Normalt att inte ha servicebok?

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
Jag letar sporthoj och nästan 80% av de jag ringt på saknar servicebok.. är det vanligt förekommande hos motorcyklar och ska jag sluta reagera på det? Jag skulle t.ex. aldrig köpa en bil utan servicebok och kvitton på service:ar, men det kanske är vanligare med motorcyklar?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vad är det för hojar du ringt på? Min erfarenhet har varit den omvända, att folk nästan maniskt betonar hur välstämplade deras serviceböcker är.

För mig skulle serviceboken vara av vikt om jag köper en nästintill ny hoj men om den har ett par tusen mil på mätaren är skicket viktigare och att säljaren ger intryck av att ha brytt sig om hojen. Finns många som servar hemma med både högre regelbundenhet och noggrannhet än valfri firma...
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Vad är det för hojar du ringt på? Min erfarenhet har varit den omvända, att folk nästan maniskt betonar hur välstämplade deras serviceböcker är.

För mig skulle serviceboken vara av vikt om jag köper en nästintill ny hoj men om den har ett par tusen mil på mätaren är skicket viktigare och att säljaren ger intryck av att ha brytt sig om hojen. Finns många som servar hemma med både högre regelbundenhet och noggrannhet än valfri firma...

Jag har samma erfarenhet som TS. Importerade, saknar servicebok, felaktigt miltal i annonserna (jag kom visst ihåg fel, vanlig kommentar)
Omlackade, slitna däck, egenservade. Detta på hojar som är 4-5 år gamla.

En hemmaservad hoj köper inte jag!
 

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
Suzuki GSXR 1000 från runt 2002 och kanske runt 3000 mil är det jag inriktar mig på just nu.

Vanligaste orsaken är att serviceboken "försvunnit". Vilket jag tycker är fine så länge det åtminstone finns några kvitton eller liknande. Men jag hajade till på att det är fler som INTE har servicebok än de som har och började fundera om det kanske var normalt bland motorcyklister att slänga serviceböcker ;)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Om man frågar var den har blivit servad borde man ju kunna ringa aktuell verkstad för att få det bekräftat!?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Detta på hojar som är 4-5 år gamla.

Saknas serviceboken helt och man får en massa kryptisk och motstridig info om en hoj som är knappt 5 år hade även jag dragit öronen till mig. Om något känns skumt så är det ofta skumt och att inte kunna ge en ganska bra beskrivning av historiken på en hoj som inte ens är fem år är just det, skumt alltså.

Pratar man däremot hojar som är betydligt äldre så tycker jag inte det är särskilt anmärkningsvärt om serviceboken saknas så länge det övriga intrycket är bra.

Om man frågar var den har blivit servad borde man ju kunna ringa aktuell verkstad för att få det bekräftat!?

Och miltal kan man stämma av hos bilprovningen om den har ett par år på nacken.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tror du helt enkelt ringer på de billigaste hojarna i en kategori / hojtyp där det förekommer både slarv och fusk. Mest fusk givetvis.

Det är ju skrattretande enkelt & billigt att manipulera många mc´s miltal jämfört med bilar.

Sen kan man ljuga på ett helt annat sätt, att försöka få någon att tro att en 4 år gammal bil gått 800 mil är svvååårrt. En hoj kan man har lite fler trovärdiga historier om, pga dess mera rekreationära framtoning:D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Strunta i att köpa en hoj utan bok helt enkelt, det blir ju bara svårare att kränga den som du förstår när nästa köpare funderar på det hela precis som du.
Och nej, det är nog inte så jättevanligt att en hoj saknar servicebok. Möjligtvis om det är någon helt enkelt bara skiter i det och struntar i den värdeminskning det innebär att sälja en hoj utan bok, men en sån person skulle jag inte köpa hoj av ändå om den inte är löjligt billig och ok för övrigt.

Mina krav vid hojköp för normal peng, dvs inte billigaste i klassen:
Servicebok med full historik.
Alla originalpapper samt originaldelar.
En säljare som visar att han har brytt sig om hojen och inte haft den ståendes utomhus över vintern eller dylikt.
Sen köper jag själv inte en hoj med 40 olika ägare på 2 år, oavsett om det är folk som har insett hur dyrt det var med försäkring och ställde den på sin pappa/mamma. Jag köper ogärna hojar med mer än en ägare men ibland blir det svårt om man ska köpa en gammal häck till exempel.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har all servicehistorik, besiktningshistorik sparad på min Ducati inkl instruktionsbok, servicebok samt alla nycklar. Fördelen i mitt fall är att jag är ende ägaren. Kommer något bort är det på grund av mig och ingen annan (förutsatt att hemmet inte brinner ner). Sådant förekommer.

Skulle nog helst vilja ha servicebok (även ofullständigt ifylld), instruktionsbok och alla nycklar och övriga tillbehör till motorcykeln om jag köpte begagnat. Handlar det om en äldre motorcykel med ett par ägare är det lätt hänt att något försvinner. Viktigast av allt tycker jag är servicehistoriken. Något bevis på att man tagit hand om motorcykeln. Att man bytt olja och bromsvätska regelbundet samt man gjort ventiljusteringar/kontroller i tid. Skicket på en motorcykel säger lite om skötsel. Att något saknas kan ha goda förklaringar.

Just serviceböcker och instruktionsböcker slarvas lätt bort till en motorcykel. Många ägare lägger den nog på ett smart ställe. Tiden går och de glömmer bort vart de lagt den, städar bort den eller flyttar till ny bostad. Motorcykeln har de kört 200- 400 mil med och de gör ett oljebyte i samband med avställningen. Kvittot lägger de också på ett smart ställe.
 

Jennie08

- Assbikers -
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Stockarnas holm
Hoj
R6a
På tal om serviceböcker. Exet köpte för ett år sedan en svensksåld audi av årsmodell -00 utan servicebok (den bortskämda snorungen som ägt bilen innan honom hade slarvat bort den). Men han ringde bara till VAG innan köpet och fick all dokumentation faxad till sig. Köpte sedan bilen och beställde en helt ny servicebok, lämnade in den på firman där bilen hade fått alla tre tidigare servicear gjorda,dom stämplade i boken och skickade tillbaka den till honom. Vips så hade han en s-bok med full dokumentation. Han fick även kopior på verkstadsbesöken ända sedan ny.
Svårare än så är det inte eftersom i stort sett alla auktoriserade verkstäder har alla uppgifter på data.

Så dethär med bortslarvade serviceböcker tåls att gräva lite mer i :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inte lätt att få fullständig historik i efterhand tyvärr.

Alla mc-handlare har inte centrala system likt VAG tyvärr. Många lämnar dessutom sina motorcyklar utanför det auktoriserade nätverket.

Tänk på när det gäller import från Tyskland. Handlarna där har inte rätt att lämna ut service och reparationshistorik av sekretess skäl. Jag försökte få ut lite info om en bil men blev nekad på grund av det. För att få tag i historiken måste man få godkänt av dåvarande ägare.

På tal om serviceböcker. Exet köpte för ett år sedan en svensksåld audi av årsmodell -00 utan servicebok (den bortskämda snorungen som ägt bilen innan honom hade slarvat bort den). Men han ringde bara till VAG innan köpet och fick all dokumentation faxad till sig. Köpte sedan bilen och beställde en helt ny servicebok, lämnade in den på firman där bilen hade fått alla tre tidigare servicear gjorda,dom stämplade i boken och skickade tillbaka den till honom. Vips så hade han en s-bok med full dokumentation. Han fick även kopior på verkstadsbesöken ända sedan ny.
Svårare än så är det inte eftersom i stort sett alla auktoriserade verkstäder har alla uppgifter på data.

Så dethär med bortslarvade serviceböcker tåls att gräva lite mer i :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
10% har tappat bort den, dom har även bra dokumentation med kvitton etc.

90% har själv/polare Pär servat den och har ingen lust att visa upp en ej fullständig stämplad servicebok och ta den diskussionen.

Sen vilket alternativ som är bäst är väl som vanligt individuellt.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Jag har ingen bok, fick ingen av min handlare.
Det är en import.
Tänkte inte på det då, men så här i efterhand skulle det nog varit lite najs att ha ändå.
Jag servar den med en vän som är mekaniker så då förs inte heller några anteckningar förutom mina egna noteringar och kvitton på utköp av olja filter o tändstift o allt sånt skit man ska ha.
Skriver miltal på senaste kvittot bara.
 

Jennie08

- Assbikers -
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Stockarnas holm
Hoj
R6a
Inte lätt att få fullständig historik i efterhand tyvärr.

Alla mc-handlare har inte centrala system likt VAG tyvärr. Många lämnar dessutom sina motorcyklar utanför det auktoriserade nätverket.

Och det är just därför det tåls att kolla upp innan köp eftersom det Kan gå. Många vet dock inte om detta, utan tror direkt att det är kört bara för att hojen inte har någon servicebok i dagsläget.
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Är man seriös har man allt, oavsett hur lång tid som gått. Jag har alltid haft servicebok + serviceprotokoll tillsammans i en pärm, helt enkelt för att det är så mkt lättare för mig att ha koll.

Visst kan man för ett ett kanonpris bortse från "mellanservice" men jag vill iaf alltid ha papper på stor service som ventiljustering, garantiåtgärder, reparationer osv.

Ett tips är att läsa på om modellen du vill köpa och fråga om just de saker som varit kända fel. EN seriös säljare vet allt om sin hoj och kan snacka om den. Möter man en säljare som är luddig i svaren och inte kan sin hoj som dessutom saknar papper skulle jag aldrig köpa. ( Det är klart att det finns vissa undantag har b.la. varit och kollat på hojar som tillhört mc-mekar som jobbar på firma men gjort allting själva. )
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
En begagnad mc som inte har garanti kvar är serviceboken rätt överflödig egentligen.
Man kan lika gärna skriva ner vad som görs på hojen i en vanlig pärm eller vad som helst.

Jag har iofs servicebok på min importhoj. Dock inte stämplad i sen den kom till Sverige.
Fyller själv i datum, miltal och vad som gjorts i serviceboken.

Förhoppningsvis är inte en presumtiv köpare blind och helt obegåvad utan kan klara av att se om mcn är i bra eller fallfärdigt skick, oavsett om det är stämplar eller inte i boken.

Om man tror att hojen är i superskick bara för att den har några stämplar i boken så är man ju ute på tunn is.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det har alltid gått att köpa nya ostämplade serviceböcker från tillverkarna. Oärliga säljare köper en ny servicebok och låter förfalska servicehistoriken med stämplar.

Möjligheten att få en ny servicebok utnyttjas tyvärr inte bara i goda syften.

Och det är just därför det tåls att kolla upp innan köp eftersom det Kan gå. Många vet dock inte om detta, utan tror direkt att det är kört bara för att hojen inte har någon servicebok i dagsläget.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är nog ganska vanligt att serviceböckerna tappas bort på hojar som har några år på nacken tror jag.
Mer ovanligt på bilar.

Men egentligen så har ju inte serviceboken någon större betydelse. Den är ett hjälpmedel för den som inte har någon som helst koll på bilar/motorcyklar att kunna bedöma om service gjorts enligt rekommendationer från tillverkaren.
Dock är det ju så att det är ohyggligt enkelt att fuska med serviceböckerna. Det går ju lätt att beställa hem en tom servicebok och sedan få någon mindre nogräknad verkstad att stämpla i för några hundralappar.

Då tycker jag att det är bättre om dom har fakturor eller kvitton från servicear att visa upp. Det kräver lite mer jobb att fuska med det. Och framför allt är riskerna lite större om en firma skulle börja sprida ut falska verifikationer. (Skattemyndigheten har ju en tendens att bli lite knepiga när inte siffrorna stämmer ihop.)

Det som är viktigt är att den ger ett intryck av att vara omhändertagen och att den känns och låter bra. Det bygger ju såklart på att man som köpare har ett hum om hur den hojen ska kännas och låta.

Det kan ju vara en fullstämplad servicebok där det är en verkstad som fuskat lika gärna som det kan saknas stämplar i serviceboken för att en Peter-Pedant servat hojen själv helt i enlighet med rekommendationerna.

Serviceboken har bara betydelse om hojen är så ny så att det är garanti. Sedan skiter jag i den faktiskt.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Förhoppningsvis är inte en presumtiv köpare blind och helt obegåvad utan kan klara av att se om mcn är i bra eller fallfärdigt skick, oavsett om det är stämplar eller inte i boken.

Om man tror att hojen är i superskick bara för att den har några stämplar i boken så är man ju ute på tunn is.

Självklart får man se till helheten. Men ofta går det där med servicebok ihop med att framdäck/bakdäck behöver bytas, kedjan är torr, tanken skrapad osv.

För mej blir det inte ens intressant att titta på objektet om dokumentationen är bristfällig.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top