916 är ju ett exempel på en framgång mycket beroende på dess annorlunda och banbrytande utseende.
Jag tycker det är lite tråkigt att motorcyklarna är så likartade även om jag kan skilja dem åt, även om jag tycker Yamahan snyggast (och det gör jag inte bara för att jag är ett Yamahafan.).

CorbenDallas skrev:
Äh, sluta nu gnäll på designen Gubbstuff, du försöker bara motivera ditt eget mystiska MC val...

Sccchhhh! Inte så högt!
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Shit alltså! Detta låter som ett gäng ungar på dagis... Skärp er. Vänta till våren och provkör dem. Köp sen den som är skänast att köra. Smaken är som baken.... Delad....
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Gubbdagis?

Håller med föregående talare.

Den här pajkastningen börjar likna " min pappa är mycket starkare än din pappa och hans bil är mycket snabbare än din pappas" syndromet från dagis.

Skärpning, vänta på vad de säger om Hondan närde testat den så får diskussionen ta fart sen.
 

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
Håller med. Skärpning i sandlådan nu, alla vet ju att Hondan är lättast, bäst och vackrast :hej
 

roadräser

Kör fort på allt!!
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
aprilia rs250
jag tror att den nya bläjden blir en dräpare i rätta händer, jag gillar egentligen inte honda men de bygger bra hojjar även om de modeller jag testat inte riktigt håller på bana, där är ju rettan och gixxern rätt starka. Fast å andra sidan skulle jag nog vilja ha en zx6:a istället då jag inte kan utnyttja effekten i min retta, men effekt ÄR kul :skrämd
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top