Villee skrev:
Heh, bra inlägg, alltid kul att få höra lite om vad som väntar (flytt på onsdag!

). Smålands har jag redan upptäckt och försöker nog undvika så gott det går men hur är Göteborg och Östgöta då? Några speciella program som söker sig dit eller folk från vissa orter (sthlm / gbg som gäller?). Du säger att man ska söka sig till andra grupper än man vant sig vid och folk från olika delar av landet. Vad skulle du ge för tips om nation då? Hyfsat van och trivs med snobberi så det är inget negativt i mina ögon (och därav halvt intresserad av ovannämda nationerna) men är så klart öppen för andra alternativ.
(disclaimer: _All_t jag skriver är hur det var för fem-tio år sedan, saker har en tendens till att förändras. Dessutom bygger det mesta på rena fördommar)
I princip kan du bli med i vilken nation som helst och säkert ha lika roligt oavsett. Ofta är det viss överrepresentation av folk från det område som nationens namn antyder (Lunds och Smålands nationer undantagna). Mängden är ju lite konstigt fördelad, Fem av de tretton är skånska, två småländska, två från dom andra granlandskapen och resterande fyra från landskap längre upp samt Göteborg.
Göteborg och Östgöta anses som sagt som dom snobbigaste, men visst fan har man haft kul där. Stockholm har förresten inte en engen nation men har av tradition sökt sig till Göteborgs (vilket ju är lite humoristiskt med tanke på den vanliga Stockholms-Göteborgsrivaliteten, anledningen till att Stockholm aldrig hade en egen är säkert att dom mer traditionellt läste i Uppsala), tror att dom har en undernation där. Har festat mest på Östgöta och mestadels haft det väldigt trevligt där, så skulle jag välja en av dessa så skulle det nog bli den. Men lite snobbig är den, vilket inte nödvändigtvis är ett probleem. Vill du tvunget gå klädd i kostym och slips så måste du dock gå med i Göteborgs (nej, det är inte dominerande men förvånansvärt många). Överepresentation av ekonomer och jurister på båda dessa.
Gick jag på Teknis skulle jag (enligt tidigare) UNDVIKA tornanationerna så där åker Helsingkrona, Kristianstad, Västgöta, Sydskånska och Hallands. Helsingkrona är en nation som gått upp och ner mycket, var jättepoppis när jag började, helt död när jag slutade och verkade för några år sedan ha vaknat igen. Att gå in på Kristianstad kändes som att gå in i fikarummet på teknis. Västgöta och Hallands var mer blandade och båda hade ganska schysst ös. VG var det röjjigaste stället att festa en onsdagkväll vilket man som student gör förvånansvärt ofta. Förresten har Helsingkrona (som för övrigt är en blandning av städerna Helsingborg och Landskrona) en undernation i Norges nation så gillar man lusekoftor är det säkert platsen att gå. Som sagt, mycket teknologer, ekonomer, dataloger, systemvetare m.m. Sydskånska är väl mest känt för skumma ordnar och en synnerligen seriös gåsamiddag varje år.
Förr profilerade sig Blekingska (som för övrigt är den enda som ligger på FEL sida (=väster) om järnvägen) som popnationen och hade mycket liveband, ofta bra. Problemet är att man måste vara tillräckligt nykter för att hitta över till rätt sida järnvägen igen när man skulle hem (bodde på Sparta som väl är lunds östligaste studentområde, dvs helt fel håll) Även Smålands var lite inne på den svängen även om det givetvis blev mer vänsterorienterat.
Wermlands är/var min egen nation och tja, den var lätt att komma in i gänget, mest universitetsfolk (dvs inte teknis och ekonomer). Fast visst fanns det relativt sett ovanligt mycket folk från just Värmland. Enda som sticker ut är att det nog är den tillsammans med Blekingska är den nation som vänsterflummare söker sig till om dom inte vågar ta steget fullt ut och dra till Smålands. Men det var inte så det störde mig, kunde ge många intressanta diskusioner framåt småtimmarna. Mest universitetsfolk, gärna udda enstaka kurser (ju konstigare desto bättre)
Eh, sen har vi Kalmar som är en väldigt liten nation, säkert den minsta i Lund vilket givetvis har både för och nackdelar (lätt att komma in, alla känner alla men tar du med ett större kompisgäng så tar ni upp halva dansgolvet själva och det är _alltid_ trångt i lokalen utan att det för den skullen behöver vara mcyekt folk)
Och Malmö som... eh.. jag aldrig riktigt har kunnat med. Båda gånger jag var där har jag lovat mig själv att det skulle vara den sista. Glassplitter blandat med öl var förr mer regel än undantag (här bygger jag inte endast på mina egna begränsade observationer utan uppgifter från folk som gick oftare). Fast de lär ha haft stans bästa desperatraggardansgolv(långt ord)

. Befolkas av folk från Malmö och folk från söder om landsvägen.
Lunds nation slutligen är ... ja en nation som jag inte tyckte utmärkte sig på något speciellt sätt, och då var jag ändå där hyggligt ofta. Befolkas av... ja studenter.
Sen var som tidigare nämnts Smålands en nation för sig men det hade du ju redan luskat ut. "Masken i det studentikosa äpplet" marknasförde dom sig som då, vet inte vad dom egentligen hade emot frukt.
Men ta du Göteborgs om du inte har problem med snobbar och vill beblanda dig med andra stockholmare. Eller Ög. Eller mellanalternativet Lunds, ja eller Wermlands för blandningen, eller Kalmar för gemenskapen, Blekingska för spelnignarna, Smålands där hälften av det som odlas är "rökbart" etc, etc...