nitrometan i bensinen!

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tja!

nån som testat att slänga i lite nitrometan i bensinen? En lite fågel viskade att det kunde ge en brutal effektskillnad?
Stora risker också antar jag...

nån som testat?

Vad jag fått veta så kan man bara köra några timmar med det i tanken, sen äre så stor risk för explosion att du måste göra dig av me all soppa ;]

Effekt ger det, men då kostar det på motorn oxo ;)

Som jag har förstått måste man öka kompressinonen i motorn för att kunna ta ut samma energivärde från nitron som man får från vanlig bensa... Har jag rätt?

Molia skrev:
Som jag har förstått måste man öka kompressinonen i motorn för att kunna ta ut samma energivärde från nitron som man får från vanlig bensa... Har jag rätt?
ja det har du,nitrometan är INTE detsamma som nitroglycerin som en del tror.Är knappt brännbart i bara luften.

Nitrometan suger!

Isopentylnitrat (stavning?) ska du prova (start bränsle till j35 Draken)
denna vätska har bundet syre och brinner utav helvete.

Dock kanske inte helt lätt att fåtag i + att det till 100% sabbar motorn.
Vi provade på 1:a kompaniets flakmope när jag låg på F10.

Helvete vad den Varvade innan den skar he he he. Fast det var ingen som vågade köra aset pga expotionsrisken.

Pär skrev:
Nitrometan suger!

Isopentylnitrat (stavning?) ska du prova (start bränsle till j35 Draken)
denna vätska har bundet syre och brinner utav helvete.

Dock kanske inte helt lätt att fåtag i + att det till 100% sabbar motorn.
Vi provade på 1:a kompaniets flakmope när jag låg på F10.

Helvete vad den Varvade innan den skar he he he. Fast det var ingen som vågade köra aset pga expotionsrisken.
FARLIGT FARLIGT,tycker att du borde poängtera hur idiotiskt livsfarligt det är att leka med syre.Tänk på att det kan va nån som läser o blir sugen på att prova.Har en bekant som saknar alla fingrar på ena handen efter att ha kört en mutterdragare med en syreflaska som drivkälla.Syre är livsfarligt.

Last edited:
ktmjacke skrev:
FARLIGT FARLIGT,tycker att du borde poängtera hur idiotiskt lifsfarligt det är att leka med syre.Tänk på att det kan va nån som läser o blir sugen på att prova.Har en bekant som saknar alla fingrar på ena handen efter att ha kört en mutterdragare med en syreflaska som drivkälla.Syre är livsfarligt.

Helt Rätt Glömde detta !!!

DETTA KAN VARA LIVSFARLGT

miffo skrev:
Och ändå andas vi in "livsfarligt" syre hela tiden... :hihi
Japp men i rätt dos.När luften runt omkring blir syremättad e det som att stå på en krutdurk.Tänk på att det vi andas till största del är kväve o annan skit.

Finns säkert nån kemist här på sidan som kan förklara bättre än jag.Min polares fingrar vet hur läget e iaf.

Molia skrev:

Nitrometan binder en hel del syre, men energiinehållet är tydligen lågt, så det blir en rejäl tvångsmatning med det blandat med vanlig soppa i mängder förstås för att få ut nåt extra. Men mer syre ger ju möjligheter till mer effekt.

Silwer skrev:
Nitrometan binder en hel del syre, men energiinehållet är tydligen lågt, så det blir en rejäl tvångsmatning med det blandat med vanlig soppa i mängder förstås för att få ut nåt extra. Men mer syre ger ju möjligheter till mer effekt.

enbart syre ger ju ingen större vinst. Det är så att om man pressar in en massa mera syre/luft (kompressor eller lustgas) så matar man in en helvetes massa mera soppa oxå. den bästa förbränningen ligger runt 1del luft 13 delar sås (eller var det tvärtom ? ) sen så kan man mixtra lite för att optimera, men inte så himla mycket. Men det var väl ungefär så du menade. :rullandeu

Last edited:
Kawwa skrev:
enbart syre ger ju ingen större vinst. Det är så att om man pressar in en massa mera syre/luft (kompressor eller lustgas) så matar man in en helvetes massa mera soppa oxå. den bästa förbränningen ligger runt 1del luft 13 delar sås (eller var det tvärtom ? ) sen så kan man mixtra lite för att optimera, men inte så himla mycket. Men det var väl ungefär så du menade. :rullandeu
Luft innehåller inte mer än 21% (eller vad de nu sa på kemin) syre. Om man istället för att mata in luft, matar in rent syre så bör man kunna få en effektivare förbränning, men om ngt håller för det är en annan sak. Jag vet inte om det var det silwer menade, men jag svarade ändå.

Om man blandar i låt säga 2-3% får man nån effekt då måntro?

Teoretiskt, ja. Nitrometan kan blandas ned till förhållanden som är mer än 4:1, dvs du förbränner 1 viktdel nitrometan med 4 viktdelar luft. I princip kan du ladda så mycket nitrometan tills du får hydraliskt låsning, dvs försöker komprimera vätska (vilket inte går).

Om du laddar 50% nitrometan så ska du fördubbla soppaflödet i dina munstycken. Det är inte detsamma som att fördubbla storleken (från 110 till 220) eftersom det rör sig om area. Med 50% nitrometan kan du nog räkna
med dubbla uteffekten. HÅLL I HATTEN! :D

Har för mig det finns en gammal tråd i just det här ämnet.

matte_mannen skrev:
Om man blandar i låt säga 2-3% får man nån effekt då måntro?

Kawwa skrev:
den bästa förbränningen ligger runt 1del luft 13 delar sås (eller var det tvärtom ? ) sen så kan man mixtra lite för att optimera, men inte så himla mycket.

Det är tvärtom.

1 massandel bränsle för 14,65 massandelar luft ger lamdba = 1. Dryga lambda 0,9 brukar de flesta hävda är optimalt för sugmotor. Med turbo fetar man ofta betydligt mer för att kyla och därmed minska knack.

Btw, vill minnas att nitrometan kräver mycket värme för att förångas, och därför lämpar sig rätt bra för överladdning.

/J

Läste nånstans (Twostroke performance tuning) att nitrometan innehåller ~50 viktprocent syre, författaren jämförde det med flytande turbo.

Jag köpte iaf bränsle som man använder till radiostyrda bilar ( metanol?) och hällde 50/50 blandning i min Ciaomoppe och den gick satan = dubbla hastigheten hela dagen, inte pajade den heller..

Nitrometanol är precis som det låter, metanol med en nitrös grupp sammansatt med övriga molekylen. Vad vi får är CH3NO2. CH4 är metanol, NO2 är lustgas. Nitrometanol= metanol med lustgas i sig.

OJ, oj vad skoj...

En intressant sak är att NO2 gruppen är en del av nitro molekylen, så istället för att ha bränsledroppar med lustgasdroppar runt sig så har man en mycket välemulgerad blandning där du har bränsle och syre mycket nära varann vilket ger en ruskigt snabb förbränning.
Vilket för oss till nästa fördel med nitro(eller med lustgas också), att kvävet i blandningen ger en stabilare förbränning eftersom kvävet är nästan helt inaktivt vid förbränningen och "fjädrar" lite grann, vilket gör att man kan ösa på ännu mer soppa.

Kolla in en tech spec på en Top Fuel bil så kan ni lära er mer om sånthär.

Tänk på att nitrometanol är frätande(oxiderar gärna) och ställer krav på tätningar och slangar, redan vid små inblandningar. När jag körde moppen på nitro i min ungdom hade jag en extra tank där pakethållaren och en grenkoppling med en kulventil. Den mulade flottörhustätningen ändå, förstås..

pilsner

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...