Nordkap 2013 med sporthoj

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Någon som är sugen på att köra från smygehuk till Europas nordligaste punkt Nordkap den 1Juli nästa år.
Resan kommer att ske i ett lungt touring tempo och beräknas ta ca 2veckor.
Resan till målet skall vara själva upplevelsen med resan.
Boende kommer i första hand ske i tält eller på vandrarhem.
Vi kommer att stanna till på många sevärdheter och säkert en del sportfiske.
Resan kommer att under vinter/vår att planeras mer i detalj, så personer med erfarenhet av liknande resor är extra välkommna.
Kul om vi kan bli 5-6 hojåkare, som inte har alltför bråttom.

Ni som vill hänga med hör av er, planeringen är i full gång.
 
Sista 15 milen är sjukt roliga vägar. Se bara till att köra dem på t.ex. sent på kvällen eller tidig morgon. Man vill inte behöva sick-sacka mellan bilar på den kurviga vägen.

Jag hade tur och mötte bara 1 buss & 1 bil på den sträckan på väg upp.
Åt andra hållet, efter en övernattning däruppe, så var det redigt med trafik på vägen.

Nordkap.jpg
Nordkap_2.jpg
 
Sålänge jag inte blir tvungen att sälja "Tjippen" pga studier så planerar jag att resa uppåt nästa sommar.

Kommer dock ta mej genom Norge bitvis eftersom jag har släkt där och göra stopp i Kiruna ifall min kompis fortfarande bor kvar där då.

Jag har även fått rådet att åka så sent som möjligt för att få bästa väder.

Men skulle våra resor sammanfalla så kan man ju ta vissa etapper ihop iaf. Fiska är inte min grej så det slipper jag gärna :P
Och jag startar isåfall i Jönköping. Orkar inte ta mej till Smygehuk först.
 
Dags att blåsa liv i tråden igen och jag söker fortfarande efter resesällskap till Nordkap i sommar.
Jag är fullt inställd på att göra resan helt ensam, men det brukar ju alltid bli lite roligare om man är ett gäng på hojar med samma intresse. Förhoppningsvis skall det bli en givande reseskildring här på sporthoj, som kanske kan locka andra att göra det där äventyret som man alltid bara snackar om, men som liksom aldrig blir av.
Jag själv är i 40års åldern och inte alls erfaren när det gäller långturer, så ett tämligen lugnt tempo gäller med 30-50mil per dag. Tänker göra äventyret med min R1,a, men även ni med andra typer av hojar kan självklart följa med. Resan kommer att börja i Smygehuk den 1Juli och sedan bär det av västkusten genom Göteborg och sedan är det genom hela Norge mot Nordkap. Självklar kommer vi att köra trollstigen och Narvik samt Lofoten och sedan tillbaka genom Sverige. Jag räknar med att turen kommer att ta ungefär 2,5-3veckor.
Den exakta rutten väljer jag att inte bestämma nu, utan den kan vi gemensamt göra upp när det närmar sig.
Har även tänkt att inte göra en alltför detaljerad agenda för resan, utan det skall liksom bli lite vad som vad som faller in under resan. Tänker mig att bl.a. Inte boka något boende i förväg, utan vi löser det efter hand, men camping i tält, hytter osv är det som gäller för denna optimala äventyrs resan.
Ni som är intresserade att hänga med hör av er och ni som har gjort en liknande resa får gärna höra av med tips om vad man skall tänka på eller vad man absolut inte får missa på ett sådant här äventyr.
 
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ta mig samman och hänga på. Låter som en skön idè! Har aldrig gjort en sådan resa. Passar det bara in med eventuell semester så är det lugnt! Jag har ju nära till starten iaf...;-)

MVH Dan
 
Greven 30-50mil per dag, jag skulle räknat på 20-25 för att det finns en del att se i norge, sen om det går snabbare då är det ju positivt. Själv blir det 8 dagar i norge in vid Rörås och ut vid Trysil, då jag och en polare hittils har gått igenom vilken tur vi ska ta, mot Kristiansund och såklart Trollstigen.
 
Nu börjar det närma sig och snart dags att börja planera resvägen till Nordkap.
Planerar att starta från Sveriges sydligaste udde Smygehuk den 29Juni och har tänkt att köra i ett rätt lugnt tempo, så resararvera ca 2veckor, kanske lite längre beroende på resväg.
Kul om man vi kunde vara några åkare på denna resa. Kör själv en R1'a men även andra hojar är ok eftersom tempot inte kommer vara så högt.
Jag kommer att Köra i vilket fall som helst, så ni som är sugna hör av.
Tanken är även att resans äventyr kommer kommer att uppdateras här på sporthoj och kanske det kommer att locka andra i framtiden att genomföra långresor med sporthoj.
 
Man blir sugen ... Ska kolla runt lite hur det ser ut framöver men man är ju singel så tid finns :yoparty

30-50 mil på en R1 tror jag blir riktigt jobbigt ? Skälv 36 och skulle aldrig fixa det på kawan tror jag iaf.
Och den sitter man ändå riktigt bra på. Hade gått fint för 10 år sen haha. Nä men som andra i tråden sa så finns det mycket att titta på och ska man köra dom milen får man fläska på lite. Men det där löser sig när man väl är iväg hur långt gruppen vill orkar köra osv.

Återkommer :tummenupp
 
Jag har också gjort resan och kan vägarna däruppe väl pga att jag bott och jobbat i Tromsö och Umeå.
Lyd ett riktigt gott råd och kör på den Finska sidan av Torneälven, vägen på den svenska sidan härstammar nog från kriget...och då menar jag första världskriget...

Uruselt underhållen och bitvis uppbruten, spårig, kaos!

Den Finska sidan är slät som en barnaröv men det går bara att tanka med Eurosedlar i pumparna, svenska kort fungerar inte på pumparna i Finland.

Tunneln till Honningsvåg är numera gratis och inträdet till Nordkapsområdet kostade 240 NOK när jag var där förra året.
 
Räknade ut att det är närmare till Split i Kroatien än till Nordkap. Jävla avlångt land man bor i.
 
Min planerade norden-runt resa i sommar blir kring 500+ mil med start i Helsingfors. Ifall jag kör rakt österut så kommer jag en bra bit in i Mongoliet på samma sträcka...
 
Norden och med det Sverige är avlångt. Körde förförra sommaren Zoomer moped Boden-Trollstigen- Stavanger-Stockholm-H-fors-Vaalimaa(ryska gränsen)-Boden. 420 mil på tretton dagar(en av dessa dagar gick åt till att dricka bärs)


Tunneln till Honningsvåg är numera gratis och inträdet till Nordkapsområdet kostade 240 NOK när jag var där förra året.
Åfan, vägen betald nu alltså......
 
Jag har också gjort resan och kan vägarna däruppe väl pga att jag bott och jobbat i Tromsö och Umeå.
Lyd ett riktigt gott råd och kör på den Finska sidan av Torneälven, vägen på den svenska sidan härstammar nog från kriget...och då menar jag första världskriget...

Uruselt underhållen och bitvis uppbruten, spårig, kaos!

Den Finska sidan är slät som en barnaröv men det går bara att tanka med Eurosedlar i pumparna, svenska kort fungerar inte på pumparna i Finland.

Tunneln till Honningsvåg är numera gratis och inträdet till Nordkapsområdet kostade 240 NOK när jag var där förra året.
Väg 400 i Sverige är för jävlig, åk inte på den.
500m borde exporteras till Djurgårn så riksdagspolitiker fick en aha upplevelse:död
 
Jag har också gjort resan och kan vägarna däruppe väl pga att jag bott och jobbat i Tromsö och Umeå.
Lyd ett riktigt gott råd och kör på den Finska sidan av Torneälven, vägen på den svenska sidan härstammar nog från kriget...och då menar jag första världskriget...

Uruselt underhållen och bitvis uppbruten, spårig, kaos!

Den Finska sidan är slät som en barnaröv men det går bara att tanka med Eurosedlar i pumparna, svenska kort fungerar inte på pumparna i Finland.

Tunneln till Honningsvåg är numera gratis och inträdet till Nordkapsområdet kostade 240 NOK när jag var där förra året.

Btw, varför fungerar inte svenska Mastercard eller Visa i finland?
 
Btw, varför fungerar inte svenska Mastercard eller Visa i finland?

Liten rättelse.
Svenska kort fungerar inte på Finska automatstationer av en anledning jag inte vet men på bemannade stationer går det bra.
Dock bör man förse sig med EURO då det inte är så tätt mellan mackarna längs Torneälven, 7-8 mil mellan pumparna och bemannade stationer är sällsynta efter 18.00.
Man bör fylla upp när man har möjlighet till det om man inte har så lång räckvidd på hojen.
Mellan byarna i Finska Lappland finns ingenting, bara till synes oändliga raksträckor.

GPSen talar sitt tydliga språk...

image.jpg
 
Liten rättelse.
Svenska kort fungerar inte på Finska automatstationer av en anledning jag inte vet men på bemannade stationer går det bra.
Dock bör man förse sig med EURO då det inte är så tätt mellan mackarna längs Torneälven, 7-8 mil mellan pumparna och bemannade stationer är sällsynta efter 18.00.
Man bör fylla upp när man har möjlighet till det om man inte har så lång räckvidd på hojen.
Mellan byarna i Finska Lappland finns ingenting, bara till synes oändliga raksträckor.

GPSen talar sitt tydliga språk...

View attachment 385684

Okej ja det låter ju märkligt att just svenska kort (eller alla utländska då möjligtvis) är spärrade. För mycket bedrägerier kanske.
Och ja att ta varje chans man kan att fylla upp har jag lärt mig. Kunde varit den hårda vägen men jag klarade mig preciiiiis över ett av alpernas pass.

IMG_1615.jpg
 
Kanske ska tillägga att än så länge tar de Finska mackarna emot sedlar till skillnad ifrån Sverige.
EURO gäller men NOK funkar i Norra Finland ex Muonio och Enontekiö. I Norge är det återigen kort och där funkar de svenska. Bäst funkar Statoil eller Shell om du har ett svenskt tankkort för dem, i Finland ST 1.

Glöm inte att ta med dig dricksvatten och egna verktyg för punkteringslagning, att bli stående med 10-15 mil i varje riktning med ingenting är ingenting att rekommendera. Plugg och en extra slang även till slanglösa däck plus en handpump, fallerar luftpatronerna är du helgarderad. Skippa punkasprayen!
Verktyg för att ta av hjulet finns oftast i originalsatsen men kolla först!

Har man t ex Falck Euroassist som kostar knappt 600:-/år så är man helgarderad vid haveri men räkna med att det kan ta ett dygn innan bärgaren dyker upp!

En sak till....

MYGG...

Miljarders triljarder...:3freak
 
Last edited:
Jag kanske hakar på. Också 40+, liknande halvjobbig sportsittställning på hojen, och har tänkt köra till nordkap i sommar, första riktigt långa turen. Tält och fiskespö, myggmedel, punkaspray, lite verktyg, papperskarta, cigg, kedjespray och en kall öl i tältet på kvällen!
Nåja. Ska hålla koll på tråden!
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top