Nitverktyg

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Köp på dig ett. 25% på nedanstående
Ett budget räcker om du bara gör enstaka jobb

Det där liknar mitt från Biltema och det har fungerat bra.
Nu är ju jag en fegis och slipar alltid ned niten innan jag trycker ut den, inbillar mig att verktyget håller bättre då.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det där liknar mitt från Biltema och det har fungerat bra.
Nu är ju jag en fegis och slipar alltid ned niten innan jag trycker ut den, inbillar mig att verktyget håller bättre då.
Ja, jag har också Biltemas (köpt 2009 briljerar fortf fett) Varenda del i XL-motos ser likadant ut, t om den kassa beskrivningen. Jag slipade också nitar i början men det är helt onödigt, har tryckt ut dem ett antal gånger utan att slipa.

Det enda visuella skillnaden jag kan se på XL-moto's och Biltemas är lådan det ligger i.

Biltemas/XL- moto's klarar bara "hålnit" men det är väl det vanligaste
 

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW S1000XR -17
Vill helst komma undan med att inte köpa ett verktyg, känns som bortkastade pengar med 700kr för 2st nitar, är ju inte direkt så att jag använder detta dagligen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vill helst komma undan med att inte köpa ett verktyg, känns som bortkastade pengar med 700kr för 2st nitar, är ju inte direkt så att jag använder detta dagligen.
Använder knappast mitt heller dagligen. Har du nitat förut?
Har man aldrig gjort är det lätt att göra småfel som kan resultera i storfel. Men det är lärorikt och kul med nya verktyg. (Biltemas/XL-motos är så kraftfullt att du behöver inte slipa några nitar, dock så kan det upplevas lite klumpigt av vissa)

Glöm dock att följa beskrivningen som följer med XL-moto's, den säger ingenting.

Hur du än gör, (om du inte redan vet) kom ihåg att när du nitar så ska hålniten/hålet endast expandera några tiondelar. Mät med skjutmått. Man ska INTE dra/pressa något djävulskt med nithylsan för då spricker denna. Dock behöver man ta i lite grann, men bara tills det tar stopp....
 
Last edited:

4Life

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Kring Göteborg
Hoj
GSXR 1000 k3
Köpte ett Kellerman nitverktyg precis ifrån Saarela i norr. Ser riktigt trevligt ut. Ska nita tre kedjor närmsta veckorna. Jag har alltid kört med don och hammare eller fått hjälp hos nån kompis innan. Dags att stå på egna ben 😄
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Köpte ett Kellerman nitverktyg precis ifrån Sareela i norr. Ser riktigt trevligt ut. Ska nita tre kedjor närmsta veckorna. Jag har alltid kört med don och hammare eller fått hjälp hos nån kompis innan. Dags att stå på egna ben 😄
Hur gör ni Hammerochdonmänniskor med ytterlänken? Den måste ju pressas på absolut rätt och rakt med tanke på ×-ringarna

Jag använder distanser som följde med första kedjan jag köpte när jag pressar på denna med verktyget
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lyckas du inte hitta någon som lånar ut verktyget i Malmö, sätt ihop kedjan med Clipslås och åk lugnt till en MC-firma som sätter nitlåset på plats.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hur gör ni Hammerochdonmänniskor med ytterlänken? Den måste ju pressas på absolut rätt och rakt med tanke på ×-ringarna

Jag använder distanser som följde med första kedjan jag köpte när jag pressar på denna med verktyget
Antar att distanserna som följde med från en EK kedja?

Nackdelen är att man måste ha koll på vad man gör även med dom(såsom du skrivit även i tidigare inlägg).
Pressar man för hårt så får man riktigt slita ut dom för att få lös dom och med risk för att tätningarna blir skadade. Ibland har man sett bilder där folk funderat varför deras o-ringar har gått av och krypit ut :)
Nuförtiden med nya generationen av deras kedja så har dom tagit bort distansen.

Folk har så jädrans bråttom, nita är att ta det med lugn, harmoni och betänksamhet. Jag brukar låna ut verktyg och skicka med orden:

Att nita en kedja( vårt sätt bara som är ett förslag)
Aldrig ha bråttom. Handlar om att ta lite i taget, mäta, ta lite i taget, mäta….
Pressa aldrig något för långt in(blecket) eller för mycket(niten)
Blecket: mät med skjutmått bredden på en länk bredvid, och pressa in blecket, prova dig fram och kontrollmät emellanåt.Nita: mät med skjutmått tjockleken på nitlåset(brukar vara ca 5mm), stuka sen niten 0,4mm(min 0,4, max 0,5), prova dig fram och kontrollmät emellanåt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Antar att distanserna som följde med från en EK kedja?

Nackdelen är att man måste ha koll på vad man gör även med dom(såsom du skrivit även i tidigare inlägg).
Pressar man för hårt så får man riktigt slita ut dom för att få lös dom och med risk för att tätningarna blir skadade. Ibland har man sett bilder där folk funderat varför deras o-ringar har gått av och krypit ut :)
Nuförtiden med nya generationen av deras kedja så har dom tagit bort distansen.

Folk har så jädrans bråttom, nita är att ta det med lugn, harmoni och betänksamhet. Jag brukar låna ut verktyg och skicka med orden:

Att nita en kedja( vårt sätt bara som är ett förslag)
Aldrig ha bråttom. Handlar om att ta lite i taget, mäta, ta lite i taget, mäta….
Pressa aldrig något för långt in(blecket) eller för mycket(niten)
Blecket: mät med skjutmått bredden på en länk bredvid, och pressa in blecket, prova dig fram och kontrollmät emellanåt.Nita: mät med skjutmått tjockleken på nitlåset(brukar vara ca 5mm), stuka sen niten 0,4mm(min 0,4, max 0,5), prova dig fram och kontrollmät emellanåt.
Ja, folk kan tendera att ha bråttom och inte inse hur viktigt det är, t om mc-journalisterna

Man kan inte vara överanal när det gäller en kedja som ska hänga med i 300 blås.

Jag använder distanserna som guide och ser till att inte klämma fast dem som du säger. Det har hänt, men ska mycket till om man lyckas sabba x-ringar med dem, typ oförsiktigt bändade med vass skruvmejsel eller nåt. Åter igen som du sa skjutmåttet är ens bästa vän till detta.
 
Nyheter
KTM 890 SMT, bantest och video!

890 SMT, busig banhoj!Foto:...

Svedea bidrar med trekvarts miljon kronor till SMC

SMC är en ideell intresseor...

Sandvik, sportigt textilställ från Lindstrands!

Lindstrands Sandvik. Bik...

Bara dagar till Custom Bike Show

Du som befinner dig i en om...

Ducati Monster Iceberg White

Ducati har kompletterat fär...

KTM har presenterat 2024 års EXC-modeller

KTM har presenterat 2024 år...

Hellas Rally Raid: Dag 4

Då var sista dagen avklarad...

BMW Motorrad Press Day – Ring Knutstorp

Johan Nettebladt, Roland St...

Handelsboden jubilerar

Den 26 maj firar Handelsbod...

Verge Motorcycles presenterar Mika Häkkinen signature edition

Verge Motorcycles, tillverk...

Top