Nu är det helt vilt med popupannonser!

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, den för jävla rullistan med annons är jävligt irriterande. Varför är den tillbaka? Trodde någon att vi skulle tycka den var bra andra vändan?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Va fan…? Det här suger ju kunglig gammal träballe…! Fixa för fan. Eller sälj forumet till någon annan, medans ni fortfarande får en spottstyver, för snart finns inga medlemmar kvar.

Nej. Jag vill inte ha en Dieden garageport. Eller någon annan för den delen. Och jag har varken googlat efter sådana eller ens nämnt ordet nära min telefon. Är det någon slags slumpgenerator som väljer ut och presenterar den mest ovidkommande annonsen…?
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja när bannerannonserna återigen dyker upp nedifrån så känns ju det gulmarkerade alternativet mer och mer intressant.

Ironiskt att Adblock annonserar att de vill hjälpa till att undvika annonser!

Fast det blir inga annonsintäkter till SH i så fall. Vi förstår ju att det krävs pengar in, men den här typen av "krypare" som växer fram underifrån och täcker innehållet är ...... obra! :(

1686079711615.png
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fast det blir inga annonsintäkter till SH i så fall. Vi förstår ju att det krävs pengar in, men den här typen av "krypare" som växer fram underifrån och täcker innehållet är ...... obra! :(
Fast flyr användarna för att siten suger och bara är otroligt irriterande så lär ju inkomsterna sjunka ännu mer.

Har någon funderat på det här med lite annonser -> många användare -> bra avkastning versus massor med irriterande annonser -> få användare -> dålig avkastning? Planen kanske är att vrida upp inkomsten per användare mer och mer, för att hålla samma inkomstnivå med ett sinande antal användare, så att de sista också skräms bort?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har aldrig jobbat med datorsupport och jag kan ha fel, men det här snacket om att forumet behöver betydligt mer annonsinkomster för att överleva känns…märkligt…?

Vad i supporten av detta forum är det som kräver mer pengar…? Är detta så mycket värt att man offrar funktionaliteten och gör de få, kvarvarande medlemmarna förbannade…?

Det finns flera väl fungerande forum inom snöskotervärlden - alla med betydligt fler aktiva medlemmar än SH - som verkar gå runt. Kanske inte med minimal annonsering, men väl diskret och dessutom relevant annonsering. Dessa låter olika branschföretag stå för annonseringen och det verkar vara vanligt att man låter branschföretag exklusivt sponsra olika sektioner av forumet, med följden att annonserna under respektive sektion blir exklusiva den som betalar. Inga annonser som helt plötsligt poppar upp i de mest irriterande situationerna. Inga annonser för garagedörrar, öronvaxmedel eller knähöga horstövlar. Bara annonser som attraherar användaren. Och inga ägare eller moderatorer som ursäktar sig med att forumdriften kostar pengar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har aldrig jobbat med datorsupport och jag kan ha fel, men det här snacket om att forumet behöver betydligt mer annonsinkomster för att överleva känns…märkligt…?

Vad i supporten av detta forum är det som kräver mer pengar…? Är detta så mycket värt att man offrar funktionaliteten och gör de få, kvarvarande medlemmarna förbannade…?

Det finns flera väl fungerande forum inom snöskotervärlden - alla med betydligt fler aktiva medlemmar än SH - som verkar gå runt. Kanske inte med minimal annonsering, men väl diskret och dessutom relevant annonsering. Dessa låter olika branschföretag stå för annonseringen och det verkar vara vanligt att man låter branschföretag exklusivt sponsra olika sektioner av forumet, med följden att annonserna under respektive sektion blir exklusiva den som betalar. Inga annonser som helt plötsligt poppar upp i de mest irriterande situationerna. Inga annonser för garagedörrar, öronvaxmedel eller knähöga horstövlar. Bara annonser som attraherar användaren. Och inga ägare eller moderatorer som ursäktar sig med att forumdriften kostar pengar.
Jadu, det jag kan tänka mig är administration, för server och nät för forumet borde inte vara alltför ekonomiskt betungande. Men jag har aldrig riktigt varit med i ren drift och ekonomi, bara utvecklat system.
Om det verkligen inte går att driva forumet med vinst pga sinande användare så får vi användare erbjuda oss att ta över det. :hihi
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu kan jag tycka att ni är lite orättvisa mot forumägaren.
Reklamdelen säger jag inte emot er alls på. Det är inte en bra lösning som det är just nu. Tapatalk gör det hela bättre. Då slipper man allt det där.

Men Swedie har ju roddat den här siten ganska länge nu och det finns en kostnad kopplat till dom timmarna han lägger in.

Ska man göra reklambiten mer riktad och "rätt" produkter så innebär det förmodligen att nån måste sitta och sälja reklam. Ringa runt och skapa erbjudanden, hitta samarbetspartners osv osv. Det är inte ett jobb som en normalt funtad människa gillar.
Säljare är inte normalt funtade människor.

Det kostar ännu mer pengar i en uppstart och sen måste man underhålla det. Med den aktivitet som är på forumet idag och med hur sociala medier driver reklam så kan jag förstå att man inte säljer reklamplats på sporthoj.com för 120k i månaden. Man får nog vara glad om man kan sälja 2,5-5k platser till 1-3 kunder i månaden.
Den intäkten täcker förmodligen inte tidsåtgången för att få det att gå runt.

Så vad är förslag på lösning från dom som är väldigt aktiva på forumet?
Crowdfounding?
Medlemsavgift?
Andra förslag?

Hur lägger man kostnaden på medlemmarna utan att tappa medlemmar medans man samtidigt försöker få in nya medlemmar?




Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, men vad är det som har ändrats nu jämfört med då som helt plötsligt berättigar irrelevant pop-up reklam som stör funktionaliteten…? Varför behövs det nu men inte då…?

Jag vill minnas att Lelles hade en gigantisk annons högst upp under en väldans massa år, fram tills pandemin i alla fall. Den som för någon månad sedan blev den där Handelsboden-annonsen som rörde på sig någon halvsekund efter att sidan laddats. Är det denna typ av annonsörer som har tajtat åt sin plånbok…? Har de börjat inse att annonser på ett forum som numera är långt från sina forna glansdagar är som att kasta pengarna i sjön…?
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Hm... Ville se "Dagens bild" tråden, men det gick inte, där var det bara reklam som täckte rubbet. Och inte gick det att få bort reklamen heller:
sh_1.PNG
sh_2.PNG
sh_3.PNG
sh_4.PNG
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nu kan jag tycka att ni är lite orättvisa mot forumägaren.
Reklamdelen säger jag inte emot er alls på. Det är inte en bra lösning som det är just nu. Tapatalk gör det hela bättre. Då slipper man allt det där.

Men Swedie har ju roddat den här siten ganska länge nu och det finns en kostnad kopplat till dom timmarna han lägger in.

Ska man göra reklambiten mer riktad och "rätt" produkter så innebär det förmodligen att nån måste sitta och sälja reklam. Ringa runt och skapa erbjudanden, hitta samarbetspartners osv osv. Det är inte ett jobb som en normalt funtad människa gillar.
Säljare är inte normalt funtade människor.

Det kostar ännu mer pengar i en uppstart och sen måste man underhålla det. Med den aktivitet som är på forumet idag och med hur sociala medier driver reklam så kan jag förstå att man inte säljer reklamplats på sporthoj.com för 120k i månaden. Man får nog vara glad om man kan sälja 2,5-5k platser till 1-3 kunder i månaden.
Den intäkten täcker förmodligen inte tidsåtgången för att få det att gå runt.

Så vad är förslag på lösning från dom som är väldigt aktiva på forumet?
Crowdfounding?
Medlemsavgift?
Andra förslag?

Hur lägger man kostnaden på medlemmarna utan att tappa medlemmar medans man samtidigt försöker få in nya medlemmar?




Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

En lättare motfråga då.... Va är det som gjort att de funkat förut då??? Dvs utan den ökade reklamen...
Va är det som blivit så dyrt, eller handlar det om minst 20% vinst till aktie ägarna??
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En lättare motfråga då.... Va är det som gjort att de funkat förut då??? Dvs utan den ökade reklamen...
Va är det som blivit så dyrt, eller handlar det om minst 20% vinst till aktie ägarna??
Det är nog förklaringen, ja, förut var det Swedies baby, en blandning av hobby och lite sidoinkomst, nu måste det ge avkastning på en viss nivå, oavsett vad det innebär.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kan någon svara lite mer exakt på vad det är som kostar? ”Administration” låter ju inte helt exakt.

Domänen kostar väl några tusenlappar per år. Forumscript är väl gratis? Vilka övriga kostnader är det för ett forum, där ”kostnaden” inte hamnar i fickan på forumägaren?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan någon svara lite mer exakt på vad det är som kostar? ”Administration” låter ju inte helt exakt.

Domänen kostar väl några tusenlappar per år. Forumscript är väl gratis? Vilka övriga kostnader är det för ett forum, där ”kostnaden” inte hamnar i fickan på forumägaren?
Det är alltid pill med att drifta saker, uppgraderingar, hantera knasigheter, uppdateringar. Eller migrera mellan olika hostingar och sånt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top