Nu är det officiellt: CBR 1000 RR.

Tror inte att det kommer skilja 20 häst mellan rettan/bladen. Om så vore fallet skulle Honda inte sälja ngra bladar 2004. Faktum är att Honda har en större utvecklingsresurser än Yamaha. Kawasaki och Suzuki tillsammans. De kommer därför troligen inte producera en hoj som är så långt efter de övriga när det gäller termer som vikt, effekt.

Självklart prioriterar man olika, effekt, vrid, bromsar, chassi, utseende, pris osv.... vad man anser vara viktigt för ett köp är ju helt upp till vara och en.

Men vad jag ville påpeka från början var att enbart den lilla effektskillnad som finns dessa 4 emellan kommer inte att göra någon snabbare, det hänger på piloten.
 
Last edited:
Banco skrev:
-- edit ---
Faktum är att Honda har en större utvecklingsresurser än Yamaha. Kawasaki och Suzuki tillsammans. --- eduit ---

Fakta eller rykten. Skulle tippa på det senare även om Honda är störst.
 
Banco skrev:
Det verkar som hög (högsta ) effekt på papper är ett försäljningsargument som räcker åt många. Räcker egentligen inte minst 150 häst på slangen åt de flesta?
Varför skall just 150 vara riktmärke? Jag har ca 100 på bakhjulet på min vilket jag tror är mer än tillräckligt för de flesta - räcker gott till mig i vart fall. Fattar inte att just folk som har 150 hk-maskiner skall gnälla om att det är för mycket effekt i nya yamman.

Snacket om "för mycket" var lika aktuellt när Suzuki GS1000 kom 1977. Då var det 82 hästar i motorn - uppgivna alltså...

Den som tycker att nya rettan är snygg men ger för mycket effekt kan enkelt korrigera detta genom att stoppa en potatis i avgasröret.
 
Goodstuff skrev:
Visst är de säkert fantastisk fina hojar men måste de se exakt likadana ut för det? Jag tror att det finns mycket att tjäna på att vara lite vågad i designen. Har du fyra så extremt likvärdiga hojar som detta är så kan du vinna stor del av marknaden om du vågar göra en hoj som sticker ut och märks.
Designtrenderna inom motorcykelvärlden och bilvärlden är bedövande tråkiga, generellt sett även om det finns undantag. I princip alla fordon ser mer och mer ut som varandra och det tycker jag är synd!
De är inte exakt lika. Var och en av oss här kan skilja dem åt med ett ögonkast. Men visst, de är stöpta i en likartad form. Lika mycket som du kan vinna marknadsandelar på en avvikande hoj kan du bli sittande med ett stort lager osålda bågar vid årets slut. Det finns gott om "avvikande" i MC-historien som blivit floppar - mer eller mindre.
 
Jaaa men cbr -03 kan ju inte gå helt upp i röven när man sätter andra bästa tid i Bikes mc sport test, efter suzuki:n..
 
Goodstuff skrev:
Visst är de säkert fantastisk fina hojar men måste de se exakt likadana ut för det?

Äh, sluta nu gnäll på designen Gubbstuff, du försöker bara motivera ditt eget mystiska MC val... :D :D :D
 
Goodstuff skrev:
När du satt alla fyra bredvid varandra sådär så är det ju otroligt uppenbrat vad fantasilösa de är som designar de här hojarna. Ingen sticker ut utan alla hojar ser ut som klonade kopior av varandra. Tråkigt!


Helt sant!

Det man saknar är ju något som skiljer sig, men med de köregenskaperna som japanska hojarna besitter.

Kanske en sån här hade varit nåt egentligen...
 

Bifogat

  • bimota1_640.jpg
    bimota1_640.jpg
    61.8 KB · Visningar: 192
Bingo skrev:
De är inte exakt lika. Var och en av oss här kan skilja dem åt med ett ögonkast. Men visst, de är stöpta i en likartad form. Lika mycket som du kan vinna marknadsandelar på en avvikande hoj kan du bli sittande med ett stort lager osålda bågar vid årets slut. Det finns gott om "avvikande" i MC-historien som blivit floppar - mer eller mindre.

Exakt är ett felaktig ord som jag slarvigt använt mig och visst kan mc-intresserade skilja dem åt. Det finns lika många "floppar" som framgångar. Ducatis 916 är ju ett exempel på en framgång mycket beroende på dess annorlunda och banbrytande utseende.
Jag tycker det är lite tråkigt att motorcyklarna är så likartade även om jag kan skilja dem åt, även om jag tycker Yamahan snyggast (och det gör jag inte bara för att jag är ett Yamahafan.).

CorbenDallas skrev:
Äh, sluta nu gnäll på designen Gubbstuff, du försöker bara motivera ditt eget mystiska MC val...

Sccchhhh! Inte så högt!
 
Shit alltså! Detta låter som ett gäng ungar på dagis... Skärp er. Vänta till våren och provkör dem. Köp sen den som är skänast att köra. Smaken är som baken.... Delad....
 
Gubbdagis?

Håller med föregående talare.

Den här pajkastningen börjar likna " min pappa är mycket starkare än din pappa och hans bil är mycket snabbare än din pappas" syndromet från dagis.

Skärpning, vänta på vad de säger om Hondan närde testat den så får diskussionen ta fart sen.
 
Håller med. Skärpning i sandlådan nu, alla vet ju att Hondan är lättast, bäst och vackrast :hej
 
jag tror att den nya bläjden blir en dräpare i rätta händer, jag gillar egentligen inte honda men de bygger bra hojjar även om de modeller jag testat inte riktigt håller på bana, där är ju rettan och gixxern rätt starka. Fast å andra sidan skulle jag nog vilja ha en zx6:a istället då jag inte kan utnyttja effekten i min retta, men effekt ÄR kul :skrämd
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top