Norge hånar oss i reklamfilmer...

För er gamla.

bild-001_118896602.jpg

Antar att handtaget sitter på insidan? Det gör det i alla fall på "svenskekruset" jag fått av mina norska kollegor.

Japp, vore kul om man någon gång kunde följa upp vem som var först med historierna.

Mina pengar sitter på svenskarna, vi är fortfarande lite off efter att släppt det landet.

Språkförbistringen är ett kapitel för sig.
Jag fann det rätt så fascinerande att svenskar har så stora problem med att hänga med när det pratas norska. (undantag finns, så om det inte passar in på "dig", bli inte förolämpad ;) )
Jag flyttade hit i slutet på 80 talet och hade då sett på svensk TV i +10 år, så jag kacklade på i mitt vanliga tempo eftersom jag inte hade några större bekymmer med språket, men samlingen med "fågelholkar" blev bara större och större, upptäckte rätt snart att dom knappt fattade vad jag sa.
Och nä, ingen jobbig dialekt, rakt upp o ner en östlandsdialekt(Oslo liknande)

Och fungerer ser ut till att ha blivit vanligare i norskan eller mitt minne sämre, kommer inte ihåg att jag använde det innan jag flyttade hit.

Min släkt är från Tröndelag.

DÄR kan vi snacka om språkförbistring. Helt jäkla hopplös dialekt.

Och jag som trodde att det var dom Norska spikarna han kastade (dom som blir krokiga)

Det är tur att man äger både ett rejält Norgebräck och en riktig Hagalundsnyckel.

Jag är dessutom medlem av föreningen för Norges oberoende. Kravet för att bli medlem är att man har ett rekordeligt spett för när vi blir tillräckligt många ska vi samlas längs gränsen och bända ut Norge i Atlanten. :D

Är det en rip på "gräv bort skåne"?

Är det en rip på "gräv bort skåne"?

Absolut inte, finns mycket bra saker och trevliga människor i Skåne.

Och det gör det ju även i Norge

Hagalundsnyckeln skulle nog sitta som en smeck i Helsingborg dock, det verkar ju stjälas en del hojar där.:huvet

Last edited:
Ja den norgehistorien skrattade jag mycket åt när jag gick i lågstadiet i början på 70-talet. "Fungerer, fungerer ikke, fungerer, fungerer ikke"

Samtliga reklamer är väl gamla norgehistorier (som antagligen är sverigehistorier i norge) i sverige som nu gjorts om till sverigehistorier i sverige för visning i norge?:va :D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026