Nitrogen i däcken

Hillclimb

Member
Gick med
20 May 2005
Ort
Västmanland
Hoj
Sidovagnsracer
Detta blir mitt sista inlägg här ang detta... Lufttrycket i ett rallydäck är 1,9-2,0 bar innan start av en sträcka, efter 10km vinterväg är lufttrycket 2,5-2,6 utan nitrogen och 2,2-2,3 med nitrogen detta resulterar i 2-3 sek/km i tidsvinst..Det vi pratar om nu är fusk "läs tekniska reglementet hos Bilsportförbundet" men verkliga fakta inte teoretiska, att jag vet detta är pga att jag tävlat och befunnit mig i toppen och vet vad vi inklusive våra konkurrenter gjorde. Om detta funkar på en mc eller ej har jag ingen som helst aning om eftersom jag inte provat det. Dock tror jag inte att det gör någon skillnad eftersom man på en mc lägger ner cyckeln och använder däcksidorna på ett annat sätt än i en bil.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kul länk det här!

P*V=m*R*T eller förenklat P=k*T dvs om temperaturen ökar till det dubbla så ökar trycket till det dubbla oavsett gas. Kvävgas i däcken är alltså ytterligare ett fall av bondfångeri! Dessutom har vi ju som nån sa alla 80% kvävgas i våra däck gratis.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Men hur förklarar man skillnaderna i tryck mellan rallybilsdäcken?

Och varför skriver man nitrogen? det heter ju kväve/kvävgas på svenska.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bearing skrev:
2611239 Men hur förklarar man skillnaderna i temp mellan rallybilsdäcken?

Gissar på placebo. Eller möjligen att den inte hinner bli lika varm pga den sämre värmeledningsförmågan. De flesta variablerna skiljer sig ganska lite mellan luft och kvävgas. Bortsett från att saker brinner inte i kvävgas.

Nitrogen står det väl på gasflaskan... inte så lätt hålla koll på svengelskan.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Two stroke man skrev:
2611249 Gissar på placebo. Eller möjligen att den inte hinner bli lika varm pga den sämre värmeledningsförmågan. De flesta variablerna skiljer sig ganska lite mellan luft och kvävgas. Bortsett från att saker brinner inte i kvävgas.
Placebo, ja kanske.
"2,5-2,6 utan nitrogen och 2,2-2,3 med nitrogen detta resulterar i 2-3 sek/km i tidsvinst." Låter som en stor placeboeffekt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bearing skrev:
2611252 Placebo, ja kanske.
"2,5-2,6 utan nitrogen och 2,2-2,3 med nitrogen detta resulterar i 2-3 sek/km i tidsvinst." Låter som en stor placeboeffekt.

Definitivt! Från 2.0 till 2.6 bar betyder att temperaturen på luften ökat från 300K till 360K alltså från 27C till 87C!? :va I rest my case!
 
Last edited:

FlowerPower

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Örebro säger dom
Hoj
GSXR 7/11W
Jag jobbar som flygtekniker o som sagts tidigare så använder vi nitrogen i däcke, för att däckstrycket påverkas inte lika mycke av temp-skillnader, inge syre till eventuell brand o inge syre eller fukt som kan orsaka korrosion på fälgarna, det var i alla fall vad dom sa i skolan.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Two stroke man skrev:
2611256 Definitivt! Från 2.0 till 2.6 bar betyder att temperaturen på luften ökat från 300K till 390K alltså från 27C till 117C!? :va I rest my case!


Lätt att trycket kan öka med 0.5-0.6 bar om man kör hårt och däcken och bromskivorna blir varma!

Vanlig lugn körning i 90km/h rakt fram får ett par vanliga däck att värmas med ca 20 grader.
vid hård körning på ovalbana har jag sett fälgtempen stiga med 40 grader och ca 0.4 bar.

Varför skulle den då inte kunna stiga från 2-2.6? Han startar ju troligtvis med kalla däck som kylts i snö på vintern! Sen efter någon km så glöder bromskivor och mjuka ralleydäck skulle jag gissa blir ganska varma!

Jag tror inte du behöver vila din väska
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
ozto skrev:
2611328 Lätt att trycket kan öka med 0.5-0.6 bar om man kör hårt och däcken och bromskivorna blir varma!

Vanlig lugn körning i 90km/h rakt fram får ett par vanliga däck att värmas med ca 20 grader.
vid hård körning på ovalbana har jag sett fälgtempen stiga med 40 grader och ca 0.4 bar.

Varför skulle den då inte kunna stiga från 2-2.6? Han startar ju troligtvis med kalla däck som kylts i snö på vintern! Sen efter någon km så glöder bromskivor och mjuka ralleydäck skulle jag gissa blir ganska varma!

Jag tror inte du behöver vila din väska

Ehh lite verklighetsförankring bitte....

Säg att rallybilen kör vid -20C och sen efter sträckan menar du på fullt allvar att däcken därmed skulle hålla +70C... ehh jo tjena åk till närmsta rallydepå och testa om du bränner dig på däcken efter en vintersträcka.

Kvävgas i däcken har absolut ingen fördel om man bortser från att de diffunerar ut långsammare vilket knappast är ett problem för oss motorcyklister då vi kollar däckstrycket oftare en än gång om året. Har man läst fysik på grundskolenivå så inser man att det är placebo.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Boris JR skrev:
2611345 Ehh lite verklighetsförankring bitte....

Säg att rallybilen kör vid -20C och sen efter sträckan menar du på fullt allvar att däcken därmed skulle hålla +70C... ehh jo tjena åk till närmsta rallydepå och testa om du bränner dig på däcken efter en vintersträcka.

Kvävgas i däcken har absolut ingen fördel om man bortser från att de diffunerar ut långsammare vilket knappast är ett problem för oss motorcyklister då vi kollar däckstrycket oftare en än gång om året. Har man läst fysik på grundskolenivå så inser man att det är placebo.

Jag har ingen verklighetsförankring till rallydäcken men jag har bara mina mätningar från däck under vanlig landsvägskörning och ovalbanan jag skrev om.
Och med tanke på dom siffrorna så tyckte jag inte att rallykillens siffror lät så överdrivna som den andra killen ville tro...

Att det lär va placebo att någon rallynisse kör sekunder snabbare med kvävgas i däcken håller jag helt klart med om!

Och sedan är det ju inte bara däcktemp det handlar om på en bil, glödande bromskivor värmer fälgarna ganska bra med och det borde ju göra att även gasen/luften i däcken blir varmare och jag har garanterat bränt mig på varma fälgar efter hård bilkörning.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Tempstegring från 20 till t.ex. 50 gr är en förändring från 290 till 320 Kelvin,
ca 10 %.
Då stiger ABSOLUTA trycket oxå ca 10 % från t.ex. 3 till 3.3 Bar, dvs. 'däcktrycket'
från 2 till 2.3 Bar. Både för luft o ren kvävgas. Obs, detta gäller givetvis tempen i gasen,
inte tempen i däckytan.

För ett flygplan är tempskillnaden stor antar jag, på 10.000 m höjd är det väl kallt som f-n,
-50 ? Vid landningen i Bahrein kanske upp till +50. Ca 45 % ändring absolut temp.

Om kvävgas bär sig annorlunda åt än luft i däck så har det nån annan förklaring.
T.ex. värmeöverföringen TILL gasen, eller att den bär sig annorlunda åt när den vispas omkring
i ett rallydäck. Pga vispningen tror inte jag att just värmeledning I gasen påverkar.

Sen har vi flera ämnen i luft; koldioxid o vattenånga. Kanske dom påverkar och renad luft,
med bara syre o kvävgas skulle funka lika bra ?

Btw1, att tvivla på ATT kvävgas funkar f rallybil på vintern och tvivla på en VISS FÖRKLARING
till det, är lite olika saker.
Btw2, är det bara på vintern kvävgas gör nån skillnad ?
/u
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ozto skrev:
2611328 Lätt att trycket kan öka med 0.5-0.6 bar om man kör hårt och däcken och bromskivorna blir varma!

Vanlig lugn körning i 90km/h rakt fram får ett par vanliga däck att värmas med ca 20 grader.
vid hård körning på ovalbana har jag sett fälgtempen stiga med 40 grader och ca 0.4 bar.

Varför skulle den då inte kunna stiga från 2-2.6? Han startar ju troligtvis med kalla däck som kylts i snö på vintern! Sen efter någon km så glöder bromskivor och mjuka ralleydäck skulle jag gissa blir ganska varma!

Jag tror inte du behöver vila din väska

Som jag försökte förklara så ligger det i naturlagarna att trycket förändras med temperaturen. Eller omvänt för att trycket ska öka från 2.0 till 2.6 bar måste temperaturen öka mer än dina 40 grader.

t.ex vid 0C(vinter) ska gasen i däcket öka till 55C!? Låter inte troligt eftersom det betyder att själva däcket måste vara ytterligare ett par grader varmare. Knappast troligt att nån rallyförare kan mäta upp 60C på sina vinterdäck.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Boris JR skrev:
2611167 Hur var det nu med den nya regeln om kunskap och saklighet.....

Detta är lite roligt, med dom nya reglerna angående teknikforumet så har det definitivt blivit färre "förståsigpåare", men som synes i denna tråden så är det ändå flera stycken som verkligen vet hur det skall vara, trots det så är det olika åsikter i ämnet! Jag tycker det är skitskoj att läsa och samtidigt så visar det ju bara hur komplext det är i det verkliga livet, det är inte alltid så enkelt...:tummenupp

Kan någon ringa till Adam i Mythbusters?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Two stroke man skrev:
2611479 Som jag försökte förklara så ligger det i naturlagarna att trycket förändras med temperaturen. Eller omvänt för att trycket ska öka från 2.0 till 2.6 bar måste temperaturen öka mer än dina 40 grader.

t.ex vid 0C(vinter) ska gasen i däcket öka till 55C!? Låter inte troligt eftersom det betyder att själva däcket måste vara ytterligare ett par grader varmare. Knappast troligt att nån rallyförare kan mäta upp 60C på sina vinterdäck.


Jag är mycket medveten att det behöver öka mer än 40grader för att ge den ökningen som rallykillen pratade om men vad jag missade att skriva var att min körning på ovalbanan jag tog som exempel bara varade i ca 5-10 min och var konstantfart i ca 230 utan inbromsningar. Med hårda standarddäck på standardbil.
Därför tyckte jag inte det lät så otroligt mycket med en ökning av 55 grader som det tydligen nu bara är, vid hård rallykörning. Och fortfarande har dom glödande bromsskivor som sitter monterade i ansluting till fälgen, bromskivorna är bra mycket varmare än 60 grader.

Men som sagt jag kan mycket väl ha fel, jag vet bara vad jag har mätt för tryck. Jag har inte läst så mycket fysik som alla andra här, men jag har garanterat mätt lufttryck i bildäck mer än som flesta!


Ett sidospår till, någon som har koll på varmtryck resp, kalltryck på en rr hoj vid ett hårt pass... Dom flesta kör väl med kalltryck runt 2bar, vad har ni för varmtryck efter ett hårt pass?

Niklasinorr skrev:
2611533 Detta är lite roligt, med dom nya reglerna angående teknikforumet så har det definitivt blivit färre "förståsigpåare", men som synes i denna tråden så är det ändå flera stycken som verkligen vet hur det skall vara, trots det så är det olika åsikter i ämnet! Jag tycker det är skitskoj att läsa och samtidigt så visar det ju bara hur komplext det är i det verkliga livet, det är inte alltid så enkelt...:tummenupp

Kan någon ringa till Adam i Mythbusters?


Visst är det underbart! :tummenupp
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ozto skrev:
2611539 Jag är mycket medveten att det behöver öka mer än 40grader för att ge den ökningen som rallykillen pratade om men vad jag missade att skriva var att min körning på ovalbanan jag tog som exempel bara varade i ca 5-10 min och var konstantfart i ca 230 utan inbromsningar. Med hårda standarddäck på standardbil.
Därför tyckte jag inte det lät så otroligt mycket med en ökning av 55 grader som det tydligen nu bara är, vid hård rallykörning. Och fortfarande har dom glödande bromsskivor som sitter monterade i ansluting till fälgen, bromskivorna är bra mycket varmare än 60 grader.

Men som sagt jag kan mycket väl ha fel, jag vet bara vad jag har mätt för tryck. Jag har inte läst så mycket fysik som alla andra här, men jag har garanterat mätt lufttryck i bildäck mer än som flesta!


Ett sidospår till, någon som har koll på varmtryck resp, kalltryck på en rr hoj vid ett hårt pass... Dom flesta kör väl med kalltryck runt 2bar, vad har ni för varmtryck efter ett hårt pass?




Visst är det underbart! :tummenupp

Nätet kan va bra och ha!
"Water causes air to be inconsistent in its rate of expansion and contraction."
http://auto.howstuffworks.com/question594.htm

Nu fattar jag. Det är alltså fasomvandlingen av vatten till ånga som ger en större volymförändring och därigenom tryckförändring eftersom däcket har konstant volym. Som nån sa ovan skulle det alltså funka lika bra med torr luft också.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det praktiska problemet är väl att däcket från "scratch", dvs pålagt men ej pumpat, redan har fuktig luft i sig. Hur fixar man det enklast?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Two stroke man skrev:
2611589 Nätet kan va bra och ha!
"Water causes air to be inconsistent in its rate of expansion and contraction."
http://auto.howstuffworks.com/question594.htm

Nu fattar jag. Det är alltså fasomvandlingen av vatten till ånga som ger en större volymförändring och därigenom tryckförändring eftersom däcket har konstant volym. Som nån sa ovan skulle det alltså funka lika bra med torr luft också.


Intressant, det förklarar ju en del! Det betyder ju att det många har skrivit har varit korrekt men kanske inte just i däck som det har talats om här..
Det blir lätt lite fel när praktiska mätningar möter teorier...

andersbrink skrev:
2611649 Det praktiska problemet är väl att däcket från "scratch", dvs pålagt men ej pumpat, redan har fuktig luft i sig. Hur fixar man det enklast?


Det stog väl tidigare i tråden att dom fyller däcket med mycket gas för att sedan sänka till rätt tryck och att det gjorde att det bara var ett par % kvar med "dålig" luft
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
ozto skrev:
2611687Det stog väl tidigare i tråden att dom fyller däcket med mycket gas för att sedan sänka till rätt tryck och att det gjorde att det bara var ett par % kvar med "dålig" luft
Nere på %-nivå efter en gång låter väl optimistiskt. Men gör man det ett par ggr i rad
ner till atmosfärtryck så är man snart där. Sen är frågan hur lite 'gammal luft' det ska vara
för att uppnå önskat resultat. (Vad det nu är...:) )
/u
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
ozto skrev:
2611687 Intressant, det förklarar ju en del! Det betyder ju att det många har skrivit har varit korrekt men kanske inte just i däck som det har talats om här..
Det blir lätt lite fel när praktiska mätningar möter teorier...




Det stog väl tidigare i tråden att dom fyller däcket med mycket gas för att sedan sänka till rätt tryck och att det gjorde att det bara var ett par % kvar med "dålig" luft

Det är helt klart att kvävgas har en helt linjär utvidgningskurva något luft inte har bla pga vatteninehåll men:

Var tvungen att sätta mig och räkna och slå lite i fysiktabellerna lite och resultatet blev med alla av mig kända faktorer inräknade att luft med relativ fuktighet på 60% (en vanlig vårdag) har ca 1,8% större utvidgning mellan 20- 60C

Känner man skillnad på 1,8% i lufttryck är man jävligt slipad....

Finns där någon som har first hand info om att raceteamen verkligen använder kvävgas, när jag har tittat på michelingubbarna som står och kränger i MotoGP så fyller de på med vad som verkar vara vanlig luft.....

Duger luft till Rossi så duger det till mig....
 
Last edited:
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top