Norge 2021 - ny spekulationstråd

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Vad tror ni om Norge i augusti? Får man komma in om man fått båda sina vaccinsprutor?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vi kan börja med tidigare krav Norge hade och det var
20smittade/100000
Idag har ca 700/100000
Norge kommer vara stängt länge
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Just nu gäller för bosatt i Norge, negativt Covid-19 intyg mindre än 24 timmar gammalt för passera gränsen följt av 5 dygns karantän.
Och det är du själv som ska lösa karantänen.
På ett godkänt sätt,
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Lösningar för vaccinpassen är ju på G så har du fått vaccin och kan visa det så borde Norge vara ok i sommar gissar jag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fast Norge är ju inte med i EU, så dom har väl inget som hindrar dom att gå sin egen väg och godkänna vaccinpass/öppna gränser när dom känner för det? Vilka länder har godkänt vaccinpassen?
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Fast Norge är ju inte med i EU, så dom har väl inget som hindrar dom att gå sin egen väg och godkänna vaccinpass/öppna gränser när dom känner för det? Vilka länder har godkänt vaccinpassen?

Vaccinpass är inte bara en EU fråga utan det är fler länder än så om jag gissar kommer kräva det.
Att Norge skulle gå sin egen väg är knappast troligt och rörande öppna och stängda gränser så bestämmer ju varje land det utan påverkan från EU.

Som lite teknikintresserad ska det bli intressant att se vad UK men även Norge väljer, en del lösningar som eventuellt kommer nyttjas är bland annat vår svenska eID lösning som heter Freja (konkurrent till BankID).
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
”Att Norge skulle gå sin egen väg är knappast troligt”

Är det inte precis det Norge brukar göra?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Mer övervakning. Greeejt ?‍♂️
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Såg en norsk sida häromdagen där alla gränsövergångar var listade med öppettider för teststationer etc. Har letat mig blå, men hittar den inte igen. Någon som vet vilken jag menar?
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Såg en norsk sida häromdagen där alla gränsövergångar var listade med öppettider för teststationer etc. Har letat mig blå, men hittar den inte igen. Någon som vet vilken jag menar?
Hmm.. Vet inte vilken det kan vara tyvärr... Du minns inte på ett ungefär hur tiderna var? Vi åker på Måndag och vill vara där ganska vettig tid för att slippa stå i långa köer men vill inte komma dit o där är stängt i flera timmar. :(
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hmm.. Vet inte vilken det kan vara tyvärr... Du minns inte på ett ungefär hur tiderna var? Vi åker på Måndag och vill vara där ganska vettig tid för att slippa stå i långa köer men vill inte komma dit o där är stängt i flera timmar. :(
Så jäkla störande. Var en tabell med alla gränsövergångar och tider för bemanning av dessa. Vill minnas att jag klickade fram den via https://www.fhi.no/, men kan för mitt liv inte hitta den, eller googla fram den. Vissa stationer är ju bara bemannade dagtid, och andra dygnet runt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vaccinpass är inte bara en EU fråga utan det är fler länder än så om jag gissar kommer kräva det.
Att Norge skulle gå sin egen väg är knappast troligt och rörande öppna och stängda gränser så bestämmer ju varje land det utan påverkan från EU.

Som lite teknikintresserad ska det bli intressant att se vad UK men även Norge väljer, en del lösningar som eventuellt kommer nyttjas är bland annat vår svenska eID lösning som heter Freja (konkurrent till BankID).
Gammalt inlägg men för tydlighets skull: enligt denna sida så accepterar Norge inresande med covidpasset utan ytterligare restriktioner (dvs ingen karantän etc).

 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Gammalt inlägg men för tydlighets skull: enligt denna sida så accepterar Norge inresande med covidpasset utan ytterligare restriktioner (dvs ingen karantän etc).

Ja, så är det, men då ska du vara fullvaccinerad.
Alternativt kan du också göra ett certifierat test, som då får vara max 24 timmar gammalt, så det är också ett alternativ till att testa sig vid ankomsten.
Men håll koll på informationen, för den uppdateras varje vecka, så reglerna kan ändras.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top