NSR topp på CRM

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Har fått tag på ett topplock från en NSR -91:a.
Det borde passa på CRM, iom att dom har likadana cylindrar.
Men min fråga är: Måste man byta något mer? Hur är det med vevstake och den biten? Eller är det bara att köpa en ny packning och byta rakt av?

Vore bra om någon här _vet_ om det funkar :)

Tack på förhand!

/Robe
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Robe skrev:
2089145 Har fått tag på ett topplock från en NSR -91:a.
Det borde passa på CRM, iom att dom har likadana cylindrar.
Men min fråga är: Måste man byta något mer? Hur är det med vevstake och den biten? Eller är det bara att köpa en ny packning och byta rakt av?

Vore bra om någon här _vet_ om det funkar :)

Tack på förhand!

/Robe
Gärna inga gissningar här nu utan om det är någon som vet. Det jag funderade på var, eftersom mätaren går till 13k på nsr:en så funderade jag på om det var en kortare vevstake eller om det helt enkelt är så att mätaren bara går till 12 k på crm:en?


Edit: Har kollat lite närmare på det hära. Här då! så har den gammla dessa mått

bore and stroke: 56 x 50 mm
Medans CRM har
bore and stroke: 54 x 54.4 mm

Den nya NSR:en däremot har samma som nsr:en men den har antagligen också samma hästkrafter. Så det verkar som det enda alternativet är att plana. Såvida den nya NSR:en har ytterligare ett topplock, för på alla sidor så står det ju bara 15 hk som styrka och inte max. Men om det skulle vara så att nsr:en fortfarande har mer hästkrafter så verkar det nästan som att den nya cylindern är mera lik CRM:ens.

Det är vad jag har kunnat få fram efter lite kollande.

Andra editen: Nep den nya nsr:en har enligt uppgifter Härifrån 26.5 hp så det visar ju på att den har ungefär samma hk som CRM:en har och därför samma topplock. Skulle vilja veta vad det står för kw antal i era regbevis någon som har en nyare NSR. Vad den är strypt ifrån.
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Lundgren skrev:
2089155
Andra editen: Nep den nya nsr:en har enligt uppgifter Härifrån 26.5 hp och det skiljer ju en aning mellan hp och hk tydligen för man verkar inte mäta med samma konstant, vet inte så noga men det visar ju på att den har ungefär samma hk som CRM:en har och därför samma topplock.


HK = HästKraft

HP = HorsePower

Det borde vara samma, men de kan ha mätt det på bakhjulet.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Bärgren skrev:
2089813 HK = HästKraft

HP = HorsePower

Det borde vara samma, men de kan ha mätt det på bakhjulet.
Jo det vet ja men har läst här förr att det har skiljt på dem, de verkar använda en annan konstant. Som är likvärdig. Men jag vet inte om det stämmer. Skit samma det är vad jag har fått reda på iaf :tungan
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Jag har Nsr cylinder på min NSR (orginal CRM cylinder) och så har jag då kvar CRM toppen. Det funkar utan problem!
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
0nicke0 skrev:
2089924 Jag har Nsr cylinder på min NSR (orginal CRM cylinder) och så har jag då kvar CRM toppen. Det funkar utan problem!
Så den gammla cylinder passade på den nya nsr:en trots att det är olika cylinderdiameter och annan slaglängd? Men tog du även vevaxel och kolv med då eller?
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Lundgren skrev:
2089824 Jo det vet ja men har läst här förr att det har skiljt på dem, de verkar använda en annan konstant. Som är likvärdig. Men jag vet inte om det stämmer. Skit samma det är vad jag har fått reda på iaf :tungan

Okej. Jag har också läst det här att det skulle skilja men har sett på annat håll att det är samma sak.
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Jag byta självklart kolv eftersom dia på cylindrarna är olika. Ända skillnaden med CRM-toppen är att det är lägre komp i den.
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Okey. Men jag behåller CRM cylindern + kolv. Byter alltså bara ut toppen.

Men frågan är om inte kolven kommer att slå upp i topplocket ala "Pang!" ? Men om CRM och NSR har likadana vevstakar så borde det väl inte vara några problem? För det är ju veven som avgör hur långt upp kolven går... Och givetvis längden på kolven, men de har väl samma mått?

/Robe
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top