Norge hånar oss i reklamfilmer...

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ja den norgehistorien skrattade jag mycket åt när jag gick i lågstadiet i början på 70-talet. "Fungerer, fungerer ikke, fungerer, fungerer ikke"

Precis. Humorn för oss svenskar är att dom har gjort om norgehistorier, det handlar ju i original om norska lastbilschaffisar och piloter, och får norrmännen att garva till(nu när dom är över 20 år gamla så förstår norrmännen poängerna, om ytterligare 20 år kommer dom förstå att Popsy egentligen drev med dom men då är det försent eftersom det inte går att sluta äta Polly/Popsy). Nästa reklamvåg handlar säkert om skogshuggaren och motorsågen, "va e de som brummer", det är ju en av de bästa norgehistorierna.

Ja den norgehistorien skrattade jag mycket åt när jag gick i lågstadiet i början på 70-talet. "Fungerer, fungerer ikke, fungerer, fungerer ikke"
"virker, virker ikke" skadeva

("fungerar" blir inte norska bara för att du skriver det som "fungerer" ;) )

[YOUTUBE-ID]lfsPJoN8dDI[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]ouzdSW_Hoyo[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
En svensk sitter och äter frukost på ett café. Vid sidan av honom sitter en norrman och tuggar tuggummi. Ouppfostrat inleder norrmannen:
- Äter ni svenskar hela brödet? Svensken låter motvilligt frukosten ligga och svarar:
- Ja, naturligtvis! Norrmannen leker med tuggummit i munnen och säger:
- Det gör inte vi hos oss, i Norge äter vi bara det innersta av brödet. brödkanterna samlas i en container, bearbetas och formas till
croissanter och säljs sedan till Sverige. Norrmannen frågar vidare:
- Äter ni marmelad till brödet också? Svensken svarar lätt irriterad:
- Ja, naturligtvis!
Medan norrmannen nu högljudt tuggar sitt tuggummi, säger han:
- Inte hos oss, i Norge äter vi bara färsk frukt till frukost. Skalen och resterna samlas i en container, bearbetas till marmelad och säljs sedan till Sverige. Nu blir det svenskens tur att fråga:
- Säg mig en sak, har ni sex i Norge? Norrmannen ler och svarar:
- Ja, naturligtvis har vi sex. Svensken lutar sig över bordet och frågar:
- Vad gör ni med kondomerna efter att ni använt dem?
- Vi kastar dem!, svarar norrmannen. Nu börjar svensken le sedan säger han:
- Inte hos oss, i Sverige samlar vi alla använda kondomer i en container, bearbetar dem, smälter dem och säljer dem till Norge som tuggummi.

"virker, virker ikke" skadeva

("fungerar" blir inte norska bara för att du skriver det som "fungerer" ;) )

Kollade faktiskt innan jag skrev mitt inlägg, men det är säkert så att virker är mer korrekt än vad vi sa som barn. Men då hade det ju inte blivit en lika rolig barnvits, språkförbistringen hade blivit för stor.

Bifogat

• Fungerer.PNG
    Fungerer.PNG
    22.1 KB · Visningar: 192
Last edited:
Kollade faktiskt innan jag skrev mitt inlägg, men det är säkert så att virker är mer korrekt än vad vi sa som barn. Men då hade det ju inte blivit en lika rolig barnvits, språkförbistringen hade blivit för stor.
Språkförbistringen är ett kapitel för sig.
Jag fann det rätt så fascinerande att svenskar har så stora problem med att hänga med när det pratas norska. (undantag finns, så om det inte passar in på "dig", bli inte förolämpad ;) )
Jag flyttade hit i slutet på 80 talet och hade då sett på svensk TV i +10 år, så jag kacklade på i mitt vanliga tempo eftersom jag inte hade några större bekymmer med språket, men samlingen med "fågelholkar" blev bara större och större, upptäckte rätt snart att dom knappt fattade vad jag sa.
Och nä, ingen jobbig dialekt, rakt upp o ner en östlandsdialekt(Oslo liknande)

Och fungerer ser ut till att ha blivit vanligare i norskan eller mitt minne sämre, kommer inte ihåg att jag använde det innan jag flyttade hit.

Meeen den första läste jag i en sjukt gammal bok med Norge historier! Inte nog med att de hånar oss, de ska sno våra skämt om DOM också. Nu får vi ladda artilleriet!

Funkar, funkar inte, funkar...

:rofl

Det är ju bara en kopia av historien om norrmannen som råkat slå ut all tändstickor i en ask rakt ner på ett blött golv.

Den virker ikke, det kaster jeg
Den virker, det sparer jeg. :rolleyes:
Den virker, det sparer jeg. :rolleyes:
.
.

Last edited:
Det är ju bara en kopia av historien om norrmannen som råkat slå ut all tändstickor i en ask rakt ner på ett blött golv.

Fungerar inte, den slänger jag
Fungerar inte, den slänger jag

Fungerar, den spar jag. :rolleyes:
Som är en variant på dom två svenska snickarna som jobbar.
Den ena ser att den andra slänger en spik lite då och då och undrar efter ett tag: "varför slänger du spik?"
Den andra svarar: "Dom har spetsen i fel ende"
Den första: Men din träskalle, dom är till andra sidan huset!!"

Som är en variant på dom två svenska snickarna som jobbar.
Den ena ser att den andra slänger en spik lite då och då och undrar efter ett tag: "varför slänger du spik?"
Den andra svarar: "Dom har spetsen i fel ende"
Den första: Men din träskalle, dom är till andra sidan huset!!"

Och jag som trodde att det var dom Norska spikarna han kastade (dom som blir krokiga)

Det är tur att man äger både ett rejält Norgebräck och en riktig Hagalundsnyckel.

Jag är dessutom medlem av föreningen för Norges oberoende. Kravet för att bli medlem är att man har ett rekordeligt spett för när vi blir tillräckligt många ska vi samlas längs gränsen och bända ut Norge i Atlanten. :D

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...