Nitrometanol är precis som det låter, metanol med en nitrös grupp sammansatt med övriga molekylen. Vad vi får är CH3NO2. CH4 är metanol, NO2 är lustgas. Nitrometanol= metanol med lustgas i sig.
OJ, oj vad skoj...
En intressant sak är att NO2 gruppen är en del av nitro molekylen, så istället för att ha bränsledroppar med lustgasdroppar runt sig så har man en mycket välemulgerad blandning där du har bränsle och syre mycket nära varann vilket ger en ruskigt snabb förbränning.
Vilket för oss till nästa fördel med nitro(eller med lustgas också), att kvävet i blandningen ger en stabilare förbränning eftersom kvävet är nästan helt inaktivt vid förbränningen och "fjädrar" lite grann, vilket gör att man kan ösa på ännu mer soppa.
Kolla in en tech spec på en Top Fuel bil så kan ni lära er mer om sånthär.
Tänk på att nitrometanol är frätande(oxiderar gärna) och ställer krav på tätningar och slangar, redan vid små inblandningar. När jag körde moppen på nitro i min ungdom hade jag en extra tank där pakethållaren och en grenkoppling med en kulventil. Den mulade flottörhustätningen ändå, förstås..
pilsner