Normal motortemp på ZX-9R?!?

biltermostater brukar ju öppna vid 89-92 grader, jag tror mig VETA att tempen bör ligga där, annars går dom ju kallt, då slits dom mycket mer än vad det är tänkt iom att oljan inte får sin rätta viskositet. det måste ju dock finnas en spec. att tillgå för zx9r som tillskillnad från ITALIENSKA POSSÖRCYKLAR SOM ENDAST HAR "FIN" DESIGN så har JAPANSKA RÄSERCYKLAR FUNKTIONATLITET OCH INGENJÖRSKONST bakom sig INTE BARA DESIGN. Mao. ring speed och fråga, :tungan

Som sagt det är inte alls säkert att termostaten sitter där mätkroppen sitter.

va f-n,

motortemp = oljetemp
allt annat är touring

vattentempen beror på termostatens gradtal.
om man puttrar på i stan i kallt väder är det inte säkert
termostaten öppnar öht, och då beror värdet man får
var givaren sitter i förhållande till den.

Man vill ändå ha upp oljetempen till 80+ om man ska gasa lite.

Det finns en nyhet numera på hojarna, vätskekylning kallas den, därav tempmätare för vätskan.
Personligen saknar jag både och, så jag måste vara ännu racigare.

Poacher skrev:
Som sagt det är inte alls säkert att termostaten sitter där mätkroppen sitter.
Nej, det gör den inte men det är rätt märkligt att alla -00:or visar 65-70 grader medan -00 och nyare visar 85-90 grader vid normal körning...
Tempgivarna sitter på samma ställe och det är samma artikelnummer på termostaterna så det borde inte vara någon skillnad, ändå är det det...
Kan någon förklara det så vore jag tacksam...

raukroland skrev:
Nej, det gör den inte men det är rätt märkligt att alla -00:or visar 65-70 grader medan -00 och nyare visar 85-90 grader vid normal körning...
Tempgivarna sitter på samma ställe och det är samma artikelnummer på termostaterna så det borde inte vara någon skillnad, ändå är det det...
min hoj är hetare än din :tungan

raukroland skrev:

Hej Ring någon av nedanstående personer på Kawasaki sverige. dom ansvarar för tekniska frågor så dom borde veta..
Johan Lyckman, 08-4640220
Anders Johansson, 08-4640202

Poacher skrev:
Det finns en nyhet numera på hojarna, vätskekylning kallas den, därav tempmätare för vätskan.
Personligen saknar jag både och, så jag måste vara ännu racigare.

Kylvattentempen är bara en indirekt indikation på hur varm
motorn är, vill man VETA är det oljetempen man vill se.

Även om både mina hojar är luftkylda så inser jag
värdet av vattenkylning, speciellt när man ska puttra
omkring och pååsa i stan :rofl

raukroland skrev:
Tänkte fråga er som åker ZX-9R vad ni har för motortemp vid normal körning?

Provkörde en kompis (crashtestdummy) -01:a idag och hans motortemp låg mellan 88 och 93 grader när jag körde normalt på vägen medan min -00:a bara kommer upp i mellan 64 och 68 vid samma förhållande. :va :va :va
Skulle vara intressant att höra vad era ligger på, tycker det verkar som om jag behöver byta termostat...

Dum fråga :kocko Hur vet ni den exakta motortempen :va På min 98 är det bara streckgradering.

JB

raukroland skrev:
Tja den måste gå kallare helt enkelt, är kylaren större eller hojen på nåt annat sätt ändrad som kan göra att den har bättre kylkapacitet?

Har läst på ett amerikanskt forum att Kawa bytte termostat då det var många som hade problem med "icing".
Såvitt jag förstår är "icing" att bränsle/luftblandningen i princip fryser :va vilket resulterar i att hojjen går dåligt när det är kallt.

Det var även en del ägare som bytt sina termostater själva för att avhjälpa fenomenet, tror dom bytte till en termostat från nån bil.

jag har tre streck vid normal körning.

Majoren skrev:
Har läst på ett amerikanskt forum att Kawa bytte termostat då det var många som hade problem med "icing".
Såvitt jag förstår är "icing" att bränsle/luftblandningen i princip fryser :va vilket resulterar i att hojjen går dåligt när det är kallt.

Det var även en del ägare som bytt sina termostater själva för att avhjälpa fenomenet, tror dom bytte till en termostat från nån bil.

Jag har också tre streck vid normal körning. Vad det nu betyder i grader??

JB

Majoren skrev:

jag pratade med en ´RR-snubbe igår om detta, han påstod att man vill hålla tempen nere i motorn för att få mer effekt ur den, inget gott som inte har något ont med sig som alla vet. nackdelen är att motorn slits mer, och jag skulle vilja påstå mycket mer.
och ja. nyare zx9r har digital tempmätare.

Pratade precis med Anders Johansson på Kawasaki Sverige och han hade ingen förklaring till varför -00:orna ligger på ca 65 grader och -01:orna på ca 90 grader...

Enligt Kawasaki ska både årsmodell -00 och -01 i Europa ha en termostat som öppnar vid 82 grader och är fullt öppen vid 88 grader.
Årsmodell -00 i USA och Canada ska däremot ha en termostat som öppnar vid 58 grader och är fullt öppen vid 64 grader...

Det skumma är att alla som åker -00 och har svarat här verkar ha USA termostaten i medan alla -01 verkar ha "rätt", europa, termostat i.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt