Norge helt jävla sjukt!!!

Super-Henkan skrev:
Varför kostar hojarna i vårt grannland så sjukt mkt??? vem fan vill och skulle betala 99000 nok för en R1 -98 2500mil?

//Henrik

Skatt :(
alla våra ganländer har mkt mer skatt än sverige på bil o mc

PiT skrev:
Skatt :(
alla våra ganländer har mkt mer skatt än sverige på bil o mc

Jups, lika illa i Danmark och dom har ingen olja (fast iof snart gas). Jobbar i Köpenhamn och danskarna tycker att svenskarna på jobbet är tokiga som inte alla äger splitter nya bmw "för de är ju så billiga däröver", fick höra detta när jag gnällde över att jag fick tre tvåor på min tio år och 20000 mil gamla Ford Eskrot...

Men varför köper dem då inte hojar från sverige? eller det gör dem?

annars är dem ju bra duma för dem kan väll få en nyare modell, gått mindre för mindre summa också.

Men kom igen nu, gnäll lite på sossarnas kommuniststyre istället för att få det här landet att framstå som något nordiskt motorparadis!

Jag vet ju att så många av er vill.. :tungan

Ugluk skrev:
Men kom igen nu, gnäll lite på sossarnas kommuniststyre istället för att få det här landet att framstå som något nordiskt motorparadis!

Jag vet ju att så många av er vill.. :tungan

:hihi

edit: ska nog flytta ifrån det här överskattade landet...
för i tyskland är det mindre skatt.. å då behöver man bara betala 6.000:- i månaden för sjukförsäkring

Last edited:
damark har väl tre olika skatter på bilköp(och mc?) vilket gör att dom har typ dubbla priser mot sverige, trots att säljarna tjänar mindre

Fordon räknas som en lyxartikel, så det är punktskatt på motorcyklar och bilar.
Vilket gör att handlarna har pressat sina marginaler i botten, när så Sven Svensson från Svedala åker till Danmark och handlar så slipper han betala punktskatten på sitt exportköp.
Norge är det inte så lätt att importera ifrån för det ligger utanför EU så då får man tull och dumheter också.

Hur funkar det om vi säljer hojar till normän? Är det mkt billigare för dom, eller måste dom skatta på begagnade hojar me?

Dyre priser ??

I danmark koster en R1 fra 2003 230000,- dk. (230000 / sek0,8 = sek 287500,-)

R1 pris + 210% afgift + 25 % moms + sælgersalær. = på gaden :kocko

Jeg vil til sverige........... :tummenupp

Passar på och scannar in en annons från Finland.
Snabb omräkning till SEK så lägger ni en nolla efter priset,

tex Yamaha R1 - 98 12.600 euro blir ungefär 126000 SEK billigt :3freak :kocko :4skrika

Bifogat

• Mc-pris-Finland.jpg
    Mc-pris-Finland.jpg
    113.5 KB · Visningar: 93
och om de kommer på en norrman med att åka i en svenskreggad bil så blir det piskan direkt har jag hört från en norrman. Om de kan bevisa att han äger den fast den står på en svensk, och på så vis slipper skatterna....

Quaya skrev:
annars är dem ju bra duma för dem kan väll få en nyare modell, gått mindre för mindre summa också.

Det kanske ä du som är duma :kocko :lol
Netto (utan avgift) är flera MCs billigera i Danmark än i Sverige. Producenterne säljar billigare till Danske importörer, så dom illafall har en chans att få såld någonting när avgiften kommer på!

ex. ku vär en BMW som i Sverige koster f. ex. 132.000 SEK excl. moms när du handler hos en återforsäljera. Exact samma kan du handla hos en dansk återförsäljera på export i Danmark (dvs utan moms och avgift) för 90.000 SEK.
(Marknads priset i Danmark med danska avgifter är 300.000 SEK!!!)

Tror du att vi i Sveriga är med att sponsra så att Danskerna kan köpa billiga MCs - när du ser producenternas interna kalkylar :kocko
Nu är sitsen tyvärr sån, att detta system håller på att ta slut - grundet EU´s regelmente.. Synd om Dansken igen..

hayabosa skrev:
- "I danmark koster en R1 fra 2003 230000,- dk. (230000 / sek0,8 = sek 287500,-)

R1 pris + 210% afgift + 25 % moms + sælgersalær. = på gaden
Jeg vil til sverige........... ".

I Danmark är prisbilden på trampcyklar Ok - jag har rymt till Sverige - det är sååå billigt här - jag är en pojke i en godis-affär...

(NB; En begagnat bil t. ex. AMG fås i Sverige till 500.000 SEK, exact samma reggat i Danmark koster 2.200.000 SEK :kocko )

Kay skrev:
Hur funkar det om vi säljer hojar till normän? Är det mkt billigare för dom, eller måste dom skatta på begagnade hojar me?
Ska man importera motorfordon till Norge är det en del avgifter att ta hänsyn till. Jag brukar ha som tumregel att importavgifterna brukar bli ungefär samma som inköpspriset, men det är en mycket grov generalisering.

Avgifter beräknas med utgångspunkt från följande 5 punkter:
- Vikt (gäller ej motorcyklar)
- Motorvolym
- Effekt
- Inköpspris (+ frakt- och forsäkringskostnader fram till norska gränsen)
- Ålder

Här finns ett litet uträkningsprogram där man kan fylla i relevant info och få ut importavgiften: http://www.toll.no/bin/bilavgift

Följande satser gäller för motorcyklar:

kr 9 029,- / motorcykel

kr 0,00 per cm3 av dom första 125 cm3 av motorvolymen
kr 30,47 per cm3 av dom nästa 775 cm3 av motorvolymen
kr 66,80 per cm3 av resten

kr 0,00 per kW av dom första 11 kW av motoreffekten
kr 394,71 per kW av resten

Det ges "rabatt" på avgifterna om hojen är äldre än 6 månader. Följande satser gäller:
över 6 måneder 12 %
över 1 år 17 %
över 2 år 30 %
över 3 år 36 %
över 4 år 42 %
över 5 år 45 %
över 6 år 50 %
över 7 år 55 %
över 8 år 59 %
över 9 år 63 %
över 10 år 67 %
över 11 år 70 %
över 12 år 73 %
över 13 år 76 %
över 14 år 78 %
över 15 år 80 %

Är fordonet över 30 år gammalt räknas det som veteranfordon och kan tas in utan importavgifter.
Detta kan läsas i detalj här för den som är intresserad.

Ett räkneexempel: Vi ska importera en 2 år gammal hoj. En tusenkubikare med 140 hästar säger vi. Inköpspriset i Sverige är... säg 60.000 SEK ~ 55.000 NOK

Från räknaren:
Engangsavgift for dette kjøretøyet blir som følger:
Avgift for egenvekt: 0,00 (ingen avgift för vikt på mc)
Avgift for motoreffekt: 36564,71 (baserat på 140 hk)
Avgift for slagvolum: 30840,50 (baserat på 1000cc)
Stykkavgift: 9029,00
Engangsavgift: 76434,21
(totala importavgifter innan "åldersrabatt")
Bruksfradrag (30%): -22930,26 (2 år gammal)
Vrakpantavgift: 0,00 (ingen skrotavgift på mc)
Totalt: 53504,00
MVA: 13200,00
(moms, baserat på 55.000 NOK)
Engangsavgift + MVA: 66704,00

Så, för norrmannen kostar hojen 55.000 NOK (inköp 60.000 SEK) + 66.704 NOK (import) = 121.704 NOK ~ 128.000 SEK. Jättekul, eller hur?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti