Itacha75
V.I.F. min älskade vän Norton
Håller på att tanka hem ett spel till PS2 som är NTSC. Har för mig att den svenska motsvarigheten av vad-det-nu-är är PAL. Så undrar nu; kommer det att funka att lira på mitt PS2 med en NTSC-version?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Glöm inte linjeupplösningen som är 480 på NTSC och 576 på pal.Werzion skrev:2102852nu vet jag inte om spelet kommer fungera eller inte.
men skillnaden på NTSC och PAL är ju hur och hur snabbt/ofta TV'n uppdaterar bilden - så en sak som kommer vara skillnad på (men jag tror knappast du kommer notera det) är att det kommer gå lite snabbare än vad det ska, då NTSC spelas upp i 25 bilder per sekund medan PAL bara kör 24 bilder per sekund.
så vart 24 sekund har en extra sekund trängs in där... typ... hehe
(detta är anledningen till varför amerikanska filmer ofta är några minuter längre än europeiska versionen av samma film)
(p.s bara för att jag försökte mig på att förklara detta så lär jag ha fått något om bakfoten hehe)
peteR1000 skrev:2103009Kommer nog inte vara några problem alls. Har nog aldrig hört talas om några chip som inte klarar ntsc. Det enda som kan orsaka problem är som någon sa att inte din TV fungerar med ntsc vilket inte heller är direkt troligt...om du inte sitter med en tv från början av 80-talet typ.
Bara en fråga. Använder du den vanliga bildkabeln som man får med? Det kan isåfall vara så att du måste köpa en RGB-kabel istället ifall det blir svart-vitt. Finns på siba och såna ställen, du får dessutom mycket bättre bildkvalité med denna så det kan ju vara en najs investering ändå.
WORDmorlock skrev:2103118Glöm inte linjeupplösningen som är 480 på NTSC och 576 på pal.
NTSC är kasst, PAL är bra.
heimdal skrev:2104200så anledningen till att jag inte får bild på min TV med en RGB, borde således bero på att min crapTV inte klarar 60Hz signaler
har bara ett scartuttagjayjay skrev:2107890Om det beror på 60Hz upplösningen så burkar det resultera i att bilden "rullar" eftersom den inte synkar rätt.
Ditt problem kan vara att du har kopplat in den i en scart som inte har RGB kopplat =)
På många tvapparater som har flera scartkontakter är det bara vissa av uttagen som har RGB, eller s-video inkopplat.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |