Norton Commando

Haha, var ser du öhlins av värsta sort på den där? Det är ju inte inverterad gaffel på den. Dessutom så kan mycket väl vara samma "öhlins" som på moto guzzi v11... På den hojen ska det tydligen vara billigare fjädring med öhlinsdekaler på prylarna.

Framgaffeln är Öhlins enda och värsta RWU gaffel, kostade drygt 24000kr när den tillverkades. Den är exakt likadan som R&T FG-serien med USD-gafflar invändigt, bara att det är en konventionell gaffel (RWU). Jag snackar ju inte om MotoGP USD gaffeln som kostar drygt 100 000kr.

Bakstötarna är också Öhlins "värsta" piggybackdämpare som är fullt justerbara med hydraulisk förspänning, kompression, retur och längdjustering.

:dummer
 
Last edited:
Framgaffeln är Öhlins enda och värsta RWU gaffel, kostade drygt 24000kr när den tillverkades. Den är exakt likadan som R&T FG-serien med USD-gafflar invändigt, bara att det är en konventionell gaffel (RWU). Jag snackar ju inte om MotoGP USD gaffeln som kostar drygt 100 000kr.

Bakstötarna är också Öhlins "värsta" piggybackdämpare som är fullt justerbara med hydraulisk förspänning, kompression, retur och längdjustering.

:dummer

Stiligt uppstyrt, killen behövde tydligen sättas på plats. Men vad kan man vänta sig av någon som lämnar Norrland för att bosätta sig i Finspång?:va
:D
 
Mm, nya 961 Commando är verkligen läcker, men på bilderna ser det dock ut att fortfarande röra sig om en prototyp; topplockspinnbultarna är olika långa, vevhuset/växellådan är tig-svetsad och den blå AN-kopplingen lyser som ett pisshål i snön...:va

Ligger helt klart ngt i det du säger.
Skarpsynt man! :)
 
Haha, var ser du öhlins av värsta sort på den där? Det är ju inte inverterad gaffel på den. Dessutom så kan mycket väl vara samma "öhlins" som på moto guzzi v11... På den hojen ska det tydligen vara billigare fjädring med öhlinsdekaler på prylarna.

Ptja, bakdämparna är ju iaf de hetaste duals som Öhlins har.
 
Skulle kunna tänka mig att ta över den för en rimlig slant. Är något åt det hållet jag har kollat efter. Måste bara se till att få nuvarande hoj såld, har inte plats i garaget för två hojar. Tyvärr.
Byta, kanske?

Det är min farsas hoj. Han har lagt en hel del pengar på den vet jag och den är i kanonskick men det är nog bäst att du snackar med honom. PM:a mig om du vill ha mejl eller tel. Sen vetefanken om han vill att den ska byggas om eftersom den är i originalskick. Tror inte han vill byta.
 
Last edited:
Det är min farsas hoj. Han har lagt en hel del pengar på den vet jag och den är i kanonskick men det är nog bäst att du snackar med honom. PM:a mig om du vill ha mejl eller tel. Sen vetefanken om han vill att den ska byggas om eftersom den är i originalskick. Tror inte han vill byta.

Mmm, är nog bättre om jag skaffar något som inte är lika väl omskött. Känns väldigt dumt att förstöra något som är så fint. Väldigt stilig cykel dock.

Ha det gott.
 
NOSTALGI...Jag vill känna vibrationerna igen, Åkte en 71:a Commando fram till 82. Högkompkolvar, Nortons fabrikstopp, dubbel SS kam, amal MarkV förgasare och Dr Blaier system med öppnade Dunstall megafoner. Gjorde en bra bit över 200 men inga bromsar och en gummilagrad sving med enkelverkande stötdämpare. Om man säger som så, man behövde inte åka på bakhjulet för att det skulle vara spännande....

Brell
 
Haha, var ser du öhlins av värsta sort på den där? Det är ju inte inverterad gaffel på den. Dessutom så kan mycket väl vara samma "öhlins" som på moto guzzi v11... På den hojen ska det tydligen vara billigare fjädring med öhlinsdekaler på prylarna.

Har för mig att classic bike skrev lite kort om den nya Commandon och enligt uppgifterna de fått från fabrik så ska det sitta öhlins ny-konstruerade koventionella framgaffel på 961:an (Comandon).
Vad beträffar V11 kan jag inte säga nått men det känns ju inte som att man kommer undan med att smälla på ett par Öhlins klibbor på en Showa gaffel och sen sälja hojen:va Skulle ju bli ett jävla liv från Öhlins då hoppas jag.
 

Ja fy fan. Kan knappt andas när jag kollar på den hojen, känns som om att vara kär för första gången.
Är kanske tur att det inte finns någon återförsäljare i närheten, annars hade jag... äh, vad fan det hade väl knappast varit något negativt om man blev lite skuldsatt för att få ha en sådan i garaget.
 
Vattnas i munnen varje gång jag ser den hojjen, de har lyckats riktigt bra!
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top