Nu är det dags för lite uppryckning!

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Tips och trix funkar inte!!
Olycksstatistiken når inte fram!

Jag har i dag varit ute och kört på vägarna runt bulten, skanssundet och liknande..
Många har sett mig..
För det gick sakta.
( Hade min son med bakpå )
Det ledde till att jag stannade med jämna mellanrum för att han somnade.
De stopp vi gjorde var på platser där det var rätt mycket hoj trafik.

Det som slog mig om och om igen under dagen, och som jag kanske lyckats hantera mentalt nu.
Det är hur jävla illa majoriteten av de hojåkare jag sett i dag kör.

Dolda höger kurvor.
Då kör man om!

Halvdolda kurvor.. Kör satan och driftar ut i mötande körfält.

Skär in i vänsterböjar med hela hojen i mötande.
Även om man inte ser vad som kommer bakom kröken.

Spontant så blev jag förbannad vid ett flertal tillfällen i dag.
Vi kan prata om vänstersvängande bilar i all evighet.
Dom kommer fortsätta svänga vänster.

Det kanske är dags att rannsaka sin egen körning..
Kör fort!! det är inget jag lider av..

Men för helvete människor!!
Kör med huvudet!


Jag gissar att många vet vilka jag syftar på.
För jag satt på bulten och vinkade förbi allt på två hjul,
Til och med kromisar..
( Och det skall sägas, dom är inräknade i den här kritiken dom också )

Summan av det hela!
Så länge arrogansen, ansvarslösheten blan hojåkare är så stor som den är så kommer olyckstråden att växa sig till kollosalformat i år.
 
är faktiskt beredd att hålla med dig! att köra fort är en sak, hur man gör det är en annan!
 
bra talat ! (skrivet)

har sett många som bara gasar utan att veta vad som dols lite här och där.
 
Tips och trix funkar inte!!
Olycksstatistiken når inte fram!

Jag har i dag varit ute och kört på vägarna runt bulten, skanssundet och liknande..
Många har sett mig..
För det gick sakta.
( Hade min son med bakpå )
Det ledde till att jag stannade med jämna mellanrum för att han somnade.
De stopp vi gjorde var på platser där det var rätt mycket hoj trafik.

Det som slog mig om och om igen under dagen, och som jag kanske lyckats hantera mentalt nu.
Det är hur jävla illa majoriteten av de hojåkare jag sett i dag kör.

Dolda höger kurvor.
Då kör man om!

Halvdolda kurvor.. Kör satan och driftar ut i mötande körfält.

Skär in i vänsterböjar med hela hojen i mötande.
Även om man inte ser vad som kommer bakom kröken.

Spontant så blev jag förbannad vid ett flertal tillfällen i dag.
Vi kan prata om vänstersvängande bilar i all evighet.
Dom kommer fortsätta svänga vänster.

Det kanske är dags att rannsaka sin egen körning..
Kör fort!! det är inget jag lider av..

Men för helvete människor!!
Kör med huvudet!


Jag gissar att många vet vilka jag syftar på.
För jag satt på bulten och vinkade förbi allt på två hjul,
Til och med kromisar..
( Och det skall sägas, dom är inräknade i den här kritiken dom också )

Summan av det hela!
Så länge arrogansen, ansvarslösheten blan hojåkare är så stor som den är så kommer olyckstråden att växa sig till kollosalformat i år.

hej du har helt rätt!!! det går inte att skylla alla olyckor på andra trafikanter, vi måste själva visa mycket större ansvar för oss själva och andra. åkte förbi en olycksplats (skansundet) i dag. vet inte hur det gick men de stod en smälld hoj där. det är en mycket krokig väg och då kom med färjan så var det en massa killar med cyklar utan motor dom va väl ute o tränade för vättern runt eller nåt!! Nå dom har en ovana att cykla minst två ibland tre i bredd!!! vad händer om jag eller nån annan hojåkare kommer med fullt ös in i en kurva och ser ett gäng cyklister framför och en bil från andra hållet???::confused:
Så vi får nog tänka till lite!!!!!
 
Ja, det är fördjävligt hur illa ni kör. Är ni helt kassa eller kan ni skärpa er? Sopor!

Eller nått sånt.
 
Mycket bra inlägg!!

Frågan är hur man får de som kör farligt att förstå vad det kan resultera i, eller rättare sagt vad det kommer att resultera i. För det är bara en tidsfråga tills det smäller och i värsta fall åker oskyldiga med smällen.

Personligen kör jag nästan alltid för fort, oftast mycket för fort tyvärr. MEN jag kör aldrig om en bil om det finns en anledning för bilen att gå ut i vänster körfält. Det innebär att en omkörning aldrig görs om det ligger en bil framför bilen jag tänker köra om (plötsligt kan de få för sig att köra om) eller om det finns av, påfarter, korsande vägar eller liknande.

Körde en runda på åsen idag och funderade ett flertal gånger på vad som skulle hända om det kom en hoj i motsatt körriktning som missbedömt kurvan och kom i mitt körfält. Fy f-n va döda vi båda skulle varit. Har nu kört över 5000 mil varav 4500 över laglig hastighet, har dock inte råkat ut för en enda olycka på dessa mil tack vare att jag väljer var jag gasar. Det finns ett antal regler att följa som kan tyckas vara tråkiga men räddar liv:

1) Kör aldrig om flera bilar i rad om det inte finns 2 körfält.
2) Ladda inte på i kurvor om du inte ser hela kurvan och dess utgång.
3) Ta det förbaskat lugnt så fort du inte har tydlig sikt oavsett om det är kurvor krön eller vad tusan som helst.
4) Räkna med att underlaget kan skifta mitt i en kurva så att fästet kan reduceras rejält. Det kan vara koskit,lera, en lagning....
5) Om ni kör på en väg där ni inte har fri sikt sidan om vägen. Fasaner kan vara förbaskat jobbiga att svälja ostekta...

Fortsätt gärna...

/D.
 
Håller med dig, men måste ifrågasätta hur safe det är att köra runt med ett somnande barn på bönpallen?? DET låter ganska farligt...
 
åkte förbi en olycksplats (skansundet) i dag. vet inte hur det gick men de stod en smälld hoj där.!!!!

Jag var med i den kön från färjan!!
Med en knatte bakpå!!

Håller med dig, men måste ifrågasätta hur safe det är att köra runt med ett somnande barn på bönpallen?? DET låter ganska farligt...

Det är just därför jag stannar väldigt ofta och luftar.. :tummenupp
För att han inte skall somna..
( Retorik! )
Men jag upplever att jag har kontroll på den situationen..
 
Last edited:
Bra tråd.. Tror tyvärr inte att den tar där det borde. Alls!


Kan ju inte påstå att jag är felfri, men de gångerna är jag medveten om att det gick överstyr och håller igen nästa gång.. Lära av sina misstag heter det visst.. Sen finns det ju de som aldrig gör isstag förstås!?
 
Bra tråd.. Tror tyvärr inte att den tar där det borde. Alls!

Förmodligen inte!

Och rannsakar jag mig själv så kör jag också fort.. Och ofta...
I dag var en dag då körningen inte översteg gällande hastighetbegränsning.
OCh tar man bulten..
Där man med lite vilja kan hålla hastigheter över det dubbla mot den lagstadgade så hann jag se rätt mycket..


Det som skrämmer lite är att man inte är beredd att släppa 30 meter.. Missa den där riktigt goa kurvan.. Utan man tränger sig om..

Sen dom här mindre grupperna!
Den första,
Oftast mest erfarne.. Gör en snygg och prydlig, välavvägd omkörning.
Sen kommer grabbarna efter och vägrar bli avhängda..

Och då kommer vansinnesomkörningar..

Sen till listan!

Se till att aldrig ha så hög fart att du driftar över i mötande körfält.
Mitt råd är att alltid köra så.. även om du har fri sikt.
En regel för den egna körningen..
 
Mycket bra skrivet! :tummenupp
Mötte för inte så länge sedan 3 sporthojar på rad som alla låg helt i min del av körbanan i en, för dom, vänstersväng. Hade jag kört bil, eller inte hunnit dra mig ut till "min" kant av vägen så hade vi krockat allihop i en stor hög. Inte så genomtänkt tyckte jag. :gnissla
 
Ok! du kan ju alltid surra den lille med spännband! :D
PS. grym hoj du har! :tummenupp


Det är just därför jag stannar väldigt ofta och luftar.. :tummenupp
För att han inte skall somna..
( Retorik! )
Men jag upplever att jag har kontroll på den situationen..[/QUOTE]
 
Jag håller definitivt med dig.

Sen ang: Köra fort? Varför det? Visst är det gött att brassa på. Jag är ingen perfekt mc-förare - långt därifrån, men det behöver inte gå så fort för att körningen ska bli mycket roligare än att brassa järnet.

Köra snabbt på motorvägen är urtråkigt - det är bara en transportsträcka mellan A och B.

Köra snabbt på mindre vägar? Upp till var o en men nä? Då mister man omgivningens utseende (poetiskt va :) ) Och fokuserar endast på körningen.

Nä efter mycket olyckor/dödsfall man har hört om så funderar jag fan helt klart på att dra ner tempot radikalt för att uppleva omgivningen som ger myset när man kör men den största anledningen är att mitt barn inte ska vara utan sin pappa pga diverse anledningar som kanske händer vid mc-körning. Visst det kan hända när man kör mindre fort med men då har man förhoppningsvis snabbare reaktionsförmåga och hinner agera snabbare vid vad det nu må vara.

// Nybliven pappa som är rädd om livet och sin familj
 
Ok! du kan ju alltid surra den lille med spännband! :D
PS. grym hoj du har! :tummenupp

Det är precis det jag gör!!
En "elastisk" täckesjord..
Som ett extra säkerhetsbälte..
Funkar klockrent..

Jag håller definitivt med dig.

Sen ang: Köra fort? Varför det?

Köra fort är alltid relativt!
260 på E4:an det är fort.. men inget skoj.


Och konsumera kurvor på ett sätt som känns bekvämt, säkert,
avpassat till den egna förmågan.

I det läget an 70 vara en astronomisk hastighet,,

Det är Skoj!
Inspirerande,


Och det är just när förare kliver över eller börjar nagga i kanten på den där biten med "egen förmåga" som det börjar bli ansvarslöst..
 
Last edited:
Skrev en tråd i förrgår som jag tänkte vi skulle använda för att
öka säkerhetstänkandet, men den var inte intressant...

Vilket man ser ute på vägarna...

Säkerhetstips mm
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top