Nu är det bråttom!

Nils N

Hail Norrland
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Norrland
Hoj
mellan 2
Är det klokt att köpa en 520 sx om man vill åka både motard/SM? Har läst en gammalt test från 2000 på off-road.com/dirtbike och funnit att KTM själv inte rekommenderar att man använder crossarna som multimaskiner då inte är anpassade till ex stadskörning! Vidare kunde jag läsa att dessa cyklar enbart passar proffs och då helst på supercrossbana? Låte inte som det är så lämpligt alltså, men stämmer detta eller är det någon som har andra erfarenheter av 520 sx?

Anledningen tilll att jag tittar på en sx är att jag är så jävla sugen och här uppe i norr är det inte många hojar att välja på. Skulle förstås helst köpa en exc men dessa är dyrare och svårare att få tag i. Hur blir sx:en om man sätter i drev för 5:e och 6:e växeln på landsvägen och i skogen?

MVH

Nisse
 
"både motard/SM" ??

En cross är aldrig bra på vägen, så är det hur man än vänder och vrider på det.
 
Enduro och SM var vad jag skulle skriva men inte skrev!

Hur som helst antingen kan ni märka ord eller så kan ni ge ett schysst tips! Den som vet nått får gärna ge ett tips, den som bara inte har nått att göra och alltid sitter på detta forum och tror sig vara kungen och kommenterar allt och alla kan skippa att svara på detta!

MVH

Nisse
 
jag kör en honda 450 -03 och det funkar bra på cross banan och skogen och på motard banan men kan bli jobbigt med olika drev storlekar så du kanske får byt kedja mvh tobbe
 
Nils N skrev:
Enduro och SM var vad jag skulle skriva men inte skrev!

Hur som helst antingen kan ni märka ord eller så kan ni ge ett schysst tips! Den som vet nått får gärna ge ett tips, den som bara inte har nått att göra och alltid sitter på detta forum och tror sig vara kungen och kommenterar allt och alla kan skippa att svara på detta!

MVH

Nisse

Märka ord? Skall vi gissa vad du vill?

En SX är en crossmaskin, den är inte bra på stadskörning och igentligen inte enduro heller.
Sätter du i 5:an och 6:an spelar det ingen roll för stadstrafik då du ändå inte kommer utnyttja de höga växlarna. Du måste dessutom försöka LV-regga hojjen.

En SX eller EXC är rena tävlingmaskiner, de är väldigt servicekrävande och inte speciellt bekväma att åka gata med.
 
Nils N skrev:
Är det klokt att köpa en 520 sx om man vill åka både motard/SM? Har läst en gammalt test från 2000 på off-road.com/dirtbike och funnit att KTM själv inte rekommenderar att man använder crossarna som multimaskiner då inte är anpassade till ex stadskörning! Vidare kunde jag läsa att dessa cyklar enbart passar proffs och då helst på supercrossbana? Låte inte som det är så lämpligt alltså, men stämmer detta eller är det någon som har andra erfarenheter av 520 sx?

Anledningen tilll att jag tittar på en sx är att jag är så jävla sugen och här uppe i norr är det inte många hojar att välja på. Skulle förstås helst köpa en exc men dessa är dyrare och svårare att få tag i. Hur blir sx:en om man sätter i drev för 5:e och 6:e växeln på landsvägen och i skogen?

MVH

Nisse

Vad har du tänkt att använda hoj mest till?
Köra fort efter skogsbilsvägar?
Trixa runt i skogen efter smala stigar och djupa geggiga dynghål?
Pendlarhoj till och från jobbet?
Rejsa crossbana?
Impa på brudarna vid korvmojjen?
Köra skoterspår på vintern?
Hulliganköra på bakhjulet inne i stan?
Köra motard på liten bana (gokartbana)?
Köra motard på stor bana (roadracingbana)?
 
Rangordningen ser ut som följer;


1.Trixa runt i skogen efter smala stigar och djupa geggiga dynghål

1b.Hulliganköra på bakhjulet inne i stan

2.Rejsa crossbana

3.Köra skoterspår på vintern

Jag vill som synes göra så mycket som möjligt med hojen...ad är då lämpligt?

Nisse
 
jb skrev:
Märka ord? Skall vi gissa vad du vill?

En SX är en crossmaskin, den är inte bra på stadskörning och igentligen inte enduro heller.
Sätter du i 5:an och 6:an spelar det ingen roll för stadstrafik då du ändå inte kommer utnyttja de höga växlarna. Du måste dessutom försöka LV-regga hojjen.

En SX eller EXC är rena tävlingmaskiner, de är väldigt servicekrävande och inte speciellt bekväma att åka gata med.

Förstår inte varför du tar åt dig, det var mer en allmän förmaning! Tack för ditt svar
 
Nils N skrev:
Rangordningen ser ut som följer;


1.Trixa runt i skogen efter smala stigar och djupa geggiga dynghål

1b.Hulliganköra på bakhjulet inne i stan

2.Rejsa crossbana

3.Köra skoterspår på vintern

Jag vill som synes göra så mycket som möjligt med hojen...ad är då lämpligt?

Nisse

KTM 625 SXC :yoparty :tummenupp

Visserligen är den tung & bökig som fasen i skogen på riktigt små stigar men den klarar allt annat utan att gå sönder. :tummenupp
 
Ghost skrev:
KTM 625 SXC :yoparty :tummenupp

Visserligen är den tung & bökig som fasen i skogen på riktigt små stigar men den klarar allt annat utan att gå sönder. :tummenupp

Nu snackar vi lite mer pengar va, har kanske inte nämnt den ekonomiska aspekten...har nämligen en mycket begränsad ekonomi...men är villig att ge upp alla mina pengar för mitt intresse. Så inköpssumman är därmed ytterst viktig. Måste ha råd att köpa själva maskinen för att sedan, eftersom jag har råd, kunna köpa till vad som behövs ex motardhjul mm

Så det finns ingen som har några erfarenheter om hur pass väl en 520 sx passar min specifika behov? Vad annars i prisklassen 40 papp vore lämpligt?
 
Nils N skrev:
Rangordningen ser ut som följer;


1.Trixa runt i skogen efter smala stigar och djupa geggiga dynghål

1b.Hulliganköra på bakhjulet inne i stan

2.Rejsa crossbana

3.Köra skoterspår på vintern

Jag vill som synes göra så mycket som möjligt med hojen...ad är då lämpligt?

Nisse

1. SX har fjädring anpassad för crosskörning så egentligen är nog en EXC mer lämplig. SX har inget lyse.

1b. SX är inte reggad så landsvägkörning går bort. EXC finns lv-reggade.

2 Funkar

3 Funkar

Det är omöjligt att hitta en hoj som är bäst på allt.
 
Leffe skrev:
1. SX har fjädring anpassad för crosskörning så egentligen är nog en EXC mer lämplig. SX har inget lyse.

1b. SX är inte reggad så landsvägkörning går bort. EXC finns lv-reggade.

2 Funkar

3 Funkar

Det är omöjligt att hitta en hoj som är bäst på allt.

Fast det går ju att lv regga en om man bultar på de delar som krävs blinkers, lyse etc etc, eller hur? Ja, jag vet inte hur man skall göra? Kanske är det bästa att vänta och försöka hitte en exc?
 
Nils N skrev:
Fast det går ju att lv regga en om man bultar på de delar som krävs blinkers, lyse etc etc, eller hur? Ja, jag vet inte hur man skall göra? Kanske är det bästa att vänta och försöka hitte en exc?

Men till vilken kostnad då ? Du pratade om att du hade begränsad budget ? Då ska du nog slå stora enstånkor ur hågen om du inte vill ha något riktigt gammalt och sunkigt :) Eller börja köra tvåtakt.

Motard blir lätt väldigt dyrt, när man väl kommit igång och sedan inser att det inte håller att åka omkring på gamla surmoppar - utan behöver mer pulver, bättre bromsar, bättre fjädring osv... och rätt vad det är så har du spräckt 100 papp-vallen :D
 
TomK skrev:
Men till vilken kostnad då ? Du pratade om att du hade begränsad budget ? Då ska du nog slå stora enstånkor ur hågen om du inte vill ha något riktigt gammalt och sunkigt :) Eller börja köra tvåtakt.

Motard blir lätt väldigt dyrt, när man väl kommit igång och sedan inser att det inte håller att åka omkring på gamla surmoppar - utan behöver mer pulver, bättre bromsar, bättre fjädring osv... och rätt vad det är så har du spräckt 100 papp-vallen :D

Låter som om vi får tillökning i CR500-klubben... :banana
 
Nils N skrev:
Fast det går ju att lv regga en om man bultar på de delar som krävs blinkers, lyse etc etc, eller hur? Ja, jag vet inte hur man skall göra? Kanske är det bästa att vänta och försöka hitte en exc?

Hm, det är ju bara att du ringer Bilprovningen så märker du snabbt att det är inte så lätt att lv-regga just en SX. :va :huvet
Om du tycker att det är viktigt att ha en hoj som är reggad så köp en EXC på en gång istället.
 
Leffe skrev:
Hm, det är ju bara att du ringer Bilprovningen så märker du snabbt att det är inte så lätt att lv-regga just en SX. :va :huvet
Om du tycker att det är viktigt att ha en hoj som är reggad så köp en EXC på en gång istället.

Jo, jag börjar inse det!
 
Leffe skrev:
Hm, det är ju bara att du ringer Bilprovningen så märker du snabbt att det är inte så lätt att lv-regga just en SX. :va :huvet
Om du tycker att det är viktigt att ha en hoj som är reggad så köp en EXC på en gång istället.

Jag tycker det låter som en 520 SX är en bra hoj för dig. Förutsatt att du inte
behöver landsvägsregistreringen.
Annars tror jag du ska ha en EXC. Kommer vara värt pengarna när du väl spenderat dom.
Därimot är ju en EXC tamare än en SX men det kommer du inte sakna i skogen.
Iaf inte på smala slingriga stigar :)

/Stefan
 
Jo, jag får nog vänta på en EXC ....men, vad säger ni om en yamma wr 426 då? Blir det för lite att åka motard med eller? Annars är ju dessa lite billigare ochkanske lättare att få tag på? Har hittat en men den hade problem med, jag tror det var, 5:an's växel som högg när man körde på den! Har dock ingen aning vad detta berodde på! Nån som kan dra en gissning?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top