Nollning är väl klart värt det? (Lund)

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Haj, ledsen för ännu en någolunda onödigt inlägg av mig idag. Står här med papper om nollningen vid Lunds universitet och ska snart betala så tänkte bara höra att visst är det värt pröjsa 400kr för dessa dagar?

Någon som har aning om årets tema?

Är nolla nu på KTH. Kan bara säga att det är helt klart värt det!
Var med annars missar du nåt kul. :fyllisar :cpparty

Villee skrev:
Haj, ledsen för ännu en någolunda onödigt inlägg av mig idag. Står här med papper om nollningen vid Lunds universitet och ska snart betala så tänkte bara höra att visst är det värt pröjsa 400kr för dessa dagar?

Jag skulle nog tippa på att det är värt det! Det är vad mina vänner har sagt iaf. Fast jag har inte sett till någon betalning??

Jag är lite söndersupen redan nu så jag ska nog ta det lite lungt tror jag! Har haft en förkylning halva sommaren... :huvet

Jag ska själv plugga vid Lund! Vad ska du plugga??

Tja beror väl på vilken inställning man har.

Nollning på de teknologiska ställena (LTH) är ganska annorlunda än vad ni ekonomer har det. LTH kör i 3-4 veckor, med charterrese stuk (fullt ös minst 4 dagar i veckan). På EC är det lite annorlunda... Men vet man hur det är så är det inge kul !

Dock är det ett utmärkt sätt att träffa polare och :tuttar ... Fast passa dig för de eventuella :tuttar du hittar. Det visar sig att man måste gå i skolan med :tuttar under många år efter nollningen...... Men som sagt, de som var med i min "nollegrupp" för 6 år sedan är de jag umgås med fortfarande.

Konstigt att de tar betalt "innan" på EC... bara... men det skall nog vara så!

Det var mkt pengar! Visserligen brukar man få tillbaka om inte allt går åt, men 200 spänn tycker jag är vettigare nollningsavgift så att alla kan delta om de vill.

I korthet kan man säga att nollning går ut på att supa hejdlöst och konstant i en eller ett par veckor samt leka sinnessjuka leker.

Men så roligt var det... ;) Viktigt för framtida sammanhållning i klassen också.

Villee skrev:

När jag pluggade kostade inte själva nollningen något. Det enda som kostade var sittningen som avslutade nollningen. Men att delta i nollningen är en självklarhet. 90% av alla jag umgicks med lärde jag känna under nollningsveckan....

Jao då har man betalt iaf. Jo jag ska plugga på ekonomiprogrammet och fick ett sånt där välkomstpaket från LU med tal från rektorn, studentguiden som även finns på nätet och liteom inskrivning samt pappret om nollning. Det ska vara i fyra dagar, tyckte också att det var lite dyrt därför jag tveka lite. Men det stod även att eventuella shots vid lekar ingår så kanske man får igen lite på minskade spritkostnader :fyllisar

Kommer typ bli som med en polare på finlandsbåts buffen "200kr, det e fan dyrt, vi tar och hittar nåt annat att äta" "gratis dricka också" "ok, vi går in" sen 2 timmar senare hinkat 15-20 tal glas öl då han skulle spara in på det man senare under kvällen skulle dricka :död

Qvint skrev:
Tja beror väl på vilken inställning man har.

Nollning på de teknologiska ställena (LTH) är ganska annorlunda än vad ni ekonomer har det. LTH kör i 3-4 veckor, med charterrese stuk (fullt ös minst 4 dagar i veckan). På EC är det lite annorlunda... Men vet man hur det är så är det inge kul !

Dock är det ett utmärkt sätt att träffa polare och :tuttar ... Fast passa dig för de eventuella :tuttar du hittar. Det visar sig att man måste gå i skolan med :tuttar under många år efter nollningen...... Men som sagt, de som var med i min "nollegrupp" för 6 år sedan är de jag umgås med fortfarande.

Konstigt att de tar betalt "innan" på EC... bara... men det skall nog vara så!

Sån aslång nollning som man har på tekniska högskolor, har ju sina baksidor, många super sönder sina studier redan innan de börjat.... :rolleyes:
Men visst, det är ju alltid kul med fyllefester....

Måste man betala för att bli nollad nuförtiden? :3freak

Annars var nollningen på LiTH rätt kul, två veckor med intensiva matematikstudier på dagarna och fester/ölhävning på kvällarna. Hade själv en rätt bra tid på ölhävning men kvalade inte in till backhävlaget. Backhävning är en mycket prestigeladdad tävling mellan sektionerna och när man sett det så vet man vad som menas med "projectile vomiting". :hihi

Wiee, det var billigt. För oss kostar det 700:-!!! Jag överväger noga om det är värt det... Mycket tveksamt med tanke på hur mycket jag är med... :gnissla Har inte betalat ännu så jag skiter nog i det. Känns billigare att betala varje sak för sig isf... :näsblod

Har läst både på Teknis och Ekonomicenter i Lund. På Teknis är nollning betydligt bättre organiserat, men i gengälld lite tradigt med kvalificerad majoritet grabbar om man läser annan linje än Kemi eller Lantmäteri (ja, det har tillkommit lite nya linjer nu dom senaste åren som det kanske är bättre fördelining på, men på E-linjen var det väl drygt 90% grabbar :huvet ). Sen ska man inte ta allt på för stort allvar, bjud på dig själv och lek av dig. Det finns gott om tid att vara seriös senare. Kostnaden lär väl inte vara så hög, ska man med på ölresor till tyskland och danmark så är det väl några hundringar. Nollegasquen samma sak. Sen ska man ju köpa mössan och eventuellt (den i mångas ögon fåniga och numera utdöende) overallen. Det som folk bränner pengar på är snarare öl och annat dricka, det går jättebra att kröka varje dag och även om varje öl är billig på småpubbarna så kan det bli en ganska stor summa i slutändan (glöm inte att man även ska lyckas pröjsa hyra, köpa kursliteratur och sannolikt får pengarna försent av @#$€ CSN :fatta! )

På ekonomi var det inte lika seriöst. Man fick faddrar som man ganska snabbt inte såg något mer och det var några kvällar med aktiveteter. Blev mer att man umgicks med folk i sin faddergrupp och dom man gjorde arbeten ihop med. Fanns någon studentoranisation med den verkade mest vara en klubb för inbördes beundran (iof inget ovanligt fenomen i den akademiska världen).

Det jag framförallt rekomenderar om man pluggar i Lund är att aktivera sig i någon Nation. Finns med olika inriktningar, Tornanationerna (dom utefter tornavägen) har en tendens till att vara mycket ekonomer, teknologer, systemvetare, dataloger etc då dom är stationerade i den delen av Lund. Nere på stan är det bättre blandning, några är lite snobbigare (Göteborgs, Östgöta) fast dom flesta är nog ok, gå gärna med i samma som några kompisar (tex från faddergrupp) så är det enklare att komma in. Men välj inte samma som alla från din gamla hemmahåla gör, det blir bara patetiskt (nästan alla från gymnasiet i Trelleborg valde Malmö, resten Helsingkrona). Utmärkt ställe att känna folk med lite annan bakgrund, som pluggar annat och, speciellt för oss på teknis, att hitta :tuttar ). Ganska lätt att engarera sig, jobba i baren, hänga med på resor, skriva i nationstidning etc.

Ja sen har vi ju Smålands men den är ett kapitel för sig. Är du inte väldigt vänster (nej, det räcker inte att vara vänstersosse) och inte har några planer på att bli det är det FEL nation, annars är den antagligen den enda rätta. Fast dom har ganska schysta fester så även om man som jag är kapitalistsvin så är det inte helt fel att smita förbi där några gånger under sin studietid.

Tja, vad ska man säga annars. Studietiden var helt klart min bästa tid någonsin (trots att jag inte körde båge på denna tiden, kan nog tyvärr vara svårt att få ihop ekonomin för det, men det går ju alltid att prioritera) och kommer aldrig att komma igen. Glöm inte ha kul, väldigt kul, under tiden och låt inte studierna gå ut över din utbildning. Sålänge du inte är jagad av CSN så ska man inte ha FÖR bråttom med att bli färdig, det finns ändå gott om tid att jobba fram till pensioneringen och det finns omtentor men inte omfester... :fyllisar :yoparty :tuttar

Last edited:
pjohan skrev:
Har läst både på Teknis och Ekonomicenter i Lund. På Teknis är nollning betydligt bättre organiserat, men i gengälld lite tradigt med kvalificerad majoritet grabbar om man läser annan linje än Kemi eller Lantmäteri (ja, det har tillkommit lite nya linjer nu dom senaste åren som det kanske är bättre fördelining på, men på E-linjen var det väl drygt 90% grabbar :huvet ). Sen ska man inte ta allt på för stort allvar, bjud på dig själv och lek av dig. Det finns gott om tid att vara seriös senare. Kostnaden lär väl inte vara så hög, ska man med på ölresor till tyskland och danmark så är det väl några hundringar. Nollegasquen samma sak. Sen ska man ju köpa mössan och eventuellt (den i mångas ögon fåniga och numera utdöende) overallen. Det som folk bränner pengar på är snarare öl och annat dricka, det går jättebra att kröka varje dag och även om varje öl är billig på småpubbarna så kan det bli en ganska stor summa i slutändan (glöm inte att man även ska lyckas pröjsa hyra, köpa kursliteratur och sannolikt får pengarna försent av @#$€ CSN :fatta! )

På ekonomi var det inte lika seriöst. Man fick faddrar som man ganska snabbt inte såg något mer och det var några kvällar med aktiveteter. Blev mer att man umgicks med folk i sin faddergrupp och dom man gjorde arbeten ihop med. Fanns någon studentoranisation med den verkade mest vara en klubb för inbördes beundran (iof inget ovanligt fenomen i den akademiska världen).

Det jag framförallt rekomenderar om man pluggar i Lund är att aktivera sig i någon Nation. Finns med olika inriktningar, Tornanationerna (dom utefter tornavägen) har en tendens till att vara mycket ekonomer, teknologer, systemvetare, dataloger etc då dom är stationerade i den delen av Lund. Nere på stan är det bättre blandning, några är lite snobbigare (Göteborgs, Östgöta) fast dom flesta är nog ok, gå gärna med i samma som några kompisar (tex från faddergrupp) så är det enklare att komma in. Men välj inte samma som alla från din gamla hemmahåla gör, det blir bara patetiskt (nästan alla från gymnasiet i Trelleborg valde Malmö, resten Helsingkrona). Utmärkt ställe att känna folk med lite annan bakgrund, som pluggar annat och, speciellt för oss på teknis, att hitta :tuttar ). Ganska lätt att engarera sig, jobba i baren, hänga med på resor, skriva i nationstidning etc.

Ja sen har vi ju Smålands men den är ett kapitel för sig. Är du inte väldigt vänster (nej, det räcker inte att vara vänstersosse) och inte har några planer på att bli det är det FEL nation, annars är den antagligen den enda rätta. Fast dom har ganska schysta fester så även om man som jag är kapitalistsvin så är det inte helt fel att smita förbi där några gånger under sin studietid.

Tja, vad ska man säga annars. Studietiden var helt klart min bästa tid någonsin (trots att jag inte körde båge på denna tiden, kan nog tyvärr vara svårt att få ihop ekonomin för det, men det går ju alltid att prioritera) och kommer aldrig att komma igen. Glöm inte ha kul, väldigt kul, under tiden och låt inte studierna gå ut över din utbildning. Sålänge du inte är jagad av CSN så ska man inte ha FÖR bråttom med att bli färdig, det finns ändå gott om tid att jobba fram till pensioneringen och det finns omtentor men inte omfester... :fyllisar :yoparty :tuttar

Heh, bra inlägg, alltid kul att få höra lite om vad som väntar (flytt på onsdag! :banana ). Smålands har jag redan upptäckt och försöker nog undvika så gott det går men hur är Göteborg och Östgöta då? Några speciella program som söker sig dit eller folk från vissa orter (sthlm / gbg som gäller?). Du säger att man ska söka sig till andra grupper än man vant sig vid och folk från olika delar av landet. Vad skulle du ge för tips om nation då? Hyfsat van och trivs med snobberi så det är inget negativt i mina ögon (och därav halvt intresserad av ovannämda nationerna) men är så klart öppen för andra alternativ.

Villee skrev:
Heh, bra inlägg, alltid kul att få höra lite om vad som väntar (flytt på onsdag! :banana ). Smålands har jag redan upptäckt och försöker nog undvika så gott det går men hur är Göteborg och Östgöta då? Några speciella program som söker sig dit eller folk från vissa orter (sthlm / gbg som gäller?). Du säger att man ska söka sig till andra grupper än man vant sig vid och folk från olika delar av landet. Vad skulle du ge för tips om nation då? Hyfsat van och trivs med snobberi så det är inget negativt i mina ögon (och därav halvt intresserad av ovannämda nationerna) men är så klart öppen för andra alternativ.
(disclaimer: _All_t jag skriver är hur det var för fem-tio år sedan, saker har en tendens till att förändras. Dessutom bygger det mesta på rena fördommar)

I princip kan du bli med i vilken nation som helst och säkert ha lika roligt oavsett. Ofta är det viss överrepresentation av folk från det område som nationens namn antyder (Lunds och Smålands nationer undantagna). Mängden är ju lite konstigt fördelad, Fem av de tretton är skånska, två småländska, två från dom andra granlandskapen och resterande fyra från landskap längre upp samt Göteborg.

Göteborg och Östgöta anses som sagt som dom snobbigaste, men visst fan har man haft kul där. Stockholm har förresten inte en engen nation men har av tradition sökt sig till Göteborgs (vilket ju är lite humoristiskt med tanke på den vanliga Stockholms-Göteborgsrivaliteten, anledningen till att Stockholm aldrig hade en egen är säkert att dom mer traditionellt läste i Uppsala), tror att dom har en undernation där. Har festat mest på Östgöta och mestadels haft det väldigt trevligt där, så skulle jag välja en av dessa så skulle det nog bli den. Men lite snobbig är den, vilket inte nödvändigtvis är ett probleem. Vill du tvunget gå klädd i kostym och slips så måste du dock gå med i Göteborgs (nej, det är inte dominerande men förvånansvärt många). Överepresentation av ekonomer och jurister på båda dessa.

Gick jag på Teknis skulle jag (enligt tidigare) UNDVIKA tornanationerna så där åker Helsingkrona, Kristianstad, Västgöta, Sydskånska och Hallands. Helsingkrona är en nation som gått upp och ner mycket, var jättepoppis när jag började, helt död när jag slutade och verkade för några år sedan ha vaknat igen. Att gå in på Kristianstad kändes som att gå in i fikarummet på teknis. Västgöta och Hallands var mer blandade och båda hade ganska schysst ös. VG var det röjjigaste stället att festa en onsdagkväll vilket man som student gör förvånansvärt ofta. Förresten har Helsingkrona (som för övrigt är en blandning av städerna Helsingborg och Landskrona) en undernation i Norges nation så gillar man lusekoftor är det säkert platsen att gå. Som sagt, mycket teknologer, ekonomer, dataloger, systemvetare m.m. Sydskånska är väl mest känt för skumma ordnar och en synnerligen seriös gåsamiddag varje år.

Förr profilerade sig Blekingska (som för övrigt är den enda som ligger på FEL sida (=väster) om järnvägen) som popnationen och hade mycket liveband, ofta bra. Problemet är att man måste vara tillräckligt nykter för att hitta över till rätt sida järnvägen igen när man skulle hem (bodde på Sparta som väl är lunds östligaste studentområde, dvs helt fel håll) Även Smålands var lite inne på den svängen även om det givetvis blev mer vänsterorienterat.

Wermlands är/var min egen nation och tja, den var lätt att komma in i gänget, mest universitetsfolk (dvs inte teknis och ekonomer). Fast visst fanns det relativt sett ovanligt mycket folk från just Värmland. Enda som sticker ut är att det nog är den tillsammans med Blekingska är den nation som vänsterflummare söker sig till om dom inte vågar ta steget fullt ut och dra till Smålands. Men det var inte så det störde mig, kunde ge många intressanta diskusioner framåt småtimmarna. Mest universitetsfolk, gärna udda enstaka kurser (ju konstigare desto bättre)

Eh, sen har vi Kalmar som är en väldigt liten nation, säkert den minsta i Lund vilket givetvis har både för och nackdelar (lätt att komma in, alla känner alla men tar du med ett större kompisgäng så tar ni upp halva dansgolvet själva och det är _alltid_ trångt i lokalen utan att det för den skullen behöver vara mcyekt folk)

Och Malmö som... eh.. jag aldrig riktigt har kunnat med. Båda gånger jag var där har jag lovat mig själv att det skulle vara den sista. Glassplitter blandat med öl var förr mer regel än undantag (här bygger jag inte endast på mina egna begränsade observationer utan uppgifter från folk som gick oftare). Fast de lär ha haft stans bästa desperatraggardansgolv(långt ord) :tuttar . Befolkas av folk från Malmö och folk från söder om landsvägen.

Lunds nation slutligen är ... ja en nation som jag inte tyckte utmärkte sig på något speciellt sätt, och då var jag ändå där hyggligt ofta. Befolkas av... ja studenter.

Sen var som tidigare nämnts Smålands en nation för sig men det hade du ju redan luskat ut. "Masken i det studentikosa äpplet" marknasförde dom sig som då, vet inte vad dom egentligen hade emot frukt.

Men ta du Göteborgs om du inte har problem med snobbar och vill beblanda dig med andra stockholmare. Eller Ög. Eller mellanalternativet Lunds, ja eller Wermlands för blandningen, eller Kalmar för gemenskapen, Blekingska för spelnignarna, Smålands där hälften av det som odlas är "rökbart" etc, etc...

pjohan skrev:
Men ta du Göteborgs om du inte har problem med snobbar och vill beblanda dig med andra stockholmare. Eller Ög. Eller mellanalternativet Lunds, ja eller Wermlands för blandningen, eller Kalmar för gemenskapen, Blekingska för spelnignarna, Smålands där hälften av det som odlas är "rökbart" etc, etc...

Aa, baserat på det här så är det väl östgöra och göteborg som intresserar, något mer du kan säga om sydskånska bortsett skumma ordnar och seriös middag (som kan vara trevligt då det knappt existerar nuförtiden). Vad är det för skillnader mellan östgöta och göteborg da?

En vecka kvar så får man lite fräschare info men det är bra ha lite bakgrund innan man får höra från självaste nationerna. :tummenupp

Villee skrev:
Aa, baserat på det här så är det väl östgöra och göteborg som intresserar, något mer du kan säga om sydskånska bortsett skumma ordnar och seriös middag (som kan vara trevligt då det knappt existerar nuförtiden). Vad är det för skillnader mellan östgöta och göteborg da?

En vecka kvar så får man lite fräschare info men det är bra ha lite bakgrund innan man får höra från självaste nationerna. :tummenupp

Har inte så bra koll på sydskånska utöver det jag skrev. Det finns en länksamling med Nationernas egna hemsidor på http://www.kk.lu.se/nationerna.htm men man kan väl lugnt säga att Sydskånska inte är så informativ (testsida) :kocko . Min bild av den är att det inte är en av de värsta röjarnationerna. Varit där några rundor men inte en av dom jag festat järnet på. (vilka är, i ordning av intensitet, Wermlands, Hallands, VG, Lunds, ÖG, Helsingkrona, Kalmar, Blekingska, Göteborg, Småländska). Skulle _jag_ välja av ÖG/Göteborg blir det ÖG. Men jag har andra preferenser.

Hör man från nationerna själva så är alla allra ballast. Kolla istället i faddergruppen (både nollor och faddrar) , dels vad som gäller _nu_ och dessutom så man är några stycken som kan komma in. Bor du på koridor hör du med grannar. Sen _kan_ man faktiskt byta om man inte är nöjd (jag gick med i Helsingkrona första året men bytte till Wermlands).

Have fun! :yoparty :fyllisar :banana :tuttar

Håller på å nollar folk i Halmstad för fulla muggar nu. Jävligt roligt...

Kolla www.nollning.nu för lite info. Här i Halmstad är avgiften HELT klart värd sina pengar!!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT