NM-serien 2012

Crossen har inte ngt Privat intresse bara idiella klubbar och banor
PRO är privat
SO är privat
Banor är privat ägda
Det finns väl ngn klubb i undantaget

i LMS tex ägs RR banan på precis samma sätt som crossbanan... jag förstår inte riktigt vad skillnaden är.
crossbanor ägs också av någon som vill få in cash för att underhålla sina anläggningar, sen arrangerar en ideel förening tävlingarna, både i cross & RR.. ingen skillnad...

sen att SO har en promotor som försöker göra nåt mer av det hela är en sak och att PRO kör delvis tillsammans med STCC.
Hur skulle Ränneslättsloppet se ut utan sponsorer, det är väl i allra högsta grad även där också "privata intressen", så som jag tolkar det du skriver med privat...

Eftersom alla tävlingar som sanktioneras av SVEMO är arrangerade av ideela föreningar så ser jag inte skillnaden vad du menar med "Privat" riktigt.

Tror du att crosstävlingsarrangörer inte har något som helst vinstintresse?

Crossen behöver inte krångla för att få i hop tävlingar i Sverige. Sen finns det organ som löser det med NM.

förmodligen krånglas det en hel del med deras kalender också eftersom det finns betydligt fler crossbanor än RR banor... jag har lika många crossbanor på 5 mils bilväg hemifrån som det finns RR banor i Sverige (förmodligen ännufler crossbanor eftersom jag förmodligen inte känner till alla)

organet som löser det där med NM finns precis likadant i RR, och det är det organet som strular och inte kan bli överens med de inblandade parterna

EDIT: en snabbglutt på svemo.se ger att det är 269 nationella crosstävlingar i år, där många krockar.
Roadracing har 13 nationella tävlingar som helst inte ska krocka.
Lite skillnad i utbud och förmodligen om man är med i arrangörsbiten nånting alls så finns det nog minst lika mkt "strul" där som i RR

Last edited:
det har jag ingen aning om, men SVEMO har inget med NM's svamlande att göra..

jag trodde du menade SVEMO och inte NM arrangören när du skrev "Känns skönt med ett förbund som prioriterar ordning och planering....." jag fattar kanske konstigt men jag undrar vilket förbund du syftar på? (menade du ditt förbund eller någon annans?)

Det är väl trots allt SVEMO som sitter med Nordiska förbundet och är med och tar besluten. Att köra Nordiskt Mästerskap 2011 som en klubbtävling i Våler utan att tala om det för de svenska förarna förrän två veckor innan VAR godkänt av SVEMO och inbjudan kom ut på SVEMOs hemsida. SVEMO och personerna som jobbar och sliter under detta namn gör mycket bra saker, men en del saker förtjänar kritik varav denna fråga definitivt är något som tydligt borde framgått i något protokoll... (Det var visst en sak till som inte funkar så bra.... protokollen.....)

Jag tror detta är kalendern for NM:

09-10 juni Alastaro FI SML
28-29. juli Karlskoga (S)
19 aug Ring Knutstorp SE DMU (träning 16-18 augusti med Axxon Racing)
31 aug-1 sep Rudskogen NO NMF
1 sep Premiegalla Nordic Championship

Vi får väl vänte på officiell information for at se om det stämmer.

Jag tror att det nordiska mästerskapet körs som en enda tävling, på Bike Week i Karlskoga, inte som en serie.
Nån som tror nåt annat?

Det är väl trots allt SVEMO som sitter med Nordiska förbundet och är med och tar besluten. Att köra Nordiskt Mästerskap 2011 som en klubbtävling i Våler utan att tala om det för de svenska förarna förrän två veckor innan VAR godkänt av SVEMO och inbjudan kom ut på SVEMOs hemsida. SVEMO och personerna som jobbar och sliter under detta namn gör mycket bra saker, men en del saker förtjänar kritik varav denna fråga definitivt är något som tydligt borde framgått i något protokoll... (Det var visst en sak till som inte funkar så bra.... protokollen.....)

Jo, det vet jag och det var inte så värst bra påhittat med Våler, men just Anderstorp vet jag att SVEMO inte är inblandat i på nåt sätt utan har tydligt berättat att går det nåt NM i Sverige så är det på Karlskoga.
Sen att mottagarna av informationen inte förstått (inte vill förstå..) detta är lite olyckligt..

Jo, det vet jag och det var inte så värst bra påhittat med Våler, men just Anderstorp vet jag att SVEMO inte är inblandat i på nåt sätt utan har tydligt berättat att går det nåt NM i Sverige så är det på Karlskoga.
Sen att mottagarna av informationen inte förstått (inte vill förstå..) detta är lite olyckligt..
Det låter ju i alla fall bra. Då låter det ju som vi kan förutsätta att det inte kommer någon nytt NM intrillande under 2012 utan att förbunden nu planerar detta i så fall inför 2013. DÅ återstår bara frågan, hur fördelas EM-platserna, eller blir det inga för nordens förare?

DÅ återstår bara frågan, hur fördelas EM-platserna, eller blir det inga för nordens förare?
Från senaste protokollet:

Tidigare har Sverige haft möjlighet att skicka en deltagare per
klass. Samordning ska ske med de Nordiska länderna enligt de
Nordiska reglerna. Sektionen ska kontakta de övriga Nordiska
länderna i denna fråga. Patrik Marklund skriver ner
uttagningsregler/kriterier, för remiss till övriga Nordiska förbund,
därefter publicering på hemsidan.

Jag tror att det nordiska mästerskapet körs som en enda tävling, på Bike Week i Karlskoga, inte som en serie.
Nån som tror nåt annat?

Verkar som att det nordiska mästerskapet blir över fyra deltävlingar. Enligt den kalender jag fått ska det köras på Alastaro, Ring Knutstorp, Karlskoga och Rudskogen.
Sitter i Amsterdam och väntar på flyg till Gbg. Ska försöka kolla upp under dagen eller på måndag.

Verkar som att det nordiska mästerskapet blir över fyra deltävlingar. Enligt den kalender jag fått ska det köras på Alastaro, Ring Knutstorp, Karlskoga och Rudskogen.
Sitter i Amsterdam och väntar på flyg till Gbg. Ska försöka kolla upp under dagen eller på måndag.

Som sagt:

09-10 juni Alastaro FI SML
28-29 juli Karlskoga motorstadion
19 aug Ring Knutstorp SE DMU
31 aug-1 sep Rudskogen NO NMF

Borde det inte komma lite info om detta snart? Nordiskt Mästerskap skall väl vara påannonserat 6 månader innan om inte jag minns fel och det känns inte så imponerande att koöra det i november? :va:fyllisar

Parodin om Kalle-Anka Cup fortsätter tydligen.

http://www.motorsportforbundet.no/portal/page/portal/motorsport/grener/roadracing/nyhet?element_id=11708596&displaypage=TRUE

Jag har bett Svemo komma med en förklaring vad som gäller, hoppas den inte drar ut på tiden för mycket....

Men någon dansk har nog tagit en Tuborg för mycket när man lagt Nordiskt Mästerskap på Mantorp samtidigt som vi kör SM på Falkenberg och PRO på Knutstorp..... Men vad kan man begära, de har ju bara haft ett drygt halvår på sig för att planera.:tummenupp

Från senaste protokollet:

4.11 Nordiskt Mästerskap 2012 ( Id: 281 )
Förslag att köra NM på Karlskoga den 28-29 juli 2012. SML har
accepterat, SVEMO har accepterat, NMF har ännu ej svarat.

Intressant att Mike fick lägga ner SO, och sen helt plötsligt så dyket det upp ett annat nordiskt mästerskap.... :va

Som det ser ut nu blir det första racet i serien redan i Maj på Mantorp. Enligt DMU är allt godkänt och klart och inbjudan är på G.
Vi får se vad som dyker upp i dagarna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...