"Nolla" Fzr 1000 Motor -92

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Sportster 1200
Nån som kan ge unga mig några stabila tipps om hur jag nollar min
motor!?
Har haft isär hela motorn och nu verkar det som om jag lyckades med det som jag försökte undvika ändå, har nog fått på kamkedjan fel!! Vill gärna veta allt me kamminställning och tänigen!! :confused:

"en 20 åring utan erfarenhet" :kocko

Last edited:
Loke skrev:
motor!?
Har haft isär hela motorn och nu verkar det som om jag lyckades med det som jag försökte undvika ändå, har nog fått på kamkedjan fel ändå!! :confused:

Ställ motorn i TDC = top dead center = 1-4 högst upp

om du gängar bort den lilla pluggen på vänster sida nära vevaxeln samt de lilla ändlocket för vevaxeländen skruva i en M8 skruv med en M10 mutter (vevaxeländen) i klämm dra åt hårt nu kan du använda M10 muttern för att rotera motorn
stoppa en smal mejsel ner i 1 ans tänstiftshål vrid tills du känner att kolven är högst upp kika in i det lilla hålet där fins ett väldigt otydligt märke som indikerar TDC nu har du motorn i exakt läge

Nu skall du kunna stoppa i en 6ans insexnyckel genom kammaxlarna å ner i toppmuttrarna som sitter en våning ner i den nedre toppdelen (2 delad top)

Loberna skall då även "väga" mot varandra eller ifrån varandra beroende på om du kollar på 1an eller 4an

SOLKKLART eller hur :confused:

Loberna ifrån varann = TDC på ettan (mao ventilerna kan justeras på denna i det läget) + motorn ska roteras motsols . Allt enligt Haynes.
Och då fick jag reda på att det är vanlig M8 till veven som jag frågade häromdan, var rädd att det skulle vara nå`t fingängat special. lite fel ställe att köra "trial end error på".

Loke skrev:
motor!?
Har haft isär hela motorn och nu verkar det som om jag lyckades med det som jag försökte undvika ändå, har nog fått på kamkedjan fel!! Vill gärna veta allt me kamminställning och tänigen!! :confused:

INGEN SOM VET..?? =(

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...