Norton Commando

Finns en Norton Atlas 750 -65 till salu om nån e interesserad. Renoverad 80 nångång sen ej körd efter det. en riktig pärla. pm;a om interesse finns

Magisk :)

Förbannat bra gjord

Då är vi 2 :)

Bara jag som är lite besviken på att den bara har 5 växlar. Vet inte hur många gånger som jag har försökt lägga i 6'an på min Bonneville. Känns lite konstigt att man kör 60 - 120 på samma växel.

Annars gillar jag hojen som bara fan! Lite jobbigt att olika bilder på samma hoj visar lite varvat med USD gaffel och ekerfälgar. Svårt att veta riktigt vad som är vad egentligen. Jag hoppas i alla fall att dom får snurr på produktionen och att man kanske kommer köpa en om ett år eller två när lite barnsjukdomar är eliminerade och det finns lite kul bolt on att smaska på:)

Den är asläcker! Ett klassiskt utessende med moderna chassidetaljer och alldeles lagom med effekt. :) Undra vad en sån där skulle kosta att försäkra... och undra om någon av de stora tillverkarna skulle kunna tänka sig göra något liknande. Jag skulle iaf känna mig tryggare om det stod "Honda" på tanken. Men det kanske är det som är hela grejen med en café racer?

Moderna Norton är ointressanta.

Däremot skulle jag gärna äga den 750 parallelltwin med cylinder/topp från en Cosworth F1 V8:a som körde veteranracing på Stora Holm ca 1997.
Det var något slags prototyp från Nortons sista dagar tänkt att piska allt från Japan. Racingstuk i British Racing Green, lång kantig tank och sadelkuts och en låg tight kåpa.
Köpt vid Nortons konkurs tillsammans med en massa delar - bl.a. 8-10 fram- och minst lika många bakdrev med 1 kuggs skillnad som låg uppträdda som koniska torn på två pinnar.

Lät helt fantastiskt, varvade väl det dubbla av vad en Commando tålde.

Sorgligt att den aldrig hann komma i produktion, hade nog kunnat rädda Norton.

Lyckas man skaffa ett hyggligt jobb så står en sån här högt upp på köpelistan. :)

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back