"Nolla" Fzr 1000 Motor -92

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
Nån som kan ge unga mig några stabila tipps om hur jag nollar min
motor!?
Har haft isär hela motorn och nu verkar det som om jag lyckades med det som jag försökte undvika ändå, har nog fått på kamkedjan fel!! Vill gärna veta allt me kamminställning och tänigen!! :confused:

"en 20 åring utan erfarenhet" :kocko
 
Last edited:
Loke skrev:
Nån som kan ge unga mig några stabila tipps om hur jag nollar min
motor!?
Har haft isär hela motorn och nu verkar det som om jag lyckades med det som jag försökte undvika ändå, har nog fått på kamkedjan fel ändå!! :confused:

"en 20 åring utan erfarenhet" :kocko



Ställ motorn i TDC = top dead center = 1-4 högst upp

om du gängar bort den lilla pluggen på vänster sida nära vevaxeln samt de lilla ändlocket för vevaxeländen skruva i en M8 skruv med en M10 mutter (vevaxeländen) i klämm dra åt hårt nu kan du använda M10 muttern för att rotera motorn
stoppa en smal mejsel ner i 1 ans tänstiftshål vrid tills du känner att kolven är högst upp kika in i det lilla hålet där fins ett väldigt otydligt märke som indikerar TDC nu har du motorn i exakt läge

Nu skall du kunna stoppa i en 6ans insexnyckel genom kammaxlarna å ner i toppmuttrarna som sitter en våning ner i den nedre toppdelen (2 delad top)

Loberna skall då även "väga" mot varandra eller ifrån varandra beroende på om du kollar på 1an eller 4an


SOLKKLART eller hur :confused:
 
Loberna ifrån varann = TDC på ettan (mao ventilerna kan justeras på denna i det läget) + motorn ska roteras motsols . Allt enligt Haynes.
Och då fick jag reda på att det är vanlig M8 till veven som jag frågade häromdan, var rädd att det skulle vara nå`t fingängat special. lite fel ställe att köra "trial end error på".
 
Loke skrev:
Nån som kan ge unga mig några stabila tipps om hur jag nollar min
motor!?
Har haft isär hela motorn och nu verkar det som om jag lyckades med det som jag försökte undvika ändå, har nog fått på kamkedjan fel!! Vill gärna veta allt me kamminställning och tänigen!! :confused:

"en 20 åring utan erfarenhet" :kocko


INGEN SOM VET..?? =(
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top