Norsk 19-åring får aldrig ta körkort

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
I dagens GP

Norsk 19-åring får aldrig ta körkort

En norsk 19-åring får aldrig chans att ta körkort efter att ha betett sig särdeles illa vid en trafikolycka i Kristiansand för drygt ett år sedan.

Mannen körde då berusad en falskskyltad mc och mejade ned två fotgängare. Efteråt försökte han smita från platsen. Kristiansands tingsrätt har nu beslutat att han aldrig får ta körkort.

Båda fotgängarna skadades i dramat den 26 juli 2009 men är nu återställda, skriver tidningen Fädrelandsvennen

Undrar om det bara gäller i Sverige att han inte får ta körkort?

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.497667-norsk-19-aring-far-aldrig-ta-korkort

Problemet i en sådan dom är väl att den aldrig kommer att respekteras. Förr eller senare lär ju grabben sätta sig bakom ratten eller styret på något fortskaffningsmedel.

Vid upprepade olovliga körningar så kommer han få fängelse. Framförallt i NO.
I S hade han kunnat bli tagen 9 gånger utan att nånting annat än böter hade skrivits ut, men till sist hamnar man i fängelse här med.

Kommer nog resultera i att han kör ändå,finns ju lixom inget att sköta sig för.

Tonårslogik fungerar alltsomoftast så,efter någon vända bakom galler börjar han hata samhället med.....

Hade nog funkat bättre med livstid med chans till villkorligt om 2-4år där den dömdes situation då bestämmer hur framtiden ska se ut för honom,som 19åring känns 2år som en livstid.

Men nu är ju detta norge där man åker in om man nyser bakom ratten/styret så förvånad kan väl ingen vara.

Har inte läst artikeln heller så det kanske redan finns med.

Henrik

Undrar om det bara gäller i Sverige att han inte får ta körkort?

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.497667-norsk-19-aring-far-aldrig-ta-korkort

Vadå bara i Sverige? står väl inget om det i texten?

Problemet i en sådan dom är väl att den aldrig kommer att respekteras. Förr eller senare lär ju grabben sätta sig bakom ratten eller styret på något fortskaffningsmedel.

Klart han kommer respektera domen, tror du han kan ta körkort ändå? Att han kommer köra utan är ju en annan sak.

Helt rätt! :tummenupp Liknande straff borde utfärdas i sverige också, likväl att körkort dras in på livstid vid riktigt grova förseelser.
Som någon sa innan så kommer dom att köra ändå men det ska inte få ske lagligt.

Klart han kommer respektera domen, tror du han kan ta körkort ändå? Att han kommer köra utan är ju en annan sak.

Det är ju just det jag menade, att han kommer att sätta sig bakom ratten eller styret på något fortskaffningsmedel oavsett om han i lagens mening aldrig kommer att få ta körkort. Vad har då straffet för betydelse egentligen? Ingen i mina ögon.

Jag tycker att det är helt rätt. Hoppas att svenska domstolar tar efter. Vissa människor skall helt enkelt inte befinna sig i trafiken. I ett land som håller nollvisionen så nära hjärtat (Sverige alltså) är det konstigt att man faktiskt inte tar tjuren vid hornen och tar upp rätt åtgärder på agendan istället för att idéer tagna ur luften sätts i verket till höger och vänster.

Rätta mig om jag har fel, men jag har fått intrycket av att i England kan man bli bannad från att öht få ÅKA bil, dvs även som passagerare. Det är ett straff som heter duga.

Har jag fel skyller jag på översättarna av Road Wars.

Vid upprepade olovliga körningar så kommer han få fängelse. Framförallt i NO.
I S hade han kunnat bli tagen 9 gånger utan att nånting annat än böter hade skrivits ut, men till sist hamnar man i fängelse här med.

skitsnack...hade en polare som nog fan har svenskt rekord i olovlig körning..22 gånger...straff....böter o indraget körkortstillstånd..
Nu har han körkort fast ungefär 20 år efter sin 18årsdag...
Så det där med 9 gånger sedan fängelse är nog kanske en lagtext som aldrig använts..inte mot han iaf..

Angående tråden...FY FAN VA RÄTT...
killen har inte i ett fordon att göra...

När jag var i Australien för ett par år sedan hörde jag att liknande lagar finns där. En 19-åring tjej körde full och dödade två personer. Hon kommer aldrig få ta körkort igen.

En alldeles förträfflig lag. Visar man ett sånt obefintligt omdöme är det passande.

skitsnack...hade en polare som nog fan har svenskt rekord i olovlig körning..22 gånger...straff....böter o indraget körkortstillstånd..
Nu har han körkort fast ungefär 20 år efter sin 18årsdag...
Så det där med 9 gånger sedan fängelse är nog kanske en lagtext som aldrig använts..inte mot han iaf..

Angående tråden...FY FAN VA RÄTT...
killen har inte i ett fordon att göra...

Du talar emot ditt eget bättre vetande med den slutsatsen. Eller menade du att din historia om polaren handlar om att han fortfarande är ett pucko som aldrig skulle få komma ut i trafik? :va

Att stämpla människor som hopplösa fall utan framtid gör att det blir monster av det som kunde blivit folk. Finns många exempel på sånt. Att ta bort alla incitament till att växa upp, söka terapi, ta medicin eller vfs saknas gör inte samhället säkrare.

Kom igen - killen är 19 bast. Är man färdigstöpt då? Det var iaf inte jag. Och jag är definitivt inte ensam i detta forumet om det. Han ska fostran, men först en fri kängpungspark vardera av de han körde på. Så han inte förökar sig i framtiden.. :D

Bara för att dom inte får lov att ta körkort betyder inte att dom aldrig kommer köra ett fordon igen. Hur många tror ni inte kör utan körkort både i bil o på hoj idag? Kör man så packad att man kör ihjäl/på två människor så tror jag inte dom bryr sig ifall dom har ett körkort överhuvudtaget eller inte.

Kör man så packad att man kör ihjäl/på två människor så tror jag inte dom bryr sig ifall dom har ett körkort överhuvudtaget eller inte.

Här tror jag du har fel. De flesta som kör rattonyktra är inte knarkare, alkoholister och brottslingar. De är helt vanliga Svenssons.

Här tror jag du har fel. De flesta som kör rattonyktra är inte knarkare, alkoholister och brottslingar. De är helt vanliga Svenssons.

Klart dom är vanliga Svensson, så du menar att en vanlig Svensson bryr sig om dom kör olovligt för att dom inte har körkort men inte bryr sig att dom kör olovligt för att dom är fulla?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti