nitrometan i bensinen!

Nitro innehåller (som sEiKo skrev) ca 53 (något osäker på procenttalet) volymprocent syre som frigörs (heter det "spjälkas"?) under upphettningen (kompressionstakten) men är i övrigt ett rätt bedrövligt bränsle pga:
* Lågt energiinnehåll, faktiskt ännu lägre än metanol, har inte i huvudet relaterat bensin
* Låg kylförmåga, också lägre än metanol, har inte i huvudet relaterat bensin.
* Kostnad ca 100:-/liter exklusive moms om man köper det på 25:or
* Instabilt i kontakt med vissa ämnen (som någon skrev ovan)

Allt detta innebär att:
* Man måste bestycka upp massor, från ca 1:12 för bensin ända upp till 4:1 (som Anders skrev) i extremfall för nitrometan
* Man inte kan ha lika hög kompression som med metanol, dels pga sämre kylning men framförallt pga högt förbränningstryck som orsakas av de stora mängderna bränsle (läs nedan)

Hur kan det då ge så hög effekt?
Pga blandningsförhållandet, ca 4 viktandelar nitrometan per viktandel luft innebär att enorma mängder soppa åtgår för god förbränning, det är dessa enorma mängder som ger hög effekt trots att energiinnehållet per liter är lågt.

För övrigt finns det en 4-taktsvariant på boken som sEiKo skrev om. I båda dessa böcker finns det ett utförligt kapitel om alla möjliga bränslen. Rekommenderas!
4-stroke performance tuning av Graham Bell (inte han med telefonen!) eller nåt sånt.

Robban_C skrev:
* Låg kylförmåga, också lägre än metanol, har inte i huvudet relaterat bensin.
nåt sånt.

Kylförmågan på metanol och nitro är betydligt högre än för bensin på grund av den högre förgasningstemperaturen och höga blandningsförhållandet.
En del extrema metanolräsers har tillochmed gått ned i temperatur efter racet.

sEiKo skrev:
Kylförmågan på metanol och nitro är betydligt högre än för bensin på grund av den högre förgasningstemperaturen och höga blandningsförhållandet.
En del extrema metanolräsers har tillochmed gått ned i temperatur efter racet.
Stämmer utmärkt men jag är rätt säker på att kylförmågan för nitrometan är lägre (räknat per liter) än för metanol (som kyler massor).

Är det någon som har den specifika värmekapaciteten eller snarare förångningskonstanten för nitrometanen och bensinen, så man kan se och jämföra?
För generellt så är det så att ju kortare kolkedja du har, desto snabbare förbränning.
Sen så spelar det ju roll om det sitter om kolet sitter på en nitrogrupp eller COOH etc

Pilsner skrev:
Nitrometanol är precis som det låter, metanol med en nitrös grupp sammansatt med övriga molekylen. Vad vi får är CH3NO2. CH4 är metanol, NO2 är lustgas. Nitrometanol= metanol med lustgas i sig.

OJ, oj vad skoj...

En intressant sak är att NO2 gruppen är en del av nitro molekylen, så istället för att ha bränsledroppar med lustgasdroppar runt sig så har man en mycket välemulgerad blandning där du har bränsle och syre mycket nära varann vilket ger en ruskigt snabb förbränning.
Vilket för oss till nästa fördel med nitro(eller med lustgas också), att kvävet i blandningen ger en stabilare förbränning eftersom kvävet är nästan helt inaktivt vid förbränningen och "fjädrar" lite grann, vilket gör att man kan ösa på ännu mer soppa.

Kolla in en tech spec på en Top Fuel bil så kan ni lära er mer om sånthär.

Tänk på att nitrometanol är frätande(oxiderar gärna) och ställer krav på tätningar och slangar, redan vid små inblandningar. När jag körde moppen på nitro i min ungdom hade jag en extra tank där pakethållaren och en grenkoppling med en kulventil. Den mulade flottörhustätningen ändå, förstås..

pilsner

WTF är NO2??? du menar N2O!
Och syre brinner INTE.
Det är fortfarande bensinen som är drivmedlet bara det att du kan blanda in mer i motorn pga att du har mer syre att förbränna det med... det man får problem med är oftast värmen och smörjningen. Top Fuel kör vell på nitrometan som bränsle tillsats?

Robban C: Var kan man köra nitrometan på dunk? Jag har sett på företag som pysslar med RC, men då är det ju över 300kr/l...

RF_Racing: Frågan är väl vad som är tillsats i det bränslet, det är minst 90% nitrometan och en slatt metanol...

Angående ursprungsfrågan: Blandar sig nitro särskilt bra med bensin? Metanol, javisst, men det är en annan sak...

Flummo skrev:
Angående ursprungsfrågan: Blandar sig nitro särskilt bra med bensin? Metanol, javisst, men det är en annan sak...

Nej, inte speciellt bra. Det finns f.ö. ingen anledning att blanda bensin och nitrometan. Ungefär som att ersätta senapen på korven med barnmojs från ett 1 månad gammal barn - det blir bara kack av det hela.

andersbrink skrev:
Nej, inte speciellt bra. Det finns f.ö. ingen anledning att blanda bensin och nitrometan. Ungefär som att ersätta senapen på korven med barnmojs från ett 1 månad gammal barn - det blir bara kack av det hela.

Haha, vilken skön jämförelse :rofl :rofl :rofl

kommer ihåg för 15 år sedan när man köpte det till sina modellflygplan, då kostade det 95kr litern. men där kunde plockas ut HK ur de små motorerna... ojojoj!

nu kanske jag är ute och cyklar på tunn is eller något, men ponera att man skulle ta ett "wet shot" med Syre/bensin, iställer för lustgas/bensin ?, hur skulle det funka ?, för det man vill åstakomma med lustgas är väl att få in så mycket syre i motorn som möjligt för att kunna pressa på med så mycket soppa som möjligt ?, Jag har fundererat lite på det där med att köra syre/bensin in i motorn.. borde det inte funka ungefär som lustgas ?, borde väl höja effekten lite iaf ? :va, men jag vet inte,...bara tänkte lite.. :hej ... nu ska jag gå och sova.

Vsundelin skrev:
nu kanske jag är ute och cyklar på tunn is eller något, men ponera att man skulle ta ett "wet shot" med Syre/bensin, iställer för lustgas/bensin ?, hur skulle det funka ?

Det har diskuterats tidigare. Vill du dö en väldigt våldsam och ack för tidig död, då ska du använda rent syre. Det är enklare att använd dynamit och svartkrut som drivmedel än rent syre blandat med bensin.

Pilsner skrev:
Nitrometanol är precis som det låter, metanol med en nitrös grupp sammansatt med övriga molekylen. Vad vi får är CH3NO2. CH4 är metanol, NO2 är lustgas. Nitrometanol= metanol med lustgas i sig.

CH4 är inte metanol, det är metan! :fakta CH3OH däremot är metanol :)

Köp rejs-soppa och komp. höj istället.

Känns inte som att nån seriös person som vill ha EFFEKT använder sig av, "bonne-metoder". Inte för att nitro-metan kanske är bonne-metod. Men känns lite "moppe-åldern" över det hela. Blanda i nitro i tanke å rejsa.

www.soders.se är general-agent för Vp racing fuels i Sverige. =)

nitro

hei du kan ikke blande nitro med bensin. bensin å nitro er ikke bland bart. det er som olje å vatten. du må bygge om mc`n så den går på alkohol eller E85 du må også bestykke om forgasseren/ne for hele påenget med nitro er at brenslet inneholder sine egne syre atom altså to egne syre atom per molekylenhet (CH3 NO2) som gjör det mulig i pöse inn abnorne mengder brensle du må også stille om tenning bytte ut brensle slanger mmm om du kjörer med en blanding på 20-30% vil motoren holde i flere dager.... kanske uker vv tanken din vil aldri eksplodere det er ikke nitroglyserin du skal helle i nen nitronetane som her mange ganger semre energi verde en bensin
har selv en moppe som går på nitro den leverer ca 40 hest knut/mc verkstan

kan inget om bränslen, men kemi är jag duktig på :tummenupp

Så pass duktig att jag hittade detta på wikipedia (någon undrade om förbränningstemp. och någon tvivlade på formeln)

Jag vet inget om nitrometan i bensin men höll på mycket med nitrometan i metanol då jag körde RC-båt

Rossi 10cc glödstiftsmotor med resonans foder och avstämd pipa

80% metanol 20% degummerad ricinolja ca 2hk vid 18000 rpm :D

75% metanol 5% nitrometan 20% olja ca 2.5 hk vid 25000 rpm:hihi

60% metanol 15% nitrometan 25% olja ca 3,2 hk vid 29000 rpm:kär

35% metanol 40% nitrometan 25% olja ca 5,6 HK vid 36000 rpm:tummenupp

i en Surveyor 19 med ytskärande propeller :rock

Viktigt att göra ren motorn efter körning för att förhindra korrosion

Har den kvar fortfarande

sTf_paPs skrev:
2623235 Jag vet inget om nitrometan i bensin men höll på mycket med nitrometan i metanol då jag körde RC-båt

Rossi 10cc glödstiftsmotor med resonans foder och avstämd pipa

80% metanol 20% degummerad ricinolja ca 2hk vid 18000 rpm :D

75% metanol 5% nitrometan 20% olja ca 2.5 hk vid 25000 rpm:hihi

60% metanol 15% nitrometan 25% olja ca 3,2 hk vid 29000 rpm:kär

35% metanol 40% nitrometan 25% olja ca 5,6 HK vid 36000 rpm:tummenupp

i en Surveyor 19 med ytskärande propeller :rock

Viktigt att göra ren motorn efter körning för att förhindra korrosion

Har den kvar fortfarande

Jag har ett par bilar.
Var dock ca 2 år sen jag körde, 2,5 cc glödstift på en 2-3 häst.
Varva runt 40k o gjorde 0-100 på 3 sek o 2 växlade.

vd 40 spruta vi igen motorn med efter varje körning.
Grymt roligt faktiskt! Ska nog börja köra till sommarn igen lite :)

Förbränningshastigheten fyrdubblas vid en dubbling av syrehalten.
Så har man en en syrehaltig atmosför på 42% istället för normala 21 så brinner de fort.
Vid 100% så brinner typ eltejp lika fort som bensin i vanlig atmosfär.
Smörjfett i syreatmosfär brinner som fan...

Bensinånga i ren syreatmosfär är ju i praktiken ett sprängämne.

I rymdfärdernas början hade amerikanarna 100% syreatmosfär i sina kabiner.
Ganska nervös arbetsmiljö trots att inte kabinerna var trycksatta till normalt luftryck utan en bra bit lägre.

Att förbränna syret i lustgasen är en endoterm reaktion vilket betyder att den absorberar energi (värmeenergi) samtidigt som den tillför syre. Till skillnad från att bara mata på rent syre vilket skulle ge fruktansvärda temperaturer. Kanske därför det inte funkar lika bra att köra nitro i bensinen.

/a

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...